Gå til innhold

Felles kallenavn på besteforeldre som både har sønner og døtre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vårt første barn sammen. Men både mine foreldre og min manns foreldre har både sønner og døtre.
Vi har alle lyst til at alle barnebarna skal kalle besteforeldrene for det samme, slik at det ikke blir forvirrende. Samtidig har jeg ikke lyst til at både mine foreldre og han sine foreldre blir kalt for bestemor og bestefar, da blir det jo forvirrende for våre barn. Forslag til kallenavn?

Synes dere det er rart om man f.eks. sier Mimmi, mommo,moffa, når det egentlig er en farmor/farfar? 

Klar over at barna til syvende og sist velger selv, men går ann å påvirke litt ;) 

Anonymkode: bd1fc...362

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mor og far blir det ene besteforeldreparet kslt. Bestemor og bestefar det andre. 

Anonymkode: 7333c...c9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye bedre at barna konsekvent sier mormor/farmor og morfar/farfar, de kommer til å forstå dette selv fra veldig ung alder.

Anonymkode: 7e82c...798

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg ville synes det var adskillig mer forvirrende at farfar ble kalt moffa enn om barnebarna brukte litt forskjellige navn. Min farmor var kusinenes mormor, det forvirret ingen over 3. 

Det går jo an å lage nøyere varianter av typen "beste*navn*" eller "bestefar *navn*".

Endret av Daria
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min farmor ble kalt mimmi. Var voksen før jeg forsto at det vanligvis ble brukt på mormor. Hun var riktignok mormor til det eldste søskenbarnet mitt, og så videreførte vi andre navnet. 

Vet om de som sier bestefar Karl/bestemor Kari og bestefar Håkon/bestemor Hanne, for å skille mellom besteforeldreparene.

Har også noen i nær omgangskrets som kaller sine besteforeldre for besta og far. Det er jo ganske nøytralt og koselig.

Anonymkode: 3b46d...dfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor og bestefar, besten og besta. 

Mimmi (😬), mommo, moffa osv er vel kallenavn for mormor og morfar? Da kan barna like greit heller si mormor og morfar. 

Anonymkode: 80256...1ec

AnonymBruker
Skrevet

Det blir rart å kalle farmor for mommo. Det er bare naturlig for de barna som har henne for mormor. 

Anonymkode: 36ef8...844

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg er vokst opp, var alle besteforeldre bestemor og bestefar, uansett hvilken side de var på. Om det var tvil om hvem av de vi snakka om, la vi til bostedet deres. Men som oftest visste vi alle hvem vi snakka om ut fra konteksten. 

Anonymkode: 95b28...250

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke forvirrende, uansett om flere heter bestemor, eller bestemor heter både bestemor, mormor og farmor hos forskjellige søskenbarn. Det går aldeles utmerket. Kall dem det de selv ønsker å bli kalt. Min far hadde for eksempel sterke meninger om at han vil hete morfar (selvom han allerede var farfar til to), fordi «bestefar» likte han ikke. Syns jeg ser hva han ville sagt hvis jeg foreslo «Besten», eller moffa…

Anonymkode: dab6c...080

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samtidig har jeg ikke lyst til at både mine foreldre og han sine foreldre blir kalt for bestemor og bestefar

Hva kalte du dine besteforeldre? Hva kalte din samboer sine besteforeldre? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

da blir det jo forvirrende for våre barn.

Nei, det trenger det ikke å være. Man lærer seg fort hvem som er hvem når man snakker sammen. 

Dere kan jo kalle dine besteforeldre for besteforeldrene i Mo, mens på hans side er de besteforeldrene i bergen. (legg inn stedet de bor på) 

Anonymkode: 95b28...250

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har flere oldeforeldre og vi kaller dem alle for oldemor/oldefar uten at det har vært forvirring.

Treåringen har større problemer med å skille mormor/farmor enn oldeforeldre😂

Anonymkode: bee7d...a31

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene må selv bestemme hva de vil kalles, noe annet er jo fryktelig arrogant. Ungene finner fint ut av det der. 

Anonymkode: 3db98...313

AnonymBruker
Skrevet

Vår mommo(den beste mommoen i verden) var mommo til alle, sine sønners barn og. Mommo ble en hedersbetegnelse, mange andre kalte henne det også. 

Jeg savner mommo.💕

Anonymkode: 4436b...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Min far er ikke forvirret over hvem han er morfar eller farfar til. Herregud, han har en IK over 10 (minst). Jeg blir heller ikke forvirret av å bli kaldt mamma av egne barn, tante av nieser og nevøer, og <navn> av øvrige.  

Anonymkode: 703d6...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det bli mer forvirrende for dine barn enn det er for andre barn? 

Anonymkode: 6f3c1...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er absolutt alle enig om det? Mange har egne preferanser og ønsker fort at besteforeldre kalles det samme som egne besteforeldre. 
Ofte begynner barna automatisk å kalle besteforeldrene for noe også. Både på grunn av navn andre benevner besteforeldrene med, de hører andre kaller besteforeldrene sine for noe og de lager egne navn på dem.

Selvsagt opp til dere. Jeg selv har latt det være opp til barna. Så her ble det mormor og morfar, og bestemor og bestefar. 

Anonymkode: a6007...31b

AnonymBruker
Skrevet

Det klarer de helt fint å skille på, jeg tror heller ikke du nødvendigvis kan legge føringer for søsken og partnere for hva de skal kalles. Vi sier mormor og besse, mens min brors barn sier farmor og besse. På farssiden sier de bestemor og bestefar. 

Anonymkode: 4c0c7...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi venter vårt første barn sammen. Men både mine foreldre og min manns foreldre har både sønner og døtre.
Vi har alle lyst til at alle barnebarna skal kalle besteforeldrene for det samme, slik at det ikke blir forvirrende. Samtidig har jeg ikke lyst til at både mine foreldre og han sine foreldre blir kalt for bestemor og bestefar, da blir det jo forvirrende for våre barn. Forslag til kallenavn?

Synes dere det er rart om man f.eks. sier Mimmi, mommo,moffa, når det egentlig er en farmor/farfar? 

Klar over at barna til syvende og sist velger selv, men går ann å påvirke litt ;) 

Nå vet jeg ikke om du har snakket med alle, men det blir lett å bare tenke seg selv og sin nærmeste krets. Husk at deres søsken igjen har partnere som sikkert har søsken. Og de har igjen partnere med søsken. Så for at denne ligningen skal gå opp, er det mye som skal klaffe. Enkelte ganger er faktisk det enkleste best.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to bestemor og to bestefar, det var ikke forvirrende i det hele tatt. Brukte navnet på huset (tomta?) om vi var usikre (bodde på samme plass). Barna mine har det samme og nå bruker vi navnet på plassen om det trengs. Men skjønner veldig greit hvem det er snakk om ut ifra kontekst. 

Anonymkode: 41e37...034

Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Her er det mormor, morfar, farmor, farfar, jeg liker beste bestemor-bestefar, men da visste ingen hvem det ble snakket om, derfor ble det mormor og farmor osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...