Gå til innhold

Slutt med mas om 50+

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk har masse fordommer mot 50+ så er det vel bare positivt med disse trådene?

Anonymkode: 57da1...13d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Resignert skrev (11 timer siden):

Det der stemmer ihvertfall godt med min egen erfaring. Sexlivet nærmest bråstoppet da hun var 50/51.  Det vil si vi gikk fra å ha sex minst annenhver dag, til i beste fall annenhver uke. Jeg kjenner jo selvsagt og at jeg blir eldre etterhvert, men det er overhodet ikke snakk om noen tilsvarende bråstopp.

Og dette gjorde at du kasta inn håndkleet?

Anonymkode: 35c2b...67f

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og dette gjorde at du kasta inn håndkleet?

Usikker på hva du mener? Vi er fortsatt sammen,  men forholdet er jo endret.

Å ta initiativ føles mest dumt, da jeg overhodet ikke har noe lyst på sympatisex/ pliktsex. Eller å bli oppfattet som masete og "trengende" Prøver å akseptere at sexlivet er stort sett et tilbakelagt kapittel. Men den tanken suger noe jævlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart at folk over 50 kan ha sex! Gamle kropper fungerer da de også :)

Anonymkode: d719d...6c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kommer veldig an på hvem du spør det. For både meg og flere av mine venninner, så er samleie kanskje det minst viktige ved sex. Det er så mye annet som gir mer nytelse av sex en hva et samleie gjør.

Samleie er veldig intimt og koselig, men jeg hadde gitt opp samleie lenge før mange andre ting.

Rart at så mange voksne menn virker å tro at kukk i fitta er det ultimate av seksuell nytelse.

Anonymkode: 2502d...df6

Jeg er dame på 50+. For meg har samleie alltid vært det viktigste med sex. Det som uten tvil gir mest nytelse for meg. Klarer meg fint uten det andre

Anonymkode: e7f8e...4f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.11):

Da får du komme opp med dokumenterte tall og undersøkelser da! Jeg tror ikke de fleste fortsetter med sex etter overgangsalder. Men dokumenter, da mann!

Anonymkode: 9e5f5...9d9

Jeg er i overgangsalderen, såkalt post-menopausal og sliter med sexlysten. Jeg har likevel ikke sluttet å ha sex, siden jeg har en mann jeg er glad i som er veldig løsningsorientert, og siden sex ikke har sluttet å være godt etter overgangsalderen. Selv om jeg sliter med å få lyst, og ofte har lyst til alle andre ting enn å ha sex, så vet jeg jo at vi har det fint når vi har sex og jeg sliter jo ikke med følelsesløst underliv. Mannen er potent som bare det, men sliter med vond kropp så vi må være løsningsorienterte på mange måter.
Manglende sexlyst er ikke ensbetydende med slutt på sex. Noen lever i sexløse forhold (eller som singel), noen har litt sex av og til, og noen har masse sex. Folk er forskjellige, også langt opp i alder.

https://www.dagbladet.no/tema/sex-etter-50-de-vanligste-problemene/82659713

https://www.rfsu.com/no/7290af7b/seksualopplysning/overgangsalderen/

https://www.klikk.no/samliv/sexlivet-etter-i-voksen-alder-og-etter-overgangsalder-6964655

Anonymkode: 35ccf...46b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 9.26):

Hvorfor er du interesert i din fars sexliv?

Anonymkode: b4c9f...801

Hadde ikke villet vite om det engang jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.11):

Da får du komme opp med dokumenterte tall og undersøkelser da! Jeg tror ikke de fleste fortsetter med sex etter overgangsalder. Men dokumenter, da mann!

Tror kanskje lysten kommer tilbake etter overgangsalderen er over. Har hørt noen si at det kommer en ny vår etterpå...

AnonymBruker
Skrevet
Resignert skrev (På 1.8.2025 den 12.46):

Min helt udokumenterte påstand er at kvinner i/ etter overgangsalder som gruppe har VESENTLIG mindre sexlyst, men desto dårligere humør, og dermed er mindre interessante å ha med å gjøre.

Resignert skrev (På 1.8.2025 den 12.49):

Forsåvidt sant. Men sex uten samleie er ikke helt det samme, mer som gjensidig onani. I beste fall. 

Hvis du sliter med sur dame som ikke vil ha sex med deg på rett måte eller ofte nok, eller ikke i det hele tatt, så er du sammen med feil dame. Da må du jo finne deg ei ny dame som ønsker ca samme sexliv som deg. Ikke rart du er "Resignert" og negativ til damer (spesielt damer i/etter overgangsalder) hvis du blir værende i forhold du ikke trives i.
Jeg gjetter på at dama di heller ikke har det tipptopp, hvis du er misfornøyd med både humør og sexlyst/sexliv.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I dag?😂

Vedkommende har som sin favorittsyssel å avspore tråder med usakelige kommentarer som går på debattanter. Han bidrar med null utover å kverulere.

Anonymkode: 2502d...df6

Jeg har ikke stalket brukeren i andre tråder så jeg aner ikke hvordan han pleier å svare, men i denne tråden synes jeg han fremstår som reflektert og alt annet enn usaklig og kverulerende. 

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Tror kanskje lysten kommer tilbake etter overgangsalderen er over. Har hørt noen si at det kommer en ny vår etterpå...

Overgangsalderen er aldri over, men hormonene vil etterhvert stabilisere seg på et jevnt, lavt nivå. Problemer som kommer av store hormonsvingninger vil roe seg kraftig, men resten vil fortsette resten av livet. F.eks. blir de fleste kvitt problemer med humør og hetetokter etterhvert, men andre problemer kan bli konstante. Hormonterapi kan hjelpe godt på i mange år.
Jeg tror de som opplever en ny vår har tatt aktive valg om å være mer seksuelt aktive og bruke tilgjengelige hjelpemidler (alt fra hormonbehandling til sexleketøy). Mange tilpasser seg den nye hverdagen bedre enn andre, og med en god partner kan man få til mye.

Jeg vil tro at de som har hatt et aktivt og bra sexliv før overgangsalderen har lettere for å finne nye løsninger og få en ny vår etterpå.

Anonymkode: 35ccf...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner får svært mye mindre sexlyst med overgangsalderen. Det er ikke så mye å diskutere egentlig. Det er unntak, og det er en skala med ulike grader. Men jevnt over er det jo sånn livet er.

De som ser ut til å bli fornærma av dette er unge damer, de eldre damene driter i dette. Ta det med ro, og ta livet som det kommer. Alle faser av livet har sin sjarm.

Anonymkode: 223cc...90f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

«Jeg tror de som opplever en ny vår har tatt aktive valg om å være mer seksuelt aktive og bruke tilgjengelige hjelpemidler (alt fra hormonbehandling til sexleketøy). Mange tilpasser seg den nye hverdagen bedre enn andre, og med en god partner kan man få til mye.«

Kanskje er det også sånn at de kvinnene som har hatt en god partner er mer interessert i å vedlikeholde sexlivet etter overgangsalderen? Og at manglende sexlyst en periode brukes som en unnskyldning etter hvert fordi sexlivet for flere ikke var så fantastisk før?

Endret av Langline
AnonymBruker
Skrevet
Langline skrev (40 minutter siden):

«Jeg tror de som opplever en ny vår har tatt aktive valg om å være mer seksuelt aktive og bruke tilgjengelige hjelpemidler (alt fra hormonbehandling til sexleketøy). Mange tilpasser seg den nye hverdagen bedre enn andre, og med en god partner kan man få til mye.«

Kanskje er det også sånn at de kvinnene som har hatt en god partner er mer interessert i å vedlikeholde sexlivet etter overgangsalderen? Og at manglende sexlyst en periode brukes som en unnskyldning etter hvert fordi sexlivet for flere ikke var så fantastisk før?

Dette.

Som kvinne er det lett å skylde på andre ting dersom man ikke tenner på partneren lenger. Fordi man ikke vil såre hans følelser.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (På 1.8.2025 den 12.15):

Hva er poenget ditt? Hvis han var dårlig gift, så var det han gjorde helt ok? 

Poenget mitt at han var GIFT, allikevel reiste denne mannen på sine årlige turer til Asia. 

Han forble gift. Det sier vel like mye om kona som ble i ekteskapet. Vel og merke om hun visste hva som foregikk! 

Anonymkode: f79d7...902

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kvinner får svært mye mindre sexlyst med overgangsalderen. Det er ikke så mye å diskutere egentlig. Det er unntak, og det er en skala med ulike grader. Men jevnt over er det jo sånn livet er.

De som ser ut til å bli fornærma av dette er unge damer, de eldre damene driter i dette. Ta det med ro, og ta livet som det kommer. Alle faser av livet har sin sjarm.

Anonymkode: 223cc...90f

Dette. Man kan bli sjarmert av andre ting som eldre. Man har mye bedre viten, erfaring, selvtillit (som regel). Nysgjerrig på andre ting i livet,- reiser, sosialt samvær osv osv. Naturlig at ikke alt handler om sex lenger, ikke noe stress med det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...