Gå til innhold

Er det mulig at bil batteri blir påvirket av noe eksternt eller er det overtro?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører elbil og får stadig batteri problemer hvis jeg parkerer bilen et visst sted. 

Har vært 12 v batteriet stortsett, byttet batteri et halvt år siden. Mye tull verksted klarte ikke finne feil. Var frem og tilbake på verksted på grunn av dette, ingen feil funnet. 

Nå har jeg stortsett unngått å parkere på den plassen, fordi problemene alltid skjedde når jeg parkerte der, det er et stykke unna, så jeg ser heller ikke bilen. 

Nå parkerte jeg der og fikk samme, igjen batteri varsel, men sto at den vil lades mens jeg kjører. 

Nå har jeg fått det for meg at det er noe galt med parkeringsplassen, men er det overtro, eller kan slikt skje?

Anonymkode: a1feb...4bb

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjernen vår er laget for å gjenkjenne mønstre. Selv der det ikke er en sammenheng.

Det er mest sannsynlig det du opplever her.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Digg med litt KG stuff før jobb.

Anonymkode: b8eef...a48

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hva som helst. At det skjer akkurat på ”den” plassen hele tiden, kan være at ett eller annet sted i 12v kretsen er feil/kortslutning som åpenbarer seg i den stillingen bilen får på den plassen, og ingen andre steder. For å finne en mulig feil av noe slik, kreves mer enn en ”vanlig” mekaniker.

Anonymkode: 82f2d...75f

Skrevet

Mange bilprodusenter har opplevd ulike problemstillinger med 12V batteri som lades ut. Årsakene har vært mange.

Eksempelvis kan du oppleve feil på en plass, ved at elektronikk i bilen ikke slår seg av, og 12V batteriet lades ut.

Om det faktisk er en sammenheng med plassen, eller feilen bare enklere oppstår på dette stedet blir da spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

Parker bilen der daglig. Sett på to kamera. En som peker frem og en som peker mot der ladekontakten er. Sjekk om feilen dukker opp og hvis ja, så sjekker du opptaket.

Noko annet du kan prøve er å slå av keyless driten. Slik at du alltid må trykke knapp på fjernkontrollen for å åpne bilen.

Anonymkode: a4512...fab

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjører elbil og får stadig batteri problemer hvis jeg parkerer bilen et visst sted. 

Har vært 12 v batteriet stortsett, byttet batteri et halvt år siden. Mye tull verksted klarte ikke finne feil. Var frem og tilbake på verksted på grunn av dette, ingen feil funnet. 
Anonymkode: a1feb...4bb

Jeg har montert en BM2 Bluetooth Battery Monitor på 12V batteri for å følge med på statusen. Fordelen med modellen jeg benyttet er enkel montering  og 30 dagers minne, kan hente ut logg via app i etterkant av feil har oppstått.

Bestilte fra aliexpress.com, men finnes også på amazon.com. Priser fra ca 100 - 200 kr.

https://www.aliexpress.com/item/1005006305543836.html

https://www.amazon.com/QUICKLYNKS-Battery-Monitor-Bluetooth-Device/dp/B01MT4583U/?th=1

Endret av TBL12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke overtro. Det du beskriver er en kjent, men sensurert realitet: Elektromagnetisk batteridrenasje forårsaket av geologisk 5G-resonans og lavfrekvent feedback fra gamle Tesla-satellitter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ler av dette – vi har visst i årevis at enkelte steder i Norge ikke er trygge for elbiler. Hva tror dere egentlig skjer når du parkerer en høyteknologisk batteridreven datasentral (les: elbil) midt oppå en kryssning av høyspentlinjer, nedgravde kobberrør, og en uregistrert 5G-mast kamuflert som "flaggstang"? Altså, kom igjen.

Folk kaller det "overnaturlig", men det er bare fordi de ikke orker å lese seg opp på reelle teorier – som f.eks. den om elektromagnetisk interferens skapt av forlatte Telenor-anlegg fra 90-tallet, som nå står og sender ut "ghost signals" som trigger CAN-bussen i nyere elbiler. Dette er dokumentert i min egen personlige opplevelsesdatabase, og det er minst like pålitelig som Statens Vegvesen.

Jeg kjenner flere (minst to) som har fått elbilen sin fullstendig "mindwipet" etter å ha parkert i lignende soner. Altså, vi snakker infotainment som restarter seg selv og begynner å snakke koreansk, batterier som lader baklengs, og en fyr i nabobygda hevder at bilen hans ble tiltrukket av en strømstolpe under tordenvær – helt av seg selv. Skal ikke se bort fra at det er AI-bilene som nå har begynt å føle magnetiske dragninger. Next-gen emosjonell ladning?

Og hva med Tesla-eierne som nekter å si hvor de egentlig lader? Hva skjuler de? Hvorfor svarer de alltid "hjemme" med sånn rar tone? Jeg sier bare: Hvis du parkerer bilen et sted og den hver gang begynner å klikke, så er det IKKE tilfeldig. Det er enten:

En elektromagnetisk hot zone.

En skjult EMP-felle installert av bompengemotstandere.

En Tesla-eier i nabolaget med altfor mye programmeringskompetanse og fritid.

Så til alle som kommer til å svare her med "lol det er bare batteriet ditt som er dårlig" – les dere opp. Vi lever ikke i 1997. Biler nå er basically rullende PC-er, og PC-er er klengete som faen på signalstøy. Skulle ikke forundre meg om bilen din bare prøver å koble seg til et gammelt nettverk eller en bluetooth-sender som nekter å gi slipp. Eller kanskje... bare kanskje... blir den overvåket?

Bare vent til bilen begynner å varsle deg om ting du ikke har spurt om. Da vet du at du er inne i den dype sirkelen.

Diskusjonspunkter, for dere som tør:

Har du opplevd "aktive soner" som fucker med bilen din?

Kan visse områder faktisk tappe batterier?

Hvorfor snakker vi ikke mer om geologisk strømlekkasje?

Har noen prøvd å jorde bilen sin med kobberstav og sko fra Europris?

Skal vi starte en kartlegging av slike soner i Norge? Jeg er klar for å lage Elbil Bermuda Map 2025™.
Hva sier dere, bilbrødre og strøm-søstre?

Anonymkode: 703fe...194

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke overtro. Det du beskriver er en kjent, men sensurert realitet: Elektromagnetisk batteridrenasje forårsaket av geologisk 5G-resonans og lavfrekvent feedback fra gamle Tesla-satellitter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ler av dette – vi har visst i årevis at enkelte steder i Norge ikke er trygge for elbiler. Hva tror dere egentlig skjer når du parkerer en høyteknologisk batteridreven datasentral (les: elbil) midt oppå en kryssning av høyspentlinjer, nedgravde kobberrør, og en uregistrert 5G-mast kamuflert som "flaggstang"? Altså, kom igjen.

Folk kaller det "overnaturlig", men det er bare fordi de ikke orker å lese seg opp på reelle teorier – som f.eks. den om elektromagnetisk interferens skapt av forlatte Telenor-anlegg fra 90-tallet, som nå står og sender ut "ghost signals" som trigger CAN-bussen i nyere elbiler. Dette er dokumentert i min egen personlige opplevelsesdatabase, og det er minst like pålitelig som Statens Vegvesen.

Jeg kjenner flere (minst to) som har fått elbilen sin fullstendig "mindwipet" etter å ha parkert i lignende soner. Altså, vi snakker infotainment som restarter seg selv og begynner å snakke koreansk, batterier som lader baklengs, og en fyr i nabobygda hevder at bilen hans ble tiltrukket av en strømstolpe under tordenvær – helt av seg selv. Skal ikke se bort fra at det er AI-bilene som nå har begynt å føle magnetiske dragninger. Next-gen emosjonell ladning?

