AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Har en straks 2 år gammel golden tispe som har endret en del adferd den siste måneden. Hun bjeffer på alt og alle, er generelt ganske stresset og tåler nå dårlig å være aleine. Hun har ikke hatt noe særlig med slike utfordringer tidligere. Hun er også begynt å stresse å kaver rundt småbarn. Bjeffer på de også.Hva kan det være? Dyrelege mente det ikke var noe medisinsk. Hun pleier få tilsammen minst 2 timer mosjon hver dag pluss mental trening. Akkurat mens vi var på ferie i to uker som hun forøvrig var med oss på ble det nok litt mindre enn hva hun er vant til og det ble litt andre omgivelser og aktiviteter enn hun pleier men er nå 3 uker siden vi kom hjem igjen og problemene bare øker. Anonymkode: 7628e...ad1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Ikke hør på dyrlegen. Dessverre er det mange dyrleger som avfeier adferdsendringer som "ikke noe medisinsk", men hvis du spør en som har utdanning innen atferd vil de fortelle deg at en plutselig atferdsendring nesten alltid skyldes smerter. Har selv opplevd å gå til dyrlege som mente at "det er ikke noe fysisk galt med hunden" etter å ha sett raskt på tennene og kjent overfladisk på kroppen til hunden. Det er reinspikka bullshit! For å utelukke smerter er et minimum at man tar røntgen av tennene, og at man får sjekket ledd og muskler hos en veterinær-fysioterapaut (tenner og skjelett/ledd er de to vanligste årsakene til smerter hos hund). Å erklære at hunden er frisk uten å ha sjekka disse tingene viser bare at dyrlegen er inkompetent. Nå kan det jo hende din dyrlege har vært mer grundig enn som så, men jeg ville uansett ha sett nærmere på tenner og skjelett. Det holder ikke å se på tennene fra utsiden, man må ta røntgen for å vite om det er noe galt - det en grunn til at være tannleger tar røntgen, og det er ikke annerledes på hund. HD er heller ikke uvanlig på Golden så hvis ikke det er sjekka allerede ville jeg ha sett på det også. Hos en to ar gammel tispe kan atferdsendringer også skyldes hormoner, det skjer mye i løpet av de tre første løpetidene. Men jeg ville uansett ha utelukket smerter om jeg var deg. Anonymkode: 2c658...768 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Sykdom, smerte? Ville hvertfall holdt hunden veldig nøye under oppsyn i samme rom som barn. En hund med smerter kan bli aggressiv og plutselig bite.. Få det sjekket ordentlig. Anonymkode: bef23...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke hør på dyrlegen. Dessverre er det mange dyrleger som avfeier adferdsendringer som "ikke noe medisinsk", men hvis du spør en som har utdanning innen atferd vil de fortelle deg at en plutselig atferdsendring nesten alltid skyldes smerter. Har selv opplevd å gå til dyrlege som mente at "det er ikke noe fysisk galt med hunden" etter å ha sett raskt på tennene og kjent overfladisk på kroppen til hunden. Det er reinspikka bullshit! For å utelukke smerter er et minimum at man tar røntgen av tennene, og at man får sjekket ledd og muskler hos en veterinær-fysioterapaut (tenner og skjelett/ledd er de to vanligste årsakene til smerter hos hund). Å erklære at hunden er frisk uten å ha sjekka disse tingene viser bare at dyrlegen er inkompetent. Nå kan det jo hende din dyrlege har vært mer grundig enn som så, men jeg ville uansett ha sett nærmere på tenner og skjelett. Det holder ikke å se på tennene fra utsiden, man må ta røntgen for å vite om det er noe galt - det en grunn til at være tannleger tar røntgen, og det er ikke annerledes på hund. HD er heller ikke uvanlig på Golden så hvis ikke det er sjekka allerede ville jeg ha sett på det også. Hos en to ar gammel tispe kan atferdsendringer også skyldes hormoner, det skjer mye i løpet av de tre første løpetidene. Men jeg ville uansett ha utelukket smerter om jeg var deg. Anonymkode: 2c658...768 Takk for gode tips. Skal ta kontakt med en annen dyrelege i morgen. Hun har alt hatt 3 løpetider så den neste blir nr 4. Den er ca 2 måneder til. Kanskje litt mindre. Hadde tannrens i mai men tror kanskje det var uten røntgen. Var hos samme dyrelege som utelukket fysisk årsak nå. Anonymkode: 7628e...ad1
Million Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Hun er begynt å bli moden. Hvordan ligger hun an mtp hormoner og løpetid? Kan hun ha fått livmorbetennelse og agerer annerledes fordi hun føler seg dårlig? Noen tisper blir helt tulleruske pga hormoner i syklusen.
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli Million skrev (3 minutter siden): Hun er begynt å bli moden. Hvordan ligger hun an mtp hormoner og løpetid? Kan hun ha fått livmorbetennelse og agerer annerledes fordi hun føler seg dårlig? Noen tisper blir helt tulleruske pga hormoner i syklusen. Ikke noe livmorbetennelse. Er ca 1.5 -2 måneder til neste løpetid. Det blir løpetid nr 4. Hun har ikke vært slik før de andre gangene. Mer klengete og litt mer mas kanskje men ikke i nærheten av dette. Hun har vært en vilter valp og unghund altså, men alltid like omgjengelig og har elsket alle mennesker på sin vei. Ts Anonymkode: 7628e...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå