Gå til innhold

Hva synes du om alle disse blandingshundene som nå er snart overalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bernerdoodle.

Goldendoodle.

Pomski (blanding av husky og Pomeranian).

Raser hvor man velger jakthund sammen med sofahund. 

Osv.

Hvor godt vet man hvordan disse blir? 
Hva blir det neste for øvrig, Mastiff og Chihuahua, kalt Mahua? 

Anonymkode: e3695...210

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er litt delt. Jeg har kun hatt renrasede hunder tidligere, og har stor respekt for seriøst avlsarbeid, men nå har jeg plutselig fått en blandingshund i fanget. Hadde noen fortalt meg i fjor at jeg kom til å ende opp med en blandingshund hadde jeg nok ledd meg ihjel. Men nå er dette en voksen omplasseringshund som stod i fare for å bli avlivet, og som har mange av de egenskapene jeg ønsker meg i en hund. Jeg var også uten hund ettersom min forrige nylig døde, så jeg valgte å gi denne hunden en sjanse. Kan ikke si jeg tenker så mye over at hun er blanding, det spiller liksom ingen rolle i hverdagen. Hund er hund. Det sagt så hadde jeg aldri kjøpt en blandingsvalp, for eksempel. Fordi jeg synes det er ufattelig useriøst å blande hummer og kanari uten å vite noe om helse og gemytt på linjene, kun for å tjene penger. Den industrien støtter jeg ikke i det hele tatt. Men på individnivå har jeg ikke noe problem med blandingshunder.

Anonymkode: d155e...bdd

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De rasene vi har i dag, er også et resultat av blandingsparring. Tidligere ble hunder parret for å få frem visse egenskaper, og slik jeg tenker om disse hundene, er de ute etter egenskapene til hundene nå også. I alle fall i disse doodle-hundene. Blanding mellom en stor og en liten hund har jeg ikke sansen for. 

Anonymkode: fb725...bfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett er blandingshunder friskere enn renrasede hunder. Men det er et stort MEN: Den rene produksjonen av blandingshunder for penger som har vært de seneste årene, hvor man parrer hva det skal være så lenge det inneholder puddel 🙄 og gir «rasen» et «artig navn», det er helt krise. Enkelte er bent ut sagt beryktet for mye allergi og elendig gemytt (*host host Drøbak Hundehotell, i tillegg har de helt ville kontrakter). Og ja, når jeg sier «beryktet» så mener jeg blant veterinærer. 
Det parres også raser som gemyttmessig kræsjer fullstendig. Og som har pelstyper som blir krise når de blandes, det er underkommunisert hvor mange som sliter med pelsstell på slike blandinger. 

Anonymkode: 81594...bdf

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Statistisk sett er blandingshunder friskere enn renrasede hunder. Men det er et stort MEN: Den rene produksjonen av blandingshunder for penger som har vært de seneste årene, hvor man parrer hva det skal være så lenge det inneholder puddel 🙄 og gir «rasen» et «artig navn», det er helt krise. Enkelte er bent ut sagt beryktet for mye allergi og elendig gemytt (*host host Drøbak Hundehotell, i tillegg har de helt ville kontrakter). Og ja, når jeg sier «beryktet» så mener jeg blant veterinærer. 
Det parres også raser som gemyttmessig kræsjer fullstendig. Og som har pelstyper som blir krise når de blandes, det er underkommunisert hvor mange som sliter med pelsstell på slike blandinger. 

Og la dere ikke lure: Disse hundene produseres for å tjene grovt med penger på dem. Når man ikke stiller ut, ikke tar helsetester, ikke må betale for stamtavler, og ikke selekterer avlsdyr - slik seriøse oppdrettere av renrasede hunder kan - da kan man tjene stort på å selge valper for 35k stykket. Skattefritt. 
Og nå skal jeg være den første til å si at NKK og avl av renrasede hunder har enorme problemer knyttet til innavl og lav genetisk variasjon i skremmende mange raser, vi snakker om parringer hvor den generiske innavlsgraden er høyere enn helsøskenparring hos mange raser (men det vises ikke på stamtavlen!). 
Men det hindrer ikke at begge deler er helt feil. Jeg mener også at hundeoppdrett burde vært skattebelagt. Det er helt vilt at folk kan tjene mange hundre tusen i året på å produsere hunder - skattefritt. Da er det ikke hobby lenger!

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

*genetiske, ikke generiske 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 4 blandingshunder som har vert friske og snille, fått dem gratis.

Anonymkode: af391...39d

• Liker 2
Skrevet

Dagens raser er riktignok et resultat av ulike raser. Den lille, men store forskjellen er at denne seleksjonen av raser hadde et formål og at hunder før i tiden hadde en eller annen bruks-/nytteverdi kontra 2025 hvor hunder primært er kjæledyr. Dagens blandingsavl virker i all hovedsak å være uten mål&mening og primært drevet av profitt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som frivillig i en organisasjon som omplasserer hunder og vi får inn mange av disse puddelblandingene. De har ofte både atferds- og helsproblemer som eierne ikke greier ut med lengre. Min erfaring er at cockapoo er den verste av de, mye nervøst og aggresivt gemytt, eksem, allergier og ørebetennelser. 

De renrasede hundene vi får inn har også problemer, men de har vanligvis ikke så mange ting på en gang. 

Jeg er skeptisk til at disse blandingene markedsføres som "perfekte familiehunder". Det er ofte blandet sammen flere raser med store drifter, som ikke nødvendigvis går så godt sammen, og de kan bli svært krevende. Og når de viser seg å ikke være så enkle familiehunder likevel ender de dessverre hos oss. 

Anonymkode: 26898...6c8

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Blandingshunder i seg selv har jeg ingenting i mot, har selv vokst opp med en fantastisk blandingshund som vi fikk av naboen. Designerhunder derimot går meg på nervene, eller rettere sagt oppdretterne av disse går meg på nervene! Det er KUN for å tjene penger, at de tar oppimot 30-40.000 for en blandingshund er så uforskammet. 

Også ser jeg ikke poenget? Spesielt når det er snakk om puddel blandinger. De blir reklamert som "allergivennlig" og "røytefri" noe som ikke stemmer i mange tilfeller, nettopp på grunn av at de er blandet med en annen rase som f.eks. Golden Retriever. Om du vil ha en familiehund som er lett å trene, sosial, allergivennlig og røytefri, bare ta en vanlig puddel da. De er ofte billigere til og med 🥴

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pomski (blanding av husky og Pomeranian).

.... hvordan fikk de dette til?

Generelt ser jeg på det som helt på trynet, å blande raser med så motstridende egenskaper og størrelse, altså hvorfor

Anonymkode: d5245...f65

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener Kennelklubben faktisk har noe av skylda for denne trenden med usunne hunder. Folk tenker jo at blanding er sunnere, fordi de har fått med seg all elendigheten som er innafor avl av rasehunder. Og generelt er jo blanding sunnere, hvis man ser på gatehunder og hunder som er blandet av mange raser. Men å parre to rasehunder som ikke passer sammen gir ikke en sunn hund. 

Disse puddelblandingene har ofte en helt håpløs pels, som andre her har vært inne på. Og det skaper ikke bare praktiske vanskeligheter for de som skal stelle pelsen, det fører til smertefull og plagsom eksem for hunden fordi pelsen blir som et tett, trangt lag med tovet ull rundt huden til hunden. I tillegg vokser det alt for mye i ørene slik at hundene får tilbakevendende ørebetennelser fordi det ikke kommer luft til. 

Slår man sammen små raser som ligner mye på hverandre, for eksempel alle de forskjellige Griffonene, eller hvis man hadde slått sammen gråhund og jämthund, hadde man fått sunnere hunder på grunn av økt genetisk mangfold. Eller f. eks puddel og portugisisk vannhund har jeg sett fine blandinger av. Men å blande to raser som har helt forskjellig gemytt, pelstype og anatomi gir ikke bra resultat. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

.... hvordan fikk de dette til?

Generelt ser jeg på det som helt på trynet, å blande raser med så motstridende egenskaper og størrelse, altså hvorfor

Anonymkode: d5245...f65

https://www.nrk.no/ostfold/reagerer-pa-ny-blandingsrase_-_-kjoper-hund-for-_likes_-1.17503072

Det er kun dette de er, en hund for «likes». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og merk at «pomski» er blanding av pomeranian tispe og husky hannhund - alt for å gjøre valpene så små som mulig. 
De stakkars tispene!! 
Både mtp parring og fødsel… Det er jo helt horribelt at folk i det hele tatt får seg til å blande slike raser!

Og dumme valpekjøpere støtter det… 

Anonymkode: ca0bf...222

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Hadde blandingshund(ikke doodle) i 14 år. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg var hos dyrlegen med han, utenom vaksine. 

Når det gjelder doodle'r så synes jeg avlen er i ferd med å gå over stokk og stein 😬 Og de er faktisk ikke så friske som "oppdrettere" skal ha det til 🤔 I tillegg er de overpriset så til de grader, at jeg blir flau 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste om Pomsky og nei, jeg vil ikke ha en slik en, for:

Sitat

Pomskies share genetic predispositions to certain health issues with both of their parents. These include allergies and skin problems, patellar luxation, hip dysplasia, collapsing trachea, epilepsy and heart disease. They're also prone to dental problems and need regular teeth cleanings and daily tooth brushing.

Sitat

Puppy training is difficult no matter the breed, but Pomskies, in particular, can be extremely difficult to train if not handled correctly.

https://embarkvet.com/resources/dog-breeds/pomsky/

Dessuten synes jeg det ikke er noe fint med øynene. 

For øvrig kan man jo nå få Pomsky Toy, og valper av Pomsky & Miniatyr Dachshund Hybrid 😑

AnonymBruker
Skrevet

Har selv en Goldendoodle og det er den snilleste, nydeligste hunden jeg noen gang har hatt. (Har vokst opp med mange forskjellige hunderaser). 

Alle vi møter på tur syntes han er så flott og spør hva slags rase han er. Han ligner mest på en Golden Retriever, men med en tykk, nydelig litt krøllete pels. Beige i fargen. 

Han er frisk og en fantastisk familiehund.

Anonymkode: a7d88...c5c

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (7 timer siden):

Hadde blandingshund(ikke doodle) i 14 år. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg var hos dyrlegen med han, utenom vaksine. 

Når det gjelder doodle'r så synes jeg avlen er i ferd med å gå over stokk og stein 😬 Og de er faktisk ikke så friske som "oppdrettere" skal ha det til 🤔 I tillegg er de overpriset så til de grader, at jeg blir flau 🙄

Jeg har renraset hund, og har hatt det tidligere, og jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har vært hos dyrlegen med dem med unntak av vaksiner. Anekdote sier fryktelig lite. Hva slags rase(r) sier veldig mye mer om sannsynligheten for dyrlegebesøk. Og så har noen skikkelig uflaks. 

Anonymkode: 119f4...529

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder er «blandingshunder ".

Anonymkode: d42cc...85e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri hat en renrased hund, jeg prioriterer helse så velger derfor blandingshunder. Ser selfølgelig på hvilke raser som er blandet, husky far med en pomeranien mor høres jo bare helt sykt ut! Er også veldig skeptisk til drøbak, har aldri hørt noe posetivt om dem. MEN er likke skeptsik om ikke mer til NKK, trist at det er så vanskelig å organisere hundeavl som tar hensyn til hundenes velferd... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...