AnonymBruker Skrevet 30. juli #41 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Renrasede hunder er jo bare dritt. Anonymkode: b6bda...fad Jepp. Og når man blander 2 renrasede dritthunder, så blir resultatet flotte, friske, godlynte blandingshunder. Helt utrolig 🤪 (…. at dette tror faktisk noen på 🙄) Anonymkode: b4142...484 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #42 Skrevet 30. juli Jeg er for blandingshunder. Jeg er imot designerhunder som er laget fordi de er søte. Med null tanke på gemytt og helse overhode. Slik som disse doodleblandingene. De er jo borderline psykopatiske og veldig syke, men aller mest syke i hodet. Anonymkode: 0479f...4f0
AnonymBruker Skrevet 30. juli #43 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 20.37): Og merk at «pomski» er blanding av pomeranian tispe og husky hannhund - alt for å gjøre valpene så små som mulig. De stakkars tispene!! Både mtp parring og fødsel… Det er jo helt horribelt at folk i det hele tatt får seg til å blande slike raser! Og dumme valpekjøpere støtter det… Anonymkode: ca0bf...222 Kan ikke det være farlig for tispene? Anonymkode: a78c2...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #44 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor folk kjøper doodler. Hva er galt med puddel? De fås i ulike størrelser og farger. Mye mer stabilt. De er vel billigere også, enn en puddelblanding? Anonymkode: 237ec...379 Har puddel selv, og fatter ikke hvorfor noen skaffer seg noe dårligere til samme pris (!!). Finn-annonsene skryter opp puddelens egenskaper, men så har de mikset inn noe helt annet. Det er helt tullete, og folk kaster penger etter det. Pudler er røytefrie, allergivennlige, kosete, trofaste, lettlærte og generelt fantastiske hunder med få helseplager, som man kan få i hvilken som helst størrelse, farge og fasong om man er god på pelsstell. Anonymkode: 20ac7...be7 3
Bokormsen Skrevet 30. juli #45 Skrevet 30. juli Mardina skrev (36 minutter siden): Fordi det er en blandingshund. Er ikke det ganske opplagt? Nei, hvorfor er friskere dyr mindre verdt? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #46 Skrevet 30. juli Bokormsen skrev (5 minutter siden): Nei, hvorfor er friskere dyr mindre verdt? De blir ikke friskere av at man stikker hodet i sanda og ikke helsetester. Anonymkode: d155e...bdd
Bokormsen Skrevet 30. juli #47 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De blir ikke friskere av at man stikker hodet i sanda og ikke helsetester. Anonymkode: d155e...bdd Du trenger ikke genteste dyr som parres fritt i naturen, det er fordi du ønsker innavl at du må genteste de i utganspunktet. 1
Mardina Skrevet 30. juli #48 Skrevet 30. juli Bokormsen skrev (18 minutter siden): Nei, hvorfor er friskere dyr mindre verdt? Har ikke sagt at de er mindre verdt. Men det er fullstendig idiotisk å ta 30 000,- for en blandingshund 😳 Det skjønner du vel? Men nordmenn er jo naive og blar villig opp. For en blandingshund som ikke nødvendigvis er så frisk som "oppdrettere" skal ha det til 🙄
tankebobla Skrevet 30. juli #49 Skrevet 30. juli Jeg har blandet følelser for dette temaet. Jeg har hatt hunder rundt meg siden jeg ble født og har derfor en del ulike raser og se tilbake på og også mix, jeg har også vært fosterhjem for hunder så det har ikke bare vært noen få. Jeg har vel erfart at ved mix vet man jo ikke hva man får av gener. Det er jo sånn at dersom man har hund med stamtavle så kan man følge linjer bakover, man kan sjekke søsken, tidligere kull osv..... og man vet sånn ca hva man får, dersom man setter seg inn i hva rasens formål eller opprinnelse er. Med mix får man jo ikke det og ja det er enkelte hunder som blandes med de mest utrolige sammensetninger. Syntes også at det er litt rart å lese i annonser at hunden er så og så mange % av hver, klart at hvis det er 4 eller 6 ulike raser så er det ikke noe problem å regne prosent men når man får sånn 8% av den ene og 12 % av den andre og så en 17% og en 5 % av osv.... Jeg har spurt en rette dyrleger jeg har møtt om det stemmer at mange mix er friskere enn andre så er det nok på en måte en myte. Fordi mange som har mix de driver kanskje ikke med aktiviteter som krever vaksiner og slike ting og er sjelden hos dyrlege, ikke alle men noen og da får man jo ikke oversikten på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #50 Skrevet 31. juli Bokormsen skrev (9 timer siden): Du trenger ikke genteste dyr som parres fritt i naturen, det er fordi du ønsker innavl at du må genteste de i utganspunktet. Blandingshunder parres ikke fritt i naturen. Det er en krysning mellom renrasede hunder. Og hunder som brukes i krysningsprosjekter må også helsetestes for å kunne registreres, selv om man da i teorien fjerner hele aspektet med innavl. Anonymkode: d155e...bdd
Gliffy Skrevet 31. juli #51 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Helt enig! Dette burde mer eller mindre alle raser gjøre. I tillegg burde vi hatt langt færre raser. Det er helt vilt at vi skal ha masse raser som ser ganske like ut og som har samme oppgave (jakt, selskap etc) og som liksom ikke skal kunne parres for da blir valpene ikke renraset. Hva trenger du av en selskapshund? Jo, den skal være frisk og ha godt gemytt! Så kan man ha preferanser angående størrelse og pels, men det hindrer ikke at man ikke trenger en 5-10 små hunderaser med hvit og ganske lang eller krøllete pels, bare for å ta et eksempel. Hvorfor trenger vi så mange typer settere? Egenskapene deres er faktisk ikke så himla forskjellige. Nei, de er ikke det!!! Og ingen hunderaser trenger å være tre kilo tunge, eller 70 kilo tunge for den del, det er skadelig for dem. De skal heller ikke ha ekstremt kort snute, dvergvekst (det er det de korte beina til dachs er!) eller andre ekstreme trekk som faktisk er skadelig for dem. Dette hadde løst SÅ mange problemer. Anonymkode: 81594...bdf Helt enig! Veldig mange raser er ca akkurat det samme, bare med litt ulik størrelse eller farge. Ingen praktisk forskjell i det hele tatt. De kunne med fordel vært slått sammen for å få større variasjon i genene. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #52 Skrevet 31. juli Gliffy skrev (7 minutter siden): Helt enig! Veldig mange raser er ca akkurat det samme, bare med litt ulik størrelse eller farge. Ingen praktisk forskjell i det hele tatt. De kunne med fordel vært slått sammen for å få større variasjon i genene. Ja. Raseklubbene skjuler seg bak «historie» (mange raser har ikke det en gang) og «unike egenskaper» (nei), men det kjører dessverre hundeavlen rett grøfta. Mange oppdrettere har lite kompetanse, og det hjelper ikke akkurat at NKK hardnakket skal forsvare monopolet sitt gjennom å stritte imot. Vi vet bedre nå. Vi har helgenomsekvensert en rekke raser. Vi vet hvor innmari innavla de er, og hvor skadelig dette er. Konsekvensene av dette ser vi i en rekke raser, hver eneste dag. I tillegg har vi et dysfunksjonelt utstillingsopplegg, hvor dommere aktivt premierer SYKE og dysfunksjonelle hunder, med mer og mer ekstreme trekk. Anonymkode: 81594...bdf 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #53 Skrevet 31. juli Mardina skrev (20 timer siden): Har ikke sagt at de er mindre verdt. Men det er fullstendig idiotisk å ta 30 000,- for en blandingshund 😳 Det skjønner du vel? Men nordmenn er jo naive og blar villig opp. For en blandingshund som ikke nødvendigvis er så frisk som "oppdrettere" skal ha det til 🙄 blandingshund fra en kjøkkenoppdretter og en oppdretter er to helt forskjellige ting. Det er galskap å ta 30 000 kr for en hund som er avlet på av useriøse og uerfarne folk, med syke foreldre. Det man betaler for er jo kunnskapen, avlsarbeidet, gode linjer, god start på livet inkludert tilsvarende testing og helsesjekker som kreves. Dersom en seriøs oppdretter drev med avl på blandingshunder så er prisen forståelig. Det er ikke forståelig når valpen kommer fra en 20 år gammel jente som synes valper er sååå søøte. Så hun avler på designerhunden sin som kommer fra en oppdretter som avler på tispene sine til de stuper og selger dem til småpenger når de er brukt opp etterpå. Typisk puppy mill, bare begått av en privat person. Anonymkode: 0479f...4f0 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #54 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Raseklubbene skjuler seg bak «historie» (mange raser har ikke det en gang) og «unike egenskaper» (nei), men det kjører dessverre hundeavlen rett grøfta. Mange oppdrettere har lite kompetanse, og det hjelper ikke akkurat at NKK hardnakket skal forsvare monopolet sitt gjennom å stritte imot. Vi vet bedre nå. Vi har helgenomsekvensert en rekke raser. Vi vet hvor innmari innavla de er, og hvor skadelig dette er. Konsekvensene av dette ser vi i en rekke raser, hver eneste dag. I tillegg har vi et dysfunksjonelt utstillingsopplegg, hvor dommere aktivt premierer SYKE og dysfunksjonelle hunder, med mer og mer ekstreme trekk. Anonymkode: 81594...bdf Jeg er imot NKK også, og alt de står for. Tanken er god (når det kommer til avls reglene deres, aldersgrenser, antall kull, bruk av avl sperre) men alt annet er jeg helt imot. Har renraset hund som er naturlig nok registrert. Ikke faen om jeg betaler for å bli medlem i NKK. Oppdretter ønsker at min skal ha et kull, for hun har god helse og godt lynne (identisk til sin mor) men jeg vil ikke ha noe med NKK å gjøre. Oppdretter har sagt hun vil stå for hannhund og være behjelpelig, men det å må forholde meg til NKK gjør at jeg ikke orker tanken en gang. Det å må betale blodpris til dem for å registrere tispe og valpekull, tanken på å finansiere dem gjør meg kvalm. Min oppdretter er imot alt som har med utstilling å gjøre og hun fokuserer kun på helse og gemytt. Hun er også selektiv når det kommer til avl og har bare 2-3 kull per tispe. Hun tar seg av alle kull selv og bruker ikke forvert som mange andre oppdrettere gjør. Hun har også brukt kontakter i utlandet for å unngå innavl. Slike oppdrettere er dessverre en stor mangelvare i Norge. Anonymkode: 0479f...4f0 1
Gliffy Skrevet 31. juli #55 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja. Raseklubbene skjuler seg bak «historie» (mange raser har ikke det en gang) og «unike egenskaper» (nei), men det kjører dessverre hundeavlen rett grøfta. Mange oppdrettere har lite kompetanse, og det hjelper ikke akkurat at NKK hardnakket skal forsvare monopolet sitt gjennom å stritte imot. Vi vet bedre nå. Vi har helgenomsekvensert en rekke raser. Vi vet hvor innmari innavla de er, og hvor skadelig dette er. Konsekvensene av dette ser vi i en rekke raser, hver eneste dag. I tillegg har vi et dysfunksjonelt utstillingsopplegg, hvor dommere aktivt premierer SYKE og dysfunksjonelle hunder, med mer og mer ekstreme trekk. Anonymkode: 81594...bdf Ikke sant. Hvor stor er egentlig forskjellen på en finsk støver, hamiltonstøver, dunker og haldenstøver? Og hvor mange harejegere har vi egentlig som gjør at vi trenger alle disse? Så vidt jeg vet krysses vel enkelte av disse rasene allerede fordi det ikke går an å holde de i live på annet vis, men hvorfor de ikke bare kan slås sammen er et mysterie for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #56 Skrevet 1. august Elsker alle hunder, bortsett fra et par raser pga hva de er avlet for, men de trenger jeg ikke å nevne her. Men jeg HATER blandingsavl. Det er uetisk og du vet ikke hva du får av arvelige sykdommer, gemytt osv, det er og vil alltid være sjansespill. Har også greid å danne meg skikkelig avsky til uvitne og rett og slett DRITDUMME folk jeg ser som åpenbart har kjøpt designerblandinger til langt over prisen til en ordentlig rase. (20-40k+!!!) Men med det sagt er det også mange renrasede hunder som absolutt ikke burde avles mer på og da snakker jeg om rasene som ble spesifikt avlet frem til å være aggressive og angripe/drepe, og de rasene som ikke er riktig proposjonert, altså kortsnutede raser, raser med korte bein og lang rygg, hårløse raser, raser med rynker/masse ekstra hud osvosv Anonymkode: 234cd...f14 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 1. august #57 Skrevet 1. august (endret) Det er hinsides forkastelig og forferdelig trist at mennesker gir fullstendig blaffen i dyrevelferd, bare fordi de vil ha noe som behager øyet, hva nå enn det måtte være. Dette uavhenging av om det er "ren" rase eller blanding. Det er like perverst som å med overlegg produsere barn med dvergvekst o.a. fordi de er så søte. Mengele ville vært stolt. Endret 1. august av VisningsnavnPÅKREVD skriveleif
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå