Gå til innhold

Dere som er alkoholiker, hvordan ble dere edru

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt på bunnen, ligger med stor angst i sengen etter drikker to flasker vin siste tiden. Jeg vil bli edru og orker ikke leve sånn, jeg vil bli edru og har noe Sobril på resept. Kan jeg klare dette uten å måtte legge meg inn?

Trenger råd, håp og hjelp.

Tenker gå på aa møte men angsten er så høy 😢😢😢

Anonymkode: 61afe...681

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan klare det, men det er klart at det er vanskelig. 

Jeg har klart å holde meg edru i litt over én uke nå med hjelp av Antabus. Så det er jo noe å vurdere. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Du kan klare det, men det er klart at det er vanskelig. 

Jeg har klart å holde meg edru i litt over én uke nå med hjelp av Antabus. Så det er jo noe å vurdere. 

Hvordan følte du deg første dagene? Fikk du medisin?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare sluttet å drikke, led meg gjennom de verste abstinenser og så oppsøkte jeg hjelp til å takle grunnene til at jeg drakk. Jeg drakk for å komme vekk fra meg selv pga fæl oppvekst. 

Du kan klare det ❤️

Anonymkode: 93eb9...5ec

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan følte du deg første dagene? Fikk du medisin?

Første gang jeg gikk av alkohol så var jeg innlagt. Da skalv jeg veldig på hender og hadde høy puls. Fikk vival fire ganger i døgnet. Gikk helt fint. 

Nå for en uke siden hadde jeg bare misbrukt alkohol i to måneder så jeg klarte meg med kun Antabus. Til tross for 60 øl i uka så ble jeg ikke dårlig. Som sikkert er fordi jeg ikke hadde holdt på så lenge.

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt på å bli, og hadde et usunt forhold til alkohol en lang periode. Jeg brukte det som trøst, og var jeg på fest bøttet jeg nedpå. Jeg drakk alene, for å koble av. Så en dag sluttet jeg brått, og jeg har ikke smakt en dråpe siden. Det gikk veldig fint å slutte. Jeg var lei av å være flau over meldinger jeg hadde sendt full, og å være dårlig dagen derpå. 
Så jeg anbefaler å slutte nå. Heller se fram til noe annet. Om det er god kaffe, brus, snacks - alt annet enn alkohol. Det blir en omstilling, men det klarer du! Jeg tenkte på dårlig form og flaue ting, for å motivere meg selv. Men tanken på alkohol kom overraskende sjeldent. 

Anonymkode: f8c2b...d60

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ER ikke alkoholiker, det liv jeg aldri kalle meg selv eller noen andre. Jeg har derimot et vanskelig forhold til alkohol.

Jeg drakk i underkant av to flasker vin daglig. Det var lite nok til at jeg slapp å bli innlagt, i stedet sluttet jeg alene og ved hjelp av terapi. Prisen jeg betalte for å få denne terapien var å bli fratatt førerkortet mitt, så det var jo ikke uten kostnad. 

Anonymkode: dcc9a...845

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bare sluttet å drikke,

det er faktisk dét, det til syvende og sist kommer an på. Så enkelt og så vanskelig. 

Slutt å tømme alk inn i kroppen. For alltid. Men ikke tenkt "for alltid" akkurat nå. Tenk bare på at du ikke skal drikke noe de neste 10 minuttene. Etter ti minutter gjentar du den tanken. 

Anonymkode: 5fa61...b42

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna AA. Sobril er bra siden abstinensene potensielt kan være farlig, om du får noen. Spar deg selv tid ved å begynne å jobbe med det som alkohol løser for deg

Anonymkode: 7d93b...b1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hold deg unna AA. Sobril er bra siden abstinensene potensielt kan være farlig, om du får noen. Spar deg selv tid ved å begynne å jobbe med det som alkohol løser for deg

Hvorfor holde meg unna aa?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AA fremstår mer som en sekt...

Anonymkode: 6b566...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått på aa-møtet og forsøkt uten behandlingsapparatet først.

Dersom det ikke går: fastlegen.

Dersom det ikke hjelper, spesialhelsetjenesten. Men vit at de tar lappen selv om du ikke kjører bil, eller eier bil. 

Anonymkode: 7b7b0...e2d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en sekt som lærer deg at du er maktesløs, at du trenger de, du er spirituelt syk, du er fortapt uten de. Det er dessverre svært få som lykkes i AA/NA (ellers hadde jeg anbefalt om forskning viste at det fungerer) og jeg vil ikke at du eller noen andre skal måtte slite med rus resten av livet fordi du blir fortalt at sånn er det. Du kan bli helt symptomfri, men ikke i AA. Jeg har prøvd.. både AA/NA og 12 trinn i kommunen. Fullstendig bortkastet tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en sekt som lærer deg at du er maktesløs, at du trenger de, du er spirituelt syk, du er fortapt uten de. Det er dessverre svært få som lykkes i AA/NA (ellers hadde jeg anbefalt om forskning viste at det fungerer) og jeg vil ikke at du eller noen andre skal måtte slite med rus resten av livet fordi du blir fortalt at sånn er det. Du kan bli helt symptomfri, men ikke i AA. Jeg har prøvd.. både AA/NA og 12 trinn i kommunen. Fullstendig bortkastet tid.

Hva hjelp fikk du da for å bli bra?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ingen, jeg gjorde jobben selv. Valgte å være avholden fra alkohol en god stund og jobbet med mine underliggende psykiske symptomer samt utfordret alt jeg tenkte og trodde på om rusavhengighet. Sistenevnte var det viktigste og det har virkelig endret livet mitt. Det var en lang vei dit, men det satte meg fri fra avhengighet. Før det forsøkte jeg AA/NA, så 12 trinn i kommunen og en annen gruppe i kommunen. Prøvde antabus og Naltrexone noen ganger, prøvde TSB. Evig glad for at jeg ikke ga opp og fant svarene i meg selv! 

Skrevet

Enig angående AA/NA. Jeg følte jeg ble forsøkt hjernevasket i det der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk hjelp på Ullevål sykehus. Samtaleterapi og stressmestringsgrupper. Enig i at AA er fôr spesielt interesserte. 

Anonymkode: dcc9a...845

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...