AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Må selge da det er for dyrt her. Har funnet ett hus som er perfekt. Men hvordan får jeg mellomfinansiering om jeg ikke har penger nok til å betjene to lån? Og det er vanskelig å selge her jeg bor samtidig som det er få å kjøpe til den prisen som jeg har funnet det perfekte huset. Kan man få hjelp av kjøp og salg av hus da jeg har null peiling selv? Anonymkode: 4037a...a87
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må selge da det er for dyrt her. Har funnet ett hus som er perfekt. Men hvordan får jeg mellomfinansiering om jeg ikke har penger nok til å betjene to lån? Og det er vanskelig å selge her jeg bor samtidig som det er få å kjøpe til den prisen som jeg har funnet det perfekte huset. Kan man få hjelp av kjøp og salg av hus da jeg har null peiling selv? Anonymkode: 4037a...a87 Du kan helt klart leie hjelp i hvert fall, de fleste er ikke "gode" på huskjøp- og salg. Jeg ville begynt ved å kontakte banken hvor du har lån i dag og be om en samtale vedr. mellomfinansiering der. Hent tilbud, se mulighetene og ikke minst les vilkårene (!) Mellomfinansiering er ofte svært dyrt, og har begrensninger på f.eks. tid - så viktig å lese vilkår og kontrakt. Bare den øvelsen vil nok gi ganske mye informasjon, men husk at det er mange banker, så kanskje lurt å sjekke både her og der. Anonymkode: 874a6...278
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Du må snakke med banken din om det i det hele tatt er mulig med en mellomfinansiering hos dem. Det høres ut som det kan bli vanskelig ettersom du ønsker å flytte fordi det er for dyrt å beholde eksisterende bolig. Anonymkode: 01116...7e7
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli Hvordan gjør man det ellers ang. salg og kjøp av nytt sted? Har flere kjæledyr så kan ikke leie. Anonymkode: 4037a...a87
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Selg huset ditt først og ikke avtal overtakelse før du har funnet deg noe nytt og aktuelt? Anonymkode: e84cc...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 23.28): Selg huset ditt først og ikke avtal overtakelse før du har funnet deg noe nytt og aktuelt? Anonymkode: e84cc...3bd Men da lukter det vell dyr om dyra mine fortsatt bor der ved visning? Anonymkode: 4037a...a87
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Hva gjør man da om man kun får en kjøper og de vil overta om en måned? Og ikke kan forandre på det. Anonymkode: 4037a...a87
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da lukter det vell dyr om dyra mine fortsatt bor der ved visning? Anonymkode: 4037a...a87 Det stinker da ikke kjæledyr i vanlige hus, med mindre eieren er veldig urenslig og knapt nok vasker/støvsuger huset. Anonymkode: 3bcaa...42f 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Har hatt mellomfinansiering to ganger. Første gang fikk vi innvilget mellomfinansiering med varlighet 6 mnd. Avdragsfrihet på begge lån, men måtte fremdeles betale renter på alt. Rentene på mellomfinansieringen var mye høyere enn vanlig boliglånsrente. Betalte mye mer i måneden enn renter og avdrag på ett lån. Etter 6 mnd hadde vi ikke fått solgt hus nr 1 og banken krevde at vi begynte å betale avdrag på alt. Byttet da bank, og fikk 6 mnd til med avdragsfritt på begge lån. Andre gang hadde vi solgt før vi kjøpte nytt, hadde dermed kun en måned med mellomfinansiering. Det ble aldri definert som mellomfinansiering denne gangen, søkte bare om avdragsfritt på det ene lånet. Det ble den enkleste løsningen for både oss og banken. Anonymkode: 5c0d8...945
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Hvis du ikke får eller har rå til mellomfinansiering, så er eneste mulighet til å selge først. Dersom det ikke er oppgitt noe om overtakelse i salgspapirene er et kjøper som legger inn overtakelsestidspunkt som en del av budgiving. Legger de inn 1 mnd, er det dette som er gjeldende om budet aksepteres av selger. Ønsker selger annen overtakelse må budet avslås og det må gis motbud med annet overtakelsestidspunkt, dette kan selvfølgelig kjøper velge å avslå. Første gang vi solgte og kjøpte nytt hus ble vi sittende med to hus i nesten ett år. Neste gang turte vi ikke å ta denne risikoen, og valgte å selge først. I tillegg til at man slipper å risikere å sitte med to hus, så vet man også hvor mye penger man har til neste kjøp. For vår del så fikk vi 500 000 mer enn vi hadde forventet, og sto dermed mye friere ved nytt kjøp. Kjøper krevde 1 måned overtakelse, og det ble litt kaos en periode. Vi hadde få krav til nytt hus, og 7 dager etter salg hadde vi kjøpt nytt. Overtok nytt hus 3 dager før gammelt ble overlevert, men dette huset var ikke beboelig og måtte renoveres før vi kunne flytte inn. Bodde i pappesker hos mor og far på jenterommet de første månedene, det var ikke optimalt, men fungerte overraskende bra. Anonymkode: 5c0d8...945 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det stinker da ikke kjæledyr i vanlige hus, med mindre eieren er veldig urenslig og knapt nok vasker/støvsuger huset. Anonymkode: 3bcaa...42f Ehh, jo det gjør det. Dere dyreeiere er bare vandt til lukten så dere legger ikke merke til det. Alle andre som kommer på besøk lukter det med engang. Anonymkode: 8c753...c6e 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva gjør man da om man kun får en kjøper og de vil overta om en måned? Og ikke kan forandre på det. Anonymkode: 4037a...a87 Om en måned? Det er vel de færreste som regner med å overta et hus på en måned. Det pleier å være minst 3 måneder. Anonymkode: 84d5a...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Snakk med banken. Hvis du ikke får mellomfinansiering, så må du selge førdt og håpe på å finne noe. Men du kan selge med overtakelse en god stund frem, så du har bedre tid til å finne noe. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men da lukter det vell dyr om dyra mine fortsatt bor der ved visning? Anonymkode: 4037a...a87 Da bør du vaske mye bedre på forhånd. Jeg hadde visninger i min mens jeg fortsatt bodde der. Har tre katter. Allerede før bildetaking fjernet jeg alle stativer, og mye leker. Dagen før visning så vasket jeg hele leiligheten skikkelig. På visningsdagen så ryddet jeg unna alt av katteutstyr, og slapp kattene ut. Støvsugde hele leiligheten igjen, og gikk over møbler en ekstra gang med klesrulle, og tørket støv/pels med engangsservietter. Og luftet godt! Om mulig, begrens hvor dyrene er i dagene rett før visning, f.eks at de kun er på stue og kjøkken, så du kan vaske ut av soverom på forhånd. Der jeg kom på visning, så lå selgers katt under bordet å kikket på meg. Når det holdes visning der det fortsatt bor folk, så må det ikke være klinisk skrubbet rent. Det er ikke fullstendig krise om potensielle kjøpere merker at det bor dyr der, så lenge det ikke lukter kattepiss liksom. Anonymkode: 338fa...e2a
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august Har du ikke råd til mellomfinansiering så selger du før du kjøper. Det samme vil banken si. Anonymkode: 643df...f69
Enamorada Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva gjør man da om man kun får en kjøper og de vil overta om en måned? Og ikke kan forandre på det. Anonymkode: 4037a...a87 Det er selgeren som dikterer overtakelsesdato, ikke kjøperen. Her er det vanlig med overtakelse 3-4 mnd frem i tid. Vi kjøpte huset 3. juni og fikk flytte inn den 15. september. Selgeren ville ha tid til [ pakke ned og vaske huset f'r de overleverte nøklene.
Enamorada Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august Selg først. Da vet du med sikkerhet hvor mye EK du sitter igjen med og hva det nye lånet skal koste deg i mnd. Om du i det hele tatt har råd til å kjøpe det huset du har sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå