ReiselystenPike Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Bestemoren min lagde en utrolig god fiskerett til middag av og til da jeg var liten. Hun er død for mange år siden, og min mor har aldri laget dette og har dessverre ikke oppskriften.. Jeg TROR dette var seibiff i brun saus, men er ikke helt sikker. Oppskriftene jeg har funnet på seibiff er som regel i fløtesaus, og ikke stekt i ovnen, så det blir ikke helt det samme.. Lurer derfor på om noen her kanskje har den oppskriften jeg er ute etter? Jeg tror som sagt at hun brukte seifilet. Jeg tror hun stekte denne litt i pannen, men fullførte i stekeovnen. Ferdig rett var i alle fall servert i en ildfast form, der fisken og løk var dekket av brun saus. Som tilbehør husker jeg hun hadde kokte poteter og gulrøtter. Er det noen som har laget en slik rett her? ..jeg vet mange helt sikkert kunne prøvd seg frem og funnet ut av dette, men jeg er ikke noen god kokk, og må liksom helst ha en eksakt oppskrift å følge..
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Har du prøvd chatGPT? Det er genialt når du forklarer hva du tenker, husker, hvor det var, alder, og alt Anonymkode: 3e87e...e91 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Sjysaus ble brukt her i huset. Anonymkode: b36f8...e5f
Gjest jegerrinne Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli Vokste opp med seikaker i brunnsaus. Ikke vært borti seifile i saus, der var det stekt løk og sky
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Fant denne på fb: SEIBIFF i brun saus: Paner seifiletstykker i mel, salt og pepper. Lag en god brun saus. Steik opp så mye løk du vil ha. Forvarmet steikeovn 250 gr. C. Steik fisken kjapt på middels varm panne i margarin. Bare la den få farge på begge sider. Hell brunsausen i en langpanne, eller ildfast form. og ha fisken i sausen. Legg over løken, og trekk ferdig fisken i ovnen. Anonymkode: d2ad8...ded 1 1
ReiselystenPike Skrevet 28. juli Forfatter #6 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du prøvd chatGPT? Det er genialt når du forklarer hva du tenker, husker, hvor det var, alder, og alt Anonymkode: 3e87e...e91 Takk for veldig godt tips! Fikk en oppskrift fra ChatGPT som jeg skal forsøke en dag denne uken. Deler den her om det er flere som vil prøve: Seibiff i brun saus 4 porsjoner Ingredienser: 600–800 g seifilet (uten skinn og bein) 1 ts salt ½ ts pepper 1–2 ss hvetemel (til å vende fisken i) 1–2 ss smør eller margarin (til steking) 2 store løk, i skiver 2 ss smør (til løken) Brun saus: 2 ss smør 2 ss hvetemel 4–5 dl kraft (fiskekraft eller vann + fiskebuljongterning) ½–1 ts sukkerkulør (etter ønsket farge) Salt og pepper etter smak Tilbehør: Kokte poteter Kokte gulrøtter (skiver eller staver) Fremgangsmåte: 1. Forbered fisken: Skjær seifileten i porsjonsstykker. Krydre med salt og pepper, og vend dem lett i hvetemel. Stek fisken raskt i smør til den får fin farge på begge sider. Den skal bare brunes – ikke gjennomstekes. Legg fisken i en ildfast form. 2. Stek løken: Skjær løken i tynne skiver. Stek den i smør på middels varme til den er gyllen og myk (ikke brunet). Fordel løken over fisken i formen. 3. Lag brun saus: Smelt smøret i en kjele og visp inn melet. La det småbrunes under omrøring til det får en nøttebrun farge. Spe gradvis med kraften mens du visper for å unngå klumper. Tilsett ½–1 ts sukkerkulør for å få ønsket farge. La sausen småkoke i 5–10 minutter. Smak til med salt og pepper. Hell sausen over fisken og løken i formen. 4. Ovnssteking: Sett formen i ovnen på 180 °C (over- og undervarme) i 20–25 minutter, til alt er gjennomvarmt og godt. 5. Server med: Kokte poteter og gulrøtter
