AnonymBruker Skrevet 28. juli #41 Skrevet 28. juli Hvorfor ber du folk gjette alder når du selv vet du ser eldre ut? Rynker rundt munnen betyr enten røyking, tidligere overvekt, dårlig kosthold, eller utrolig dårlige gener. Man pleier ikke være rynkete så tidlig, men jeg har sett flere så unge dessverre ha det. Enten må du fikse det, eller bare innse realiteten. Anonymkode: 8e018...459
AnonymBruker Skrevet 28. juli #42 Skrevet 28. juli Hvis man er så skjør at man blir så fra seg at man må lage en tråd på kg på grunn av noe et barn sa så er det på tide å jobbe med seg selv. Anonymkode: fb2c4...6c7 1
Isambard Skrevet 28. juli #43 Skrevet 28. juli Barn på 11 år klarer ikke å vurdere alderen på folk, så du får riste det av deg. En 11 åring burde vite at man ikke sier sånt. Foreldrene burde irettesatt ham. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #44 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde svart med at, sånn blir din munn også om du er frekk i kjeften!! 😇 Anonymkode: 78d68...958 Hvis det er frekt å påpeke andres rynker så mener man jo at rynker (og aldringstegn forøvrig) er noe negativt. Hvorfor vil du støtte sånne holdninger? For hvis de hadde sagt «wow du ser så ung ut, du har jo ingen rynker» så hadde det vært et kompliment, sant? Anonymkode: 4d667...c17 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #45 Skrevet 29. juli Jeg forstår meg virkelig ikke på folk som ber andre gjette på alder. Hva er poenget? Anonymkode: 5a7bb...466 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #46 Skrevet 29. juli Du overreagerer. For barn så er jo ikke rynker noe negativt, det er kun en objektiv observasjon. Barn kommenterer alt mulig. Ville bare svart at det er sånn manges hud blir når man blir eldre, og at det er helt naturlig. Anonymkode: 99953...8c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #47 Skrevet 29. juli Hvorfor blir du lei deg av noe som er sant? Du har jo rynker rundt munnen. Anonymkode: 1a95e...272 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #48 Skrevet 29. juli Oh dear 🤦🏻♀️ GET OVER IT! Anonymkode: b84a7...1f2 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #49 Skrevet 29. juli Enig med de over her som sier at det bare var en objektiv observasjon. Du har jo rynker. Han sa ikke at det var stygt, han bare spurte, som nysgjerrige barn gjør, hvorfor de er der. Og det har en naturlig forklaring. At du selv ser på egne aldringstegn som negativt er jo ikke noe en 11-åring skal ta ansvar for. Og ja, ikke be noen gjette alderen din hvis du ikke tåler å høre svaret. Overraskende mange tror de ser mye yngre ut enn faktisk alder, men det stemmer vanligvis ikke. Likevel er vi opplært til å "gjette" en lavere alder enn det vi egentlig tror, for å booste hverandres selvbilde. At "alle" ser yngre ut enn de er, er en kollektiv løgn vi hjelper hverandre med å opprettholde. Anonymkode: 519d3...fb0 6 1
Amvi Skrevet 29. juli #50 Skrevet 29. juli Veloppdragne barn lærer at de ikke skal kommentere folks utseende eller alder, han var altfor stor til det. Yngstemann hos meg var 4-5 år da han ble sittende ved siden av en dame med krok i stedet for hånd. Han visste at han ikke skulle stirre elle peke, men greide ikke la være å kikke forsiktig til siden. Damen så det, og forklarte hva det var og hva som hadde skjedd, og hun tok det på en fin måte. Men hadde han kommentert noe på en frekk måte hadde jeg grepet inn med en gang. Det er foreldrenes ansvar. Selv skulle jeg gjerne svart gutten du nevner med at han så ut som han var 5 år eller noe lignende. Kanskje han hadde lært. 1
Eric_B Skrevet 29. juli #51 Skrevet 29. juli Amvi skrev (3 timer siden): Selv skulle jeg gjerne svart gutten du nevner med at han så ut som han var 5 år eller noe lignende. Kanskje han hadde lært. Du får ta en fot i bakken og tenk over hvordan du har tenkt å oppfører deg ovenfor barn. Den tanken er voksennedlatende og er ille nok i seg selv. En 11 åring hadde overhode ikke forstått hva du egentlig mener med det og hadde vel heller bare tenkt du er rar. Barn trenger trygge konkrete rammer ikke ladde påstander som selv voksne kunne oversett. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #52 Skrevet 29. juli Er du virkelig så skjør? Her om dagen sa en gutt at jeg hadde rare øyne, noe jeg forsåvidt har siden jeg sjeler. Burde jeg blitt såret og lei meg? Selvsagt ikke Anonymkode: ae2e9...e39 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #53 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 10.49): Så sier han du har rynker rundt munnen så jeg trodde du var eldre (jeg er 43) Jeg ble paff og lei meg og tullet det bort når han sa det. Anonymkode: 3c28c...037 Det blir ikke noe bedre med åra så du er klar over det. Det er fra barn og fulle folk man får høre sannheter. Anonymkode: f96ad...084
AnonymBruker Skrevet 29. juli #54 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 10.49): Er for tiden i mitt hjemland på besøk hos slektninger. Ungene deres er annerledes enn i Norge, eller hva jeg er vant til. De får lov til ditt og datt av foreldre og det blir lite konsekvenser av det. Men…her kommer det. Det var en gutt på 11 år som spurte meg hvor gammel jeg er, jeg sa at han kan gjette. Først sa han 50, så 48 osv.. Så sier han du har rynker rundt munnen så jeg trodde du var eldre (jeg er 43) Jeg ble paff og lei meg og tullet det bort når han sa det. Moren var i rommet men sa ingenting, Så går det dager, vi spiser frokost og han sitter der og spør hvorfor jeg har rynker rundt munnen så sier bestefar at det er slemt som og sånn sier man ikke til andre. Jeg ville forsvinne mest av alt. Ferien min er nesten ødelagt fordi jeg ikke klarer å være meg selv pga hva gutten sa. Samme skjedde en gang hjemme. Vi var i middags selskap hos min mor og niesen min på 15 år og foreldre var også der. Etter vi hadde spist middag så satt jeg, niesen min og moren og bestemoren hennes sammen. Så spør niesen min rett ut : hvorfor har du linjer over munnen? Jeg ble paff, verken moren eller bestemoren sa noe, men jeg så de hørte det for de så på henne med sideøye og ikke sa noe. Jeg er en person som ikke vier så mye tid til utseende, jeg tar vare på meg selv, hygiene og slikt men ikke mer enn det. Jeg ser ut som jeg gjør og bærer det med stolthet, å være frisk er viktigere enn utseende for meg. Men jeg har aldri fått slike spm i hele mitt liv som fra disse to. Hvordan hadde dere reagert? Eller overreagerer jeg? Anonymkode: 3c28c...037 Da min sønn var liten trodde han at jeg husket når dinosaurene levde. Jeg var 22 år. Barn har ikke begrep. De ser linjer rundt munnen eller øyne, å tror vi er veldig gamle. Det er en uting å be folk å gjette alderen dersom man ikke vil ha det svaret de gir. Jeg er nå bestemor, og regner med mitt barnebarn vil spør om " stripene" i ansiktet mitt. Helt naturlig. Dessuten har jeg speil, så jeg kjenner godt til mine rynker. Anonymkode: ad917...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #55 Skrevet 29. juli Unger har ingen perspektiv på alder, eller om noe er bedre enn noe annet. Alle voksne er da gamle og det er liten forskjell på 25 og 75, gammel er gammel. Det du nå gjør er å legge ansvaret for dine følelser på en unge. det er du som mener at noen rynker rundt munnen er fælt, ikke barnet. Til å være 11 syns jeg ungen er ganske observant jeg da. Anonymkode: 90f62...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #56 Skrevet 29. juli Barn er ærlige, men ikke istand til å vurdere slikt. Bare slapp heeelt av 🥰 Hvis du røyker og rynkene kommer av det, så har du jo sånn sett bare deg å takke og må leve med det. Her spurte sønnen min om en mann var pappa til han andre, de var like gamle og han så ikke gamlere ut heller. Anonymkode: d0003...f00 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #57 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 10.49): Er for tiden i mitt hjemland på besøk hos slektninger. Ungene deres er annerledes enn i Norge, eller hva jeg er vant til. De får lov til ditt og datt av foreldre og det blir lite konsekvenser av det. Men…her kommer det. Det var en gutt på 11 år som spurte meg hvor gammel jeg er, jeg sa at han kan gjette. Først sa han 50, så 48 osv.. Så sier han du har rynker rundt munnen så jeg trodde du var eldre (jeg er 43) Jeg ble paff og lei meg og tullet det bort når han sa det. Moren var i rommet men sa ingenting, Så går det dager, vi spiser frokost og han sitter der og spør hvorfor jeg har rynker rundt munnen så sier bestefar at det er slemt som og sånn sier man ikke til andre. Jeg ville forsvinne mest av alt. Ferien min er nesten ødelagt fordi jeg ikke klarer å være meg selv pga hva gutten sa. Samme skjedde en gang hjemme. Vi var i middags selskap hos min mor og niesen min på 15 år og foreldre var også der. Etter vi hadde spist middag så satt jeg, niesen min og moren og bestemoren hennes sammen. Så spør niesen min rett ut : hvorfor har du linjer over munnen? Jeg ble paff, verken moren eller bestemoren sa noe, men jeg så de hørte det for de så på henne med sideøye og ikke sa noe. Jeg er en person som ikke vier så mye tid til utseende, jeg tar vare på meg selv, hygiene og slikt men ikke mer enn det. Jeg ser ut som jeg gjør og bærer det med stolthet, å være frisk er viktigere enn utseende for meg. Men jeg har aldri fått slike spm i hele mitt liv som fra disse to. Hvordan hadde dere reagert? Eller overreagerer jeg? Anonymkode: 3c28c...037 Det virker som du ikke er så stolt og trygg på ditt eget utseende. Om du hadde vært det, så hadde du ikke blitt lei deg om noen synes du så omså 150 år gammel ut. I stedet for å peke utover på barna, så la dette bli en øvelse i å finne ut hvorfor du tar dette så tungt at ferien blir ødelagt. Det er jo noe i deg som er utrygt, eller så kan det være at dine standarder for å se frisk og fin ut ikke matcher hva andre synes ser friskt og fint ut. Anonymkode: 3eb52...03d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #58 Skrevet 30. juli Unger har ikke noe konsept om alder. En kompis av meg er 25, men blir av unger kalt "40 år" fordi han har skjegg. Anonymkode: 86916...af1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #59 Skrevet 30. juli Amvi skrev (22 timer siden): Veloppdragne barn lærer at de ikke skal kommentere folks utseende eller alder, han var altfor stor til det. Yngstemann hos meg var 4-5 år da han ble sittende ved siden av en dame med krok i stedet for hånd. Han visste at han ikke skulle stirre elle peke, men greide ikke la være å kikke forsiktig til siden. Damen så det, og forklarte hva det var og hva som hadde skjedd, og hun tok det på en fin måte. Men hadde han kommentert noe på en frekk måte hadde jeg grepet inn med en gang. Det er foreldrenes ansvar. Selv skulle jeg gjerne svart gutten du nevner med at han så ut som han var 5 år eller noe lignende. Kanskje han hadde lært. Hvis man ber andre om å gjette alder må man tåle det, og ikke «ta igjen». I hvert fall ikke når man har bedt et barn om å gjette alder. Anonymkode: 5a7bb...466 2
ChrisTønn Skrevet 30. juli #60 Skrevet 30. juli Unger sier mye dumt. Første dag på jobb i barnehage ble jeg spurt om hvorfor jeg var tjukk. Ca 15kg over bmi. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men jeg var jo fullt klar over at jeg var overvektig. Så såret ble jeg ikke. Unget må lære at å kommentere andre utseende negativt ikke er bra, men noen lærer set dessverre aldri. Når man er 15år bør man vite bedre. Kanskje du ser eldre ut enn 43. Noen ser eldre ut og noen ser yngre, men å se yngre ut betyr ikke at man ser bedre ut da. Det høres ut som om du har komplekser myp disse strekene/linjene rundt munnen. Kanskje du skal gå til en hudpleier for å se om det kan gjøres noe med? Det finnes mye gode kremer også. Lett å si du overreagerer, men når noen treffer en nerve om noe som er sårbart så er det naturlig å ha en sterk reaksjon. Du ble lei deg. Det er lov. jeg er 46 og er vant med å se yngre ut, de siste årene ser jeg mer ut som alderen min. Det synes jeg faktisk er litt vanskelig. Å se utseende "eldes" er en rar opplevese, på godt og vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå