Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og er i uke 40+0 i dag, så termindato er rett rundt hjørnet. Snakket med min mor tidligere i dag og vi kom innpå dette med besøk etter at baby er født. Jeg informerer "nok en gang" om at vi har blitt enige om at vi gir beskjed når vi er klare for å ta imot besøk. Dette har vi vært tydelige på hele veien. Jeg får da slengt ut kommentarer om at vi skal være så utrolig sære og at det virker som at det bare er styr og til bry at familie ønsker å komme å se på baby. 

Jeg kjente at jeg ble helt paff. Det har aldri handlet om at vi ikke ønsker å vise frem baby, men heller at vi ikke aner hva vi skal forvente da alt dette er nytt for oss. Vi synes derfor det er lettere å selv ta kontakt, for å slippe å måtte avvise besøk. 

Samtidig blir jeg sittende igjen med en følelse av at min egen mor må tenke at jeg er et forferdelig menneske som ikke vil ha noe med egen familie å gjøre, noe som er ekstremt sårende. 

Er jeg virkelig så urimelig som ønsker å selv ta initiativ til når vi er klare for besøk? Barnefar er helt enig i min avgjørelse og det samme vil gjelde hans familie i forhold til besøk. Sykehuset vi skal føde på har stengt for besøkende på barselavdelig for at mor, far og baby skal få mest mulig ro, så det er uansett ikke alternativ for besøk der. 

Anonymkode: 71928...7be

• Liker 1
  • Hjerte 25
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er førstegangsfødende og er i uke 40+0 i dag, så termindato er rett rundt hjørnet. Snakket med min mor tidligere i dag og vi kom innpå dette med besøk etter at baby er født. Jeg informerer "nok en gang" om at vi har blitt enige om at vi gir beskjed når vi er klare for å ta imot besøk. Dette har vi vært tydelige på hele veien. Jeg får da slengt ut kommentarer om at vi skal være så utrolig sære og at det virker som at det bare er styr og til bry at familie ønsker å komme å se på baby. 

Jeg kjente at jeg ble helt paff. Det har aldri handlet om at vi ikke ønsker å vise frem baby, men heller at vi ikke aner hva vi skal forvente da alt dette er nytt for oss. Vi synes derfor det er lettere å selv ta kontakt, for å slippe å måtte avvise besøk. 

Samtidig blir jeg sittende igjen med en følelse av at min egen mor må tenke at jeg er et forferdelig menneske som ikke vil ha noe med egen familie å gjøre, noe som er ekstremt sårende. 

Er jeg virkelig så urimelig som ønsker å selv ta initiativ til når vi er klare for besøk? Barnefar er helt enig i min avgjørelse og det samme vil gjelde hans familie i forhold til besøk. Sykehuset vi skal føde på har stengt for besøkende på barselavdelig for at mor, far og baby skal få mest mulig ro, så det er uansett ikke alternativ for besøk der. 

Bor de nær, kan de vel få komme en tur å se babyen, stas for besteforeldre det, du gir bare beskjed om at det blir bare en time eller noe sånt

Anonymkode: 5b8ed...1e6

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper TS også vil tåle å få nei tilbake når hun ønsker hjelp og støtte fra familien. At familien setter grenser tilbake 

Anonymkode: f3742...ecc

Da blir det ramaskrik, når ikke besteforeldrene kan passe når det passer dem 

Anonymkode: 5b8ed...1e6

• Liker 33
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Neida du er ikke urimelig , bare førstegangsfødende. Mye er nytt, og du bestemmer. Mye vi andre ikke vet her , kanskje dere har familie av litt den intense sorten ? Eller ikke, uansett greit 

Anonymkode: 9813c...07d

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper TS også vil tåle å få nei tilbake når hun ønsker hjelp og støtte fra familien. At familien setter grenser tilbake 

Dette ville bare vært smålig. Spesielt besteforeldrene vet hva det går i, de har vært igjennom det før. Det har ikke denne moren.

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Ser mange synes dette er urimelig. Men det er jo ikke snakk om at vi ikke ønsker besøk. Vi bare vet ikke om vi er klare for besøk etter 2 dager eller 10 dager. Det må da være lov å lande litt før man tar imot besøk? 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville bare vært smålig. Spesielt besteforeldrene vet hva det går i, de har vært igjennom det før. Det har ikke denne moren.

Ok. Så da er det smålig å sette grenser? TS legger lista nå og det bør hun være obs på 

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Ser mange synes dette er urimelig. Men det er jo ikke snakk om at vi ikke ønsker besøk. Vi bare vet ikke om vi er klare for besøk etter 2 dager eller 10 dager. Det må da være lov å lande litt før man tar imot besøk? 

De er nok bare ikke vant til dette. Tidligere har folk tatt imot besøk av ivrige besteforeldre dagen derpå selv om håret er på snei, og de knapt har vasket seg. Det var bare vanlig da jeg fikk barn (20-26 år siden). Så hvis ikke mor har vært på kvinneguiden der dette hele tiden er et tema, så synes hun nok at dette er sært og rart. De sier at noe av det største i livet er å bli bestemor, Jeg har ikke anelse---høres stress ut for meg, men da kan det jo være at hun føler at du legger en demper på glede, ved å si at det kan ta 2 eller 10 dager. Det blir liksom ikke sånn en kjempe gledelig begivenhet. Hun kan jo like så godt dra på ferie feks....for hun er ikke en del av det. Hun kan ikke glede seg med dere. og komme og se baby. Hun er ikke så ønsket eller viktig. 

Anonymkode: 86bd2...7cb

• Liker 31
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt i mot nærmeste familie, men nå har jeg også et godt og nært forhold til mine. Jeg synes på ingen måte det er stress å få besøk av mine nærmeste. 

Anonymkode: 93398...941

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ti dager er fryktelig lenge å måtte vente og virker sært. Å si de må vente en dag eller to er derimot helt greit. En time dag tre om alt har gått greit kan da ikke være noe stort problem.

Anonymkode: 2655d...d0a

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da er det kjekt å ikke ha "brent broer" med sære krav,

Hva slags mor synes sin datter har "brent broer" fordi datter muligens ikke er klar for besøk to dager etter at hun har født? 

Anonymkode: 09c1b...2c5

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ti dager er fryktelig lenge å måtte vente og virker sært. Å si de må vente en dag eller to er derimot helt greit. En time dag tre om alt har gått greit kan da ikke være noe stort problem.

Anonymkode: 2655d...d0a

Eller 15 minutter. De trenger jo ikke være lenge. De skal bare beundre baby, felle en tåre og se sin nydelige flinke datter. 

Mine venninner som har blitt besteforeldre har blitt helt tussete før fødesel og gledet seg så enormt. Det er jo en fin ting! Det er jo fint at de gleder seg til å møte det nye barnet. Det hadde jo vært verre hvis de bare heiset på skuldre og ikke brydde seg. Etter 10 dager og du inviterte, så gikk det 1 måned til før de dukket opp. ...Det hadde jo vært litt trist. 

Anonymkode: 86bd2...7cb

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dårlig. Det er en veldig stor greie for besteforeldre, og slik kulturen var når de selv hadde født vår generasjon. For de oppleves det trolig som en mye større avvisning enn du selv tenker at det er. 

Be foreldre og svigerforeldre komme samtidig til kiosken på sykehuset. Gi de 20 min audiens til å se på det nye tilskuddet. Orker du overhodet ikke, send pappen ned og slapp av så lenge. 

Hilsen introvert 2-barnsmor som egentlig hater besøk, men skjønner den symbolske verdien her.

Anonymkode: 5464a...ae4

Jeg kommer ikke til å sende mitt nyfødt barn ned i vestibylen på sykehuset som er et samlingspunkt for mikrober og virus 😅 da tar vi det heller hjemme.

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...