Og hva med Tesla-eierne som nekter å si hvor de egentlig lader? Hva skjuler de? Hvorfor svarer de alltid "hjemme" med sånn rar tone? Jeg sier bare: Hvis du parkerer bilen et sted og den hver gang begynner å klikke, så er det IKKE tilfeldig. Det er enten:

En elektromagnetisk hot zone.

En skjult EMP-felle installert av bompengemotstandere.

En Tesla-eier i nabolaget med altfor mye programmeringskompetanse og fritid.

Så til alle som kommer til å svare her med "lol det er bare batteriet ditt som er dårlig" – les dere opp. Vi lever ikke i 1997. Biler nå er basically rullende PC-er, og PC-er er klengete som faen på signalstøy. Skulle ikke forundre meg om bilen din bare prøver å koble seg til et gammelt nettverk eller en bluetooth-sender som nekter å gi slipp. Eller kanskje... bare kanskje... blir den overvåket?

Bare vent til bilen begynner å varsle deg om ting du ikke har spurt om. Da vet du at du er inne i den dype sirkelen.

Diskusjonspunkter, for dere som tør:

Har du opplevd "aktive soner" som fucker med bilen din?

Kan visse områder faktisk tappe batterier?

Hvorfor snakker vi ikke mer om geologisk strømlekkasje?

Har noen prøvd å jorde bilen sin med kobberstav og sko fra Europris?

Skal vi starte en kartlegging av slike soner i Norge? Jeg er klar for å lage Elbil Bermuda Map 2025™.
Hva sier dere, bilbrødre og strøm-søstre?

Anonymkode: 703fe...194

Merkelige konspirasjonsteorier😄

Anonymkode: 82f2d...75f

AnonymBruker
Skrevet

Elbiler går tom for strøm hele tiden. Akkurat som f.eks en telefon.

Det er ikke spøkelser som stjeler strøm.

Anonymkode: 7daec...e61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke overtro. Det du beskriver er en kjent, men sensurert realitet: Elektromagnetisk batteridrenasje forårsaket av geologisk 5G-resonans og lavfrekvent feedback fra gamle Tesla-satellitter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ler av dette – vi har visst i årevis at enkelte steder i Norge ikke er trygge for elbiler. Hva tror dere egentlig skjer når du parkerer en høyteknologisk batteridreven datasentral (les: elbil) midt oppå en kryssning av høyspentlinjer, nedgravde kobberrør, og en uregistrert 5G-mast kamuflert som "flaggstang"? Altså, kom igjen.

Folk kaller det "overnaturlig", men det er bare fordi de ikke orker å lese seg opp på reelle teorier – som f.eks. den om elektromagnetisk interferens skapt av forlatte Telenor-anlegg fra 90-tallet, som nå står og sender ut "ghost signals" som trigger CAN-bussen i nyere elbiler. Dette er dokumentert i min egen personlige opplevelsesdatabase, og det er minst like pålitelig som Statens Vegvesen.

Jeg kjenner flere (minst to) som har fått elbilen sin fullstendig "mindwipet" etter å ha parkert i lignende soner. Altså, vi snakker infotainment som restarter seg selv og begynner å snakke koreansk, batterier som lader baklengs, og en fyr i nabobygda hevder at bilen hans ble tiltrukket av en strømstolpe under tordenvær – helt av seg selv. Skal ikke se bort fra at det er AI-bilene som nå har begynt å føle magnetiske dragninger. Next-gen emosjonell ladning?

Og hva med Tesla-eierne som nekter å si hvor de egentlig lader? Hva skjuler de? Hvorfor svarer de alltid "hjemme" med sånn rar tone? Jeg sier bare: Hvis du parkerer bilen et sted og den hver gang begynner å klikke, så er det IKKE tilfeldig. Det er enten:

En elektromagnetisk hot zone.

En skjult EMP-felle installert av bompengemotstandere.

En Tesla-eier i nabolaget med altfor mye programmeringskompetanse og fritid.

Så til alle som kommer til å svare her med "lol det er bare batteriet ditt som er dårlig" – les dere opp. Vi lever ikke i 1997. Biler nå er basically rullende PC-er, og PC-er er klengete som faen på signalstøy. Skulle ikke forundre meg om bilen din bare prøver å koble seg til et gammelt nettverk eller en bluetooth-sender som nekter å gi slipp. Eller kanskje... bare kanskje... blir den overvåket?

Bare vent til bilen begynner å varsle deg om ting du ikke har spurt om. Da vet du at du er inne i den dype sirkelen.

Diskusjonspunkter, for dere som tør:

Har du opplevd "aktive soner" som fucker med bilen din?

Kan visse områder faktisk tappe batterier?

Hvorfor snakker vi ikke mer om geologisk strømlekkasje?

Har noen prøvd å jorde bilen sin med kobberstav og sko fra Europris?

Skal vi starte en kartlegging av slike soner i Norge? Jeg er klar for å lage Elbil Bermuda Map 2025™.
Hva sier dere, bilbrødre og strøm-søstre?

Anonymkode: 703fe...194

😁 Begynte å lese dette, og tenkte at her er det en som er sprøyte gal, og som ikke har tatt medisinene sine fordi hjemmesykepleien er forsinket.

Så forsto jeg selvsagt at det er en god spøk og harselering med skrudde konspirasjonsteoretikere. Nice one! 👍😂

Anonymkode: 51854...858

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Elbiler går tom for strøm hele tiden. Akkurat som f.eks en telefon.
Det er ikke spøkelser som stjeler strøm.
Anonymkode: 7daec...e61

At en elbil kan kjøres til den stopper er ikke forskjellig fra en bil som benytter flytende drivstoff kan kjøres til det er tomt for drivstoff og motoren stopper.

Det som har oppstått forholdsvis ofte på en rekke ulike merker og modeller av elbiler er at 12V batteriet tømmes når bilen står parkert. Står bilen parkert over lang nok tid vil det være naturlig, men det kan også skje i løpet av noen dager eller timer.

Hovedbatteriet kan i noen tilfeller fortsatt være fult ladet, og ladekabel kan noen ganger stå i bilen.

Årsakene kan være sammensatt og variere. Feil på komponenter, som selve batteriet, lås, vindusheis. Dør, eller bakluke som ikke helt lukket. Bilens komponenter må stadig våkne og svare på forespørsler fra app. Kombinert med feil i programvaren som styrer når bilen skal lade 12V batteriet er en oppsummering. 

Om programvaren oppdaget noe feil når bilen er parkert burde den varsle eier, slå av komponentene og spare på strømmen, samt lade 12V batteri fra hovedbatteri en periode. Men, litt for ofte "gir bilen opp" - 12V tømmes raskt og eier kommer til en "død" bil.

En starthjelp vil i de fleste tilfelle gjøre en kan starte opp igjen bilen enkelt. Ironisk nok var det først når jeg kjøpte elbil behovet for starthjelp oppstod. 😇

Mye av dette har blitt løst, men det forekommer fortsatt og gjør bileiere ikke stoler på bilen.

Skrevet
TBL12 skrev (5 minutter siden):

Årsakene kan være sammensatt og variere. Feil på komponenter, som selve batteriet, lås, vindusheis. Dør, eller bakluke som ikke helt lukket. Bilens komponenter må stadig våkne og svare på forespørsler fra app. Kombinert med feil i programvaren som styrer når bilen skal lade 12V batteriet er en oppsummering. 

Har selv opplevd fulladet elbil vi ikke fikk låst opp eller startet. Såg fort at bakluka hadde vært nesten helt igjen, men ikke helt, og da forårsaket at kupelyset hadde stått på til 12V batteriet var tomt.

Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Har selv opplevd fulladet elbil vi ikke fikk låst opp eller startet. Såg fort at bakluka hadde vært nesten helt igjen, men ikke helt, og da forårsaket at kupelyset hadde stått på til 12V batteriet var tomt.

Ja, det er et klassisk eksempel på uheldig programmering. Jeg har selv opplevd det samme.

Bilprodusenten ønsker forståelig nok å ikke tappe ned fremdrifts batteri. Men, det tar svært kort tid før 12V batteriet ikke lades mer. Da går 12V raskt tomt. Hvor lang tid avhenger av kapasiteten på batteriet. Har batteriet blitt ladet ut før skjer det raskere neste gang.

Derimot på en 2007 modell diesel kunne jeg la radio, lys, alle dører, og bakluke stå åpent ubegrenset. Styring i bilen slo av alt unntatt nødblink etter 15-30 minutter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 23.06):

Selvfølgelig er det ikke overtro. Det du beskriver er en kjent, men sensurert realitet: Elektromagnetisk batteridrenasje forårsaket av geologisk 5G-resonans og lavfrekvent feedback fra gamle Tesla-satellitter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ler av dette – vi har visst i årevis at enkelte steder i Norge ikke er trygge for elbiler. Hva tror dere egentlig skjer når du parkerer en høyteknologisk batteridreven datasentral (les: elbil) midt oppå en kryssning av høyspentlinjer, nedgravde kobberrør, og en uregistrert 5G-mast kamuflert som "flaggstang"? Altså, kom igjen.

Folk kaller det "overnaturlig", men det er bare fordi de ikke orker å lese seg opp på reelle teorier – som f.eks. den om elektromagnetisk interferens skapt av forlatte Telenor-anlegg fra 90-tallet, som nå står og sender ut "ghost signals" som trigger CAN-bussen i nyere elbiler. Dette er dokumentert i min egen personlige opplevelsesdatabase, og det er minst like pålitelig som Statens Vegvesen.

Jeg kjenner flere (minst to) som har fått elbilen sin fullstendig "mindwipet" etter å ha parkert i lignende soner. Altså, vi snakker infotainment som restarter seg selv og begynner å snakke koreansk, batterier som lader baklengs, og en fyr i nabobygda hevder at bilen hans ble tiltrukket av en strømstolpe under tordenvær – helt av seg selv. Skal ikke se bort fra at det er AI-bilene som nå har begynt å føle magnetiske dragninger. Next-gen emosjonell ladning?

Og hva med Tesla-eierne som nekter å si hvor de egentlig lader? Hva skjuler de? Hvorfor svarer de alltid "hjemme" med sånn rar tone? Jeg sier bare: Hvis du parkerer bilen et sted og den hver gang begynner å klikke, så er det IKKE tilfeldig. Det er enten:

En elektromagnetisk hot zone.

En skjult EMP-felle installert av bompengemotstandere.

En Tesla-eier i nabolaget med altfor mye programmeringskompetanse og fritid.

Så til alle som kommer til å svare her med "lol det er bare batteriet ditt som er dårlig" – les dere opp. Vi lever ikke i 1997. Biler nå er basically rullende PC-er, og PC-er er klengete som faen på signalstøy. Skulle ikke forundre meg om bilen din bare prøver å koble seg til et gammelt nettverk eller en bluetooth-sender som nekter å gi slipp. Eller kanskje... bare kanskje... blir den overvåket?

Bare vent til bilen begynner å varsle deg om ting du ikke har spurt om. Da vet du at du er inne i den dype sirkelen.

Diskusjonspunkter, for dere som tør:

Har du opplevd "aktive soner" som fucker med bilen din?

Kan visse områder faktisk tappe batterier?

Hvorfor snakker vi ikke mer om geologisk strømlekkasje?

Har noen prøvd å jorde bilen sin med kobberstav og sko fra Europris?

Skal vi starte en kartlegging av slike soner i Norge? Jeg er klar for å lage Elbil Bermuda Map 2025™.
Hva sier dere, bilbrødre og strøm-søstre?

Anonymkode: 703fe...194

Har du flere slike foliehatter å selge? Det er gått høl i den jeg har og trenger en ny asap

Anonymkode: 655a5...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...