Gå til innhold

Tips til hvordan få nærere relasjon med svigers? (Må man det?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerforeldrene mine bor omtrent 4t kjøring fra oss, langt ute på landet. Grunnet gårdsbruk er det sjeldent aktuelt at de besøker oss.

Hver gang vi besøker svigerforeldrene mine har de gjerne invitert en del andre også. Typisk svigersøster og hennes mann, svigermors søstre med barn og kjærester etc. I tillegg bor svigerfars familie på samme eiendom.

Vi er alltid så mange der at jeg føler jeg aldri kommer i posisjon til å bli noe særlig kjent med noen av dem, særlig hans foreldre.

Også hans kusiner/søster etc er så glad for å se hverandre og setter i gang med masse interne ting som jeg heller ikke klarer å «arbeide meg inn i».

Noen som har vært i lignende situasjon som har fått det til?

De er bare snille og greie hele gjengen, men føler når jeg forsøker å prate med noen av dem så blir det litt høflighetsprat før de vender seg mot hverandre.

Vet også ikke om hvordan det er å skulle få en nær relasjon med svigermor når hun har sin egen datter? De er veldig nære. Opplever ikke at svigermor er uinteressert i meg, men som at hun har sitt «behov» dekket (som er forståelig).

Jeg hadde en tidligere kjæreste som bare hadde brødre, og der ble jeg veldig nær med moren hans.

Anonymkode: cc822...8b2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hva med å høre med mann din å dra ditt når andre ikke er der. At ham sier til foreldrene at til helgen kommer vi en tur

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Hva med å høre med mann din å dra ditt når andre ikke er der. At ham sier til foreldrene at til helgen kommer vi en tur

Vi forsøker det (det er ikke koordinert med noen andre), men det er minimum de andre som bor på gårdsbruket - og ofte tror jeg svigermor tenker at det er en fin anledning til å samle alle og inviterer fler også. Svigersøster og hennes mann er også ofte der.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Det er din svigerfamilie som skal sørge for at du føler deg velkommen, så det er ikke du som skal streve med å få bedre relasjon. Du skal bare være positivt imøtekommende til det. 

Dårlig gjort av dine svigerforeldre vil jeg si. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mogleg for dykk å reise over fleire dagar? Altså overnattere der? Det kan vere ein fin måte å få eit nærare forhold på ❤️ 

Anonymkode: f6b8d...394

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi forsøker det (det er ikke koordinert med noen andre), men det er minimum de andre som bor på gårdsbruket - og ofte tror jeg svigermor tenker at det er en fin anledning til å samle alle og inviterer fler også. Svigersøster og hennes mann er også ofte der.

TS

Det er jo litt dårlig gjort da å be flere, for hadde jo vært super måtte å bli mer kjent, uten fult hus.

Så her jeg bodde hos svigers i 6 mnd før vi flyttet inn huset på gården. Merket til tider det kunne bli mye. Men var og at familiem hadde veldig tett bånd. Ser det enda vi kan på en søndag var 20 til 25 til mat. Både barnebarn, følge til barnebarn, søskna til svigerfar, men alle har vært at de vil og prate med oss som er inngitt få oss inn i samtalen osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det mogleg for dykk å reise over fleire dagar? Altså overnattere der? Det kan vere ein fin måte å få eit nærare forhold på ❤️ 

Vi overnatter alltid og er der som oftest i minst tre dager! Svigerfar forsvinner ofte ut på ulikt arbeid, og svigermor sitter ofte med hjemmekontor til alle dagens tider innimellom gårdsbruket. Så i de tidene det er «rolig» så er de ganske fraværende.

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (2 minutter siden):

Det er jo litt dårlig gjort da å be flere, for hadde jo vært super måtte å bli mer kjent, uten fult hus.

Så her jeg bodde hos svigers i 6 mnd før vi flyttet inn huset på gården. Merket til tider det kunne bli mye. Men var og at familiem hadde veldig tett bånd. Ser det enda vi kan på en søndag var 20 til 25 til mat. Både barnebarn, følge til barnebarn, søskna til svigerfar, men alle har vært at de vil og prate med oss som er inngitt få oss inn i samtalen osv

Ja, jeg selv kommer fra en liten familie, så båndene blir litt tettere. Hos svigers kan det fort være 10-15stk, og alle flyter inn i alle. Også blir jeg den fremmede litt på siden. Sliter med å finne plassen min. Mye prat om tidligere opplevelser, reiser, hva de ulike gjør osv. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet? De er snille og greie, sier du. Du lærer dem vel litt bedre å kjenne for hvert besøk? Gi det tid. 

Anonymkode: 27441...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi overnatter alltid og er der som oftest i minst tre dager! Svigerfar forsvinner ofte ut på ulikt arbeid, og svigermor sitter ofte med hjemmekontor til alle dagens tider innimellom gårdsbruket. Så i de tidene det er «rolig» så er de ganske fraværende.

TS

Då høyrest det nesten ut som om du og mannen din bør ta dette opp med dei. :) "Vi vil ha meir tid med dykk aleine. Vi treng å kjenne at vi får eit tettare forhold". 

(Ja, både du, mannen din og svigers er nok norske og pleier ikkje snakke så rett frå levra. Men du verda så godt å få lufta slike ting!)

AnonymBruker
Skrevet

Aksepter at det er slik uten å ha mål om å endre noe i den dynamikken.

Du er fornøyd, de er fornøyd - kanskje det endres over tid. Men å jobbe for å endre noe som egentlig ikke er noe problem blir det ofte problem av... 

AKSEPTER! 

Anonymkode: 0d958...94d

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg selv kommer fra en liten familie, så båndene blir litt tettere. Hos svigers kan det fort være 10-15stk, og alle flyter inn i alle. Også blir jeg den fremmede litt på siden. Sliter med å finne plassen min. Mye prat om tidligere opplevelser, reiser, hva de ulike gjør osv. 

TS

Det er normalt å prate om tidligere tider   det ser jeg her og.

Men én må å lære å ta sin plass inn i familien.  Tørre å prate om sin hverdag. Eks at du sier ja jeg ,gubben og unga vi var på tur der og der og opplevde slik og slik.

Det kam være en måtte å bryte isen

Samtidig prøv å formidle at dere ønsker helg med bare dere, viktig da at mannen din formidler det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS

Jeg kjenner meg veldig igjen. 

Jeg er fra nord, og min mann føler seg veldig hjemme der. De spør han om ting, gjør stas på han, og han får masse tid til å snakke. Min svigerfamilie i sør snakker mest med hverandre, og jeg følte at jeg ikke helt kom til. Jeg ble liksom stuet bort i en krok. Hvis jeg prøvde å delta, så var det litt sånn oversett. Jeg følte meg så dum i mange år. Jeg gruet meg til å dra dit, og følte meg ikke helt akseptert. Det var rett og slett ikke veldig trivelig å være der. Det var sjelden latter, tulling- slik jeg er vant til. Det var mer svigermor som førte tonen, og døtrene hennes som svarte, og to stumme menn som da var deres menn. '

Jeg har gitt opp egentlig når alle er samlet. Men det er jo koselig å stikke innom på kaffe når det er bare dem der. De er jo litt nærmere, så det er lettere å bare dra innom. 

Jeg har ikke hatt det slik før med tidligere svigerforeldre. De hadde jeg veldig lave skuldre med, og kunne snakke om alt mulig. Så jeg tror ikke det bare er meg. Det er noe der som er rart.. 

Anonymkode: b7690...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...