Gå til innhold

Ufør mor trenger mer hjelp enn jeg kan gi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor som begynner å bli eldre. Før klarte hun seg utmerket selv, men en kombinasjon av hofteskader, dårlig syn og en rekke andre helseplager har gjort henne mer og mer avhengig av hjelp. 

Jeg er enebarn, og henne eneste familie (hun er enke). Mange i vennekretsen hennes er også borte, selv om hun har et godt sosialt liv med naboer og gjenlevende venner. Gradvis har mer og mer praktiske oppgaver falt på meg, og det begynner å nærme seg bristepunktet for hva jeg makter å holde i, når jeg er i full jobb. Dessuten merker jeg det sliter psykisk på meg å både bekymre meg for henne og samtidig måtte ha kontroll både på hennes og mitt liv, for å si den sånn. 

Hun har hjemmehjelp og vi har søkt om mer praktisk bistand, men får ikke mer enn rengjøring ca. 2 ganger i måneden. Hun har trygghetsalarm, men desverre opplever vi at den ikke alltid fungerer som den skal: Mamma trykker på knappen og de svarer og ber henne oppsøke fastlege. Så blir det til at jeg må ta henne med på legevakten, der de ber henne om å "trykke på knappen neste gang". 

I dag har jeg brukt mesteparten av arbeidsdagen på å koordinere rørlegger som skal komme til henne, med beskjeder frem og tilbake. Det ender nok med at jeg må opp til henne for å hjelpe selv. 

Hun er for selvstendig og oppegående til at sykehjem er et godt alternativ, og jeg vet hun er livredd for å ende opp der. Men hva i all verden skal jeg gjøre? Dette er ikke holdbart for noen av oss. 

Anonymkode: 26cd2...52f

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det omsorgsboliger for eldre i nærheten?

Anonymkode: 2158d...e21

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det omsorgsboliger for eldre i nærheten?

Anonymkode: 2158d...e21

Jeg har kikket litt på det, og vi bor i en stor by, så det er en del muligheter. Imidlertid er mamma ikke særlig positiv til det. Og jeg kan forstå hvorfor - hun er glad i å være for seg selv, og det er ofte fokus på fellesaktiviterer og samvær på sånne steder. I tillegg til at hun naturligvis først og fremst vil se på det som et nederlag og en slags umyndiggjøring. 

Men det er vel noe sånt som må bli løsningen, innser jeg. Bare gruer meg for den samtalen...

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Her burde dere klage på at hjemmetjenesten ikke følger opp alarmen. Og hun burde så absolutt få Tilsyn av hjemmetjenesten.

Anonymkode: 8f9ce...708

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygghetsalarm er til akutte situasjoner fall etc.. Det er fortsatt pårørende som må følge til lege/legevakt ved ikke akutt sykdom. Men det høres ut som å ta en vurdering på bosituasjonen kan vare lurt...

Anonymkode: d8b78...aca

• Liker 8
Skrevet

Kan dere betale noen for å avlaste deg med de praktiske tingene, f.eks. (mer) rengjøring, handling, matlaging etc? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er grunnene til at hun trykker på trygghetsalarmen? Hvis hun trykker på den ofte, bruker hun den kanskje feil?

Angående renhold, kan dere bruke private tjenester

Anonymkode: 501f0...87b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun? Usikker på om hun får omsorgsbolig 

Anonymkode: ddf2c...fbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har kikket litt på det, og vi bor i en stor by, så det er en del muligheter. Imidlertid er mamma ikke særlig positiv til det. Og jeg kan forstå hvorfor - hun er glad i å være for seg selv, og det er ofte fokus på fellesaktiviterer og samvær på sånne steder. I tillegg til at hun naturligvis først og fremst vil se på det som et nederlag og en slags umyndiggjøring. 

Men det er vel noe sånt som må bli løsningen, innser jeg. Bare gruer meg for den samtalen...

Tror du må ta den samtalen ganske fort før du sliter deg ut, omsorgsbolig høres fint ut, der kan hun være alene når hun vil

Anonymkode: ae8c4...d8a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hun kun hjemmehjelp som i hjelp til vask av hus? Får hun besøk av hjemmespl daglig? 

Anonymkode: da381...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først og fremst klaget på at dere ikke får nok hjelp i hjemmet. Feks mat levert hjem, mer renhold og ting som kan avlaste deg i større grad. 

Det er ønskelig at eldre skal bo hjemme så lenge som mulig, og tippper det er venteliste på omsorgsbolig også.

Anonymkode: 3c2f0...0e8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hun kun hjemmehjelp som i hjelp til vask av hus? Får hun besøk av hjemmespl daglig? 

Angående omsorgsbolig, så er det helt frivillig hva man ønsker å være med på. Det er boliger tilpasset de med funksjonshemming og det skal være lett å klare seg selv, uten mye bistand. 

• Liker 2
Skrevet

Her hadde jeg vurdert bosituasjonen og kanskje tenkt om omsorgsbolig er aktuelt. Men det må moren din også gå med på. Ellers så hadde jeg klagd til hjemmetjenesten/kommunen angående trygghetsalarm som ikke virker eller at de ikke responderer raskt nok.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva er grunnene til at hun trykker på trygghetsalarmen? Hvis hun trykker på den ofte, bruker hun den kanskje feil?

Angående renhold, kan dere bruke private tjenester

Tvert imot vegrer hun seg for å bruke den, fordi hun sjelden eller aldri får hjelp når hun først tar kontakt. Men du er ikke alene om å anta feilbruk. For et par månender siden skadet hun seg og blødde ukontrollert. Hun trykket på alarmen, men ringte også til meg, siden hun ikke stolte på at de ville komme raskt nok/gi riktig hjelp. 

Jeg ankom før dem, fikk sjekket opp, vasket sår og gulv osv. (det var ikke noe kritisk). De fra trygghetsalarmen kom en halv time etter meg, og irrettesatte da både meg og henne for at hun hadde tilkalt meg. Da mamma sa at hun hadde dårlig erfaring med å få respons fra dem, sa han "ja, mange ringer jo for mye, hvis du ringer fordi du trenger hjelp til å slå på TV eller er ensom, må du jo forstå at vi ikke kan komme"

Må innrømme jeg ble litt provosert. Jeg sa rolig at det kanskje ikke var riktig tidspunkt å implisitt mistenke pasienten for feilbruk når hun hadde gjort alt riktig og i tillegg blødde ukontrollert, og da ble han defensiv og sur. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor gammel er hun? Usikker på om hun får omsorgsbolig 

Anonymkode: ddf2c...fbe

Hun er snart 80 - må innrømme jeg ikke har tenkt på den delen av det. Jeg får undersøke. Takk, Anon! 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun har kun hjelp til "praktisk bistand" som de sier. Det er ca. 2 ganger i måneden. Vi har søkt flere ganger om å få mer, men har fått til svar at hun, kort fortalt, ikke er syk nok til det. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Problemet er nok at du også gjør for mye, som dermed ikke viser hva hun trenger ikke reell bistand.

Mon mir har jobbet som koordinator i hjemmetjesten, og hennes råd til pårørende; ikke gjør for mye. Kommunen/bydel må se hva som er reellt behov, ellers får ikke din mor dekket det som faktisk er reellt. 

Har samme situasjon nå med min farmor. Problemet er også at hun bagatelliserer selv, og vil ikke gjøre seg vanskelig. Til slutt måtte min far være der og si det som det var når koordinator var på besøk for kartlegging. Hjelpen gikk fra 2 ganger i måneden til hver dag. 

Viktig å klage, og vise frem reellt behov.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tydelegvis bruker ho ikkje tryggleiksalarmen feil, sidan ho fekk beskjed på legevakta om å "trykke på alarmen neste gang"

Anonymkode: 651cf...2be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (48 minutter siden):

Problemet er nok at du også gjør for mye, som dermed ikke viser hva hun trenger ikke reell bistand.

Mon mir har jobbet som koordinator i hjemmetjesten, og hennes råd til pårørende; ikke gjør for mye. Kommunen/bydel må se hva som er reellt behov, ellers får ikke din mor dekket det som faktisk er reellt. 

Har samme situasjon nå med min farmor. Problemet er også at hun bagatelliserer selv, og vil ikke gjøre seg vanskelig. Til slutt måtte min far være der og si det som det var når koordinator var på besøk for kartlegging. Hjelpen gikk fra 2 ganger i måneden til hver dag. 

Viktig å klage, og vise frem reellt behov.

Gode råd, og det er absolutt noe av dette som er problemet for min mor også. 

Men jeg har allerede tatt skikkelig i, når vi har søkt. Jeg har ikke nevnt min bistand i det hele tatt, og har gitt veldig nøkternt uttrykk for hennes behov. Når du nevner besøk og kartlegging stusser jeg, for det var det ikke snakk om i det hele tatt. 

Vi får vil bare forsøke igjen. Er enig i at dersom noen faktisk kom hjem til henne for å sjekke, ville de sett behovet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tydelegvis bruker ho ikkje tryggleiksalarmen feil, sidan ho fekk beskjed på legevakta om å "trykke på alarmen neste gang"

Anonymkode: 651cf...2be

Som jeg skrev, var det nettopp det hun gjorde. Hun trykket på knappen, fikk kontakt med sentralen... og de ba henne dra til fastlege. Siden det var akutt, tok jeg henne med til legevakt. Og på legevakten sa de at hun burde bruk trygghetsalarm. Dette har skjedd flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at eldre med stort behov for tjenester, men som har en datter/døtre, får svært få tjenester fra kommunen. Eldre med kun sønner får mange flere tjenester/timer. Så du må rett og slett "gå ut i streik". Min mor var i akkurat samme situasjon og holdt på å bli utbrent. Hun var der hver eneste dag, mange timer av gangen, og resten av dagen fikk hun telefoner. Hun knakk til slutt sammen og KREVDE flere tjenester fra kommunen. Det visste seg at mormor hadde rett på mange flere tjenester enn hun fikk, og at ting som kommunen gjorde seg vanskelige på, plutselig ble fullt mulig over natten bare moren min "streiket". Utrolig provoserende å oppleve! Mormor skulle hadde denne hjelpen for mange, mange år siden.

Lei inn det du kan privat, gjør det du klarer uten å slite deg ut, og KREV at kommunen ordner resten.

Anonymkode: 356d9...8bf

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som jeg skrev, var det nettopp det hun gjorde. Hun trykket på knappen, fikk kontakt med sentralen... og de ba henne dra til fastlege. Siden det var akutt, tok jeg henne med til legevakt. Og på legevakten sa de at hun burde bruk trygghetsalarm. Dette har skjedd flere ganger. 

Hva var det hun trengte hjelp til?   Hjemmesykepleien vil jo bare henvise henne videre til fastlege eller legevakt om hun er akutt syk.   Da blir hun sendt i drosje eller ambulanse. Hjemmesykepleien følger ikke til lege/legevakt om du ikke har vedtak på det.  Når det gjelder praktiske ting som bestilling av rørlegger, problemer med tv osv. er dette ikke noe hjemmesykepleien gjør.  Anbefaler å betale noen privat til å gjøre disse tingene om det blir for mye for deg.  

Anonymkode: 9c030...107

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...