Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (8 timer siden):

De skal være i seng til 21.00

Kl 20.00 passer det med kveldsmat for de eldste. 

Tidligere for de yngre. 

Det å legge seg er ikke en straff, og det å "få lov til å være lenger oppe fordi det er ferie", passer bedre til tenåringer som faktisk får litt glede av det.

"Er ikke trøtt" vil nesten alle friske unger si uansett. Betyr ikke at de ikke trenger søvn.

Det er dog litt rart at foreldrene ikke har sagt ifra om dette på forhånd. 

Selv barnløs, bør TS vite at barn legger seg tidlig.

(For voksnes del, så har forresten vi godt av å legge oss 22.00 og, istedenfor å dra på stylteløp.)

Ja, det er et poeng. Selv om det ikke gjelder oss alle da, vi har ulike biologiske døgnrytmer fra naturens side. Men jeg legger meg gjerne kl. 22 sammen med mitt eldste barn, særlig på feriedager hvor det har skjedd mye og jeg dessuten stod opp kl. 6 med mitt yngste barn. 

Jeg hadde blitt litt fortvilt om mine barns tante arrangerte stylteløp for alle barn, som mine naturlig nok ikke ville gå glipp av, kl. 22. På den tiden av døgnet drømmer jeg gjerne om å sove selv, selv om jeg er 40. Nå er klokka 23 og barna sover, og jeg sitter på KG fordi jeg er for trøtt til å gå opp trappen til badet for å pusse tennene. 

Anonymkode: 64aa4...eb5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neimen altså, for noen kommentarer. 

Tar ikke foreldrene ansvar for sine egne unger og får de i seng selv? De kan vel si ifra?

" nå er kl 19 snart tid for seng"

og veilede barna sine selv inn til kveldsmat og legging  osv.  

Anonymkode: cd89c...e84

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men poenget her er at barna er ikke sure. Med et par engasjerte voksne rundt seg blir det lite sutring. Jeg er litt usikker på om det er barn eller voksne som blir sutrete etter litt sene kvelder. Det var virkelig ikke så rigid og firkantet før i tiden. Jeg undrer meg over dagens foreldre, og føler med dere, for dere skal sy puter under armene på barna og gjøre alt riktig. Men det har bikket litt, dere sliter dere ut og lengter etter egentid fordi det blir for meget. Regelryttere på alt, det er utmattende! Jeg ser at jeg er mer avslappet, jeg ler også bort mye av trassen, fremfor å kjefte og ha lange dialoger om ditt og datt. Det er blitt så alvorlig, så seriøst.., masse prat om at hjernen ikke tåler ditt og ikke tåler datt. Kun 1 time tv, om så man må skru av programmet når det er 5 min igjen før det er slutt. Hørte aldri om sånt jeg.. kan ikke spise det ene og andre, godteri er bare fy fy. Jeg kan fortsette.. Gud bedre tenker jeg, egentlig burde hele min generasjon havnet i rennesteinen i følge dagens krav. Men jeg er redd det er den generasjonen som er barn nå som vil lide under store komplekser og frykt for omtrent alt som ikke står anbefalt av en eller annen ekspert et sted. 

Anonymkode: f5167...d64

👏👏👏👏

Anonymkode: e0122...9c3

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger, nedsettende innlegg og innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De sier jo at de ikke er trøtte. 

Barn er aldri trøtte 🤣 Mi eldste er 12, og har først nå begynt å innrømme at hun er trøtt iblant når jeg spør. Er barna hypet opp, merker de det ikke så godt heller. Å være overtrøtt er ei reell greie. 

Barn 4-10 år trenger rutinene sine for å ha det helmaks, særlig når det gjelder søvn (og mat). Stylteløpet må FØR leggetid. Forstår virkelig foreldrenes frustrasjon (fortvilelse og irritasjon ville nok heller vært min følelse), fordi oppgira barn ikke alltid er glade barn. De er overtrøtte og helt på styr. 

Du legger det frem som at dette handler om egentid, øl og prosecco. Det kan jeg bare ikke se for meg, det virker absurd at mange skulle ha sånt fokus på det og ikke det ovennevnte.

Anonymkode: 8c1c3...47a

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Barn er aldri trøtte 🤣 Mi eldste er 12, og har først nå begynt å innrømme at hun er trøtt iblant når jeg spør. Er barna hypet opp, merker de det ikke så godt heller. Å være overtrøtt er ei reell greie. 

Barn 4-10 år trenger rutinene sine for å ha det helmaks, særlig når det gjelder søvn (og mat). Stylteløpet må FØR leggetid. Forstår virkelig foreldrenes frustrasjon (fortvilelse og irritasjon ville nok heller vært min følelse), fordi oppgira barn ikke alltid er glade barn. De er overtrøtte og helt på styr. 

Du legger det frem som at dette handler om egentid, øl og prosecco. Det kan jeg bare ikke se for meg, det virker absurd at mange skulle ha sånt fokus på det og ikke det ovennevnte.

Dine barn trenger sikkert det,,’en det finnes mange barn som ikke må ha rutiner   i ferier 

Anonymkode: 35e47...ebd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
pennyless skrev (15 timer siden):

Fys, man skal kose seg i varmen.

Tar en pils i sola selv om unger er oppe 😄 

Anonymkode: 54fdf...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna bør nok roes ned før 20, så 18/19 er bedre enn 22…

Anonymkode: c65e6...cdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 0.26):

18?! Huff er jeg helt på jordet jeg eller. 

22 er for sent for 10-åringen til og med. Og 18 er i seneste laget for 4-åringen, så ja, som et kompromiss så går jo 18.

Anonymkode: 03204...25c

• Liker 3
Skrevet
pennyless skrev (16 timer siden):

Mamma furter når jeg tar meg en øl forran barna. De er 13 og 9. Kan ikke skjerme de for evig tid. Dessuten har de sagt de har prøvd rødvin i smug når de va 8år. Jeg fikk rødvin av mamma når jeg var 12år for å smake. Ser ikke noe galt i dette, det er jo ikke hele året rundt. Barn skal være frie og leke så mye de kan når de vil!

Sønnen min på 9år bada i 9 tia på kvelden og var ikke trøtt.😀

Teacher, leave those kids alone sier jeg bare.🤣

At det var??

Uansett, heia TS-morotante! Men ta nå det stylteløpet noen timer tidligere. Ungene trenger nok søvnen sin, og å roe ned litt før. Og jeg skjønner godt at foreldre vil ha et par timer voksentid etter ungene er lagt, uten at det trenger å demoniseres.

Du høres ut som verdens beste tante, og jeg er sikker på at barna elsker å leke med deg! De andre voksne burde tatt opp dette med leggetid etter dag 1  eller 2, og ikke komme å kjefte på deg etter flere dager. Deres barn, deres ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dine barn trenger sikkert det,,’en det finnes mange barn som ikke må ha rutiner   i ferier 

Barn har godt av stabilitet. Rutiner, faste rammer. Selv i ferier. Det er snakk om barn 4-10 år. Jeg kan sikkert finne noen lenker til deg om emnet og vise til grunnlaget, men du vil neppe lese det uansett. Joda, mange skeier ut, men det finnes grenser for hva som er bra for barna - særlig de yngste. Vi skeier også ut i ferien, i helgene også. I dag var 10 åringen oppe til 23.30 fordi vi ville spille brettspill og var så godt inni det og glemte tida. Det er bare denne ene kvelden som blir så sen, det vil ikke skje i morgen, eller dagen etter, for jeg vet hun trenger mer søvn enn hun vil få i natt. Hun sovner normalt kl 21 og våkner 8. Hun våkner 8-8.30 når hun har vært sent oppe. Hun ligger altså i underskudd. Det bør ikke være nødvendig, heller ikke i ferier. En dag i ny og ne er veldig greit, men ofte gjør mer skade enn godt.

Barn er aldri trøtte. Da er det godt med foreldre som vet når det er tid for å legge seg, så de får nok søvn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

22 er for sent for 10-åringen til og med. Og 18 er i seneste laget for 4-åringen, så ja, som et kompromiss så går jo 18.

Anonymkode: 03204...25c

Nei virkelig ikke for sent for 10 åringen altså 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at du kan ta lekene tidligere på dagen. Starter aktivitetene kl 22, er dere ikke ferdig før tidligst 23. Så må foreldrene legge barna, som fort kan ta opptil en time med de yngste. Da er klokka nærmere 24-01 når foreldrene får lagt seg. Det hadde hvertfall ikke jeg likt. 

Anonymkode: 53509...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Siden jeg er med dem hver dag kan jeg bekrefte at blant alle de barna har det vært omtrent null sutring. Det jeg dog merker er at foreldre med lav energi og lite interesse, du merker liksom at de vil avslutte samspillet så fort som mulig, trigger sutring i barn. Egentid er et latterlig ord, får du barn har du valgt å bo sammen med et barn i 18 år under samme tak. Folk burde lære seg å slappe av sammen med barna. Et foreldrepar i denne gruppen mestrer det, kombinerer sine gleder med barna rundt seg. Helt ok å ta seg noen øl og når barna sover er det selvsagt fint med tid til seg selv, og jeg skal ta en prat og innrette meg etter dette med aktiviteter tidligere på dagen. Samtidig synes jeg dette bare er en del av et større problem. Om man ikke får all «egentiden» man pleier i ferie , så går vel det greit når barna koser seg og blir ivaretatt av tante og en annen onkel omtrent hele dagen.. men det er den egentiden ja. Men barn blir større og er lenger oppe. Tenker det er fornuftig å legge opp til et liv hvor ikke barn må dyttes i seng til samme tid hver kveld fordi foreldre må dope seg ned på alkohol for å lade opp til neste dag. Bare min mening. 

Du kan jo tilby å legge disse barna selv. Da skjønner du hvorfor. Det er ikke bare å si til barnet at det skal legge seg, synge en sang også selv gå ut i stua og nyte resten av kvelden. Vi er også på ferie med mye som skjer. Det er bare grining og skriking ved leggetid fordi barna er gira. Vi foreldre vil gjerne ha gjort ferdig leggetid før vi selv blir for trøtte. 

Dere burde snakke ordentlig sammen om dette og gjøre avtaler. Når vi besøker f.eks broren min som har eldre barn, så avtaler vi alltid hva vi skal gjøre og når det passer best. De må finne seg i at ting må skje tidligere på dagen fordi vi har yngre barn som trenger mer rutiner. 

Våre barn har også en morsom tante. Hun gjør sitt beste, men det er f.eks en dårlig ide å kjøpe akrylmaling til barn. Hun kjøper masse godteri, kaker og leker med lyd til barna 😅. Og skal gjerne være med på utflukter med bare meg og barna som kvalitetstid med søster og tantebarn. Men så blir hun sliten etter mye herjing, og det er jeg som må bære hylende barn tilbake til bilen. 

Anonymkode: 53509...542

• Liker 1
Skrevet

Dette er en sånn klassisk tråd der den barnløse tanta vet alt om barn. :ler: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pilsing er alltid en trist del av sommerferien for barn.

Anonymkode: 7a374...06d

• Hjerte 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet

jeg synes du er en superkul tante, men det er også ganske tydelig at du ikke har barn selv. du trenger nok ikke legge overtrøtte unger, du kan sove så lenge du vil om morgenen, og du kan stikke deg bort med en god bok på dagen når unga er sutrete og trøtte fordi de er fullstendig ute av rytmen. og selv om du er mye sammen med barna, så er det når DU vil. foreldre er foreldre hele dagen fra morgen fram til leggetid, og de få timene når ungene sover, er hellige, det er da vi kan puste ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Allsang, slektstreff, quiz og leker. Hadde lengtet etter leggetid og et glass prosecco jeg og. 

Anonymkode: 84a92...bc2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De kjipe alkis-foreldrene som ikke kan ta seg et glass prosecco før barna er lagt kan jo bare legge barna sine selv, samme om du leker med de andre barna. Latterlig å kjefte på deg over dette.

Anonymkode: 710e8...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...