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli ReiselystenPike skrev (8 minutter siden): Bestemoren min lagde en utrolig god fiskerett til middag av og til da jeg var liten. Hun er død for mange år siden, og min mor har aldri laget dette og har dessverre ikke oppskriften.. Jeg TROR dette var seibiff i brun saus, men er ikke helt sikker. Oppskriftene jeg har funnet på seibiff er som regel i fløtesaus, og ikke stekt i ovnen, så det blir ikke helt det samme.. Lurer derfor på om noen her kanskje har den oppskriften jeg er ute etter? Jeg tror som sagt at hun brukte seifilet. Jeg tror hun stekte denne litt i pannen, men fullførte i stekeovnen. Ferdig rett var i alle fall servert i en ildfast form, der fisken og løk var dekket av brun saus. Som tilbehør husker jeg hun hadde kokte poteter og gulrøtter. Er det noen som har laget en slik rett her? ..jeg vet mange helt sikkert kunne prøvd seg frem og funnet ut av dette, men jeg er ikke noen god kokk, og må liksom helst ha en eksakt oppskrift å følge.. Bruker først å ha sei stykkene i mel blandet med litt salt og pepper før jeg steker dem i stekepanna, etterpå så lager jeg en brunsaus som jeg tilsetter litt rømme. Bruk en teskje for smake om du liker smaken etter hvert eller tilsett mer rømme (seterrømme bruker jeg) Anonymkode: 28b15...122 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli ReiselystenPike skrev (51 minutter siden): Takk for veldig godt tips! Fikk en oppskrift fra ChatGPT som jeg skal forsøke en dag denne uken. Deler den her om det er flere som vil prøve: Seibiff i brun saus 4 porsjoner Ingredienser: 600–800 g seifilet (uten skinn og bein) 1 ts salt ½ ts pepper 1–2 ss hvetemel (til å vende fisken i) 1–2 ss smør eller margarin (til steking) 2 store løk, i skiver 2 ss smør (til løken) Brun saus: 2 ss smør 2 ss hvetemel 4–5 dl kraft (fiskekraft eller vann + fiskebuljongterning) ½–1 ts sukkerkulør (etter ønsket farge) Salt og pepper etter smak Tilbehør: Kokte poteter Kokte gulrøtter (skiver eller staver) Fremgangsmåte: 1. Forbered fisken: Skjær seifileten i porsjonsstykker. Krydre med salt og pepper, og vend dem lett i hvetemel. Stek fisken raskt i smør til den får fin farge på begge sider. Den skal bare brunes – ikke gjennomstekes. Legg fisken i en ildfast form. 2. Stek løken: Skjær løken i tynne skiver. Stek den i smør på middels varme til den er gyllen og myk (ikke brunet). Fordel løken over fisken i formen. 3. Lag brun saus: Smelt smøret i en kjele og visp inn melet. La det småbrunes under omrøring til det får en nøttebrun farge. Spe gradvis med kraften mens du visper for å unngå klumper. Tilsett ½–1 ts sukkerkulør for å få ønsket farge. La sausen småkoke i 5–10 minutter. Smak til med salt og pepper. Hell sausen over fisken og løken i formen. 4. Ovnssteking: Sett formen i ovnen på 180 °C (over- og undervarme) i 20–25 minutter, til alt er gjennomvarmt og godt. 5. Server med: Kokte poteter og gulrøtter Så bra! Om det ikke matcher helt så kan du gå tilbake til samme tråd. Si "du husker slik", "hun var fra...", "hennes mor var fra..." (på den tiden gikk slikt i arv) og alt du kommer på. Det er helt utrolig hva den klarer å komme frem til. Anonymkode: 3e87e...e91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå