Gå til innhold

Når er det naturlig å begynne å feire jul med samboers familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg så todelt at jeg virkelig ikke. vet hva jeg skal gjøre.

Jeg er 28 år gammel og har vært sammen med samboeren min i 7 år, så vi begynner å bli rimelig etablert, men har til gode å feire jul sammen. Samboer sin familie bor 1 time unna meg og samboer, veldig hyggelige folk, stor familie, og feirer en ganske tradisjonell koselig jul. jeg har hittil pleid å dra til dem 2. juledag og blitt værende noen dager.

Foreldrene mine bor derimot 1 times flytur + 1,5 times kjøring unna oss, så det er alltid et stressmoment med booking av flybilletter og ta meg fri fra jobb for å feire jul med dem. Jeg besøker dem kun 2-3 ganger i året (vanskelig mtp jobb), så de ser alltid veldig frem til at jeg kommer hjem til jul og minner meg på allerede i august om å bestille flybilletter hjem til jul. Saken er at de har solgt huset jeg ble oppvokst i og kjøpt seg en mindre og mer lettstelt bolig (supert for dem), men jeg føler på at det blir "feil" å starte nye juletradisjoner der.

Jeg kan jo selvfølgelig si til dem at i år så vil jeg heller feire med samboers familie, men da vil de forvente at vi kommer til dem året etterpå. Samboer har generelt ikke lyst til å starte å feire jul hos dem da han synes reisen er mye kun for et par dager, samt at foreldrene mine ikke er spesielt julete av seg (de har juletre i stua, men det er det. Ikke noe pynt ellers, ikke tradisjonell julemat, ikke noe særlig tradisjoner).

Kort fortalt, så føler jeg meg som en drittsekk fordi jeg ikke har lyst til å begynne tradisjonen med å feire jul i det nye huset til foreldrene mine, men samtidig så føler jeg på at jeg har kommet til et skille hvor det er veldig naturlig å hive meg på samboers juletradisjoner (evt lage våre egne).

Anonymkode: 771b1...1a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man får egne barn

Anonymkode: ba271...eb3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er jeg så todelt at jeg virkelig ikke. vet hva jeg skal gjøre.

Jeg er 28 år gammel og har vært sammen med samboeren min i 7 år, så vi begynner å bli rimelig etablert, men har til gode å feire jul sammen. Samboer sin familie bor 1 time unna meg og samboer, veldig hyggelige folk, stor familie, og feirer en ganske tradisjonell koselig jul. jeg har hittil pleid å dra til dem 2. juledag og blitt værende noen dager.

Foreldrene mine bor derimot 1 times flytur + 1,5 times kjøring unna oss, så det er alltid et stressmoment med booking av flybilletter og ta meg fri fra jobb for å feire jul med dem. Jeg besøker dem kun 2-3 ganger i året (vanskelig mtp jobb), så de ser alltid veldig frem til at jeg kommer hjem til jul og minner meg på allerede i august om å bestille flybilletter hjem til jul. Saken er at de har solgt huset jeg ble oppvokst i og kjøpt seg en mindre og mer lettstelt bolig (supert for dem), men jeg føler på at det blir "feil" å starte nye juletradisjoner der.

Jeg kan jo selvfølgelig si til dem at i år så vil jeg heller feire med samboers familie, men da vil de forvente at vi kommer til dem året etterpå. Samboer har generelt ikke lyst til å starte å feire jul hos dem da han synes reisen er mye kun for et par dager, samt at foreldrene mine ikke er spesielt julete av seg (de har juletre i stua, men det er det. Ikke noe pynt ellers, ikke tradisjonell julemat, ikke noe særlig tradisjoner).

Kort fortalt, så føler jeg meg som en drittsekk fordi jeg ikke har lyst til å begynne tradisjonen med å feire jul i det nye huset til foreldrene mine, men samtidig så føler jeg på at jeg har kommet til et skille hvor det er veldig naturlig å hive meg på samboers juletradisjoner (evt lage våre egne).

Vet ikke om dere har planer om barn etterhvert, men for oss så kom det naturlig når kona var gravid. Da hadde vi vært sammen i nesten 7 år. Men vi feirer annenhver jul med min og hennes familie, noe annet ville vært rart.

Anonymkode: 0b434...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om dere har planer om barn etterhvert, men for oss så kom det naturlig når kona var gravid. Da hadde vi vært sammen i nesten 7 år. Men vi feirer annenhver jul med min og hennes familie, noe annet ville vært rart.

Anonymkode: 0b434...b1b

Joda, men det er nok 4+ år til. Samboer vil jo egentlig ikke feire jul med familien min, så hvis jeg begynner å feire jul med hans familie så åpner jeg jo opp et potensielt vepsebol. Jeg og samboer har en liten leilighet i Oslo, så det er ikke slik at vi kan invitere familien min til julefeiring hos oss heller...

Skrevet

Jeg vil ikke begynne å feire med kjærestens familie før jeg får egne barn. Jeg bor også i utlandet og ser familie og gamle venner sjelden, føler det alltid er koselig å reise hjem til jul . Hvis han vil komme med meg hjem til Norge og feire jul her, er han alltid velkommen med hjem, men jeg vil ikke med han enda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo begynne å feire jul hjemme hos dere, og heller invitere dine og hans foreldre annenhvert år?

Anonymkode: e2143...b32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Du vil feire med hans familie, så feire da? Synes du det er vanskelig å si i fra til dem? Du kan bare si at det er av praktiske årsaker, at de bor nærmere, og at du ikke har vært der før på julaften så i år har dere blitt enige om å feire hos han. Så får du ta "hva med neste år?" diskusjonen - neste. år.

Anonymkode: 53fcc...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å feire sammen fra vi ble samme.

Planen var annen hvert år. Siden vi drev gårdsbruk så ba vi mine foreldre til oss, noe de taket nei til hver gang. Så dermed så ble det til at vi altid uten om 1 år feirer med mine svigerforeldre. 

Så når dere har vært sammen så lenge syns jeg nesten rart dere ikke feirer sammen.

Ser på de jeg er tante til. Ene årer feirer de med oss, andre året feirer de med familien til den de er sammen med

Anonymkode: 6fbe9...cea

AnonymBruker
Skrevet

Hvis problemet er at du ikke tør i si til dine foreldre at du ikke ønsker å feire jul med dem, kan du ikke bare si at du dessverre ikke fikk nok fri fra jobb til å ta turen dit? Hvis det uansett er styrete å få fri?

Anonymkode: 6464d...c94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri feiret jul hos mannens foreldre. Jeg feiret jul hos mine foreldre til jeg selv fikk barn, deretter har vi feiret i eget hjem. Mannen (da samboer) var enten med til mine eller dro til sine. 

Det er ingen regler for når man skal gjøre ting, gjør det du føler for. Hvis du ikke vil reise til dine foreldre i julen så lar du vær 😊

Anonymkode: 74f67...2eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis problemet er at du ikke tør i si til dine foreldre at du ikke ønsker å feire jul med dem, kan du ikke bare si at du dessverre ikke fikk nok fri fra jobb til å ta turen dit? Hvis det uansett er styrete å få fri?

Anonymkode: 6464d...c94

Jeg ønsker jo å feire jul med dem og ser frem til å eie noe stort nok til at vi kan invitere til oss og jeg kan få utløp for mine ønsker for juletradisjoner. Per nå så har vi ikke plass til å invitere til julefeiring hos oss og foreldrene mine liker heller ikke at jeg tar initiativ til å implementere mer jul hos dem.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. 

Vi som par har julen for oss selv. Inviterer familie hvert år, men de kommer kanskje annenhvert år. Var som regel bare oss to. 

Etter 15 år fikk vi barn og har fortsatt jul hjemme.

Anonymkode: 25d40...0de

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sldri feiret jul hos mannens foreldre. Før vi fikk barn reiste vi til våre respektive foreldre. Siden har vi feiret hjemme. Både mine foreldre og mine svigerforeldre har feiret jul hos oss. En gang hver for seg og en gang begge. Eldste barnet er 25.

Anonymkode: aba5a...eea

Skrevet (endret)

Vi hadde vært sammen i 6 mnd, da vi dro til min familie å feiret jul. Egentlig alltid feiret med min familie, bortsett fra første julen til barna. 

Skulle feire med halve svigerfamilien 3-4 år etter vi ble sammen, da de var litt misfornøyd med at vi alltid feiret med min familie. Men da jula nærmet seg og vi begynte å forhøre oss om når vi skulle komme etc, så hadde de glemt avtalen om at vi skulle komme, og ingen skulle være hjemme der... Har feiret en jul til min svoger m/fam og en jul med andre halvdelen av svigerfamilien. 

Nå med 4 barn, så har vi satt en strek for at vi reiser rundt og feirer jul med den ene eller den andre familien. Så nå feirer vi hjemme og skaper våre egne tradisjoner. Og alle som vil, er velkomne hit ❤️. Vi har straks vært sammen i 15 år 🥰

Endret av strawberry88
La til en liten tilleggsopplysning 🙂
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ønsker jo å feire jul med dem og ser frem til å eie noe stort nok til at vi kan invitere til oss og jeg kan få utløp for mine ønsker for juletradisjoner. Per nå så har vi ikke plass til å invitere til julefeiring hos oss og foreldrene mine liker heller ikke at jeg tar initiativ til å implementere mer jul hos dem.

Nei, hvem liker det når en gjest tror de kan bestemme hvordan ting skal være og bare overstyre vertene?

Reis til samboers foreldre i julen og få årets dosis jul, så kan du besøke dine ikke-julete foreldre på et annet tidspunkt. 

Anonymkode: 977e6...4b0

AnonymBruker
Skrevet

Vi feiret hver for oss frem til vi fikk barn. Da feiret vi alene i vårt hjem. Vi har nå to barn og feirer fortsatt alene hjemme.

Anonymkode: ba271...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...