AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:42 #1 Skrevet mandag kl 06:42 Vi er en familie på 5 minste på 11, to tenåringer. Vi er aldri ute å reiser til utlandet, men nå er planen å leie hus, og være i Italia ved kysten eller Sardinia 1 hel uke. Hva bør vi ha som budsjett? Og når lønner det seg å bestille reise? Anonymkode: 58c91...a3d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:49 #2 Skrevet mandag kl 06:49 Hvor langt er et tau? Det er ingen hast å bestille, men populære ferieboliger kan gå tidlig. Så ville nok startet med å bestemme meg for sted. Det mest behagelige er å fly direkte til Milano (eller Bergamo) eller Roma, og ta ut leiebil, da har dere full frihet. Vi var i Italia i vår, og betalte vel ca 10 000 i flybiletter (2stk), og 6000 for leiebil (utenfor sesong), ca 2500 kr/natt for overnatting, og 2000/dag for mat (dropper frokost, lunsj eller middag ute - med god vin, ofte noe enklere til andre hovedmåltidet). Men med et lite minikjøkken i hus kan dere lage det meste selv. Med tenåringer/barn går det nok også litt i aktiviteter og slikt. Om det er sommer ville jeg holdt meg lengre nord, mulig Garda. Eller rundt Rapallo. Sardinia og sør blir veldig varmt fra tidlig juli. Men er det vårferie dere vurderer ville jeg absolutt sett på Sardinia, eller Amalfikysten. Anonymkode: 5cdfc...84d 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:53 #3 Skrevet mandag kl 06:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor langt er et tau? Det er ingen hast å bestille, men populære ferieboliger kan gå tidlig. Så ville nok startet med å bestemme meg for sted. Det mest behagelige er å fly direkte til Milano (eller Bergamo) eller Roma, og ta ut leiebil, da har dere full frihet. Vi var i Italia i vår, og betalte vel ca 10 000 i flybiletter (2stk), og 6000 for leiebil (utenfor sesong), ca 2500 kr/natt for overnatting, og 2000/dag for mat (dropper frokost, lunsj eller middag ute - med god vin, ofte noe enklere til andre hovedmåltidet). Men med et lite minikjøkken i hus kan dere lage det meste selv. Med tenåringer/barn går det nok også litt i aktiviteter og slikt. Om det er sommer ville jeg holdt meg lengre nord, mulig Garda. Eller rundt Rapallo. Sardinia og sør blir veldig varmt fra tidlig juli. Men er det vårferie dere vurderer ville jeg absolutt sett på Sardinia, eller Amalfikysten. Anonymkode: 5cdfc...84d Forstår at vi kan bruke så mye penger vi vil, men tenkte et minimum når vi er så mange. Vanskelig å få charter for oss 5 for under 60.000 så tenkte kanskje dette vil koste mer?Vi skal reise i det skolen slutter, har tidlig ferie neste år. Takk for tips, det å leie bil å se mer har vi tenkt mye på. Takk for tips over hvor vi bør være, ingen av oss liker 35 grader eller mer Anonymkode: 58c91...a3d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:09 #4 Skrevet mandag kl 07:09 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi er en familie på 5 minste på 11, to tenåringer. Vi er aldri ute å reiser til utlandet, men nå er planen å leie hus, og være i Italia ved kysten eller Sardinia 1 hel uke. Hva bør vi ha som budsjett? Og når lønner det seg å bestille reise? Anonymkode: 58c91...a3d Vi tok 2uker i 5stjerens camping nær venezia. Kostet 58000kr uten mat. Bytter håndklær 2 ganger i uken. Vasker og bytter på sengen 1 gang i uken(mer om du trenger det). Kan kjøp med frokost/halvpensjon/helpensjon (10.000-25.000kr ekstra ca, 2 voksne og 2 ungdom) om du er tidlig ute når du bestiller(blir ikke lagt ut før oktober til neste år). Basseng, strand, marked,restsurant osv. 30min med båt til Venezia. Båt fra Norge med bilen, kjøre hele veien med overnatting eller ta biltog og kjøre. Brukte rett under 100.000kr(kan sef klare å bruke litt mindre,men vi koste oss) på 3uker , bo,mat,reise,attraksjoner,venezia,tur ved gardasjøen, hotell og noen dager i danmark! Vi lagde kun frokost da de har veldig gode ferske rundstykker der(spiste frokost 2 ganger ute), og spiste lunsj ,middag osv ute, eller takeaway til terassen(det gjorde mange). Du kan velge eldre vogn eller nyere vogn. Vi hadde ganske ny vogn! Air condition! Anonymkode: fb3cc...42e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:13 #5 Skrevet mandag kl 07:13 Har selv sett på hus og kan få både billige og dyre hus. Spørs hbor du vil og hva standard du er intressert i. Husk å ta air condition, plutselig er det hetebølge tidlig og som i år! Lurt å bo nært stranden da det er godt å kjøle seg ned om det blir veldig