Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utrolig lyst til å ta en bachelor i psykologi, det er noe jeg brenner for. Men jeg har ikke lyst til å bli psykolog. 
Jeg er kreativ og flink i kommunikasjon og ønsker meg en jobb innenfor dette feltet. Er det noen her som enten selv har tatt eller kjenner noen som har en bachelor o psykologi og som etter å ha tatt en master fått jobb innenfor enten PR, kommunikasjonsbyrå, markedsføring eller lignende?

Jeg er også nysgjerrig på om noen her har gått psykologi bachelor og eventuelt en master. Isåfall, hvilken master og hva jobber du med nå?

Setter stor pris på svar! 

Anonymkode: 36257...f54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan for eksempel ta en master i logopedi etterpå. 

Anonymkode: e8721...fd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har utrolig lyst til å ta en bachelor i psykologi, det er noe jeg brenner for. Men jeg har ikke lyst til å bli psykolog. 
Jeg er kreativ og flink i kommunikasjon og ønsker meg en jobb innenfor dette feltet. Er det noen her som enten selv har tatt eller kjenner noen som har en bachelor o psykologi og som etter å ha tatt en master fått jobb innenfor enten PR, kommunikasjonsbyrå, markedsføring eller lignende?

Jeg er også nysgjerrig på om noen her har gått psykologi bachelor og eventuelt en master. Isåfall, hvilken master og hva jobber du med nå?

Setter stor pris på svar! 

Hvis du ønsker å jobbe med markedsføring og kommunikasjon er bachelor psykologi helt feil. Ta Westerdals, markedsføring og øk, eller liknende

Anonymkode: 34d89...e92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du ønsker å jobbe med markedsføring og kommunikasjon er bachelor psykologi helt feil. Ta Westerdals, markedsføring og øk, eller liknende

Kan man ikke f.eks ta en bachelor i psykologi og en master i strategisk kommunikasjon? 
vil ikke dette gi gode jobbmuligheter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke f.eks ta en bachelor i psykologi og en master i strategisk kommunikasjon? 

Tvilsomt. Jeg ville kotaktet ditt lokale karrieresenter for veiledning.

Anonymkode: 68f75...8aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi ansetter innenfor PR og markedsføring, og trenger folk som kan håndverket. Ikke teorien. Vi ansetter folk som har solid utdannelse innenfor markedsføring og PR, som gjerne inkluderer emner innenfor adferdspsykologi osv. Men en ren psykologgrad? Ikke relevant for oss.

Anonymkode: 55d9b...eae

AnonymBruker
Skrevet

Har bachelorgrad i psykologi. Det er en generalistutdanning hvor man skaffer seg kunnskap om mange ulike teorier knyttet til psykologien.

Det er svært lite i en slik grad som vil gi deg noe kjøtt på beinet til en master innenfor kommunikasjon eller markedsføring. Du lærer så klart metode, statistikk og akademisk skriving, noe du får bruk for på master. Men teorien i seg selv blir svært generell.

Vil anbefale deg å se på ulike mastergrader og hvilke jobbmuligheter de gir. Og deretter finne en bachelorgrad som passer inn i kravene til masteren. 

Anonymkode: 1ad76...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har bachelorgrad i psykologi. Det er en generalistutdanning hvor man skaffer seg kunnskap om mange ulike teorier knyttet til psykologien.

Det er svært lite i en slik grad som vil gi deg noe kjøtt på beinet til en master innenfor kommunikasjon eller markedsføring. Du lærer så klart metode, statistikk og akademisk skriving, noe du får bruk for på master. Men teorien i seg selv blir svært generell.

Vil anbefale deg å se på ulike mastergrader og hvilke jobbmuligheter de gir. Og deretter finne en bachelorgrad som passer inn i kravene til masteren. 

Takk for tips! Hva har du gjort med din bachelorgrad i psykologi? 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi ansetter innenfor PR og markedsføring, og trenger folk som kan håndverket. Ikke teorien. Vi ansetter folk som har solid utdannelse innenfor markedsføring og PR, som gjerne inkluderer emner innenfor adferdspsykologi osv. Men en ren psykologgrad? Ikke relevant for oss.

Takk for tips! Så i teorien er det så og si ikke mulig å lande en jobb innenfor kommunikasjonsrådgivning og markedsføring med en bachelor i psykologi? 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler isåfall bachelor i psykologi, også master i organisasjon og ledelse eller HR. 

Anonymkode: ba240...d7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler isåfall bachelor i psykologi, også master i organisasjon og ledelse eller HR. 

Anonymkode: ba240...d7f

Jeg snakket med Kristiania som sa at man kvalifiserer til en master hos dem i kommunikasjon og ledelse med en bachelor i psykologi. Her har man blant annet strategisk kommunikasjon som fag. Kan dette være en vei inn i kommunikasjon, PR eller markedsføringsbransjen? 
Eller vil du heller anbefale meg å ta en bachelor innenfor markedsføring?

Jeg brenner for psykologifaget, så skulle gjerne ønsket å kunne tatt en bachelor innenfor dette, men om det ikke kommer til å kunne samsvare med jobbønsker, så blir dette kanskje ikke mulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips! Hva har du gjort med din bachelorgrad i psykologi? 

Bare hyggelig. Gikk videre på master i sosialfag, sosialt arbeid. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakket med Kristiania som sa at man kvalifiserer til en master hos dem i kommunikasjon og ledelse med en bachelor i psykologi. Her har man blant annet strategisk kommunikasjon som fag. Kan dette være en vei inn i kommunikasjon, PR eller markedsføringsbransjen? 

Jeg brenner for psykologifaget, så skulle gjerne ønsket å kunne tatt en bachelor innenfor dette, men om det ikke kommer til å kunne samsvare med jobbønsker, så blir dette kanskje ikke mulig.

Kristiania er en kommersiell aktør, som ønsker at du skal betale skolepenger til dem. Jeg anbefaler deg å forsøke å skille mellom hva du ønsker å studere (psykologi?) og hva du ønsker å jobbe som (PR/markedsføring?). Hva er viktigst for deg? For meg var det viktig å bruke tiden og studielånet på grader som ga meg en god jobb med høy lønn rett etter studiet. Det gir økt livskvalitet. For andre er det kanskje ikke så viktig, de er mer opptatt av å brenne for det man studerer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se det gode svaret under: 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kristiania er en kommersiell aktør, som ønsker at du skal betale skolepenger til dem. Jeg anbefaler deg å forsøke å skille mellom hva du ønsker å studere (psykologi?) og hva du ønsker å jobbe som (PR/markedsføring?). Hva er viktigst for deg? For meg var det viktig å bruke tiden og studielånet på grader som ga meg en god jobb med høy lønn rett etter studiet. Det gir økt livskvalitet. For andre er det kanskje ikke så viktig, de er mer opptatt av å brenne for det man studerer.

HK vil ha deg som student, og tar sikkert inn nesten enhver bachelorgrad. Det er for øvrig ingen grunn til å bruke penger på en mastergrad som du kan få gratis. 
Psykologi bachelor er en typisk grad som fører til arbeidsledighet evt lavtlønnet jobb, med mindre man tar mer utdanning. Du kan brenne for faget alt du vil, men det å brenne for noe gir deg ikke jobb. Jeg er helt enig i at du må ta utgangspunkt i jobben (og lønna) du ønsker, og så jobbe deg bakover fra det. Hvilken utdanning trenger du for å gjøre og få jobben? At du brenner for psykologi er å starte i feil ende. 

Anonymkode: 8c8c1...c71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på hva man er kvalifisert for, og hvilken kompetanse arbeidsgiver ønsker. Så hva man kvalifiserer for hos Kristiania har ingen betydning, da de nesten tar inn alt av bachelorgrader. Et annet moment er at Kristiania tjener penger på å rekruttere studenter. De bryr seg ikke om du får jobb etterpå eller ei.

Jeg ville heller ha sett innenfor retningene markedsføring, journalistikk, HR og personalledelse etc. Suppler eventuelt med et årsstudium i psykologi.

Anonymkode: a8f34...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg brenner for psykologifaget,

Kan jeg spørre om hvorfor du brenner for det? Det kan jo være litt individuelt, nysgjerrig. 

Anonymkode: d2c3d...d8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du brenner for det? Det kan jo være litt individuelt, nysgjerrig. 

Jeg har alltid vært nysgjerrig på folk rundt meg og analysert andre så lenge jeg kan huske. Fikk først interesse for faget i slutten av barneskolen og helt siden det har jeg lest utallige bøker innen mental helse og andre psykologirelaterte bøker, hatt det som fag på videregående og generelt er det noe jeg aldri går lei av å lære mer om eller diskutere med andre om:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid vært nysgjerrig på folk rundt meg og analysert andre så lenge jeg kan huske. Fikk først interesse for faget i slutten av barneskolen og helt siden det har jeg lest utallige bøker innen mental helse og andre psykologirelaterte bøker, hatt det som fag på videregående og generelt er det noe jeg aldri går lei av å lære mer om eller diskutere med andre om:)

Og hva får du ut av dette, og hva bruker du det til i dag (utover å diskutere med andre)? Hvilken drivkraft og verdigrunnlag ligger bak? Hva gjør du med denne kunnskapen om 5 år? Når noen brenner for noe, så er det ofte noe som er så sterkt forankret at det er noe du vil formidle til verden eller hjelpe andre, kanskje? Man må kanskje ha et mål med denne analyseringen? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er forskjell på interesse/«brenne for» og jobb. Dessverre er det mange rådgivere på vgs som tyter ørene til elevene fulle med å «velge det man brenner for», men helt essensielle ting som jobbmuligheter, lønn, arbeidstider, hvor man kan få jobb etc er mye viktigere i det lange løp enn hva man brenner for. For hvis det man brenner for fører til arbeidsledighet eller en jobb man ikke klarer å stå i, da hjelper det ikke. 

Anonymkode: 8c8c1...c71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hun kan jo ta master i HR og organisasjonspsykologi

Anonymkode: c7592...ee9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...