Gå til innhold

Kjøper man eller leier når det er vanskelig å finne bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor midt i smørøyet og akkurat der jeg ønsker å bo, men må flytte i løpet av 6-8 mnd fordi huset skal selges.

Prisene er høye og jeg ønsker stabilitet og orker ikke å flytte så mye mer, så lurer på om jeg bare skal kjøpe det jeg får råd til eller leie?

Hvis jeg får kjøpt noe i sentrumsområdet så vil det bli rundt 10- 20 kvm mindre enn det jeg leier nå, og det samme hvis jeg finner noe å leie, men da kan jeg flytte igjen hvis jeg finner noe senere som passer å kjøpe.

Er helt forvirret🤨

Anonymkode: 4d5c5...110

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har god tid og finner sikker noe å kjøpe innen 6-8 måneder. Jeg ville satset på det😀

Anonymkode: 6a870...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har god tid og finner sikker noe å kjøpe innen 6-8 måneder. Jeg ville satset på det😀

Anonymkode: 6a870...1f6

Når jeg legger inn summen jeg kan kjøpe for i Finn, kommer det opp to leiligheter i min prisklasse, og de er over 20 kvm mindre enn det jeg bor i nå og er utenfor sentrum 😐

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når jeg legger inn summen jeg kan kjøpe for i Finn, kommer det opp to leiligheter i min prisklasse, og de er over 20 kvm mindre enn det jeg bor i nå og er utenfor sentrum 😐

Ts

Da må du kanskje innse at din økonomi ikke tillater deg å bo "midt i smørøyet" lenger? Prisene stiger og sentrumsnære leiligheter er det stor rift om i alle byer omtrent, både kjøp og leieobjekter. Så utleiere og selgere kan nesten ta den prisen de vil.

PS! Markedet du finner nå i juli er ikke representativt. Det tar seg opp rundt skolestart, da kommer det mange flere objekter ut på markedet (salg). Juli er en ganske død måned mht boligsalg og derfor lite annonser som legges ut.

Endret av Million
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Debatten om å leie vs. å kjøpe bolig er klassisk og tidsløs, samtidig svært individuelt.

Det første folk ofte tenker på er det øknomiske. Hva koster minst? Hva lønner seg mest? Historisk sett var det mer økonomisk lønnsomt å eie sin egen bolig i Norge, men dette er faktisk ikke sant lenger for en del urbane områder. Regnestykket har blitt svært individuelt basert på boligen som velges, hvilken kommune den ligger i, hvilken standard du får, hvor mye egenkapital du kan skyte inn, kostnader rundt lån, vedlikehold og salg og ikke minst salgsprisen du får.

Det er særlig vedlikeholdskostnader som undervurderes av mange. En bolig som eies må også vedlikeholdes for å ikke miste verdi. Mange nordmenn kjøper en flott bolig og så bor de der i 20 år for å så selge etterpå som et oppussingsprosjekt. Om du velger et boligkjøp så burde du altså også prise inn potensiell vedlikehold.

Men det andre folk ofte tenker på er den individuelle friheten du får ved å eie. Du kan fritt bestemme fargen på veggen, hvor du vil henge opp møbler og hvordan du utfører vedlikehold og oppgraderinger. Du trenger ikke å forholde deg til en huseier. Selv om et kjøp potensielt ikke er økonomisk lønnsomt, så er det annet velferd som frister mange ved å eie eget sted.

Når det er sagt, så kan leieforhold være langvarig og stabil. Mange huseiere verdtsetter stabile og greie leietakere. Fordelen med å leie er at all vedlikehold tilfaller huseier og du slipper å tenke på det.

Så mitt råd er å ta det øknomiske regnstykket for noen objekter du synes er spennende. Trekk fra avdraget på det potensielle lånet da dette er sparing (ta kun med renter og omkostninger) og så ser du på kostnadene å eie vs. å leie i dag. Hvis du da kan redusere kostnaden din og bo billigere, så hadde jeg vurdert et kjøp.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...