Gå til innhold

Foreldre som ikke dusjer

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt noen sånne, og ja, man lukter dem. Raskt. Og de blir immune mot egen kroppslukt om de er vant med å ikke dusje daglig. Skjønner ikke at det går an, spes i den heten vi har hatt de siste ukene. 

Kanskje det er en generasjonell greie, men mine foreldre i samme alder tar alltid morgendusjen. Koster i hvertfall pappa lite siden han ikke har hår på hodet 😄 

Anonymkode: ebf86...fc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For den generasjonen er det vanlig å dusje/ta et bad én gang i uka, og vaske seg med klut de andre dagene.

Men om man skulle på besøk så er det jo greit å ha dusja, og særlig om man hadde en fysisk jobb og ble svett.

Anonymkode: 69503...43c

Dette er jo bare tull. Å ha dusj hjemme ble vanlig allerede på 60/70 tallet. Min mor er 80, og dusjer daglig. Griser finner man i alle generasjoner. 

Anonymkode: 8cd7a...d68

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min mor på 85 dusjer hver morgen, og det samme gjør jeg 🙂. Det er jo faktisk lettere å hoppe inn i et dusjhjørne og ta en rask dusj enn å styre med klutvask.

Høres utrolig rart ut at de nekter deg å dusje.

Anonymkode: 1a9a4...919

Nettopp - jeg bruker kanksje 2 minutter i dusjen og skjønner ikke dette med greia med at å dusje tar evigheter... Og dusjing handler også om mye mer enn å bli ren - føler meg klart mer opplagt etter en dusj. Når jeg er på besøk hos foreldrene mine i jula f.eks. så sparer jeg dusjen til utpå ettermiddag, før middag, slik at jeg er opplagt og føler meg bedre da... ofte litt slitsomt å være på beøsøk, men en dusj hjelper. Samme om jeg gruer meg til å gå på jobb og vurderer å ta en sykedag - en tur i dusjen gjør bra. 

Anonymkode: 36a63...261

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Å ha dusj hjemme ble vanlig allerede på 60/70 tallet. Min mor er 80, og dusjer daglig. Griser finner man i alle generasjoner. 

Anonymkode: 8cd7a...d68

Det var jo ikke sånn at første dagen man fikk dusj så begynte man å dusje hver dag,! 

For det første ville det bli sett på som sløsing med vann og strøm og for det andre så handler det om vaner. 

En annen faktor er at den gang var det ofte flere i husstanden og da kunne ikke alle dusje hver dag  Som barn av 70-tallet er dette noe som sitter i ryggmargen. 

Og en annen ting som er skrevet her er at det er å "drite i hygiene"hvis man ikke dusja ofte. Tull! Man blir ren av å vaske seg og! 

Anonymkode: 7f8c0...711

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hender jeg er hos dem over flere dager. De dusjer aldri når jeg er der. De har selv sagt at det ikke er nødvendig å dusje. De syns heller ikke at det er nødvendig at jeg dusjer og de mener jeg kan dra bort til andre selv om jeg har fett hår og lukter svette, men jeg gjør ikke det, for den følelsen når man ikke har dusjet på noen dager er ekkel og jeg vil være ren når jeg møter folk. De bryr seg vist ikke da. Kan ikke være der for lenge for stort sett får jeg ikke lov til å dusje når jeg er der. Er de ekstremt eller er dette vanlig for den generasjonen? De er 66 og 70 år. Jeg kan ikke bare fra hjem å dusje når jeg er hos dem da det er et stykke unna.

Anonymkode: 6bcb3...167

Dusjing er et vanskelig og personlig tema. Noen dusjer minst to ganger om dagen, og det kan være riktig for noen, men fullstendig overdrevet for de fleste. Det avhenger av hva man driver med om dagen. For noen er en ukentlig dusj mer enn nok, fordi man kanskje ikke har en fysisk krevende hverdag som fører til svetting og har en jobb som er renslig. 

Det finnes også andre måter å holde seg ren på, nemlig den gamle metoden med å vaske seg litt på utsatte steder med en våt klut. Mange gjør det daglig i stedet for å dusje. Langt mer miljøvennlig også, fordi hyppig dusjing medfører stort forbruk av vann og strøm til varmtvann.

Dette med fett hår er jo helt naturlig. Det er kroppens måte å beskytte håret mot slitasje på. Jeg tror også at jo oftere du vasker håret, jo raskere blir det fett igjen. Det samme med fet hud.

Jeg tror mange av de som føler seg skikkelig skitne om de ikke får dusjet minst daglig, egentlig hverken lukter eller ser skitne ut, men de har et psykisk renslighetskomleks hvor de føler seg skitne uten i det hele tatt å være det.

Anonymkode: 41f6d...501

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde sagt at jeg ikke ville komme på besøk om jeg ikke fikk dusja - eventuelt prøve på en liten hvit løgn om at du må dusje pga noe hudgreier eller lignende...

Anonymkode: 36a63...261

Hvis man har noe "hudgreier", så blir man anbefalt å IKKE dusje så ofte, såeh ...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dusjing er et vanskelig og personlig tema. Noen dusjer minst to ganger om dagen, og det kan være riktig for noen, men fullstendig overdrevet for de fleste. Det avhenger av hva man driver med om dagen. For noen er en ukentlig dusj mer enn nok, fordi man kanskje ikke har en fysisk krevende hverdag som fører til svetting og har en jobb som er renslig. 

Det finnes også andre måter å holde seg ren på, nemlig den gamle metoden med å vaske seg litt på utsatte steder med en våt klut. Mange gjør det daglig i stedet for å dusje. Langt mer miljøvennlig også, fordi hyppig dusjing medfører stort forbruk av vann og strøm til varmtvann.

Dette med fett hår er jo helt naturlig. Det er kroppens måte å beskytte håret mot slitasje på. Jeg tror også at jo oftere du vasker håret, jo raskere blir det fett igjen. Det samme med fet hud.

Jeg tror mange av de som føler seg skikkelig skitne om de ikke får dusjet minst daglig, egentlig hverken lukter eller ser skitne ut, men de har et psykisk renslighetskomleks hvor de føler seg skitne uten i det hele tatt å være det.

Anonymkode: 41f6d...501

Helt enig. Jeg dusjer annenhver dag og vasker håret to ganger i uka. Skal jeg i et selskap eller ut på byen, så dusjer jeg så klart to dager på rad for å være fresh. 

Er sikkert en av de urenslige her inne, jeg da. 

Anonymkode: 46622...203

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke sånn at når man er over overgangsalderen så svetter man mindre? Tenker det er naturlig at folk over 70 ikke dusjer hver dag, men merkelig å legge seg opp i når du dusjer…

Anonymkode: 3bf7b...a85

• Nyttig 1
Skrevet

Mine foreldre som er 75/78 dusjer kanskje annenhver dag. Men min mor vasker bare håret en-to ganger i uken. Håret hennes ser aldri fett ut, og hun lukter alltid godt. Mitt hår blir fortere fett, kanskje fordi mitt hår er vant til å vaskes 5-6 ganger i uken, eller kanskje fordi jeg har en annen hårtype enn hennes. Etter min mening er det ikke nødvendig å dusje hver dag- så lenge man vasker seg i ansiktet og under armene de dagene man f.eks har dusjet kvelden før. 
Du skriver ikke noe om foreldrene dine lukter eller ser urene ut- men om de ikke gjør det så er det jo ikke noe problem at de ikke dusjer. Problemet er vel at de nekter deg å dusje. Da har du jo to valg: godta det eller å si til de at dersom vil vil ha overnattingsbesøk av deg så må du få lov å dusje når du føler behov for det. 

Anonymkode: be5fe...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Min mor, nå over 80, dusjer kanskje 2 ganger i uken. Likevel vasker hun seg godt med klut, vann og såpe, de andre dagene. Aldri opplevd at ho lukter svette. Og ho kan dusje oftere dersom det er varmt i været, ho har vært borti noe som gjør at ho kjenner for en dusje el.l. Nekter meg aldri å dusje når jeg er på besøk, ho bruker ofte å si at det må jeg bare gjøre.

Anonymkode: 81081...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre på 67 og 72 dusjer hver dag. Noen ganger to ganger om dagen. 

Selv dusjer jeg annenhver dag og får "pes" fra min mor om at jeg ikke dusjer oftere. 

Anonymkode: f3c15...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er 70 og dusjer hver dag 

Anonymkode: 47121...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusjing er jo dagens høydepunkt. Aldri skjønt folk som ikke vil dusje.

Anonymkode: 152bb...70d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre dusjer heller ikke daglig, kanskje kun én gang i uken, men de vasker seg daglig med klut regner jeg med.

Har aldri kjent svettelukt eller kroppslukt av de når jeg er der

Anonymkode: 22def...422

AnonymBruker
Skrevet

Mormoren min er i 70-årene og hun dusjer heller ikke hver dag. Men hun er alltid ren. Når man er på besøk nekter hun ingen å dusje, men kan gjerne poengtere at vi ikke skal tømme varmtvannstanken.

Oldemoren min derimot kunne gå et par uker mellom hver gang hun dusjet - det må nok ha noe å gjøre med at hun som barn og ung voksen levde uten bad og ble vant til at man ikke skulle «sløse» varmtvann unødvendig. Men hun vasket seg også hver dag. 

Anonymkode: 64c99...6d6

• Nyttig 1
Skrevet

De er da ikke gamle! Det er jo ganske spesielt å ikke ville dusje. Jeg er selv 64 og min generasjon vokste da opp med bad og normal hygiene som vi har nå. Vasket ikke håret hver dag nei, men det er det ganske vanlig å ikke gjøre nå heller. 66 år er like gammelt som Madonna for å ta et eksempel, jeg er like gammel som Mia Gundersen eller Kristin Krohn Devold eller Erna Solberg. Ikke eldgamle akkurat.

Vi dusjer.

AnonymBruker
Skrevet

Når håret blir fett så føles huden også fetere, og føler jeg svetter mer da og blir ubehagelig varm av en eller annen grunn. Er ikke sikkert de har det på samme måte. Jeg føler meg hvertfall mye freshere etter en dusj. 

Ts

Anonymkode: 6bcb3...167

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...