Gå til innhold

Voksne barn flyttet hjem i sommer, klager på vask

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Det er ikke spesielt skittent hjemme hos oss,  bare for å ha det sagt. Det er et ryddig hjem, men selvsagt er det alltid noe å sette fingeren på. Jeg bruker ikke sommerdagene på å skure kjøkken- for å si det slik,. 

Jeg har en datter som har flyttet hjem for sommeren, og hun var sur og sint i dag. Jeg spurte hva det var, og da var problemet at jeg ikke satte riktig inn i vaskemaskinen samt at det var en flue i skapet. Skapet er ikke skittent og rotete. Litt selvsagt, men hallo. Jeg kjente jeg ble så provosert av at hun flytter hjem, ikke betaler, ikke støvsuger eller vasker badet...Hun har ryddet i en skuff på kjøkkenet, og etter det så er det tydligvis slik at hun føler seg i en posisjon til å sitte og irritere seg over en flue i skapet. 

Jeg ble stressa, og vasket alt på kjøkkenet. Det er jo noe med at det er så sensitivt når jeg får kjeft av eget barn fordi jeg liksom ikke vasker nok, eller riktig. Jeg føler det akkurat som om at ungen synes jeg er "ekkel". Akkurat som om det var MIN feil at det var en flue i skapet. 

Anonymkode: b7eba...f26

• Liker 3
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å snakke med henne? 

Du får si at hun får vaske om hun ikke er fornøyd med standarden, hun er ikke på hotell. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du ble stressa og vasket alt? 

Be ungen din om å vaske hvis det ikke er bra nok og ikke la deg pelle på nesa. 

Anonymkode: 36def...26d

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

"Oi, den flua har jeg ikke sett. Men plager dette deg så vet du hvor vaskeutstyret står!".

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet

Henvis henne til hvor vaskeutstyret er. That's it. Ikke gjør noe mer. 

Om hun har en annen måte å sette inn i oppvaskmaskina på og hun blir sur over at andre gjør det på en annen måte enn henne, er det bare å fortelle henne at "ok, da er du ansvarlig for å ta oppvasken". 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Surriball skrev (12 minutter siden):

Har du prøvd å snakke med henne? 

Du får si at hun får vaske om hun ikke er fornøyd med standarden, hun er ikke på hotell. 

Nei. Jeg virket nok mer passiv aggressiv som startet å vaske. Men jeg var egentlig litt redd for å si det jeg mente- som jo er; vask selv om du ikke er fornøyd. Fordi jeg følte at det kunne være frekt. Lite velvillig. Samtidig er jeg irritert over hvilken følelse det gir meg å føle på stress på at jeg ikke er bra nok. Jeg burde være voksen nok til å si det alle her sier; Jajja...bare vask du hvis det ikke er godt nok. 

Kanskje det er mitt eget stress som irriterer mest. Jeg har følt mye på det tidligere, da vi hadde små barn at det ikke var godt nok, og at det ikke var fint nok. Jeg tror bare hun traff en øm nerve...og jeg er litt overrasket over frekkheten, eller at hun ikke kjenner meg godt nok. Eller at hun faktisk tillater seg å irritere seg over det i MITT hjem. Hadde det vært slik at det så bomba ut, så skjønner jeg at det hadde vært en ting....men nå er det litt rart. 

Så det er kanskje noe med at jeg nesten lurer på om det ligger noe mer bak?? 

AnonymBruker
Skrevet

Men klagde hun da? Sa hun virkelig at det er skittent og møkkete og at det er din feil at det er ei flue i skapet, eller er det bare du som overreagerer og tolker henne slik? Høres mest ut som det er du som ble vonbroten over en uskyldig kommentar og gikk rett i offerrollen før du demonstrativt og passivt aggressivt begynte å vaske.  

Ta deg sammen, kvinnfolk! 

Anonymkode: 61580...1c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Jeg virket nok mer passiv aggressiv som startet å vaske. Men jeg var egentlig litt redd for å si det jeg mente- som jo er; vask selv om du ikke er fornøyd. Fordi jeg følte at det kunne være frekt. Lite velvillig. Samtidig er jeg irritert over hvilken følelse det gir meg å føle på stress på at jeg ikke er bra nok. Jeg burde være voksen nok til å si det alle her sier; Jajja...bare vask du hvis det ikke er godt nok. 

Kanskje det er mitt eget stress som irriterer mest. Jeg har følt mye på det tidligere, da vi hadde små barn at det ikke var godt nok, og at det ikke var fint nok. Jeg tror bare hun traff en øm nerve...og jeg er litt overrasket over frekkheten, eller at hun ikke kjenner meg godt nok. Eller at hun faktisk tillater seg å irritere seg over det i MITT hjem. Hadde det vært slik at det så bomba ut, så skjønner jeg at det hadde vært en ting....men nå er det litt rart. 

Du var redd for å være frekk mot henne, når du opplever hun som frekk mot deg?

Hadde et av mine barn oppført seg slik som din datter, hadde de fått beskjed å finne døren og et annet sted å bo. Jeg har en sønn som er ganske pirkete, og synes nok at jeg ikke har det så rent som han trives med. Men jeg vet at jeg har det helt greit rent, og oppfatter han som overhysterisk på området. Og det sier jeg til han. Han har forlengst forstått at slike kommentarer ikke fører til annet enn klart svar tilbake. Jeg hadde ihvertfall aldri funnet frem vaskekluten...

Anonymkode: b9129...6bf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

JA...Det som ligger bak her er jo mangel på regulering og kommunikasjon. Du er jo voksen, og du kan regulere deg, du kan fortelle når du er lei deg, og du kan velge tonen. Du kan velge å ikke være passiv agressiv. Når man er voksen, så må kan kunne sånt.

Du kjenner at der traff det en øm nerve.

Da kan du si at; Det traff en øm nerve når du sa at det var skittent og tok en sånn sint tone mot meg. Jeg blir litt trist når vi er sånn mot hverandre jeg. Jeg vil heller at vi to kan snakke normalt med hveradnre og være hyggelige og høflige. Om du synes at det burde vaskes her, så kan du tilby å vaske, eller du kan jo hjelpe meg å vaske om du vil det.

For jeg mener helt ærlig at du kan ikke forvente at en ung jente skal kunne regulere seg, og være høflig og god, mot deg, om du, som tross alt er voksen, har av vane å ikke kommunisere eller fortelle hvordan du har det, men at du i stedet vasker i sinne for å vise hvordan du har det. Det er ensomt å være i en familie som ikke snakker. Så begynn med det! :)

Anonymkode: 4ff81...deb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være litt mer skittent hos deg enn du selv tror..? ♥️

Anonymkode: 0cead...829

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For jeg mener helt ærlig at du kan ikke forvente at en ung jente skal kunne regulere seg, og være høflig og god, mot deg, om du, som tross alt er voksen

Antar at denne "unge jenten" ikke er 14 år, men en voksen person, hun og. Synes dette svaret blir nærmest å gjøre denne datteren til totalt sosial analfabet.

Det som virkelig er trist i ts sin beskrivelse, er at en mor lar seg kue av sin datter.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei 

Det er ikke spesielt skittent hjemme hos oss,  bare for å ha det sagt. Det er et ryddig hjem, men selvsagt er det alltid noe å sette fingeren på. Jeg bruker ikke sommerdagene på å skure kjøkken- for å si det slik,. 

Jeg har en datter som har flyttet hjem for sommeren, og hun var sur og sint i dag. Jeg spurte hva det var, og da var problemet at jeg ikke satte riktig inn i vaskemaskinen samt at det var en flue i skapet. Skapet er ikke skittent og rotete. Litt selvsagt, men hallo. Jeg kjente jeg ble så provosert av at hun flytter hjem, ikke betaler, ikke støvsuger eller vasker badet...Hun har ryddet i en skuff på kjøkkenet, og etter det så er det tydligvis slik at hun føler seg i en posisjon til å sitte og irritere seg over en flue i skapet. 

Jeg ble stressa, og vasket alt på kjøkkenet. Det er jo noe med at det er så sensitivt når jeg får kjeft av eget barn fordi jeg liksom ikke vasker nok, eller riktig. Jeg føler det akkurat som om at ungen synes jeg er "ekkel". Akkurat som om det var MIN feil at det var en flue i skapet. 

«Nei, men jenta mi - da foreslår jeg at du vasker godt nok sjøl»

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var plasseringen i oppvaskemaskinen som visst nok var hovedproblemet. Og så denne stakkers fluen.

Hvis datteren ikke er fornøyd, får hun vaske selv. TS påpeker jo at datteren bor der gratis og ikke gjør noe i hjemmet. Synes egentlig hele forholdet virker merkelig.

• Liker 1
Skrevet

Her er det dags for å ta en jobb med familiedynamikken!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei 

Har vært flere tilsvarende tråder som denne her i sommer. 
Barn, ja, voksne barn altså, som kommer til foreldre og ikke synes foreldrenes vaskestandard rekker opp til deres egen standard for vask og renhold. Denne tråden er en annen vri på gjentagende problemstilling. 

Skal denne unge voksne frøkena bo på hotell mamma og pappa bare klage og ikke gjøre en ting? 

Neste gang hun klager, eller når dere har en god stemning, får du sette henne i arbeid med litt mer enn å rydde en enslig skuff. 

En annen sak, hva er dette med å «vaske badet»? Gjør igjen stadig vekk, vaske badet er da ikke noe særlig jobb. Og badet vaskes da samtidig med resten av huset, vel? 

Anonymkode: 6b36e...206

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og så? Om det er det, så er det fremdeles TS sitt hus og hun som bestemmer hvordan det er der. Hvis datteren liker å ha det strøkent og gullende rent til en hver tid, eller har helt OCD når hun setter inn i oppvaskmaskina, så er det jo bare å ta ansvar for å vaske og gjøre det på sin måte. TS sier sikkert ikke neitakk til det, og det burde egentlig være en selvfølge å delta aktivt i husarbeide/rengjøring når man bor gratis hjemme. 

Og by the way; tror du dårlig skjulte fornærmelser blir finere om man slenger på et hjerte?

Anonymkode: 4d527...0f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For jeg mener helt ærlig at du kan ikke forvente at en ung jente skal kunne regulere seg, og være høflig og god, mot deg, om du, som tross alt er voksen, har av vane å ikke kommunisere eller fortelle hvordan du har det, men at du i stedet vasker i sinne for å vise hvordan du har det. Det er ensomt å være i en familie som ikke snakker. Så begynn med det! :)

Hun er faktisk voksen hun også,.  De er jo ikke barn alltid. Det er litt poenget. Jeg er litt ferdig med å vaske og lage middag til dem. Det har jeg gjort i 26 år, og nå er jeg litt ferdig med å legge til rette for dem. DVS, jeg gjør jo det. De er velkommen hjem. De kan få bo hjemme og jeg klager aldri over noe. Da synes jeg det er spesielt at de går rundt her og sutrer. Jeg bare kjenner at jeg gidder ikke det. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men klagde hun ¨ da? Sa hun virkelig at det er skittent og møkkete og at det er din feil at det er ei flue i skapet, eller er det bare du som overreagerer og tolker henne slik? Høres mest ut som det er du som ble vonbroten over en uskyldig kommentar og gikk rett i offerrollen før du demonstrativt og passivt aggressivt begynte å vaske.  

Ta deg sammen, kvinnfolk! 

Anonymkode: 61580...1c2

Hun var sint fordi jeg ikke hadde stengt døra til skapet, og at det hadde vært rotete i skuffen hun ryddet i, og at jeg ikke satte ordentlig inn i oppvaskmaskinen. Hun sa ingenting om hvor rent det var...men ja, jeg kjente jo litt på det. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Neste gang hun klager, eller når dere har en god stemning, får du sette henne i arbeid med litt mer enn å rydde en enslig skuff. 

En annen sak, hva er dette med å «vaske badet»? Gjør igjen stadig vekk, vaske badet er da ikke noe særlig jobb. Og badet vaskes da samtidig med resten av huset, vel? 

Det var bare et eksempel på at det går an for henne også å bidra litt, enten det er å støvsuge eller vaske badet,. Ikke bare møte meg med et surt ansikt, og klage på det jeg gjør NÅR hun bor hjemme og ikke bidrar. 

Jeg bare syntes det er litt frekt. Og kanskje jeg blir usikker på om det er "under" standard. Jeg har alltid hørt av venninner at jeg har det så blåst hjemme, alltid så ryddig og greit liksom. Men ja. 

Uansett, - det er nok mer min egen reaksjon som plager meg. At jeg ikke kan bare la det ligge...men faktisk blir stressa av det. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje det ja... 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Antar at denne "unge jenten" ikke er 14 år, men en voksen person, hun og. Synes dette svaret blir nærmest å gjøre denne datteren til totalt sosial analfabet.

Det som virkelig er trist i ts sin beskrivelse, er at en mor lar seg kue av sin datter.

Ja, men det er nå egentlig en snill jente. Hun er høflig og hyggelig. Litt sutrete av og til. Egentlig mer og mer...og det er vel grunnen til at hun har flyttet hjem. Hun stresset fælt med at studenten i naboleiligheten bråkte og at det var rotet på gangen. Hun har vært på ferie med venninner, og klaget litt på at de rotet. Hun greier ikke slappe av hvis det er rotet sier hun. 

Så kanskje det handler mer om henne, og da er det jo galskap at jeg reagerer som jeg gjør. Men jeg tenker vel at de fleste damer kanskje er litt sånn øm på at ingen skal ha noe å si på at hjemmet ikke ser bra ut? Eller kanskje det bare er meg??

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å, det har jeg ikke sett, takk for at du tar opp dette. Jeg hadde tenkt at vi behøver å avtale noe rundt fordeling av oppgaver rundt renhold  nå som vi er en voksen til i huset. Har du noe forslag? Jeg vil ikke ta alt når vi er flere funksjonsfriske voksne, jeg vil også hygge meg og slappe av på sommeren.

Anonymkode: ee70d...ba1

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...