Gå til innhold

Hvilket kontor har faktisk ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler vi har blitt kasteball mellom det (snart) gamle legekontoret og et nytt vi har registrert oss på. Sønnen min har hostet i 2-3 uker nå. Tenkte først det var viralt, hoste kan jo henge i litt. Men nå har et familiemedlem sønnen min var hos en lengre periode rett før han ble syk fått påvist bakteriell luftveisinfeksjon. Tenkte det er greit å få avklart både mtp at det nå har gått litt tid og dette familiemedlemmet har måttet få antibiotika.

Hører til nytt legekontor fra 1. August . "Gamle" legekontor har ikke noe ledig denne uken. Tenker da okei logisk sett ringe til det "nye" kontoret så vi alle fall får time på starten av neste uke evt 1. August denne uka når vi tross alt hører til der. Men neida , de kan ikke registrere oss i systemet før den 1. August? Så vi må vente til 1. August for å avtale time? Men da får vi sikkert ikke time før langt uti neste uke? Tenker å prøve å ringe "gamle" kontoret igjen imorgen tidlig og håpe på det beste. Men er dessverre ikke bare bare å ringe for akutt time til gamlekontoret for det er et stykke unna og vi har ikke bil, så kommer oss ikke på timer de evt setter opp tidlig på dagen. Må da være litt utpå dagen men ikke sikkert de har akuttimer da akkurat . Og mener de det ikke haster så blir vi vel bare referert tilbake igjen til det nye kontoret. Jeg blir sprø... Det nye kontoret mener forøvrig det gamle kontoret er nærme når jeg prøvde å forklare dette, fordi det er 1 time unna med bil men vi har ikke bil... Så tar jo oss mye lengre tid. 

Hvem har egentlig ansvar her?

Anonymkode: 0c741...5e6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ditt gamle legekontor frem til 1 august. Det nye kan vel heller ikke se at du er pasient der før 1 august, så forstå godt at de ikke kan sette opp en time. Hva med å prøve legevakta?

Anonymkode: 80a9f...c6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legekontoret dere har nå frem til 01.08 har ansvaret frem til dere offisielt bytter 01.08. 

Hvis gutten ikke er syk nok for akuttime må dere bare vente til etter 1.august og ta kontakt med det nye legekontoret da.

Anonymkode: 8f4ba...30e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legekontoret dere har nå frem til 01.08 har ansvaret frem til dere offisielt bytter 01.08. 

Hvis gutten ikke er syk nok for akuttime må dere bare vente til etter 1.august og ta kontakt med det nye legekontoret da.

Det er jo den og skjær idioti og ikke kunne sette opp en time før for de hsr jo garantert ikke time man kan få samme dag. Da risikerer man jo plutselig vente hele helga og langt uti neste uke for time. Hun jeg snakket med på tlf sa i alle fall at de knapt hadde timer allerede og det er mandag...  Blir neppe bedre.  Er jo ikke noe poeng å prøve å kontakte legekontorene i det hele tatt sommerstid virker det som. Stappa fult . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ditt gamle legekontor frem til 1 august. Det nye kan vel heller ikke se at du er pasient der før 1 august, så forstå godt at de ikke kan sette opp en time. Hva med å prøve legevakta?

Anonymkode: 80a9f...c6a

Syns ikke det gir mening for de har kunnet sett mannen min (dog var dette et annet legekontor) når han stod helt uten fastlege og var på venteliste. De kunne gi han time I ventetiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det nye legekontoret har ansvaret fra 01.08, så nå er det gammelt legekontor dere må forholde dere til. Men siden det ikke er akutt og ferietid, kan det tenkes at dere må belage dere på å vente til dere kan bestille time til nytt legekontor.

Anonymkode: 7d237...3ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

enker å prøve å ringe "gamle" kontoret igjen imorgen tidlig og håpe på det beste. Men er dessverre ikke bare bare å ringe for akutt time til gamlekontoret for det er et stykke unna og vi har ikke bil, så kommer oss ikke på timer de evt setter opp tidlig på dagen.

Ta en drosje? Hastetime og det opprinnelige kontoret virker som løsningen her.

Anonymkode: 5f580...7a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo den og skjær idioti og ikke kunne sette opp en time før for de hsr jo garantert ikke time man kan få samme dag. Da risikerer man jo plutselig vente hele helga og langt uti neste uke for time. Hun jeg snakket med på tlf sa i alle fall at de knapt hadde timer allerede og det er mandag...  Blir neppe bedre.  Er jo ikke noe poeng å prøve å kontakte legekontorene i det hele tatt sommerstid virker det som. Stappa fult . 

Det er helt sikkert en teknisk årsak til det. Erfaring med slike systemer tilsier at det ikke ville vært spes. unormalt.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en drosje? Hastetime og det opprinnelige kontoret virker som løsningen her.

Får man det refundert isåfall? Jeg har ikke penger til å legge bruke 2000 kroner til drosje . Er da faktisk hakket billigere å dra på Volvat xD

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt sikkert en teknisk årsak til det. Erfaring med slike systemer tilsier at det ikke ville vært spes. unormalt.

Men så rart at et annet kontor så mannen min i systemet i forkant da? Høres ut som det nye legekontoret ikke har et spesielt smart system da nei. Lever vi i Norge i 2025 eller i 2005? XD blir litt oppgitt. Ingen av legekontorene virker spesielt behjelpelig i alle fall... Så står jeg liksom som kasteball mellom begge to føler jeg. Den ene prøver å skyve ansvar over på den andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns ikke det gir mening for de har kunnet sett mannen min (dog var dette et annet legekontor) når han stod helt uten fastlege og var på venteliste. De kunne gi han time I ventetiden. 

Forskjellen er vel at han var uten fastlege.

Anonymkode: 2074e...c49

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er vel at han var uten fastlege.

Anonymkode: 2074e...c49

Men hva skal det ha å si om man vises i systemet eller ikke? Virker jo som et totalt ubrukelig tungvint system? Ikke designet for å skaffe folk hjelp i alle fall. Hva hvis man har fastlege i Finmark og trenger legetime om 1 dag i Oslo? Skal man ikke få fordi man ikke vises i systemet fordi man har lege i Finmark? XD

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er barnet sykt nok får dere akuttime. Er det ikke det må dere vente. 

AnonymBruker
Skrevet

Er barnet sykt nok får dere akuttime. Er det ikke det må dere vente. 

Men hvor lenge er det greit å vente når man allerede har hostet i 2-3 uker? Hvis de faktisk trenger antibiotika? Noe man sannsynligvis ikke finner ut av før man har vært innom legen uansett...  Hadde jo vært uhyre mer effektivt og kunne avtale time med nye kontoret allerede nå hvis gamle kontor ikke vil gi akutt time? Men er vel for mye å forvente av Norge i 2025 . Alt skal være unødvendig tungvint og byråkratisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva skal det ha å si om man vises i systemet eller ikke? Virker jo som et totalt ubrukelig tungvint system? Ikke designet for å skaffe folk hjelp i alle fall. Hva hvis man har fastlege i Finmark og trenger legetime om 1 dag i Oslo? Skal man ikke få fordi man ikke vises i systemet fordi man har lege i Finmark? XD

Jeg synes du gjør deg unødvendig vanskelig. Du har legekontor som er ansvarlig frem til nye overtar. Du ønsker ikke akuttime fordi det koster for mye å komme seg dit. Legekontoret vurderer og at det ikke er akutt nok til akuttime. Hvorfor kan du ikke da vente til fredag og ta kontakt med det nye legekontoret?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bruker man legevakta hvis det er akutt, eller venter til.man er hjemme.

Anonymkode: 49dd9...64e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvor lenge er det greit å vente når man allerede har hostet i 2-3 uker? Hvis de faktisk trenger antibiotika? Noe man sannsynligvis ikke finner ut av før man har vært innom legen uansett...  Hadde jo vært uhyre mer effektivt og kunne avtale time med nye kontoret allerede nå hvis gamle kontor ikke vil gi akutt time? Men er vel for mye å forvente av Norge i 2025 . Alt skal være unødvendig tungvint og byråkratisk 

Hoste er plagsomt, men ofte ikke akutt. Har dere ventet 3 uker kan dere vente noen dager til med å bestille time.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Får man det refundert isåfall? Jeg har ikke penger til å legge bruke 2000 kroner til drosje . Er da faktisk hakket billigere å dra på Volvat xD

Tja, det er ordninger for refusjon for pasientreiser, via helfo. Man må jo kvalifisere da.

Tenkte det kunne være greit siden det har vært deres kontor til nå, og slike ordninger nok da er på plass.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det gamle kontoret kan jo gi hastetime, skrev du ikke det?

Trodde problemet var at du ikke kommer deg til hastetimen?

AnonymBruker
Skrevet

Hoste er plagsomt, men ofte ikke akutt. Har dere ventet 3 uker kan dere vente noen dager til med å bestille time.

Det er jo fordi vi nå har årsak til å tro det er bakterielt. Mtp det familiemedlemmet. De og hadde bare hoste og var litt slapp over noen uker, men var bakteriell bronkitt. 

Problemet er at det blir jo ikke noen dager å vente det er noen dager for å få høre at det er stappa fult og vi da sannsynligvis må vente veldig mye mer.  Og i alle fall til over helga for får garantert ikke time fredag. Da er det i alle fall en gang etter helga og sannsynligvis langt uti neste uke. Hadde jo vært mer fornuftig å avtale time nå? Vært noe kortere ventetid 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...