Gå til innhold

Fuktighet innendørs, kondesfjerner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Strever med høy fuktighet innendørs i leiligheten (70kvadrat) på vinterstid. Lufter godt på soverommet hver morgen, men hva annet kan jeg gjøre? Er dte noen redskaper som jeg kan bruke som fjerner fukt/kondens?

Anonymkode: df643...9ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes luftavfuktere å få kjøpt. De trekker vann ut av luften. De fleste har en vanntank som vannet samles i, og som må tømmes, og noen kan også kobles til avløpsslange slik at vannet kan ledes direkte til sluk eller avløp slik at du slipper å passe på å tømme den.

Anonymkode: 5d05e...8a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Strever med høy fuktighet innendørs i leiligheten (70kvadrat) på vinterstid. Lufter godt på soverommet hver morgen, men hva annet kan jeg gjøre? Er dte noen redskaper som jeg kan bruke som fjerner fukt/kondens?

Desto mer du lufter, desto kaldere blir det. Kald luft bærer fuktighet dårligere enn varm luft. 
Innetemperatur på 22 grader, skal ved normal bruk av bolig, ikke fremkalle kondens. 
Dusjer du på bad med dårlig avtrekk, setter døren åpen, slik at fukt komme rinn i andre rom? 
Tørker du klær andre steder enn på våtrom? Bruker du aktivt avtrekksvifte og lokk på kjele, ved koking av mat? 
Åpner du oppvaskmaskinen før alt er kaldt, og slipper all fukten inn i rommet? 
Alt dette regnes som kilder sil høy luftfuktighet innendørs, og går under feilbruk av bolig. Kjøp deg en luftfuktighets måler/indikator som du setter ungt i boligen så ser du luftfuktigheten og om den er for høy, eller om det er din subjektive opplevelse av høy luftfuktighet som er problemet. 
Faren ved høy luftfuktighet innendørs er mugg, og at sølvkre trives og lever i høy luftfuktighet. 
varig Over65-70% luftfuktighet inne er for høyt, både for boligen, inventaret og menneskene. 

Anonymkode: 46c5c...9cc

Skrevet (endret)

Problemet med fuktighet tyder enten på et ventilasjonsproblem eller et isolasjonsproblem eller en kombinasjon.

• Hva slags ventilasjon har du (Naturlig, Avtrekk, Balansert)?
  • Eier du boligen eller bor du til leie?

Om du bor til leie, så hadde jeg kjøpt en liten dings som måler luftfuktighet og kontaktet huseier med datatene og eventuelle bildebevis av mye fukt f.eks. i vinduer.

Om du har en balansert ventilasjon, så hadde jeg begynt å sjekke aggregat og ventiler. Eventuell må aggregat byttes ut dersom avfukting ikke fungerer hensiktsmessig. Mulig at det også går an å skru på en instilling avhengig av aggregat.

Om du har en balansert ventilasjon og den er i orden, så hadde jeg begynt å studere de utsatte plasser der kondens er et problem. Her kan det godt være en feil med isolasjon og kuldevandring. Eller et problem med dampsperre. Det er vanlig at håndverkere bare kutter den av ved vinduer og lignende, selv om den egentlig bør brettes pent for å unngå trekk og kuldevandring.

Med kun avtrekksvifter kan en avfukter gi et lite plasta på sår, men problematikken her er at du alltid henter inn den kalde og fuktige luften fra utsiden uansett. På grunn av trykkforskjell (undertrykk i boligen) og temperaturforskjellen på vinteren så er det nesten umulig å ikke ha kondens i vinduskarmen. Hvis du eier boligen og har en avtrekksvifter, så kan en oppgradering til balansert ventilasjon absolutt vurderes.

Lykke til,
Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Desto mer du lufter, desto kaldere blir det. Kald luft bærer fuktighet dårligere enn varm luft. 
Innetemperatur på 22 grader, skal ved normal bruk av bolig, ikke fremkalle kondens. 
Dusjer du på bad med dårlig avtrekk, setter døren åpen, slik at fukt komme rinn i andre rom? 
Tørker du klær andre steder enn på våtrom? Bruker du aktivt avtrekksvifte og lokk på kjele, ved koking av mat? 
Alt dette regnes som kilder sil høy luftfuktighet innendørs, og går under feilbruk av bolig. Kjøp deg en luftfuktighets måler/indikator som du setter ungt i boligen så ser du luftfuktigheten og om den er for høy, eller om det er din subjektive opplevelse av høy luftfuktighet som er problemet. 
Faren ved høy luftfuktighet innendørs er mugg, og at sølvkre trives og lever i høy luftfuktighet. 
varig Over65-70% luftfuktighet inne er for høyt, både for boligen, inventaret og menneskene. 

Bor en i feks kjellerleilighet kan man gjøre alt rett og likevel få fukt problemer pga beliggenhet 

Anonymkode: 03fcd...3eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sølvkre/skjeggkre i leiligheten (en av de, husker ikke, den som trives i fukt) (bor i bygård slik at det er flere leiligheter her), vi har i disse dager hjelp av skadedyrsfirma for dette.

Jeg trekker slutningen om høy fuktighet fordi jeg har en ventil fra soverom og ut for å få inn frisk luft. Når jeg åpner den på vinteren så drypper det av den på innsiden slik at den blir nærmest umulig å bruke. Fatter ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg tørker ikke tøy innendørs, lager mat og har ikke lokk på så der kan jeg bli flinkere. Usikker på om baderomsvifta er god nok .. har mine tvil, gammelt bygg dette.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det finnes luftavfuktere å få kjøpt. De trekker vann ut av luften. De fleste har en vanntank som vannet samles i, og som må tømmes, og noen kan også kobles til avløpsslange slik at vannet kan ledes direkte til sluk eller avløp slik at du slipper å passe på å tømme den.

Anonymkode: 5d05e...8a1

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tusen takk, skal se nærmere på dette.

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Problemet med fuktighet tyder enten på et ventilasjonsproblem eller et isolasjonsproblem eller en kombinasjon.

• Hva slags ventilasjon har du (Naturlig, Avtrekk, Balansert)?
  • Eier du boligen eller bor du til leie?

Om du bor til leie, så hadde jeg kjøpt en liten dings som måler luftfuktighet og kontaktet huseier med datatene og eventuelle bildebevis av mye fukt f.eks. i vinduer.

Om du har en balansert ventilasjon, så hadde jeg begynt å sjekke aggregat og ventiler. Eventuell må aggregat byttes ut dersom avfukting ikke fungerer hensiktsmessig. Mulig at det også går an å skru på en instilling avhengig av aggregat.

Om du har en balansert ventilasjon og den er i orden, så hadde jeg begynt å studere de utsatte plasser der kondens er et problem. Her kan det godt være en feil med isolasjon og kuldevandring. Eller et problem med dampsperre. Det er vanlig at håndverkere bare kutter den av ved vinduer og lignende, selv om den egentlig bør brettes pent for å unngå trekk og kuldevandring.

Med kun avtrekksvifter kan en avfukter gi et lite plasta på sår, men problematikken her er at du alltid henter inn den kalde og fuktige luften fra utsiden uansett. På grunn av trykkforskjell (undertrykk i boligen) og temperaturforskjellen på vinteren så er det nesten umulig å ikke ha kondens i vinduskarmen. Hvis du eier boligen og har en avtrekksvifter, så kan en oppgradering til balansert ventilasjon absolutt vurderes.

Lykke til,
Schmuhu

Jeg eier. Klarer ikke svare på om det er naturlig, avtrekk eller balansert, må lese meg opp. Kan ikke en dritt :D Dette er en bygård fra 60 tallet, ingenting avansert her. 

En million takk til deg for nyttig svar. Jeg kommer tilbake når jeg har lest meg opp

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg eier. Klarer ikke svare på om det er naturlig, avtrekk eller balansert, må lese meg opp. Kan ikke en dritt :D Dette er en bygård fra 60 tallet, ingenting avansert her. 

En million takk til deg for nyttig svar. Jeg kommer tilbake når jeg har lest meg opp

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg trekker slutningen om høy fuktighet fordi jeg har en ventil fra soverom og ut for å få inn frisk luft. Når jeg åpner den på vinteren så drypper det av den på innsiden slik at den blir nærmest umulig å bruke. Fatter ikke hva jeg skal gjøre.

Hvis du kun har et problem på soverommet, har avtrekksventilasjon som fungerer bra ellers og ikke ønsker å bruke så mye penger til å oppgradere hele boligen med balansert ventilasjon, så kan du se på en desentral ventilasjon med varmegjenvinning.

For eksempel:
https://www.clasohlson.com/no/Flexit-Aura-One-WiFi-100-ventilasjonsvifte-med-varmegjenvinning/p/36-275

Har du et soverom på 12m2 med romhøyde på 2,40m så er det rundt 29m3. Med en lufting på 13m3/t bytter du ut luften i hele soverommet på rundt 2,5 timer, inkludert varmegjenvinning.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

Sannsynligvis tørker du klærne dine inne i leiligheten på vinteren? Dette gir store mengder fuktighet i luften, som legger seg på vegger, i vinduskarmer og på kaldt glass i vinduene. Man bør derfor aldri tørke klær inne i en lukket leilighet, men heller skaffe seg en luftavfukter. Jeg har hatt luftavfukter i rundt 15 år, og den er uunværlig. Jeg har aldri kondens i vinduene, aldri noe muggdannelser noe sted.

Både min forrige luftavfukter (som jeg hadde i ti år) og min nåværende er av merket DeLonghi og jeg er kjempefornøyd. De samler opp all luftfuktighet i en vanntank inne i maskinen, som tømmes i blant når den blir full. Luften i rommet blir tørr og fin. Luftavfukterne kan bare avfukte et visst antall kubikk med luft (avhengig av modell) og bør derfor brukes inne på et rom med lukket dør og lukket vindu. Jeg setter opp tørkestativet med klær på soverommet, for da er det ute av veien i det daglige, og tørker klærne der. Tørr og fin luft! Etter noen timer er all vasken på et fullt stativ tørt, sengetøy eller klær.

Slike luftavfuktere bør alle som bor i leilighet ha, når man ikke har vaskerom med skikkelig avtrekk til å tørke klesvasken sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...