AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Dette forbauser meg. Men ikke langt unna 2/3 av lønnen vår går til staten. Vi er fanget i et system som lurer oss trill rundt. Dette gir meg 0 motivasjon til å jobbe (nei jeg går ikke på trygd). Føler en sterk trang til å komme meg ut av denne galskapen. Hva gjør man? Jobbe mindre, jobber mer svart ved siden av? Anonymkode: 6a823...b3e
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Du kan flytte til et land som du er mer enig i politisk... Hvordan tenker du at du blir lurt trill rundt her egentlig?? Anonymkode: 35f1a...ac4 16 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Da lurer jeg litt på hvor mye du tjener? Jeg tjener ca 1 mill, og kun 30 % av millionen går til staten Anonymkode: b009a...3cb 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan flytte til et land som du er mer enig i politisk... Hvordan tenker du at du blir lurt trill rundt her egentlig?? Anonymkode: 35f1a...ac4 Nesten så jeg vurderer det. Så du mener ikke det er kritikkverdig at du jobber bortimot 40 timer i uka for å sitte igjen med en brøkdel selv? Anonymkode: 6a823...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Jøss, jeg tjener nærmere millionen og betaler ikke engang halvparten i skatt. Jeg får også veldig, veldig mye igjen for mine skattekroner. Jeg har bodd i flere ulike land, blant annet USA, og jeg har sjeldent fått så mye igjen for pengene som her i Norge - til tross for at det går via fellesskapet. Anonymkode: f633b...4d7 9 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nesten så jeg vurderer det. Så du mener ikke det er kritikkverdig at du jobber bortimot 40 timer i uka for å sitte igjen med en brøkdel selv? Anonymkode: 6a823...b3e Hvor jobber du, siden du bare får en brøkdel av .. lønnen? Anonymkode: f633b...4d7 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da lurer jeg litt på hvor mye du tjener? Jeg tjener ca 1 mill, og kun 30 % av millionen går til staten Anonymkode: b009a...3cb Ikke hvis du regner med moms og avgifter Anonymkode: 6a823...b3e
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor jobber du, siden du bare får en brøkdel av .. lønnen? Anonymkode: f633b...4d7 Jobber i bank. Regnet meg ut til at 68% går direkte til staten totalt Anonymkode: 6a823...b3e
Isambard Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da lurer jeg litt på hvor mye du tjener? Jeg tjener ca 1 mill, og kun 30 % av millionen går til staten Anonymkode: b009a...3cb - Arbeidsgiveravgiverafgift 14.1% av lønna - Skatt på lønnsinntekt. I følge deg 30% - Moms. 25% på alt du kjøper. - Toll. Opptil 3-400% - Andre avgifter på alkohol, drivstoff, bolig etc etc. Jeg vet ikke om Norge er spesielt ille, egentlig. Endret 28. juli av Isambard 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli Isambard skrev (19 minutter siden): Jeg vet ikke om Norge er spesielt ille, egentlig. Tror tallet i Tyskland er høyere og i tillegg får du mindre velferd. Men Tyskland har en lav "Beitragsbemessungsgrenze" på de fleste sosialavgift, som gjør at du betaler mindre og mindre skatt jo mer du tjener, får billigere privatforsikring osv. Noen som tjener nærmere sosialen vil ha over 80% til staten mens noen med 8k i måneden akkurat er bort i 50%. Meningen til en Troll (ikke bli trigget hehe): Norge omfordeler for mye synes jeg. Hvem liksom trenger gratis sykehus, en sterk statlig skole eller kulturtilbud? Hvem trenger veier, kollektiv eller branvesen? Jeg er liksom aldri syk og har aldri brann, ikke sant? Anonymkode: df927...058
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jobber i bank. Regnet meg ut til at 68% går direkte til staten totalt Anonymkode: 6a823...b3e Du skal jo leve. Du trodde vel ikke mat og drikke og alt du benytter deg av i samfunnet skal være gratis, mens du får sitte der og gnuge på lønningen din uten å betale for deg? Maken til forskrudd måte å tenke på. Klart at inntekten din går til å leve. Det er det folk har jobbet og hatt jobber for i menneskehetens historie. Penger til å kjøpe seg andre ting her i livet. Du kaller det at staten tar 68% penga dine, fordi du kjøper deg noen vinflasker og en biff på lørdag? Anonymkode: ef85f...d18 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli Jeg er utrolig takknemlig for at jeg bor i Norge. Jeg har reist mye og har også venner rundt i verden, blant annet i USA. Der er det svært kav skatt i forhold til Norge, men mine venner kunne godt tenkt seg å flytte til Norge om det ikke var for familien. De betaler totalt sett mye mer av sin lønn for å komme opp i noe i nærheten av det vi får gratis ved behov angående skole og helse. De har heller ikke i nærheten av slike fri- og ferierettigheter som vi har, fra hvor mange uker ferie til svangerskapspermisjoner, amnefri, velferdspermisjon, med mer. De synes arbeidslivet i Norge er et slags utopisk forhold, og mye mer gunstig økonomisk. De sitter igjen med mindre lønn for betydelig mer arbeidstid. Vil de ha familie bør også hun slutte i jobb, og det har de ikke råd til, så drømmen om familie viker unna. Så våre venner i Nord- Afrika. Det er 12 timers arbeidsdager, riktig nok med to timers pause til middag. En vanlig arbeiderlønn ligger på 3000- 5000 kr mnd. Det er ikke lønn ved fri og ferie, og ingen sykelønn. Man går på jobb så lenge man klarer å karre seg dit. Er man for mye syk blir man oppsagt. Det er ingen vern angående slikt. De rike er ofte svært rike, men da må man være født rik, eller dyktig nok til å skape seg en formue ved å jobbe seg halvt ihel. Kunne nevnt flere land, men poenget er uansett at vi nordmenn knapt vet hvor heldige vi er med vårt arbeidsliv og velferdsstaten vi har. Om du finner vårt land og system demotiverende vil jeg påstå at da bruker du det som en "knagg"/unnskyldning for at du er misfornøyd med noe annet i ditt liv. Du finner for eksempel ikke ditt liv, din karriere og dine fremtidsutsikter tilfredsstillende og du er motløs med ditt liv og dine valg. Vel, isåfall er du i en heldigere situasjon enn de fleste i verden. Du kan faktisk gjøre noe med alt sammen. Du har muligheten til det, fra å omskolert deg, til å finne nytt arbeid, til å flytte både innenlands og utenlands. Så er å klage mye enklere, men det gjør deg ikke godt. Det bare sauser deg inn i misfornøyde meninger og holdninger. Vi er født med sølvskje i munnen hver og en av oss i Norge egentlig, men ja, vi må likevel sørge for å finne vår plass i livet og vår egen tilfredshet. Hva gjør du angående det? Anonymkode: 951ce...3d1 6 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli Isambard skrev (1 time siden): - Arbeidsgiveravgiverafgift 14.1% av lønna - Skatt på lønnsinntekt. I følge deg 30% - Moms. 25% på alt du kjøper. - Toll. Opptil 3-400% - Andre avgifter på alkohol, drivstoff, bolig etc etc. Jeg vet ikke om Norge er spesielt ille, egentlig. AGA er ikke AV lønn, det er PÅ lønn. Er på ingen måte sammenlignbart med alt det andre du ramser opp her Anonymkode: 16f90...7fb 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Isambard skrev (1 time siden): - Arbeidsgiveravgiverafgift 14.1% av lønna - Skatt på lønnsinntekt. I følge deg 30% - Moms. 25% på alt du kjøper. - Toll. Opptil 3-400% - Andre avgifter på alkohol, drivstoff, bolig etc etc. Jeg vet ikke om Norge er spesielt ille, egentlig. Takk for info, men det er noe overdrevet. Som andre nevner, arb.avgift trekkes ikke av lønna - bare der bommer du, lurer på hvorfor? Moms er ikke 25% på alt jeg kjøper. Toll er det på relativt få varegrupper. Avgifter er det på en del, selvsagt. Vi har nok avgifter og skatter, ser ikke noe poeng i å overdrive. Vi bruker dog ikke en voldsomt stor del av lønna på å leve, sammenlignet med mange i andre land. Anonymkode: f633b...4d7 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Nesten så jeg vurderer det. Så du mener ikke det er kritikkverdig at du jobber bortimot 40 timer i uka for å sitte igjen med en brøkdel selv? Anonymkode: 6a823...b3e Dette butter alltid (som vanlig) ut i nesten, så skjer det bare ikke noe mer. Hvorfor? Fordi vi har det så utrolig godt her til lands. Anonymkode: 5b834...e51 3
Whistler Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Nesten så jeg vurderer det. Så du mener ikke det er kritikkverdig at du jobber bortimot 40 timer i uka for å sitte igjen med en brøkdel selv? Anonymkode: 6a823...b3e En brøk er en brøk, enten den er stor eller liten. Omtrent en tredel av det du tjener går til inntektsskatt. Resten av avgiftene du eventuelt måtte betale styrer du jo selv gjennom det du ønsker å bruke penger på.
Disni Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Da lurer jeg litt på hvor mye du tjener? Jeg tjener ca 1 mill, og kun 30 % av millionen går til staten Anonymkode: b009a...3cb Tydelig at du ikke forstår hva TS skriver….Du sammenlikner epler og bananer
AnonymBruker Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli Jeg er veldig glad for det! De 60% gir meg veier som hele tiden forbedres, bykjerner som bygges ut, nye leiligheter... - for ikke å snakke om gratis helsevesen! Uten velferdsstaten så hadde jeg ikke levd i dag. Det jeg har betalt inn i skatt dekker nok ikke det jeg har kostet i helsevesenet. Anonymkode: 8b7b4...c20 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli Jeg er en av de som faktisk betaler skatt med glede fordi jeg selv har hatt bruk for vårt velferdssystem. Både i forbindelse med mine 2 barn, men allermest da jeg fikk brystkreft. Da fikk jeg gratis behandling og gratis oppfølging som plastikk kirugi samt sykepenger mens jeg var ute av stand til å jobbe. I Usa betaler folk gjennomsnittlig 14-15% skatt mens bare health insurance koster rundt 5-10% av lønna. Da er vi opp på 25%. I tillegg har mange stater sales tax på ca 7% og VAT. I tillegg betaler de også property taxes. Alt i alt så betaler amerikanere ganske mye av sin lønn også men de får ikke ytelser dersom de tar svangerskapspermisjon, sykepenger eller mister sin jobb. Og dessverre er forsikringsselskapene ganske strenge i forhold til hva de dekker av behandling og aftercare. Det er faktisk land i verden hvor du ikke betaler skatt, men da er du overlatt til deg selv dersom noe skulle skje. Selv om det virker som vi betaler mye skatt om du bare ser på summen som forsvinner fra din lønn så får alle som bor i Norge mer igjen av staten for disse få kronene, Anonymkode: ca0a3...6cd 2 7
Isambard Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): AGA er ikke AV lønn, det er PÅ lønn. Er på ingen måte sammenlignbart med alt det andre du ramser opp her Anonymkode: 16f90...7fb Det er ikke mitt regnestykke eller min påstand. Jeg får ikke personlig god for tallet 67%. Jeg svarte bare på hvor tallene https://www.nettavisen.no/okonomi/nordmenn-betaler-67-prosent-skatt-av-inntekt-mener-gr-nder/s/5-95-2080997 Her forklarer han hvorfor han tar med AGA i regnestykket. Begge deler er noe arbeidsgiver betaler inn for deg basert på din lønn Jeg tenker man kunne erstattet AGA med høyere skatt på lønn eller omvendt og endt opp med omtrent samme resultat samme til slutt: Samme nettolønn til arbeidstakere. Samme lønnsutgift for bedriftene og samme inntekt til staten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå