AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Jeg vokste opp som et barnevernsbarn. Fikk alltid høre at jeg var intelligent, og hadde nok lett for skolearbeid. Var svært pliktoppfyllende, men likevel aldri flink pike - var for opprørsk til det. Nå som voksen, etter å ha gått veldig lange og mange omveier, tenker jeg hva er galt med å oppdra barna sine til å bli flinke piker? Har 2 døtre selv nå, og ønsker ikke for dem at de skal gå så mange omveier. Anonymkode: 57179...2d5 1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juli Populært innlegg #2 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vokste opp som et barnevernsbarn. Fikk alltid høre at jeg var intelligent, og hadde nok lett for skolearbeid. Var svært pliktoppfyllende, men likevel aldri flink pike - var for opprørsk til det. Nå som voksen, etter å ha gått veldig lange og mange omveier, tenker jeg hva er galt med å oppdra barna sine til å bli flinke piker? Har 2 døtre selv nå, og ønsker ikke for dem at de skal gå så mange omveier. Anonymkode: 57179...2d5 Vet du egentlig hva begrepet flink pike betyr? Anonymkode: 125db...218 35 18
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vokste opp som et barnevernsbarn. Fikk alltid høre at jeg var intelligent, og hadde nok lett for skolearbeid. Var svært pliktoppfyllende, men likevel aldri flink pike - var for opprørsk til det. Nå som voksen, etter å ha gått veldig lange og mange omveier, tenker jeg hva er galt med å oppdra barna sine til å bli flinke piker? Har 2 døtre selv nå, og ønsker ikke for dem at de skal gå så mange omveier. Anonymkode: 57179...2d5 Du det er de flinke pikene som holder samfunnet sammen, så ingenting galt med det! Det å være pliktoppfyllende og samvittighetsfull er flotte og fine egnskaper. Det vi gjerne tenker på med flink pike er vel at de ofte er litt sånn vel opptatt av hva alle andre tenker og hvordan ting ser ut. litt sånn Bree Van de Kamp - Wikipedia Det er den negative siden av å være flink pike, man blir så opptatt av fasade at man mister taket på hva man selv egentlig vil Anonymkode: ba098...fc5 7 9
Mezzosoprena Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg vokste opp som et barnevernsbarn. Fikk alltid høre at jeg var intelligent, og hadde nok lett for skolearbeid. Var svært pliktoppfyllende, men likevel aldri flink pike - var for opprørsk til det. Nå som voksen, etter å ha gått veldig lange og mange omveier, tenker jeg hva er galt med å oppdra barna sine til å bli flinke piker? Har 2 døtre selv nå, og ønsker ikke for dem at de skal gå så mange omveier. Anonymkode: 57179...2d5 Du må lese deg opp i forhold til hvordan vi bruker "flink pike"-begrepet. Det er ikke positivt overfor den det gjelder, det er utmattende! 27 13
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Dette begrepet er det norske uttrykket for Imposter Syndrom og people pleasing. Det er ikke positivt for dem som har dette. Anonymkode: 10d70...825 13 1 10
Druid Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli Fordi «flink pike» setter krav til deg selv som bryter med normal utvikling. Du utvikler deg ikke som menneske, du lærer ingenting: Du kommer ut med en manglende forståelse av hvordan verden fungerer og mennesklig interaksjon. Barna dine MÅ brynes, verden er ikke kjernefamilien, det er noe større og mer skremmende der ute de må kunne takle. 4 1 1
Mezzosoprena Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli Druid skrev (1 minutt siden): Fordi «flink pike» setter krav til deg selv som bryter med normal utvikling. Du utvikler deg ikke som menneske, du lærer ingenting: Du kommer ut med en manglende forståelse av hvordan verden fungerer og mennesklig interaksjon. Barna dine MÅ brynes, verden er ikke kjernefamilien, det er noe større og mer skremmende der ute de må kunne takle. Nei! 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli Flink pike kan også bli kalt adapter. Topp trent til å please alle rundt deg og fylle alle hull av misnøye hos andre. Du trenger ikke være topp elev for å oppfylle kravene. Du har alle andre sitt velbehag og komfort på dine skuldre fra ung alder. Dette ender til slutt i enten svært ulykkelige eller utbrente kvinner. Samt lette ofre for seksuelt og annet misbruk i ung eller voksen alder. Ikke en oppdragelse å hige etter.❤️🩹 Anonymkode: 55619...4cd 5 1 21
AnonymBruker Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli Druid skrev (9 minutter siden): Fordi «flink pike» setter krav til deg selv som bryter med normal utvikling. Du utvikler deg ikke som menneske, du lærer ingenting: Du kommer ut med en manglende forståelse av hvordan verden fungerer og mennesklig interaksjon. Barna dine MÅ brynes, verden er ikke kjernefamilien, det er noe større og mer skremmende der ute de må kunne takle. Her er jeg veldig uenig med deg. Jeg er i prosessen med på bryte ut av "flink-pike"-mønstret, og i følge andre har jeg veldig stor forståelse for h orden verden fungerer, og menneskelig interaksjon. Det har vært en nødvendighet med den kunnskapen for å "gjøre alt rett/ikke tråkke feil". Anonymkode: 01207...c9d 1 11
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vokste opp som et barnevernsbarn. Fikk alltid høre at jeg var intelligent, og hadde nok lett for skolearbeid. Var svært pliktoppfyllende, men likevel aldri flink pike - var for opprørsk til det. Nå som voksen, etter å ha gått veldig lange og mange omveier, tenker jeg hva er galt med å oppdra barna sine til å bli flinke piker? Har 2 døtre selv nå, og ønsker ikke for dem at de skal gå så mange omveier. Anonymkode: 57179...2d5 Hvorfor vil du ikke lære døtrene dine å stå opp for seg selv, at det er lov å gjøre feil, at de har lov til å bli sinte eller lei seg? For det er dette "flink pike" handler om. Jeg tenker fremdeles på en feil jeg gjorde da jeg var 4 år (snakket for mye), en feil jeg gjorde på en gloseprøve for 45 pr siden (skrev pride minister i stedet for prime minister) og fikk nedsatt karakter, noe jeg sa feil da jeg var 12, eller gjorde feil da jeg var 30... Jeg har mistet mye på veien i frykt for å gjøre feil, i frykt for ikke å bli likt, og frykt for ikke å være bra nok. Vær så snill, la jentene dine slippe den byrden ved å være "flinke piker". Anonymkode: 01207...c9d 12 4 18
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli Man kan sikkert ha en lang diskusjon om hva den enkelte legger i begrepet flink pike. Jeg synes likevel egenskaper og ferdigheter som arbeidsom, pliktoppfyllende, flittig og ansvarsbevisst er positivt, uansett kjønn. Det å påta seg ansvaret for andres lykke, alltid sette seg sist, og ikke sette grenser er negativt, igjen uansett kjønn. Anonymkode: 16edd...148 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man kan sikkert ha en lang diskusjon om hva den enkelte legger i begrepet flink pike. Jeg synes likevel egenskaper og ferdigheter som arbeidsom, pliktoppfyllende, flittig og ansvarsbevisst er positivt, uansett kjønn. Det å påta seg ansvaret for andres lykke, alltid sette seg sist, og ikke sette grenser er negativt, igjen uansett kjønn. Anonymkode: 16edd...148 Men når man snakker om "flinke piker", snakker man som regel om de som er samfuttighetsfulle og arbeidsomme i den grad at det blir en byrde for dem, og en psykisk belastning. Mennesker som ikke tillater seg selv å gjøre feil, sette grenser osv. Anonymkode: f97d2...e8c 9 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når man snakker om "flinke piker", snakker man som regel om de som er samfuttighetsfulle og arbeidsomme i den grad at det blir en byrde for dem, og en psykisk belastning. Mennesker som ikke tillater seg selv å gjøre feil, sette grenser osv. Anonymkode: f97d2...e8c Jeg forstår det, men synes det er uheldig bruk av begrepet flink. Flink er i seg selv langt fra negativt. Det å mangle trygghet, det å ikke akseptere at alle gjør feil, men livet går videre er negativt. Jeg synes også det er negativt at man skal være så "flink" at man alltid setter andres ønsker og behov foran egne behov, inkludert å alltid sette sine barn først. Her er jeg nok uenig med det meste av kg, da alle her mener at barnas ønsker alltid skal prioriteres. Anonymkode: 16edd...148
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår det, men synes det er uheldig bruk av begrepet flink. Flink er i seg selv langt fra negativt. Det å mangle trygghet, det å ikke akseptere at alle gjør feil, men livet går videre er negativt. Jeg synes også det er negativt at man skal være så "flink" at man alltid setter andres ønsker og behov foran egne behov, inkludert å alltid sette sine barn først. Her er jeg nok uenig med det meste av kg, da alle her mener at barnas ønsker alltid skal prioriteres. Anonymkode: 16edd...148 «Flink» er jo ikke et begrep, flink er bare et ord, og det er positivt. «Flink pike» er et begrep, og det er ikke positivt. Det påvirker likevel ikke meningen til ordet «flink» i seg selv. Anonymkode: bc6ef...fe2 6 8
Gneis Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli Hvis flinke piker etterhvert utvikler seg til dyktige damer, er det positivt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli Er ikke galt å oppdra jenter å være flink pike, bare ikke tving folk til å være underdanig /påtvinge folk utviklingsforstyrrelse i kristendommens navn (eller tilsvarende). Det er ingen forskjell mellom menn og kvinner, annet enn i personlighet og noe med hormoner, har kun vært noe som har vært for å rettferdiggjøre det en gjorde mot kvinner i lang tid. Anonymkode: 05497...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli Jeg oppdrar definitivt ikke mine jenter til å bli flinke piker. De skal lære seg å ta vare på seg selv før de tar seg av alle andre. De lærer seg å si ifra, det skal gjøres på en ordentlig måte, men stå på ditt om du vet du har rett. Det er ikke lov å slå først. De lærer seg at jenter har like lov til å hate husarbeid som gutta (at det likevel må gjøres er en annen sak). De lærer seg å skru Ikeamøbler og tenke praktisk. De kan se ut som et takras, eller dolle seg skikkelig opp, alt etter dagsform og anledning, og de er like fine uansett. Det er lov å prøve og feile, får man aldri gjøre feil så lærer man seg ikke å takle det heller. Veien til målet er like viktig som å nå det. De må ta en eller annen form for utdannelse, men hva og når er opp til dem. Om de starter på tre ulike grunnfag, eller kom halvveis til fagbrev før de innså at det ikke er dette de skal gjøre, så er det en del av livet (men pass på Lånekassa, den har grenser 😄). Og ring mamma, uansett. Anonymkode: a9755...12b 7 4 5
Virrevirrevapp Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli Det ideelle er å oppdra barnas sine til å bli helstøpt som person. Det kan være å bli flink til noe, men også å tenke gjennom hva man vil, og skape seg nok hvile og refleksjon i livet. En må også lære seg å si nei, ikke bare ja. 2 4
Elle Melle Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli (endret) "Flink pike" handler vel om hva som gir en verdi som menneske? Hvis man utelukkende har fått ros for prestasjoner i hele oppveksten, kan man føle at det er det man gjør som gir en verdi, og ikke hvem man er som menneske. Dermed blir det å prestere på topp i alt man gjør, alt for viktig for selvfølelsen. Endret 28. juli av Elle Melle 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du egentlig hva begrepet flink pike betyr? Anonymkode: 125db...218 Dette. TS. Du må undersøke hva noe betyr istedenfor å lage dine egne definisjoner. Anonymkode: a8a04...327 6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå