AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:13 #1 Skrevet mandag kl 10:13 Jeg er stemor til to tenåringer, og jeg og faren deres har en 2-åring og en liten en til på vei. Barna hans er hos oss annenhver helg og i ferier (de bor i en annen by). De har et godt forhold til søskenet sitt, og gleder seg på enda et tilskudd til familien. Dessverre er forholdet mellom barnas far og hans eks veldig dårlig. Det har vært slutt siden barna der var små, og jeg har vært i livet deres så lenge de kan huske egentlig. Konfliktnivået er veldig høyt mellom mor og far, og til tross for at jeg har vært her i mange år har jeg aldri blitt «godkjent» av barnas mor og hennes familie. Jeg har stilt opp masse for barna deres, og likevel har hun gjort det hun kan for å ødelegge mellom oss. Jeg vet at disse tenåringene ofte tar bilder (snapchat) og sender hjem til sin mor og storfamilien på den siden (som vi egentlig ikke kjenner). Jeg kjenner at jeg ikke liker det noe særlig. En ting er at de ikke er noen hverken jeg eller mitt barn har en relasjon til, en annen ting er hele historien her, at det er et så anstrengt forhold mellom oss. Jeg ble ikke særlig happy da jeg skjønte at barnas mor og hennes foreldre og søsken var noen av de første som fikk bilder av mitt nyfødte barn fra sykehuset da hen ble født. Sa ingenting om det, for de var så stolte søsken. Men jeg kjenner nå at når nestemann straks melder sin ankomst, ønsker jeg bare å dele bilder fra sykehuset og spedbarnstiden med mine nærmeste, IKKE min manns eks og hans familie. Er det sært av meg? Som sagt er de jo mine barns søsken, men likevel.. jeg kjenner ikke disse menneskene, har bare dårlige erfaringer med dem 😓 Anonymkode: 7843c...539 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:16 #2 Skrevet mandag kl 10:16 Det er ikke sært, men likevel neppe en kamp å ta. Barnet blir like mye ungdommenes søsken som ditt barn. Du vil vise frem og dele glede med dine nære, de med sine. Du kan be far ta en prat med dem om å begrense, men det er trolig at et strikt forbud vil skape mer vansker i forholdet mellom deg og stebarna enn det er verdt. Anonymkode: 8ac09...327 26 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:22 #3 Skrevet mandag kl 10:22 Jeg forstår følelsen. Har det samme "problemet" med svigermor som har fått beskjed om å ikke dele bilder av barnet vårt i SoMe men som likevel sender bilder hit og dit til venner og slektninger som vi ikke kjenner (eller som mannen min i noen tilfeller ikke har noe godt forhold til, litt rare familieforhold der og). Vi har valgt å la det gå men vi har også litt kontroll da hun tar lite bilder av barnet selv (kan ikke passe pga helse så de er aldri alene) så det er jo da mest bilder vi sender til henne som videresendes. Jeg tenker du må svelge noen kameler her og se på det positive at de er glad i og stolte av søskenene sine, men du kan godt snakke med dem om at dere foreldre vil dele med deres nærmeste at barnet er født før de begynner å sende bilder + si at det må være hyggelige bilder av barnet påkledd som deles, ikke feks om barnet gråter eller bader. Og du kan si at du ikke ønsker at de deler bilder av deg. Anonymkode: 4fe9e...b0b 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:26 #4 Skrevet mandag kl 10:26 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men jeg kjenner nå at når nestemann straks melder sin ankomst, ønsker jeg bare å dele bilder fra sykehuset og spedbarnstiden med mine nærmeste, IKKE min manns eks og hans familie. Da sier du det til tenåringene. Anonymkode: ed596...280 2
Brunello Skrevet mandag kl 10:28 #5 Skrevet mandag kl 10:28 Tenåringene deler bilder av sitt søsken med andre. Det må de få lov til. Snapchat blir også noe helt annet enn å legge ut på Instagram eller Facebook. Jeg er heller ikke enig med deg at det ikke er noe relasjon. Det er søsknene til barnet/barnebarnet/nevøen/niesen deres. Tenk om noen år tar de søsknene sine med på besøk dit. 9 1
Brunello Skrevet mandag kl 10:29 #6 Skrevet mandag kl 10:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sier du det til tenåringene. Anonymkode: ed596...280 Du mener at de skal få en liste med hvem de kan vise frem lillebror/lillesøster til? 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:33 #7 Skrevet mandag kl 10:33 Brunello skrev (3 minutter siden): Tenåringene deler bilder av sitt søsken med andre. Det må de få lov til. Snapchat blir også noe helt annet enn å legge ut på Instagram eller Facebook. Jeg er heller ikke enig med deg at det ikke er noe relasjon. Det er søsknene til barnet/barnebarnet/nevøen/niesen deres. Tenk om noen år tar de søsknene sine med på besøk dit. Selvfølgelig. Inntil barnet er stor nok til å bestemme selv, så vil en hver fornuftig forelder beskytte barnet sitt mot at bilder av barnet flyter rundt. Anonymkode: ae831...c92 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:34 #8 Skrevet mandag kl 10:34 Brunello skrev (4 minutter siden): Du mener at de skal få en liste med hvem de kan vise frem lillebror/lillesøster til? Hva trodde du? At det er andre enn barnet/foreldrene som skal bestemme dette? Anonymkode: ae831...c92 1
Brunello Skrevet mandag kl 10:35 #9 Skrevet mandag kl 10:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva trodde du? At det er andre enn barnet/foreldrene som skal bestemme dette? Anonymkode: ae831...c92 Selvfølgelig skal søsken få lov til å sende Snapchat til de de ønsker. 5
Brunello Skrevet mandag kl 10:37 #10 Skrevet mandag kl 10:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig. Inntil barnet er stor nok til å bestemme selv, så vil en hver fornuftig forelder beskytte barnet sitt mot at bilder av barnet flyter rundt. Anonymkode: ae831...c92 Det er ikke at noe flyter rundt. Det dreier seg om ungdommer som stolt sender bilde av sitt søsken til de personene de setter høyest. 3
Snublefot62 Skrevet mandag kl 10:37 #11 Skrevet mandag kl 10:37 (endret) Du må anerkjenne deres behov for å dele gleden og begeistringen de opplever med sine nære - som og inkluderer si mor og familien der. Ikke vær en voksen person som ødelegger eller overser den relasjonen som for de er minst like viktig som til deg og sin far og søsken "hos dere". Jeg synes dog det er verdt å fokusere på å ikke ta bilder av og dele bilder av personer som ikke kan samtykke til det. Det inkluderer babyer og det inkluderer dere foreldre og evnt besteforeldre. Snapchat til de nærmeste er nå kanskje en ting men en generell prat om hva som er greit synes jeg er på sin plass når de er gamle nok til å ha egen telefon og være på sosiale medier. Endret mandag kl 10:38 av Snublefot62 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:38 #12 Skrevet mandag kl 10:38 Brunello skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig skal søsken få lov til å sende Snapchat til de de ønsker. Det må de jo bare gjøre, men ikke av andre enn seg selv, eller andre som har gitt tillatelse til det. Anonymkode: ae831...c92 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:39 #13 Skrevet mandag kl 10:39 Brunello skrev (8 minutter siden): Du mener at de skal få en liste med hvem de kan vise frem lillebror/lillesøster til? Nei. Det går an å si at jeg setter stor pris på om dere ikke sender mange snap av mine barn til alle. Jeg ønsker å verne de minste barna mot deling på sosiale medier, så takk for at dere respekterer dette. Anonymkode: ed596...280 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:39 #14 Skrevet mandag kl 10:39 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke at noe flyter rundt. Det dreier seg om ungdommer som stolt sender bilde av sitt søsken til de personene de setter høyest. Alle oppegående har likevel lært ungene sine at de må spørre vedkommende om dette er greit. Når det gjelder små barn, så spør man foreldrene. Anonymkode: ae831...c92 1 1
Snublefot62 Skrevet mandag kl 10:39 #15 Skrevet mandag kl 10:39 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det går an å si at jeg setter stor pris på om dere ikke sender mange snap av mine barn til alle. Jeg ønsker å verne de minste barna mot deling på sosiale medier, så takk for at dere respekterer dette. Anonymkode: ed596...280 Enig. Forutsatt at de gjør det samme selv. Dersom de selv gir faen så vil det skape grobunn for mye dritt.
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:40 #16 Skrevet mandag kl 10:40 Brunello skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig skal søsken få lov til å sende Snapchat til de de ønsker. Min bonusdatter har 3000 venner på Snapchat. Hun får ikke lov til å sende snap av mine barnebarn til andre enn familien. Noe hun respekterer 100 %. Anonymkode: ed596...280 3
Brunello Skrevet mandag kl 10:42 #17 Skrevet mandag kl 10:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det går an å si at jeg setter stor pris på om dere ikke sender mange snap av mine barn til alle. Jeg ønsker å verne de minste barna mot deling på sosiale medier, så takk for at dere respekterer dette. Anonymkode: ed596...280 Bortsett fra at her er det utelukkende uvilje mot at det deles med ungdommenes mor og hennes familie. Noe som er mennesker ungdommene setter høyt. En annen sak er at ungdommenes mor helt sikkert ikke setter stor pris på å få bildene. 3
Brunello Skrevet mandag kl 10:42 #18 Skrevet mandag kl 10:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle oppegående har likevel lært ungene sine at de må spørre vedkommende om dette er greit. Når det gjelder små barn, så spør man foreldrene. Anonymkode: ae831...c92 Ikke når det gjelder egne søsken. 1
Brunello Skrevet mandag kl 10:43 #19 Skrevet mandag kl 10:43 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min bonusdatter har 3000 venner på Snapchat. Hun får ikke lov til å sende snap av mine barnebarn til andre enn familien. Noe hun respekterer 100 %. Anonymkode: ed596...280 Det er deres familie. 1
Kålrota Skrevet mandag kl 10:48 #20 Skrevet mandag kl 10:48 Jeg synes det er sært å legge restriksjoner på søskens stolthet, men kan du snakke generelt med dem om deling av barna på SOME? Det er veldig fort at du blir den gretne stemoren her og det tjener ingen noe på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå