Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner prinsippet av hva de prøver å formidle, men synes måten de leverte det til deg på var veldig ugreit. Det er ikke greit å rakke ned på adferden eller måten du er på fordi de er uenige i når barna sine legger seg.

Ellers er det greit å ta hensyn til at unger skal ha en viss struktur - også i ferien. Noen barn takler totalt frihet i ferien, mens andre takler det ikke. Dette vet nok foreldrene best, og de bør da få lov til å sette sine rammer for sine barns leggetid. Men samtidig er foreldrene og voksne, og bør være i stand til å sette disse grensene selv om de har ei trivelig tante som vil leke lengre med de.

Hva naboene tenker bør du drite i.

Og "pilsing"? Jeg skjønner hva det er men for min del er det når en vil drikke litt mer enn vanlig uten å kalle det fest. Litt mer en greit med unger rundt, men en vil ikke kalle det fest fordi en er redd for hva andre tenker når en har unger rundt. Dersom det var planen å feste i ferien så kan vel du stille spørsmål med om det egentlig var lurt å ha med ungene dit? Eller om prioriteringene kanskje er litt feil?

Ser ikke problemet med at foreldrene ønsker å ta seg noen enheter øl i ferien men jeg er av den oppfatning at det kan man fint gjøre så lenge det ikke blir for mye eller dominerende. Barn tåler å ha et normalt forhold til at andre drikker alkohol.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sist jeg var i bryllup lekte både barn, foreldre og besteforeldre til kl 24/01, kastet hestesko, spilte petanque, koste seg, lo, danset til liveband etc. Fri bar (da bestevennen til brudgommen drev eget bryggeri)…

Besteforeldre danset med hverandre, med barna, med barnebarna..

Men det var selvsagt i Belgia, hvor man har lov å kose seg på tvers av generasjoner, ikke i Norge hvor man må enten ha voksenfest eller barnefest.. Like absurd er det at man ikke kan ta seg et glass rødvin i Dyreparken eller at de ikke har barnemeny på Sumo.. Hvorfor skal vi splitte generasjonene på den måten?

Kos deg med ungene, kanskje greit å unngå for mye søvnunderskudd over tid, men det er jo ferie??

Anonymkode: bb789...062

Dette! Men et bryllup er en dag. Er det stylteløp og herjing/lek til kl 22 hver dag i en uke, er det annerledes.

Men jeg kan skjønne foreldrene litt. Er stylteløp kl 22 er kanskje ikke barna i seng før 23, kanskje senere. Ikke alle barn sovner raskt. Og så er plutselig kl blitt midnatt og foreldrene har måtte bruke kvelden på legging i stedet for litt egentid. De fleste legger gjerne barna litt senere enn ellers i ferier, men det er stor forskjell på å legge barnet 2030-2130 i stedet for 1930. Versus 23-2330 i stedet for 19-20. 

Dessuten er ikke ts forelder. Hun ser kanskje ikke tegnene foreldrene ser til at barna er overstimulert, overtrøtt osv.

Ts må huske på at hun nok har MYE mer egentid i hverdagen enn foreldrene til barna. Og selvsagt da har mer energi til overs å leke rundt. Men oppegående mennesker på 40år, skjønner at barna ikke bør holdes våkne til etter 2300 hver dag i ferien. Ts kunne spurt foreldrene om leggetid slik hun kunne tilpasset tiden. At foreldre har lyst på 1-1,5t egentid på kvelden, er ikke noe å se ned på. 

Anonymkode: f4e34...bf5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Du har ikke gjort noe feil

Jo, det har hun.

Anonymkode: e2347...296

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (4 timer siden):

De burde takke deg og gi deg en påskjønnelse. Barna skal vel å ha et avbrekk i hverdagen..

Tenk at pilsen er viktigere enn barnas hygge. Det er en skam.

Men er det egentlig hva som blir sagt, eller er det bare en oppfatning en person har? Som forelder hadde jeg ikke likt denne aktiviteten pga. tidspunktet, særlig når det har vært planlagt hele dagen og barna har blitt "hypet opp". Ser bare ikke vitsen, hva med å legge det til en tid hvor seksåringene faktisk er våkne og ikke overtrøtte?

Pils eller ikke hadde ikke vært relevant for meg her, men jeg kunne like herlig vært en del av de andre på turen som sa ifra til TS. For det er nok det som er forsøkt, vil jeg tro - å si ifra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

Anonymkode: f5167...d64

Var du den samme førtiåringen som skrev innlegg at hun drev og kløyp folk og så latet som ingenting?

Merkelig at det er flere damer på førti som holder på med sånne barnslige greier her i sommervarmen...

Anonymkode: cc466...70d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

De skal være i seng til 21.00

Kl 20.00 passer det med kveldsmat for de eldste. 

Tidligere for de yngre. 

Det å legge seg er ikke en straff, og det å "få lov til å være lenger oppe fordi det er ferie", passer bedre til tenåringer som faktisk får litt glede av det.

"Er ikke trøtt" vil nesten alle friske unger si uansett. Betyr ikke at de ikke trenger søvn.

Det er dog litt rart at foreldrene ikke har sagt ifra om dette på forhånd. 

Selv barnløs, bør TS vite at barn legger seg tidlig.

(For voksnes del, så har forresten vi godt av å legge oss 22.00 og, istedenfor å dra på stylteløp.)

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det egentlig hva som blir sagt, eller er det bare en oppfatning en person har? Som forelder hadde jeg ikke likt denne aktiviteten pga. tidspunktet, særlig når det har vært planlagt hele dagen og barna har blitt "hypet opp". Ser bare ikke vitsen, hva med å legge det til en tid hvor seksåringene faktisk er våkne og ikke overtrøtte?

Pils eller ikke hadde ikke vært relevant for meg her, men jeg kunne like herlig vært en del av de andre på turen som sa ifra til TS. For det er nok det som er forsøkt, vil jeg tro - å si ifra.

Så varmt som det har vært om dagene nå er det vel lettere med aktivitet på kvelden. Sene sommerkvelder og aktiviteter med voksne som er med gir gode minner.

Mye værre med foreldre som gir det meste av oppmerksomheten til mobilen og bare er opptatt av å få ungene unna vei så de kan dra alkoholen frem. 

Synes synd i unger med foreldre som ikke ser dette..

Endret av BareMay
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er mange ulike meninger. Det jeg vet helt helt sikkert er at jeg selv syntes det var skikkelig skikkelig gøy når jeg kunne være oppe ekstra lenge i barndommen. Ok kanskje ble det lite søvn noen netter på rad, men man tok det igjen siden. Noen kvelder senere vil man gjerne legge seg kl 19, for å ta igjen søvn. Jeg er overbevist om at noen netter i sommerferien med litt lite søvn ikke ødelegger hjernen. Å være petimeter på barn sin søvn i ferier skaper en slags skuffelse, det ser jeg jo. Jeg fikk ikke barn, visste jeg ikke hadde tid gitt mitt yrke og livsstil. Skulle jeg hatt barn hadde jeg snudd hele tankesettet mitt, tenkt at min egentid forsvant i noen år. Det å sitte og pilse og være fyllesyk neste morgen er da langt verre enn at barna får seg noen sommerminner med ei sprø tante som lot de føle litt på frihet. Det er sunt og bra å avvike fra rutiner innimellom, opponere litt. Være litt ulydig, pushe grensene litt. Jeg var bare på side med barna, det var alt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men jeg har barn som takler forandringer i rutiner, jeg har fire barn. 

Anonymkode: f241f...e1f

stakkars barn som skal gjøre en ting som krever koordinasjon og oppmerksomhet når de vanligvis er i seng. Og stakkars naboer 

Anonymkode: 2190f...9a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (51 minutter siden):

Så varmt som det har vært om dagene nå er det vel lettere med aktivitet på kvelden. Sene sommerkvelder og aktiviteter med voksne som er med gir gode minner.

Mye værre med foreldre som gir det meste av oppmerksomheten til mobilen og bare er opptatt av å få ungene unna vei så de kan dra alkoholen frem. 

Synes synd i unger som ikke ser dette..

Men er det ikke opp til foreldrene når barna aktiviseres? Jeg har hatt barn i aktivitet selv de siste ukene, også på dagtid. Det går helt fint det altså - de leker, skråler, bader og styrer. Trenger ikke ha veldig sene sommerkvelder for å skape minner, for barna er det sent når det går over normal leggetid uansett. Det gjøre noe utenom normalen er det som skaper minnene, og det gjør dem jo uavhengig om det er stylteløp kl. 18, 20 eller 22.

Ja, foreldre som bare sitter med mobilen og anser ungene som en last er en uting. Men, det er ikke det som er greia i denne tråden - da må du nesten lese HI på ny tror jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok kanskje ble det lite søvn noen netter på rad, men man tok det igjen siden. Noen kvelder senere vil man gjerne legge seg kl 19, for å ta igjen søvn.

Jeg har bare to barn, begge store nå, men det du snakker om her virker som utopi/drømmeland.

Barna kommer IKKE og legger seg litt tidligere enn vanlig en dag elelr tre etter for å "ta igjen søvn"!

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er overbevist om at noen netter i sommerferien med litt lite søvn ikke ødelegger hjernen. Å være petimeter på barn sin søvn i ferier skaper en slags skuffelse, det ser jeg jo. Jeg fikk ikke barn, visste jeg ikke hadde tid gitt mitt yrke og livsstil. Skulle jeg hatt barn hadde jeg snudd hele tankesettet mitt, tenkt at min egentid forsvant i noen år.

Det er noe her, med tankesettet.

Du har dine meninger om hva som er best for barn, som alle har. Men, det er foreldrene til barna som skal sette grensene deres.

Når de blir dratt med, lovet ting uten at foreldre er sjekket med først, for eks, så blir det en vanskelig situasjon. Kan det være noe slikt som har skjedd her?

• Liker 5
Skrevet

Lek og kos deg ❤️

Jeg er 46år og hadde heller lekt med deg og barna. For en kjip familie. 

• Liker 3
Skrevet

Ta det stylteløpet kl 19 istedenfor. En 4 åring kan ha vanskligheter med å lande etter morro kl 22 om kvelden. De kan fint bruke både en time og to på å komme til ro. Har du barn selv?  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde du grått av glede hvis noen begynner å aktivisere fireåringen din kl 22??

Anonymkode: 2190f...9a7

Hade ikke sett noe problem med det nei 

Anonymkode: 35e47...ebd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det har hun.

Nei det har hun ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det det er innafor å kjefte på voksne folk???

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (1 time siden):

De skal være i seng til 21.00

Kl 20.00 passer det med kveldsmat for de eldste. 

Tidligere for de yngre. 

Det å legge seg er ikke en straff, og det å "få lov til å være lenger oppe fordi det er ferie", passer bedre til tenåringer som faktisk får litt glede av det.

"Er ikke trøtt" vil nesten alle friske unger si uansett. Betyr ikke at de ikke trenger søvn.

Det er dog litt rart at foreldrene ikke har sagt ifra om dette på forhånd. 

Selv barnløs, bør TS vite at barn legger seg tidlig.

(For voksnes del, så har forresten vi godt av å legge oss 22.00 og, istedenfor å dra på stylteløp.)

Jeg er ikke barnløs og nei vi legger ikke barna tidlig i ferien 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du synes det det er innafor å kjefte på voksne folk???

Jeg kan ikke se at det har vært noen kjeft her.

Men på generell basis - ja, det er innafor å kjefte i visse situasjoner.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men er det ikke opp til foreldrene når barna aktiviseres? Jeg har hatt barn i aktivitet selv de siste ukene, også på dagtid. Det går helt fint det altså - de leker, skråler, bader og styrer. Trenger ikke ha veldig sene sommerkvelder for å skape minner, for barna er det sent når det går over normal leggetid uansett. Det gjøre noe utenom normalen er det som skaper minnene, og det gjør dem jo uavhengig om det er stylteløp kl. 18, 20 eller 22.

Ja, foreldre som bare sitter med mobilen og anser ungene som en last er en uting. Men, det er ikke det som er greia i denne tråden - da må du nesten lese HI på ny tror jeg.

Er dere ikke på familieferie da? Med familiemedlemmer som ungene er trygge med? Gi litt slipp på kontrollbehov og begrens det til trygghet. La ungene koser seg og skape relasjoner til resten av familien også. Tenk så heldige de som har ei morsom tante som gidder..

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...