varmt. Fly er sikkert billigst å bestille tidlig, men både det og hus er ikke alltid kommer opp så tidlig. Sett deg ned på pc og bla gjennom. Google er din beste venn! Hvor bor dere? langt nede i norge så går det fint ann å kjøre og. Om flybillettene er dyre. 1-2netter på hotell alt etter hcor langt dere klarer/vil kjøre pr dag. Anonymkode: fb3cc...42e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:17 #6 Skrevet mandag kl 07:17 No når det var hetebølger(ofte endover i italia og hellas osv) var det helt ok der vi var. Men det kan jo forandre seg. Var og varmere rundt gardasjøen. Ute ved kysten er det ofte bedre. Anonymkode: fb3cc...42e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:17 #7 Skrevet mandag kl 08:17 Kommer helt an på hvor du reiser, mat og drikke er vesentlig billigere på f.eks Sicilia enn i Roma. I år har vi som er 4 stk vært i Roma og brukt nesten 100 000kr totalt. Mat og drikke har kostet mye. Vi har i tillegg bodd på hotell og tatt tog. For et par år siden leide vi Airbnb på Sicilia og brukte vesentlig mindre. Anonymkode: 93274...dee
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:38 #8 Skrevet mandag kl 11:38 Prisene på leiebiler er blitt helt hinsides dyrt, så ville forsøkt å unngå det. I Italia, spesielt med så store barn, er det helt glimrende å reise med tog. Man kommer seg omtrent hvor som helst med tog (muligens ikke på Sardinia, men på fastlandet i alle fall.) Hva med å fly til Pisa og lei et hus i badebyen Viareggio? Da kan dere ta tog opp til cinque terre (hvis dere orker: det KRYR av turister) eller andre fine plasser langs liguriaen. Dere har ikke dårlig tid til å bestille, men ville hatt det meste i boks innen juletider i alle fall. Facebook-gruppen "vi som elsker italia!" har mange gode tips og råd. Anonymkode: b19b8...67d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:58 #9 Skrevet mandag kl 11:58 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Prisene på leiebiler er blitt helt hinsides dyrt, så ville forsøkt å unngå det. I Italia, spesielt med så store barn, er det helt glimrende å reise med tog. Man kommer seg omtrent hvor som helst med tog (muligens ikke på Sardinia, men på fastlandet i alle fall.) Hva med å fly til Pisa og lei et hus i badebyen Viareggio? Da kan dere ta tog opp til cinque terre (hvis dere orker: det KRYR av turister) eller andre fine plasser langs liguriaen. Dere har ikke dårlig tid til å bestille, men ville hatt det meste i boks innen juletider i alle fall. Facebook-gruppen "vi som elsker italia!" har mange gode tips og råd. Anonymkode: b19b8...67d Det var ille rett etter pandemien. De siste par årene har vi betalt ganske ok priser igjen. En uke i mai - 3000 kroner for SUV (ser jeg husket feil i første innlegg). Om de flyr til Milano må de først ta taxi (1000+ for minivan), eller buss for en del mindre (tidskrevende, og stress). Derfra kan du ta intercity eller regionaltog, si genova for å gjøre det enkelt - 1000-2000 kroner for fem personer. Og da er du oppe i prisen på en leiebil. Før du har sett noen spennende destinasjoner. Og før du i det hele tatt har tenkt på returen. Anonymkode: 5cdfc...84d
Aristoteles Skrevet tirsdag kl 11:00 #10 Skrevet tirsdag kl 11:00 Vi har feriert i Nord-Italia (Roma og nordover) i 2023 og Sør-Italia i 2024 (Napoli og sørover). Det var vesentlig billigere i sør. I nord brukte vi rundt 2000/døgn på hotell/leilighet, mens det gikk gjennomsnittlig 1000 i sør. Mat/utflukter/sightseeing/tog etc 1500/person i nord, 800 i sør. Men mye kommer jo an på om hvor mye dere planlegger å spise ute osv. Når det gjelder fly, uansett hvor jeg skal, pleier jeg å kjøpe billettene når februarsalget kommer. Pleier ikke å leie bil, men kjøper togbilletter straks de legges ut (der er det mye å spare). Leiligheter/hus/hotell kan jeg bestille når som helst, men tar da de som har gratis avbestilling et stykke fram i tid. i nord var Rimini billigere enn mange av de andre byene. Den er stor nok til ikke å kjede seg, har milevis med strender, og gode togforbindelser til andre steder. Men med kun en uke skal dere kanskje ikke flytte så mye på dere.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:24 #11 Skrevet tirsdag kl 19:24 Kommer helt an på flybilletter og innlosjeringen. Om dere skal spise ute en gang hver dag, finne på ting, leie bil, badeland, shopping etc, så vil jeg si 1000kr per person per dag + fly & huset. Anonymkode: f9260...3b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå