AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Hei! Jeg er 19 år og trenger råd. Jeg takket ja til en jobb som dørselger for litt siden, og signerte kontrakt for 2måneder siden ca. Jeg gjorde det mest fordi det er veldig vanskelig å få jobb her jeg bor, og jeg var usikker på om jeg kom inn på studiet jeg hadde søkt på. så jeg tok sjansen litt desperat, for å ha noe. I dag, altså dagen før oppstarts kurset, har jeg innsett at jeg ikke klarer å begynne i jobben likevel. Helseutfordringer jeg har hatt tidligere har blusset litt opp igjen, og med tanke på studiestart om 3 uker, skjønner jeg at det blir altfor mye med reising, kurs, studier og jobb samtidig. Reiseveien mellom studiested og der jobben skulle vært gjør det også upraktisk og utmattende for meg jeg hadde rett og slett undervurdert hvor krevende det kom til å bli, er snakk om 3/4 timer pendling (med buss) dagen jeg måtte ha jobbet, noe som ikke er menneskelig. Er allerde nok reisevei med bare studiet, men med jobben hadde det blitt frem og tilbake lengre strekninger. I dag kl. 17 sendte jeg en høflig og ærlig melding til rekrutteringspersonen jeg har hatt mest kontakt med (ikke sjefen), hvor jeg forklarte situasjonen og trakk meg på en ryddig måte. Jeg har fortsatt ikke fått svar, og meldingen er fortsatt ikke åpnet. Opplæringskurset starter i morgen kl. 13:30, og jeg er kjempenervøs for at de skal ringe meg, etterlyse meg eller bli sinte fordi jeg ikke møter opp. Eller juridisk sette meg i en vanskelig situasjon. kurset er ubetalt er jeg rimelig sikker på og lønnen er provisjonsbasert. Jeg har ikke vært på opplæring eller gjort noe arbeid enda, kun signert digital kontrakt. Jeg spør dere: – Har jeg gjort noe ulovlig ved å trekke meg dagen før oppstarts kurs, selv om jeg har signert kontrakt? – Må jeg gjøre noe mer enn den meldingen jeg sendte til rekruttereren?(vurderer sende melding til sjef i morgen noen timer før oppmøte vis rekrutterende ikke har svart. – Kan de kreve at jeg møter opp likevel eller gjøre noe juridisk? – Hva ville dere gjort videre? Jeg ønsker å gjøre dette riktig og respektfullt, men er ekstremt konfliktsky og kjenner det fysisk i kroppen av stress. Håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med hvordan jeg bør tenke og om jeg trenger å ta noen flere steg i morgen🫣 Anonymkode: 451d3...84a
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Jeg vet ikke om det er ulovlig, men jeg forstår hvis de blir sure. Det er altfor kort varsel. Anonymkode: 85ef6...2f7 4
Knocks Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Hei. Skjønner godt situasjonen din. Jeg ville prøvd å ringe hvis du har et telefonnummer?
Ny Bruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli Du skal følge oppsigelsesregler som står i kontrakten du signerte. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli Ikke at det er svar på noe av det du lurer på, men er det ikke litt rart at kurset er ubetalt? Anonymkode: d2b13...3a2 4
GodtNok Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli Hei, du. De blir sikkert litt sure, men du gjør ingenting ulovlig i henhold til straffeloven her. Men sørg for at du beskjeden din når frem, kanskje du må ringe. Dette er god livserfaring. Du må stå i en litt ubehagelig opplevelse, men kan rydde opp, og lære til neste gang slik at du ikke kommer i en lignende situasjon. Dette kommer til å gå bra. Lykke til med studier! 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli Du må lese kontrakten du har signert. Det er den som danner grunnlaget for om du kan si opp før oppstart. Virker som du kanskje har satt deg dårlig inn i denne. Nå har du allerede sendt en melding, men jeg ville ikke tatt med setningen om at 45 minutter med buss en dag i uken er umenneskelig, i henvendelsen til arbeidsgiver. Veldig mange mennesker bruker såpass og mer tid hver dag, både til jobb og studie. Umiddelbart er det to muligheter her: - Arbeidsgiver godtar at du trekker deg på kort varsel. - Arbeidsgiver krever at du starter i jobben, og da må du følge vanlige regler for oppsigelse (står i kontrakten). Anonymkode: fcb2c...74e 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli Hei. Var i litt samme situasjon for mange herrans år siden da jeg var student. Den gang var det for en av våre svært store veldedige organisasjoner, og jeg jobbet kun to-tre kvelder (på tlf) før jeg forsto at dette kyniske prosjektet virkelig ikke var noe jeg kunne stå inne for. Det ble sure miner da jeg ga beskjed om at jeg ikke aktet å fortsette, og de henviste til at jeg ikke kunne gjøre det pga inngått avtale, at jeg hadde tatt opp kursplass etc. Mitt tilsvar var to spørsmål: – Tror dere at dere er tjent med fortsatt å ha meg med på laget så lenge jeg har et negativt syn på virksomheten og at jeg på grunn av det ikke kommer til å gjøre jobben optimalt? Hva taper dere potensielt på ikke å la en sulten og ivrig person overta mine oppgaver? Jeg fikk gå på dagen. Money talks. Anonymkode: d9856...69a
AnonymBruker Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli Eksisterer det dørselgerjobber i 2025? Trodde det var bare Jehovas Bevitner som raste rundt på den måten. Anonymkode: 69de5...840 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli Oppsigelsestiden i kontrakten din gjelder. Antar den er på 14 dager i prøvetiden, og da tviler jeg på at de ønsker at du skal begynne siden du ikke rekker så mye mer enn opplæring. Men du bør avklare det før du bestemmer deg for å ikke møte opp. Anonymkode: ae6ab...acc 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli Det er mulig de vil du skal overholde kontrakten, og så si opp. Kontrakten er et juridisk dokument du har skrevet under på. Men jeg tror det er mer sannsynlig at de lar det gå, det er det mest moralsk riktige i denne situasjonen. Ikke bry deg om de blir oppgitt, dette er ikke personlig, men praktiske anliggender. Du har gode grunner til å la være å begynne i jobben. En bekjent av meg fikk en jobb (helt annet nivå, en lederstilling i selskap), men trakk seg like før oppstart pga annet og bedre jobbtilbud. Den første jobben krevde at hun begynte i jobben, og så jobbet ut oppsigelsestiden. Anonymkode: f44a5...1f9
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli Bare si du er syk. Ikke ulovlig å være syk. Ikke flere dager på rad heller. Eller full. Ender nok med at du får fyken:) Anonymkode: 5b346...2ba
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Eksisterer det dørselgerjobber i 2025? Trodde det var bare Jehovas Bevitner som raste rundt på den måten. Anonymkode: 69de5...840 Jepp Vi har i sommer hatt besøk fra : norsk Redningsselskapet, 2 forskjellige alarm selskap , allente Anonymkode: fe877...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Morsomt med dørselgere som sniffer rundt om hva slags alarmsystem du har. Ikke mistenkelig i det hele tatt..... Anonymkode: 24485...230
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må lese kontrakten du har signert. Det er den som danner grunnlaget for om du kan si opp før oppstart. Virker som du kanskje har satt deg dårlig inn i denne. Nå har du allerede sendt en melding, men jeg ville ikke tatt med setningen om at 45 minutter med buss en dag i uken er umenneskelig, i henvendelsen til arbeidsgiver. Veldig mange mennesker bruker såpass og mer tid hver dag, både til jobb og studie. Umiddelbart er det to muligheter her: - Arbeidsgiver godtar at du trekker deg på kort varsel. - Arbeidsgiver krever at du starter i jobben, og da må du følge vanlige regler for oppsigelse (står i kontrakten). Anonymkode: fcb2c...74e Jeg leser 3/4 timer her som 3 til 4 timer og ikke tre fjerdedels time - utfra konteksten. Ubetalt opplæring og kurs? Virker virkelig ikke som en seriøs arbeidsgiver, så tenker at det bør gå helt greit at du sier ifra nå. Anonymkode: 2741d...054
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Morsomt med dørselgere som sniffer rundt om hva slags alarmsystem du har. Ikke mistenkelig i det hele tatt..... Anonymkode: 24485...230 Det er jo ikke så mye det at de "sniffer rundt": Hvilket alarmsystem du har fremgår jo tydelig av det store skiltet du har på huset. Slik jeg ser det har skiltene og klistremerkene like stor effekt som selve alarmsystemet – disse har størst verdi for mitt vedkommende. Men masingen om "gode tilbud" er bare irriterende. Men jeg sier bare takk, men nei takk, hver gang det kommer noen på dørene her – gjerne fra ymse veldedige formål der en brøkdel faktisk går til den gode saken. Da gir jeg heller min skjerv direkte. Anonymkode: d9856...69a
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli Sendte du e-post kl 17 i går på søndag? Og stresser med at e-posten ikke er åpnet? Du må ringe dem nå, helst ved starten på dagen i dag. Veldig useriøst av deg med denne fremgangsmåten, skjønner godt om arbeidsgiver blir sure. Anonymkode: 446b0...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli De fleste kontrakter har oppsigelsestid som du har signert på. De kan kreve deg for eventuelle taps om du ikke overholder denne. Anonymkode: 7493c...178 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli Ingen her kan fortelle deg hva du har signert på. Du må lese kontrakten og vite at en tekstmelding IKKE er gyldig varsel. Det må ringes, slik at du vet mottaker har fått beskjed. Du må lese kontrakten din og så håper at det ikke blir noe tull dersom de setter seg på bakbeina. Neste kontrakt leder du før du signerer, så vet du slike ting Anonymkode: 9a467...dc9
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leser 3/4 timer her som 3 til 4 timer og ikke tre fjerdedels time - utfra konteksten. Ubetalt opplæring og kurs? Virker virkelig ikke som en seriøs arbeidsgiver, så tenker at det bør gå helt greit at du sier ifra nå. Anonymkode: 2741d...054 Dette var også en ekstra faktor til at jeg ikke ville. Det begynte å gå opp for meg at kanskje litt for sent, at det egentlig ikke er så rart at ingen vil ha slike jobber. Kurset varer i tre dager fra 13:30 til 21:00 på kvelden, uten at man får en krone for det. Pluss er kun provisjon så potensielt kan man måtte gå på dører hele kvelder uten lønn. Jeg mente 3 til 4 timer med buss, ja. 45 minutter blir det uansett en vei bare til høyskolen uten å skulle dra til jobb, men med hele ruta hadde det blitt 3 til 4 timer sammenlagt: fra hjem til høyskolen, så til jobben, og så hjem. oppdatering: Fikk svar fra rekruttereren, og det var bare en hyggelig melding med ønske om lykke til videre. Ble skikkelig lettet da jeg så den dukke opp. innså at faren for en ubehagelig telefon var over. Hadde de ikke sett meldingen, hadde jeg sikkert blitt etterlyst for ikke å møte opp. Veldig glad det ikke ble noe styr, og at jeg slapp å møte opp. Det hadde vært ubehagelig for alle om jeg, som verken er motivert eller ønsker å være der, måtte stille. Det ville bare vært dumt av dem å kreve det. de tjener jo ingenting på en umotivert dørselger. så det var fornuftig at de lot det gå. Anonymkode: 451d3...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå