Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

18?! Huff er jeg helt på jordet jeg eller. 

Anonymkode: f5167...d64

Ja, du er virkelig helt på jordet når du arrangerer stylteløp for barn i alderen 4-10 år kl 22 på kvelden flere timer etter normal leggetid! Det skulle jo være unødvendig å opplyse en voksen dame på 40 år om dette selv om du ikke har egne barn. Normal leggetid for en 4-åring er rundt 19.30 og en 10-åring kl 21. Med stylteløp kl 22 er de kanskje i seng 23 og sovner 23.30. Voksne tilpasser ofte søvnen etter når de har lagt seg og står opp senere når de legger seg sent. Men barn er mer rutinepreget og våkner ofte til samme tid likevel dvs at de får for lite søvn med stylteløp så sent på kvelden. Tror nok ingen har noe imot at du finner på ting med barna, men stylteløp kl 22 er ikke ok. Hvorfor må du absolutt ha det så sent? Kl 18 som noen foreslår her eller før er bedre. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har riktignok ikke barn, men jeg synes dagens foreldre har blitt vel rigide. Hvorfor dette maset etter egentid? Hvorfor fikk dere barn, hvis det bare var for å lengte etter egentid? De legger seg overlykkelige i 23 tiden, står opp kanskje litt senere og mangler litt søvn, men like glade. Mens inn i seng kl 20 resulterer i skrik og skrål. Etter stylteløpet går alle frivillig i seng og sovner dypt i løpet av ett minutt. Og like blide neste morgen. 

du forstyrrer vel rutinene til "de voksne"... det er sikkert premien deres for å ha holdt ut den dagen. 

Anonymkode: 7d10c...727

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du forstyrrer vel rutinene til "de voksne"... det er sikkert premien deres for å ha holdt ut den dagen. 

Ja nemlig. Dette handler om de voksne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja nemlig. Dette handler om de voksne. 

de har behov de og :P 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan opplyse alle som mener barn skal pleases og underholdes døgnet rundt og de som får barn ikke må finne på å ha egne behov, at mennesker som får barn fortsatt er de samme menneskene som før barn. Det betyr at etter en lang dag med aktiviteter og barn som skal mates, trøstes og pleies hele tiden, det er intenst, og man kan ha behov for kun voksenkontakt, egentid, stilletid og pleie kjærligheten og venner. Man kan også komme på den ville ideen at man har lyst på en konsert, fest, venninnehelg og en butikktur heeeelt alene. Det kan også hende at det gagner barna at foreldrene får slappe av litt og beholde litt kjæresteforhold s forholdet faktisk varer. Det kan hende at foreldre har egoistiske behov. Og barn får ikke traumer av dette. Langt ifra, kanskje de blir voksne som ser lenger enn sin egen nese. 

Anonymkode: 1dd98...144

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Men hvorfor har ikke barnas foreldre sagt noe tidligere ? Hvorfor har dette bygget seg opp over tid ? Hvorfor har de andre er behov for å klare fordi de må vente på alkoholen? Hva slags familie er dette ? Hvorfor tror barnas foreldre at de ikke har noe å si på dette og hvorfor tar du ikke til deg det de sier ? 

Hadde noen begynt å herje med mine unger når de snart skulle legge seg hadde jeg sagt ifra. Det går jo ikke fra null til hundre på noen minutter, men som forelder kan jeg si noe som "ikke hype de opp for mye da de skal snart legge seg/stylteløp så seint? Glem det, ta det litt tidligere eller på morgenen". 

Hvorfor har de ikke kommunisert dette til deg tidligere ?

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

Fordi barn trenger søvn. Google "barn leggetid" så får du opp hvor mye søvn et barn i hver aldersgruppe faktisk behøver for å utvikle seg.

Anonymkode: 0743b...380

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor må dette stylteløpet være så sent på kvelden? 

Foreldrene burde selvsagt sagt noe etter første kvelden om de så at det ble for sent. 

• Liker 13
Skrevet

For det første - så heldige barna er som har deg til å leke med de! 

Ser i utgangspunktet ikke problemet med at barna er oppe lengre på fine varme sommerkvelder. Dette skaper minner! Har selv tre barn og alle har innimellom vært oppe til midnatt, selv i ung alder. Men så har de alltid sovet lengre på morgenen da, slik at de har fått nødvendig søvn. 

Jeg har glade (stort sett 😅), velfungerende, aktive og snille barn. Er ikke leggetiden i sommerferien som velter lasset. På hverdager er det  derimot "vanlige" rutiner. 

Men klart, hvis barna står opp tidlig uansett leggetid og får for lite søvn så er det nok lurt å ta løpet litt tidligere. Og så bør foreldrene formidle sin mening på en fin måte til deg - og er noe du bør lytte til og respektere. Men om de er ufine, så si i fra om dette - at du selvsagt hører på det de sier, men at du reagerer på formidlingen. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit at de kjefter på deg som lager morro for barna! De kan heller snakke ordentlig. Stylteløp kl 21 kunne du vel strukket deg til? Så ville barna vært i seng 21:30 og sovet 22. Spesielt når de våkner tidlig likevel, så må man passe på at de får nok søvn. Ellers blir de grinete og korte i lunta neste dag.

Anonymkode: eed2b...be2

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor det må være så sent? Det er flott at du arrangerer ting for barna, men dette bør jo gjøres på dagtid.

Anonymkode: 033ec...82a

• Liker 9
Skrevet

Ta de aktive lekene tidlig på dagen og avslutt med noe rolig. Jeg skjønner foreldrene godt. Ingen egentid og barn med for lite søvn. Overtrøtte barn er ikke lette å legge heller.

Anonymkode: ef4c6...4ee

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du ikke heller leke med barna fra f.eks kl 0800 - 1800? Hvorfor lage problemer? Foreldrene bestemmer når barna skal legge seg. Der har du faktisk ingenting du skal ha sagt.

Anonymkode: 6c02f...5e8

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er vel uansett ikke du som har ansvar for å få dem i seng? De kunne avtalt med deg at Ina på 4 år og Thea på 5 skal legge seg klokken xx, derfor girer du med klokken yy og kan trappe opp igjen etter dette.

Eller bare tatt styringen selv om det var full aktivitet i ungeflokken og sagt at nå er det faktisk natta. 

Anonymkode: 4d02a...f50

• Liker 5
Skrevet
Suss80 skrev (6 timer siden):

For det første - så heldige barna er som har deg til å leke med de! 

Ser i utgangspunktet ikke problemet med at barna er oppe lengre på fine varme sommerkvelder. Dette skaper minner! Har selv tre barn og alle har innimellom vært oppe til midnatt, selv i ung alder. Men så har de alltid sovet lengre på morgenen da, slik at de har fått nødvendig søvn. 

Jeg har glade (stort sett 😅), velfungerende, aktive og snille barn. Er ikke leggetiden i sommerferien som velter lasset. På hverdager er det  derimot "vanlige" rutiner. 

Men klart, hvis barna står opp tidlig uansett leggetid og får for lite søvn så er det nok lurt å ta løpet litt tidligere. Og så bør foreldrene formidle sin mening på en fin måte til deg - og er noe du bør lytte til og respektere. Men om de er ufine, så si i fra om dette - at du selvsagt hører på det de sier, men at du reagerer på formidlingen. 

Det her. Hvorfor har ikke foreldrene sagt at nå er det leggetid? Så himla vanskelig er det ikke å ta ansvar for egne barn! Ja, TS trenger ikke å dra opp stemninga kl 22, men da burde jo foreldrene fått ungene sine i seng før! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at en voksen unasett alder egentlig burde respektere leggetid da det er et faktum at barn ikke "tar igjen" søvn, men at det viktige med leggetiden var å "pilse" den er spesiell syns jeg! Voksne som leker er supert - voksne som syns drikking er viktigst er ikke så bra i min bok. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
Skrevet

Men hvorfor arrangerer du noe så sent, for så små barn? 

Her virker det ut, som det er en del du ikke forstår. Kan og se for meg, at foreldrene har hintet til deg, at du ikke skal herje med de. Siden de tydeligvis har sagt at barna står opp tidlig, samme hvor sent de legger seg, og de da får for lite søvn. Og ar barna blir giret av leken. Men du tar ikke hintene, og arrangerer noe så sent på kvelden, det var vel dråpen som fikk det til og tippe over for de.

Regner med at de er glade, for at du leker med barna, bare gjør det på dagtid.

Anonymkode: 82c5e...65d

• Liker 6
Skrevet

Sist jeg var i bryllup lekte både barn, foreldre og besteforeldre til kl 24/01, kastet hestesko, spilte petanque, koste seg, lo, danset til liveband etc. Fri bar (da bestevennen til brudgommen drev eget bryggeri)…

Besteforeldre danset med hverandre, med barna, med barnebarna..

Men det var selvsagt i Belgia, hvor man har lov å kose seg på tvers av generasjoner, ikke i Norge hvor man må enten ha voksenfest eller barnefest.. Like absurd er det at man ikke kan ta seg et glass rødvin i Dyreparken eller at de ikke har barnemeny på Sumo.. Hvorfor skal vi splitte generasjonene på den måten?

Kos deg med ungene, kanskje greit å unngå for mye søvnunderskudd over tid, men det er jo ferie??

Anonymkode: bb789...062

• Liker 7
Skrevet

Gi beng i de 14 (faktisk!) barna og de sure foreldrene deres, og kos deg med pils og prosecco når du selv ønsker det resten av ferien.

Anonymkode: 048c3...3f0

Skrevet

TS - det er veldig vanskelig å ta tråden din seriøst når du som voksen kvinne (og etter eget utsagn har mer i topplokket enn de fleste siden du jobber innenfor kirurgi) ikke forstår at stylteløp kl 22 om kvelden med såpass små barn ikke er egnet. Jeg stemmer for tulletråd.

Anonymkode: 86ec9...a4d

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...