Gå til innhold

Fraværskvote ungdomskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8.kl nå i august. Første i familie og venneflokk som starter på ungdomskole. Hvordan er fraværsreglene på ungdomskolen? Er det 10% regel som gjelder? Vil fravær fra barneskolen legges i bunn for evnt fravær på ungdomskolen? Barnet er jevnlig hos kjeveortoped for oppfølging av regulering, blir litt fravær gjennom et skoleår. 

Anonymkode: d7940...b7e

Skrevet

Alt fravær fra alle tre årene vil stå på vitnemålet fra ungdomsskolen. Hos oss kan dokumentert fravær inntil 10 dager slettes. Vi har også rutiner for når fravær er bekymringsfullt og skal følges opp. Vurdering får elevene om lærer har vurderingsgrunnlag, uavhengig av fravær.

Skrevet

Fravær i ungdomskolen havner på karakaterboka eller hva det enn heter. Men det nullstilles for hvert år. Kun tiendeklasse som blir registrert på avsluttende papirer. 

Anonymkode: 0c28d...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fravær i ungdomskolen havner på karakaterboka eller hva det enn heter. Men det nullstilles for hvert år. Kun tiendeklasse som blir registrert på avsluttende papirer. 

Hos mine barn står fravær for alle tre årene på vitnemålet de fikk når de gikk ut 10.trinn.

Skrevet

Så fravær på barneskole følger ikke med over på ungdomskolen?

Anonymkode: d7940...b7e

Skrevet
Strikkeeli skrev (5 minutter siden):

Alt fravær fra alle tre årene vil stå på vitnemålet fra ungdomsskolen. Hos oss kan dokumentert fravær inntil 10 dager slettes. Vi har også rutiner for når fravær er bekymringsfullt og skal følges opp. Vurdering får elevene om lærer har vurderingsgrunnlag, uavhengig av fravær.

Et liten digresjon: Hvordan fungerer det når en elev ønsker å slutte på ungdomsskolen?

Jeg er klar over at det er skoleplikt og at dette skjer svært sjeldent, men dersom eleven nekter å møte, nekter å gjøre lekser, nekter å løfte en blyant selv etter all mulig veiledning og bistand fra skole/helsesøster og PPT, hva skjer da?

Årsaken til at jeg spør er at jeg vet av to tilfeller, en fra 1999 og en fra 2004. I begge tilfellene var det ikke snakk om psykiske problemer, rus eller omsorgssvikt hjemme, men ren og skjær latskap/gidder ikke, skulking og henging på kjøpesenteret etc. I det ene tilfellet var en av foreldrene enig med jentungen og hun sluttet faktisk for å starte å jobbe. I det andre tilfellet så sluttet også eleven i 9ende klasse.

Broren min som er endel eldre har fortalt at på 80-tallet så var det flere tilfeller av dette. Gutta startet å jobbe på sagbruket/fiskebåt som 15 åringer, jentene i butikk. 

Samtidig så har man rett på videregående opplæring uansett, dette er forvirrende 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det tror jeg dessverre ikke stemmer, tror samme regel gjelder hele landet, all fravær er ført opp på vitnemålet.

Anonymkode: 501e4...5dc

Skrevet

Vår som gikk ut av 10. Nå, så sti det på vitnemålet bare fravær for 8. 9. Og 10. Etter fjerning av 10 dager. Hvorfor skulle fraværet fra barneskola ha noe å si?! Hvorfor skulle det være 10% fravær på ungdomsskola??? Om man har 11% fravær så må man gå oppatt ett år? 

Anonymkode: 0adf6...eac

• Liker 1
Skrevet

Fravær ungdomsskolen har like lite å si som fravær på barneskolen. Det har ingen påvirkning på inntak på vgs. Så lenge det er nok grunnlag for å sette karakter har antall dager borte ingen betydning. 10%en er kun på vgs.

Anonymkode: fdad6...12b

Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Et liten digresjon: Hvordan fungerer det når en elev ønsker å slutte på ungdomsskolen?

Jeg er klar over at det er skoleplikt og at dette skjer svært sjeldent, men dersom eleven nekter å møte, nekter å gjøre lekser, nekter å løfte en blyant selv etter all mulig veiledning og bistand fra skole/helsesøster og PPT, hva skjer da?

Årsaken til at jeg spør er at jeg vet av to tilfeller, en fra 1999 og en fra 2004. I begge tilfellene var det ikke snakk om psykiske problemer, rus eller omsorgssvikt hjemme, men ren og skjær latskap/gidder ikke, skulking og henging på kjøpesenteret etc. I det ene tilfellet var en av foreldrene enig med jentungen og hun sluttet faktisk for å starte å jobbe. I det andre tilfellet så sluttet også eleven i 9ende klasse.

Broren min som er endel eldre har fortalt at på 80-tallet så var det flere tilfeller av dette. Gutta startet å jobbe på sagbruket/fiskebåt som 15 åringer, jentene i butikk. 

Samtidig så har man rett på videregående opplæring uansett, dette er forvirrende 😅

Det er ikke skoleplikt, men undervisningsplan. Så man MÅ ikke gå på skolen. Man kan få hjemmeundervisning. Jeg sluttet på skolen etter 9. klasse. Klarte ikke å gå der pga. årsaker jeg ikke orker å gå inn på nå. Da jeg søkte på vgs. brukte de karakterene mine fra 9. klasse. Jeg kom inn på førstevalget mitt.

Anonymkode: acfd1...04c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der mine gikk føres og for alle 3 årene på vitnemål. 

Kan få fjernet ved lege erklæring,  erklæring fra sykehuset osv.

Men fravær ved at foreldre har tatt it til ferie eller ikke dokumentert kan ikke søkes om fjernet

Anonymkode: 82b8c...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...