Gå til innhold

Dating med arr fra selvskading?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 23 år, skadet meg selv fra 15 til 18 års alder. Brukte barberblader og kuttet meg på forskjellige steder på kroppen, men det var mest på armene og lårene. Det er akkurat arrene på armene som vises veldig. De er ikke spesielt store arr, men de er hudfarget og er hevet over hudoverflaten. Jeg har vært singel hele livet, men ønsker meg en kjæreste... Er veldig usikker på hvordan menn kommer til å reagere på dette. Synes at dette er noe som er viktig at de får vite om i starten, slik at de kan bestemme om de vil holde avstand fra meg eller ikke... Jeg vet ikke når det engang passer å ha en slik samtale. Hva med å bare ha på meg noe kortermet, vente til de selv ser arrene, så kan de velge om de vil si noe eller ikke. Eller er det for dumt??? 

Til andre kvinner, hvis dere har arr fra selvskading. Hvordan har dating vært? Hvordan fant mennene ut om dette?  Hvordan reagerte de? 

Til menn, hva tenker dere? Hvordan hadde du reagert hvis en kvinne du var interessert i hadde arr fra selvskading? Hadde du valgt å si noe til henne?

Anonymkode: a93a1...93b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, anbefaler deg å si noe om det først, for å være i forkant av evt reaksjoner. Og så tror jeg nok ikke menn flest synes det gjør så mye, samtidig som de nok vil være opptatt av å finne ut av om du er helt psykisk stabil nå, for det ønsker man vel av en kjæreste.

Jeg er forresten ikke en mann, men en eldre kvinne.

Anonymkode: fa760...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er en kvinne på 23 år, skadet meg selv fra 15 til 18 års alder. Brukte barberblader og kuttet meg på forskjellige steder på kroppen, men det var mest på armene og lårene. Det er akkurat arrene på armene som vises veldig. De er ikke spesielt store arr, men de er hudfarget og er hevet over hudoverflaten. Jeg har vært singel hele livet, men ønsker meg en kjæreste... Er veldig usikker på hvordan menn kommer til å reagere på dette. Synes at dette er noe som er viktig at de får vite om i starten, slik at de kan bestemme om de vil holde avstand fra meg eller ikke... Jeg vet ikke når det engang passer å ha en slik samtale. Hva med å bare ha på meg noe kortermet, vente til de selv ser arrene, så kan de velge om de vil si noe eller ikke. Eller er det for dumt??? 

Til andre kvinner, hvis dere har arr fra selvskading. Hvordan har dating vært? Hvordan fant mennene ut om dette?  Hvordan reagerte de? 

Til menn, hva tenker dere? Hvordan hadde du reagert hvis en kvinne du var interessert i hadde arr fra selvskading? Hadde du valgt å si noe til henne?

Selvskading på denne måten har vært en relativt vanlig psyk symptom siste 30 årene. Kjenner til ganske mange som har slike arr. Både godt voksne og yngre. Felles for dem alle er at dette var en fase eller vindt periode i livet som de fikk hjelp for og ble frisk i fra. Og de fleste er etablerte med barn. Arrene har altså ikke vært noen hindring for dem. Selv hadde jeg en mann med arr og han turte ikke gå i t-skjorter pga dette. Han fikset det med tatoveringer så nå viser det ikke. Det kan jomalltods være en løsning for deg om du skammer deg veldig. Men er som sagt sikker på at det ikke trengs. De fleste har hatt svært vonde perioder i livet. Og arrene kan like godt være inni som utpå. De fleste oppegående personer skjønner dette og la seg ikke skremme av synlige arr.

Anonymkode: daecc...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvilke menn en tenker på; men som en ønsker å ha noe med er kanskje, ser kanskje ikke så mye på selvskadingen, men oppførsel en gjerne har når en driver med slik ( hvordan en er i utviklingen når det gjelder fungering i "aggressiv" tilstand)

Anonymkode: 5057b...b49

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvilke menn en tenker på. Menn som en ønsker å ha noe med å gjøre ser kanskje ikke så mye på selvskadingen, men oppførsel en gjerne har når en driver med slik ( hvordan en er i utviklingen når det gjelder fungering i "aggressiv" tilstand)

Anonymkode: 5057b...b49

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du forholder deg til det ved andre anledninger når du viser deg fram i kortermet, spør folk og hva svarer du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det positive er at det er arr, med andre ord det ligger bak deg, det hadde vært verre å forklare hvis det var ferskt. Jeg har arr og merker på kroppen etter inngrep og som jeg er født med, jeg bryr meg ikke om det, bruker de klærne jeg vil og hvis de lurer får de spørre.

Du må eie det, feks gå i trekvarts ermer eller tskjorte, vær den du er i dag, sier de eller spør om det kan du si at "ja, når jeg var yngre hadde jeg en usunn måte å møte følelser og livet på, det er bak meg nå." Eller noe sånt. Own it.

Anonymkode: b4880...5a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har datet flere med det. Tenker de har levd et liv. Ville vist de fra starten av. Men det kan være lurt å passe på hvem du dater. Vet at en del menn går etter kvinner de tror har slitt psykisk fordi de mener de kan være enklere å "lure" til sex. Så møt bra menn og vis hvem du er og har vært😊

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker ikke så mye, egentlig, og pleier ikke spørre heller. Føler ikke jeg trenger noen forklaring; vi har alle hatt det kjipt på et eller annet tidspunkt, og vi har forskjellige måter å håndtere det på.

Skrevet

Min kone har mange slike arr, begge armene er dekket av dem. Men visste om dem på forhånd før vi møttes. Tenker ikke så mye på dem selv, bryr meg ikke heller. 

De 10+ årene vi har vært gift har jeg aldri opplevd at folk ute i offentligheten har kommentert arrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri involvert meg med de som har slik mental uhelse, men så er det de som ikke bryr seg. 

Anonymkode: bb31f...945

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne har arr på både hals og armer, men aldri hatt problemer med å date eller treffe menn.
Har aldri hørt noen spørre om de heller. 

Anonymkode: 0ae1f...ddb

Skrevet

ville sagt no om det tidlig, ikke vente på at han skal spørre. Da virker det som du holder noe tilbake. Fortell om hva det kom av og hva du har gjort for å bli frisk og at dette er tilbakelagt etc 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv ermene fulle og jeg sier som regel ingenting før det blir lagt merke til. Så svarer jeg at det var jammen hardt å være tenåring og så glad jeg er for å være voksen og ha det bedre med meg selv nå. :) 

Anonymkode: d2eed...b17

• Hjerte 2
Skrevet

Arr har ingenting å si rent sånn visuelt eller fysisk. Emosjonell baggasje derimot kan mannfolk prøve å vegre seg for. Er litt den samme grunnen til for mye sminke og lignende ikke er så lurt fordi mannfolk kommer til å anta at det noe mentalt på avveie som de ikke har nubbesjans å gjøre noe med.  Det viktigste er vel egentlig å ikke "trauma dumpe" tidlig i forholdet og kanskje vente til å snakke om det til det har blitt noe seriøst. Mannen kommer sikkert til å føle seg presset **til** å spørre, så igjen om det er tidlig i forholdet, utsett samtalen og si at det går bra nå.

Mangen som har litt romantisk ideer om akkurat dette her og at må dele alt osv, men idag går ting så fort. Man har ofte sex før man blir kjent og humaniserer hverandre. Så fort forholdet blir til "arbeid" så drifter man fra hverandre. Det er godt argument for å gifte seg med bestevennen sin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er akkurat samme alder som deg, jente 23 år. Har arr fra selvskading på armene, har datet flere og møter en nå, ingen av de har brydd seg eller spurt noe om det.

Anonymkode: 55878...197

Skrevet

For meg så hadde dette vært rødt flagg. Det finnes alltid en risiko her som ikke er verdt å ta. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare arr på beina, ikke på armene, men det har absolutt aldri vært til hinder for dating. Ingen har spurt.

Anonymkode: 5745c...584

AnonymBruker
Skrevet

Har litt tydelige arr på armene, og noen andre svake her og der. Ble sammen med en som også hadde arr på armene. Vi har vært sammen i over et tiår og har barn. 🤷🏻‍♀️

Har også datet andre, men da var jeg jo forsåvidt ung og arrene var «ferskere», men ingen som har reagert på dem.

De aller fleste godtar at folk har levd, og kanskje valgt annerledes enn de selv. Tenker at om noen har noen innvendinger om arrene dine, så er de uansett ikke verdt å bruke tiden sin på! Tross alt - tenk om du får barn med en sånn mann, og et av dem begynner med selvskading. Da vil du ha en mann med forståelse og ikke en trangsynt fjott.

Anonymkode: 98972...227

Skrevet

Hvis noen reagerer på arr etter selvskading, så er det ikke den rette personen for deg. Ville derfor fortalt om det på forhånd. 

Majer skrev (På 28.7.2025 den 12.53):

Har datet flere med det. Tenker de har levd et liv. Ville vist de fra starten av. Men det kan være lurt å passe på hvem du dater. Vet at en del menn går etter kvinner de tror har slitt psykisk fordi de mener de kan være enklere å "lure" til sex. Så møt bra menn og vis hvem du er og har vært😊

Veldig bra og viktig poeng.
Ikke bare lure til sex, men også utnytte på andre måter, fordi man kan være sårbar for psykopater eller mennesker som utøver både psykisk og fysisk mishandling. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...