Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hundejente skrev (På 29.7.2025 den 23.00):

jeg synes du er en superkul tante, men det er også ganske tydelig at du ikke har barn selv. du trenger nok ikke legge overtrøtte unger, du kan sove så lenge du vil om morgenen, og du kan stikke deg bort med en god bok på dagen når unga er sutrete og trøtte fordi de er fullstendig ute av rytmen. og selv om du er mye sammen med barna, så er det når DU vil. foreldre er foreldre hele dagen fra morgen fram til leggetid, og de få timene når ungene sover, er hellige, det er da vi kan puste ut.

De har gått rett inn og lagt seg alle sammen, ingen som har brukt tid på legging. Vi bor på samme hytte. Jeg har stått opp for alle andre hver dag, fordi jeg ordner frokost. Det er jeg som tar i mot de trøtte barna stort sett på morgenen. Ingen bruker mer enn 10 min på legging, barna sovner umiddelbart pga de har brukt kroppen og er slitne i 22.30 tiden. Har vært borti de som legger barna 19.30 i ferien og bruker 2 timer på å få dem i søvn. Skjønner ikke helt poenget. Tror de sover ekstra godt når de nesten kryper til sengs. Ingen av de er sure. De eneste som er sure er noen av foreldrene som synes barna er i veien for voksenmoro fra kl.21 ca. Jeg er ikke enig med dere. 

Anonymkode: f5167...d64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 23.06):

Allsang, slektstreff, quiz og leker. Hadde lengtet etter leggetid og et glass prosecco jeg og. 

Anonymkode: 84a92...bc2

Det er merkverdig hvor mange det er som får barn og bare sitter dag etter dag og lengter etter egentid. Hvorfor fikk dere barn? 

• Liker 2
Skrevet
BareMay skrev (På 28.7.2025 den 22.56):

FY SØREN, så nedlatende mot et godt voksent menneske:

"Når du som "morro tante" finner på ting med barna; tar du ansvaret for dem da? Eller bare leker du sammen med dem? 

Altså, tar du dem med deg på stranda? Eller må foreldrene være med og passe på dem? 

Er du ansvarlig på trampolina, og tar følger med og tar ansvar om noe skulle skje? Eller må det være med voksne som passer på mens du leker? "

Grunnen til at det ble skrevet, er jo at det er STOR forskjell for meg som forelder, om min barnløse søster finner på noe sammen med mine barn som samtidig krever at jeg blir med og passer på, eller om hun finner på noe sammen med barna mine som gjør at hun tar ansvaret og at jeg får slappe av. 

I og med at TS fra start har fremstilt dette som at hun leker og finner på ting med barna, men ikke har forståelse for at en 4-åring ikke bør være våken og i aktivitet 22.00 på kvelden, så kunne det være at hun ikke hadde tenkt på dette heller. 

Om jeg er på ferie med storfamilien, så er noe av det jeg setter mest pris på, muligheten til at besteforeldre eller tanter/onkler tar ansvar for barna litt, og jeg kan gjøre andre ting enn å passe på dem. 
Men da er det også litt slik at jeg blir litt irritert om andre legger planer med barna som indirekte også blir planer for meg. For jeg er ikke så glad i at det legges planer for min fritid uten at jeg blir spurt om det er greit. 
Og ofte settes jeg i situasjoner der jeg ikke kan si nei, fordi det da er meg som nekter barna å gjøre noe gøy. 
Helt uavhengig av om jeg da må utsette/avlyse mine egne planer. 

Jeg ville derfor vite om TS var av typen som avlastet foreldrene, eller av typen som tenkte at det ikke var noe bryderi for foreldrene å være med så lenge hun lekte med barna. 

Generelt kan det virke som om TS føler at disse foreldrene er for opptatt av å få pause fra barna sine, og gjør alt hun kan for å sabotere for det. 
Mye fordi hun oppfatter at årsaken til at de ønsker pause er at de ønsker å drikke alkohol. 

For meg handler det ikke om alkohol i det hele tatt. Men om muligheten til å kunne legge, og gjennomføre, egne planer i ferien, både med og uten barna. 

Anonymkode: 8a3e3...568

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er merkverdig hvor mange det er som får barn og bare sitter dag etter dag og lengter etter egentid. Hvorfor fikk dere barn? 

Egentid er en del av livet og folk har alle behov for det i varierende grad. Har ingenting med å velge å få barn. Og barn har godt av å ikkg bli kvelt 24 timer i døgnet av foreldre. De skal vokse opp og bli selvstendige mennesker med et nettverk rundt seg. 

Anonymkode: 1dd98...144

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De har gått rett inn og lagt seg alle sammen, ingen som har brukt tid på legging. Vi bor på samme hytte. Jeg har stått opp for alle andre hver dag, fordi jeg ordner frokost. Det er jeg som tar i mot de trøtte barna stort sett på morgenen. Ingen bruker mer enn 10 min på legging, barna sovner umiddelbart pga de har brukt kroppen og er slitne i 22.30 tiden. Har vært borti de som legger barna 19.30 i ferien og bruker 2 timer på å få dem i søvn. Skjønner ikke helt poenget. Tror de sover ekstra godt når de nesten kryper til sengs. Ingen av de er sure. De eneste som er sure er noen av foreldrene som synes barna er i veien for voksenmoro fra kl.21 ca. Jeg er ikke enig med dere. 

Da er nok disse barna et unntak fra normalen og må være eldre enn 4 år. De aller fleste andre små barn blir overtrøtte og vanskelige å legge om de er for lenge oppe. Du må jo forstå at folk her inne svarer ut fra sine egne erfaringer. 

Men da er mitt forslag at du foreslår dette:

Si til foreldrene at de kan "ta seg fri" på kvelden, mens du går ut med barna. Når de kommer inn igjen, tar du deg av leggingen. Siden du sier det går så fort og greit, så er vel ikke det noe problem for deg. Da kan de foreldrene som ønsker å legge seg tidligere gjøre det, og de som vil sitte lengre oppe får gjøre det.

Alle blir fornøyd :)

Anonymkode: 53509...542

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi at selv om man elsker barna sine over alt i verden, og liker å tilbringe tid med dem, så er det å ha ansvaret for små barn intenst. 
Og i f.eks. ferier, så er det som å ha vakt hele døgnet, i uker i strekk. 
Og selv om det er både hyggelig og morsomt 10 av døgnets timer, og man sover ganske godt 8 av døgnets timer, så er de siste 6 timene hvert døgn mer en kamp enn en glede. 

Jeg tror det er ytterst få foreldre som elsker å være sammen med barna sine så mye at de tilbringer et hvert sekund de kan sammen med dem, fra de er født til de er 18år, uten å oppleve at det på noe tidspunkt er utmattende, frustrerende, tungt, vanskelig, deprimerende eller noe annet slikt. 

Barn trasser. De gjør ting de ikke skal. De tuller når det passer dårlig. De forsøker å gjøre ting som er farlig for dem. De blir sinte av tilsynelatende ingen grunn. De skader seg. De skader andre. De blir slitne, overtrøtte eller overstimulerte. De kjeder seg. 

Og de gjør de fleste av disse tingene til tross for at foreldrene bare vil dem vel og forsøker å tilrettelegge så ting går helt uproblematisk. Og på tross av at foreldrene forsøker å finne på hyggelige og morsomme ting med dem. 

Jeg fikk barn fordi jeg ønsket meg barn. 
Jeg elsker barna mine. Og for det aller meste, så elsker jeg å være sammen med dem. Og jeg har gjort mye for å få mest mulig tid sammen med barna. Og har nærmest uendelig med herlige minner om fine ting vi har gjort sammen, og nydelige øyeblikk sammen med barna. 

Men det betyr ikke at jeg ikke var sliten og drømte om pause da de var små, og overtrøtte, men nektet å sove. Og hadde skreket inn i ørene mine i 2 timer sammenhengende. 
Eller da jeg ble bedt om å leke "Elsa" for 50'ende gang samme dag. Mens huset var totalt kaos, og jeg visste vi fikk besøk av storfamilien dagen etter. (Og at jeg MÅTTE rydde etter at barna var i seng.) 

At man trenger 1 times pause på kvelden etter å ha hatt barna rundt seg på godt og vondt i 14 timer, betyr ikke at man ikke er glad for at man har dem. 

Det blir som å spørre om "Hvorfor har du TV hvis du bare ser på den 2 timer i døgnet?" Eller hvorfor har du jobb, om du absolutt skal ha fri i helgene? 
Hvorfor har du tatt studer, hvis du synes det er slitsomt med eksamen? 
Hvorfor er du sammen med mannen din, om du synes han er teit av og til? 
Hvorfor kjøpte du pizza, om du ikke orker å spise opp hele?

Jo, fordi ting henger sammen, og du ikke bare kan velge de delene av noe du liker. Du må ta ting både med det gode og det onde. 

Og det å ha barn er ikke bare kos og lek og moro. Det er også mye arbeid. 
Men det betyr ikke at vi ikke setter pris på at vi har barn. 

Anonymkode: 8a3e3...568

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...