Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 9 uker gravid. Jobber 13 timers turnus med dag/natt 5 vakter på 8 dager av. Trives svært godt med dette. 

Men nå er jeg så sliten. Og kvalm.. får medisin mot kvalmen, men de gjør meg enda trøttere. Tilretteleggingen jeg får er å omgjøre nattevaktene til dagvakter, som er betydelig travlere og mer stressende, og at jeg får legge meg en time når det er rolig (som det skjeldent er, men jeg får lagt meg kanskje 20 minutter før noen trenger hjelp eller noe akutt må gjøres). Tanken er altså fin, men fungerer dårlig i praksis. Opplever også at 1 time er litt lite, i tilrgg til at jeg får så dårlig samvittighet over kollegaene mine som må plukke opp mine oppgaver mens jeg er borte... gikk av vakt på lørdag, og jeg er altså så sliten at jeg ikke får sove. Skal inn til sjefen og bedriftshelsetjeneste på tirsdag, men vet ikke hva jeg skal si. Vil ikke være utakknemlig, og vil ikke ha oppgaver som isolerer meg helt vekk fra avdeling som gjerne er alternativet. Jeg har godt av det sosiale fellesskapet og trives egentlgi velsig godt på jobb. 

Noen som har erfaring eller innspill? 

Anonymkode: 1c09c...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Kun nattevakter istedet? Hvis de er roligere? Større sjanse for å få hvile hele den timen da.

Anonymkode: 6836f...47f

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som gravid nattevakt var at nattevaktene var det eneste jeg kom meg igjennom uten å bli helt kjørt. Men pleier å være forholdsvis rolig og god tid til hvile der jeg jobber da. 

Anonymkode: 68937...0f7

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende du må over i en helt annen turnus, evt få helt andre arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 31bc6...037

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du vil fungere best for deg?

• Kortere vakter? F.eks. jobbe 50 %.
  • Jobbe kun natt?
  • Jobbe annenhver vakt, men hele vakter?
  • Ha litt vanlige arbeidsoppgaver, og litt kontorarbeid e.l.?
  • En kombinasjon av alt dette?

Du må være tydelig på hva du klarer. Så må arbeidsgiver tilrettelegge det de klarer (kanskje ikke alt dette som er mulig å få til i praksis). Hvis de ikke klarer å tilrettelegge, må du sørge for å få svangerskapspenger, ikke sykmelding.

Anonymkode: fa636...5f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kortet ned mine vakter (fra 19 timer til 12-14), enten ved at jeg byttet litt med andre/jobbet litt for dem en annen dag eller at de fikk overtidsbetalt. Det fungerte veldig bra :)

Anonymkode: 867e0...718

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk over på svangerskapspenger 50% 

Anonymkode: f7076...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...