Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært for varmt til å ha stylteløp før det tidspunktet. De har ikke orket det i varmen. Og etter den første kvelden med det maser de om stylteløp hele dagen. Alle var enig i at man måtte vente de første kveldene, og plutselig en kveld var det ikke greit for øltørste foreldre. Eller prosecco og pisspreik til langt på natt. 

Anonymkode: f5167...d64

Kl 22 er for sent, TS, det vet til og med jeg som ikke har barn. 

Det er flott at du ønsker å gjøre noe med barna, men du må også høre på foreldrene når det kommer til rutiner og leggetid.

Anonymkode: 033ec...82a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De sier jo at de ikke er trøtte. 

Det sier mine barn på 7 og 10 år også. Men oppførselen tilsier noe annet. Du som morsom tante merker nok lite til det, men foreldrene kan slite med ugunstig leggetid i flere uker etter ferien. Mine er i seng til senest 21:00.

Anonymkode: 0a4ae...3b1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv gode minner fra sånne sommerferier med voksne som deg, ts.

Anonymkode: fc496...6ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kun lest hi men hvis foreldrene ikke har opplyst om barnas leggetid, så kan de ikke sutre. Jeg har en som må holde ca leggetiden helger og ferier hvis ikke blir hun dritsur dagen derpå for hun våkner alltid tidlig uansett. Men jeg sier ifra til folk om dette selvfølgelig og så hender det vi må ta kvelden mens andre fortsatt er ute. 

Å få barna i seng til rimelig tid, er jeg altså med på. 

Å få barna i seng så man kan sitte og drikke alkohol lenge er bare sært. 

Anonymkode: 36beb...704

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det sier mine barn på 7 og 10 år også. Men oppførselen tilsier noe annet. Du som morsom tante merker nok lite til det, men foreldrene kan slite med ugunstig leggetid i flere uker etter ferien. Mine er i seng til senest 21:00.

Anonymkode: 0a4ae...3b1

Samme med min. Hun merker ikke at hun blir trøtt men blir veldig sur dagen etter. 

Å være barnslig er veldig bra, skulle ønske mitt barns tante var sånn som ts. Men man kan være barnslig litt tidligere på kveld. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det har vært for varmt til å ha stylteløp før det tidspunktet. De har ikke orket det i varmen. Og etter den første kvelden med det maser de om stylteløp hele dagen. Alle var enig i at man måtte vente de første kveldene, og plutselig en kveld var det ikke greit for øltørste foreldre. Eller prosecco og pisspreik til langt på natt. 

ja, det er jo ikke greit i det hele tatt. Foreldre kan ikke si at det er greit, for så å plutselig begynne å sutre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det kan du jo si. Men ser for meg at det kan være litt vanskelig dersom ungene, som ts skriver, har gledet seg hele dagen til dette stylteløpet. Og forstår jeg det riktig at dette er noe som skjer hver kveld? I så fall hadde jeg nok etter et par kvelder bedt ts om å ta det tidligere på kvelden. 

Anonymkode: 44b06...af2

Da sier man ifra at det må dere ta kl 18, for etter det skal det være ro.

Ikke rart lærere føler de må oppdra barn når foreldrene ikke skjønner bedre enn dette  

Anonymkode: 44ab3...e0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har riktignok ikke barn, men jeg synes dagens foreldre har blitt vel rigide. Hvorfor dette maset etter egentid? Hvorfor fikk dere barn, hvis det bare var for å lengte etter egentid? De legger seg overlykkelige i 23 tiden, står opp kanskje litt senere og mangler litt søvn, men like glade. Mens inn i seng kl 20 resulterer i skrik og skrål. Etter stylteløpet går alle frivillig i seng og sovner dypt i løpet av ett minutt. Og like blide neste morgen. 

Du aner ikke hvor heldig du er. Du skulle fått passe mitt barn en gang, etter at hun har sovet 3 timer mindre enn vanlig. 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke barn og er tante, men senest i går tok jeg meg i å passe på å ikke fyre opp barna kl 22. De vil jo alltid gjerne leke og herje, særlig med trygge voksne som ikke er foreldrene. Men å innse at dette ikke er så lurt så sent, det trodde jeg virkelig alle voksne forsto av seg selv. 22 er sent! Samtidig burde jo foreldrene klart å si i fra før, så her virker dere alle ganske umodne og dårlige til å kommunisere.

Anonymkode: 2d152...7ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Handler om langt mer enn bare bryllup. Jeg husker da jeg var liten, vi kom ofte på besøk til venner og familie i ferien i 7-tiden og aperitiffer varte gjerne i noen timer mens grillen gjorde seg varm. Maten var gjerne klar i 21-tiden.

Husker spesielt en natt jeg som 8-åring lekte med walkie talkie med min onkel til klokken var 04. Han er død nå og det er kanskje det beste minnet jeg har med ham (eller kanskje da vi kjørte i 160 i en gammel 2CV på en racerbilbane). Mine foreldre skapte uforglemmelige minner for meg. det er ALLTID greit å gi barna det.

Og hallo?? Det er også norsk tradisjon å være lenge oppe om sommeren. Fra sitatet «du skal ikke sove bort sommernatta»!

Navlebeskuende norske foreldre som holder på rutiner «av prinsipp» for sine barn i sommerferien og bruker hver eneste kveld på å legge barna tror jeg ikke er særlig berikende.. da er det greit å løfte blikket litt og tenke: «hva er egentlig viktig i livet?»

Anonymkode: bb789...062

Man kan fint skape minner tidligere på dagen. Man MÅ ikke være oppe seint. Nei, det er ikke berikende å legge ungene sine, men det må man jo gjøre uansett om klokka er 19 eller 23 liksom. For meg er det ikke noe stas å ha overtrøtte barn oppe seint og 0 voksentid! 

Anonymkode: 13365...844

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt feil. Stått opp og ordnet frokost til alle de andre hver morgen, og de som må ha ølen sin sover lengst. Driver underholdning for barna på morgenen også, muligens derfor de er blide fra morgen til kveld? Jeg steker hjemmelaga brød hver morgen og stikker til nærbutikken før de andre våkner for å servere en god frokost. Arrangerer quiz etter at frokosten er inntatt, og rebusløp hver tredje dag. Har også flere sanghefte jeg har printet ut, og vi har allsang. Adjektivhistorier med familiemedlemmer, som alltid ender i latterkrampe. Barna sier jeg er den snilleste og beste tanta, og mange av foreldra virker hissige, korte i lunta og lei av ungene sine. Sånn er det flere steder ser jeg, lurer på hva sånne skulle med barn jeg. Føler de bare sitter og teller ned til dagen er over og ser egentlig ikke ut til å hygge seg i samspill med barna. 

Du er gull for de barna. Foreldrene skulle skamme seg!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje på tide å roe ned leken med ungene, og ta deg et glass øl selv på kvelden. Må være slitsomt å ha med en 40-år gammel tante som er som en 15-åring i hue, og som er mer slitsom enn ungene. Kanskje på tide å vokse opp å få seg en voksen kjæreste?

Anonymkode: c1e6b...ea6

Den ene som er ansvarlig nok til å la være å drikke alkohol på ferie med barna i familien? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme med min. Hun merker ikke at hun blir trøtt men blir veldig sur dagen etter. 

Å være barnslig er veldig bra, skulle ønske mitt barns tante var sånn som ts. Men man kan være barnslig litt tidligere på kveld. 

Men poenget her er at barna er ikke sure. Med et par engasjerte voksne rundt seg blir det lite sutring. Jeg er litt usikker på om det er barn eller voksne som blir sutrete etter litt sene kvelder. Det var virkelig ikke så rigid og firkantet før i tiden. Jeg undrer meg over dagens foreldre, og føler med dere, for dere skal sy puter under armene på barna og gjøre alt riktig. Men det har bikket litt, dere sliter dere ut og lengter etter egentid fordi det blir for meget. Regelryttere på alt, det er utmattende! Jeg ser at jeg er mer avslappet, jeg ler også bort mye av trassen, fremfor å kjefte og ha lange dialoger om ditt og datt. Det er blitt så alvorlig, så seriøst.., masse prat om at hjernen ikke tåler ditt og ikke tåler datt. Kun 1 time tv, om så man må skru av programmet når det er 5 min igjen før det er slutt. Hørte aldri om sånt jeg.. kan ikke spise det ene og andre, godteri er bare fy fy. Jeg kan fortsette.. Gud bedre tenker jeg, egentlig burde hele min generasjon havnet i rennesteinen i følge dagens krav. Men jeg er redd det er den generasjonen som er barn nå som vil lide under store komplekser og frykt for omtrent alt som ikke står anbefalt av en eller annen ekspert et sted. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som du har fått mange svar. Tenker at du er suveren som gidder å leke så mye med ungene, som sikkert og gjør at foreldrene selv skulle ønske de hadde den energien, ergo her starter det. Men største problemet er nok når på døgnet du gjør det, det er ferie og en dag i ny og ned tåler barna. Men søvn påvirker hele dagen for dem ofte, og kan bli mer sutrete, tåle mindre etc. Foreldre idag har blitt mer opptatt av voksentid og ikke minst det nye begrepet - egentid. Tenker respekten bør gå begge veier likevem. De respekterer at du vil herje og du overholder dems leggetid de aller fleste dager 🤗 

Anonymkode: 66104...9ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ser ut som du har fått mange svar. Tenker at du er suveren som gidder å leke så mye med ungene, som sikkert og gjør at foreldrene selv skulle ønske de hadde den energien, ergo her starter det. Men største problemet er nok når på døgnet du gjør det, det er ferie og en dag i ny og ned tåler barna. Men søvn påvirker hele dagen for dem ofte, og kan bli mer sutrete, tåle mindre etc. Foreldre idag har blitt mer opptatt av voksentid og ikke minst det nye begrepet - egentid. Tenker respekten bør gå begge veier likevem. De respekterer at du vil herje og du overholder dems leggetid de aller fleste dager 🤗 

Anonymkode: 66104...9ff

Siden jeg er med dem hver dag kan jeg bekrefte at blant alle de barna har det vært omtrent null sutring. Det jeg dog merker er at foreldre med lav energi og lite interesse, du merker liksom at de vil avslutte samspillet så fort som mulig, trigger sutring i barn. Egentid er et latterlig ord, får du barn har du valgt å bo sammen med et barn i 18 år under samme tak. Folk burde lære seg å slappe av sammen med barna. Et foreldrepar i denne gruppen mestrer det, kombinerer sine gleder med barna rundt seg. Helt ok å ta seg noen øl og når barna sover er det selvsagt fint med tid til seg selv, og jeg skal ta en prat og innrette meg etter dette med aktiviteter tidligere på dagen. Samtidig synes jeg dette bare er en del av et større problem. Om man ikke får all «egentiden» man pleier i ferie , så går vel det greit når barna koser seg og blir ivaretatt av tante og en annen onkel omtrent hele dagen.. men det er den egentiden ja. Men barn blir større og er lenger oppe. Tenker det er fornuftig å legge opp til et liv hvor ikke barn må dyttes i seng til samme tid hver kveld fordi foreldre må dope seg ned på alkohol for å lade opp til neste dag. Bare min mening. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Men poenget her er at barna er ikke sure. Med et par engasjerte voksne rundt seg blir det lite sutring. Jeg er litt usikker på om det er barn eller voksne som blir sutrete etter litt sene kvelder. Det var virkelig ikke så rigid og firkantet før i tiden. Jeg undrer meg over dagens foreldre, og føler med dere, for dere skal sy puter under armene på barna og gjøre alt riktig. Men det har bikket litt, dere sliter dere ut og lengter etter egentid fordi det blir for meget. Regelryttere på alt, det er utmattende! Jeg ser at jeg er mer avslappet, jeg ler også bort mye av trassen, fremfor å kjefte og ha lange dialoger om ditt og datt. Det er blitt så alvorlig, så seriøst.., masse prat om at hjernen ikke tåler ditt og ikke tåler datt. Kun 1 time tv, om så man må skru av programmet når det er 5 min igjen før det er slutt. Hørte aldri om sånt jeg.. kan ikke spise det ene og andre, godteri er bare fy fy. Jeg kan fortsette.. Gud bedre tenker jeg, egentlig burde hele min generasjon havnet i rennesteinen i følge dagens krav. Men jeg er redd det er den generasjonen som er barn nå som vil lide under store komplekser og frykt for omtrent alt som ikke står anbefalt av en eller annen ekspert et sted. 

Jeg var også en morsom tante før jeg fikk barn selv. Lekte og herjet, ungene elsket meg, jeg hadde masse energi til å leke med dem i dagevis når vi var på ferie. Kjempegøy! Jeg kan fortelle deg at dette endret seg når jeg fikk barn selv. Ikke fordi jeg mistet interessen for barna, men fordi man blir jo så uendelig mye mer sliten. Som morsom tante er man på i et begrenset tidsrom, noen timer, dager eller maks uker. Det er en helt , helt annen situasjon enn å ha hovedansvaret for barna hver dag og natt, og ha årevis med dårlig søvn i banken. Det virker ikke som at du anerkjenner dette,men avskriver foreldrene som late og svake. Du bør ha respekt for at det er en stor jobb å være forelder, og at de aller færreste greier å være "super-tante" på heltid, 24/7 i år etter år. At foreldre ønsker en time eller to for seg selv på kvelden  når de er på ferie er 100% forståelig. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Siden jeg er med dem hver dag kan jeg bekrefte at blant alle de barna har det vært omtrent null sutring. Det jeg dog merker er at foreldre med lav energi og lite interesse, du merker liksom at de vil avslutte samspillet så fort som mulig, trigger sutring i barn. Egentid er et latterlig ord, får du barn har du valgt å bo sammen med et barn i 18 år under samme tak. Folk burde lære seg å slappe av sammen med barna. Et foreldrepar i denne gruppen mestrer det, kombinerer sine gleder med barna rundt seg. Helt ok å ta seg noen øl og når barna sover er det selvsagt fint med tid til seg selv, og jeg skal ta en prat og innrette meg etter dette med aktiviteter tidligere på dagen. Samtidig synes jeg dette bare er en del av et større problem. Om man ikke får all «egentiden» man pleier i ferie , så går vel det greit når barna koser seg og blir ivaretatt av tante og en annen onkel omtrent hele dagen.. men det er den egentiden ja. Men barn blir større og er lenger oppe. Tenker det er fornuftig å legge opp til et liv hvor ikke barn må dyttes i seng til samme tid hver kveld fordi foreldre må dope seg ned på alkohol for å lade opp til neste dag. Bare min mening. 

Siden du har så bestemte meninger om dette, foreslår jeg også at du melder deg frivillig til å legge alle barna etter stylteløpet!

Du som barnløs forstår overhodet ikke behovet for noen få timers egentid på kvelden når man har ferie.

Anonymkode: d19c7...e03

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var også en morsom tante før jeg fikk barn selv. Lekte og herjet, ungene elsket meg, jeg hadde masse energi til å leke med dem i dagevis når vi var på ferie. Kjempegøy! Jeg kan fortelle deg at dette endret seg når jeg fikk barn selv. Ikke fordi jeg mistet interessen for barna, men fordi man blir jo så uendelig mye mer sliten. Som morsom tante er man på i et begrenset tidsrom, noen timer, dager eller maks uker. Det er en helt , helt annen situasjon enn å ha hovedansvaret for barna hver dag og natt, og ha årevis med dårlig søvn i banken. Det virker ikke som at du anerkjenner dette,men avskriver foreldrene som late og svake. Du bør ha respekt for at det er en stor jobb å være forelder, og at de aller færreste greier å være "super-tante" på heltid, 24/7 i år etter år. At foreldre ønsker en time eller to for seg selv på kvelden  når de er på ferie er 100% forståelig. 

Nettopp. 

Jeg husker tanta mi - pappas lillesøster- som skikkelig gøye-tanta som hadde overskuddet der mine 4-barnsforeldre var sløve og slitne. Få år seinere fikk hun sitt første barn selv, og no more gøye-tante! Det var virkelig 2 helt ulike verdener. Og da hun fikk de to siste barna sine, var det virkelig modus for etablert og sliten-tante. Hun er generøs og givende, absolutt, men å kalle henne moro er ikke helt treffende. Nå er hun farmor og det er den gøyale fetteren min (hennes eldste sønn) som har hatt et nedsnødd blikk helt siden han ble 3-barnsfar...

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (13 minutter siden):

Nettopp. 

Jeg husker tanta mi - pappas lillesøster- som skikkelig gøye-tanta som hadde overskuddet der mine 4-barnsforeldre var sløve og slitne. Få år seinere fikk hun sitt første barn selv, og no more gøye-tante! Det var virkelig 2 helt ulike verdener. Og da hun fikk de to siste barna sine, var det virkelig modus for etablert og sliten-tante. Hun er generøs og givende, absolutt, men å kalle henne moro er ikke helt treffende. Nå er hun farmor og det er den gøyale fetteren min (hennes eldste sønn) som har hatt et nedsnødd blikk helt siden han ble 3-barnsfar...

Og samme med min bror: etter at jeg fikk barn og sluttet å være gøye-tante for barna på mannen min sin side, var det han som ble gøye-onkel for mine barn! De var helt ville etter han, og han kunne leke i evigheter når vi var sammen. Nå er han blitt far selv, og gøye-onkel er long gone😅

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker som flere her, at du burde visst bedre selv også. 
Flere av barna er for små til å være oppe så lenge som de er nå i ferien. 

Problemet er ikke at du er barnslig. Problemet er ikke at du leker med barna. 
Problemet er nok KUN det at du setter i gang ting etter ditt tidsskjema og ikke tider som er tilpasset barna. 

Hadde du arrangert noe 08.00 på morgenen, eller 10.00 på dagen, så hadde nok foreldrene jublet. (Tipper flere av dem hadde jublet om du arrangerte noe 06.00 også. Antagelig er flere av dem våkne da. ) 

Og grunnen til at de ikke har sagt noe før, er antagelig at det ikke er et problem at barna blir sene i seng EN kveld. Ikke nødvendigvis to heller. Men når dette pågår over tid, og barna blir trøtte, kjipe og kranglete mot foreldrene, så er det ikke så kos lenger. 

For som flere påpeker. Barn vil sjelden innrømme at de er trøtte, særlig ikke om det skjer (eller kan skje) noe gøy. 
En 4-åring kan sitte med øyne som siger for hver gang barnet blunker, men insistere på at "Jeg er IKKE trøtt". Ofte i litt sint stemme, for det er lettere å holde seg våken om man er sint. 

Men barna er jo trøtte. Og de står opp grytidlig om morgenen, selv om de ikke har sovet nok. 
Og så bruker de morgenen og dagen til å krangle med foreldrene sine. (Kjempehyggelig ferie, ikke sant... ) Og når trøtte barn og trøtte foreldre begynner å nærme seg ferdige med dagen, og tenker på kveldsmat og leggetid, så kommer "Morro tante" og annonserer tur på stranda, eller "Hvem vil med på trampolina", med påfølgende stylteløp som skal være sent i kveld. 
Og så kan ikke foreldrene si "nei", for da er de de kjipe som nekter. 

At foreldrene vil ta en øl, eller et glass vin, handler nok lite om ølen eller vinen. Men om at de ønsker å kunne ha tid "som voksne" etter at barna er i seng. 

Og et barn som er giret opp etter bading, trampoline og stylteløp til langt over leggetid. De sovner sjelden på et blunk. Ofte må det brukes en del tid på å roe dem ned før de legger seg til å sove. 
Og "vipps" så var klokken 01.00, og foreldrene får endelig slappet av. (Dvs. de må jo legge seg selv, for de må opp 05.30 i morgen tidlig når barna våkner igjen.) 

Når du som "morro tante" finner på ting med barna; tar du ansvaret for dem da? Eller bare leker du sammen med dem? 
Altså, tar du dem med deg på stranda? Eller må foreldrene være med og passe på dem? 
Er du ansvarlig på trampolina, og tar følger med og tar ansvar om noe skulle skje? Eller må det være med voksne som passer på mens du leker? 
Altså: Er dine påfunn en aktivisering av BARNA? Eller er dine påfunn en aktivisering av barn og foreldre? 

For om du aktiviserer barna, og lar de voksne ha litt ferie uten å måtte passe på, så har de jo litt fri. 
Men slik dette legges frem, så får jeg inntrykk av at det ikke tas så mye ansvar, men lekes. Og det betyr jo at foreldre som allerede har aktivisert egne barn fra morgen til ettermiddag, også må delta i aktivitetene på kvelden. (Og SÅ må de legge barna etterpå.) 
Så i praksis fratar du dem muligheten til å slappe av på ferie. 

Og istedenfor å gå på rommet som en snurt tenåring og furte... Tilpass deg! 
Finn på ting med ungene i deres vanlige våkentid. 
Er barna oppe fra 06-19,  ja så finn på ting i tiden mellom 06 og 19. 

Du kan jo også finne på ting med ett eller to barn av gangen? Så kan du faktisk ta ansvaret og gi foreldrene litt pause? 

Dette har jo potenisalet for å være kjempestas for alle. Men det må bare tilpasses litt. 

Anonymkode: 8a3e3...568

FY SØREN, så nedlatende mot et godt voksent menneske:

"Når du som "morro tante" finner på ting med barna; tar du ansvaret for dem da? Eller bare leker du sammen med dem? 

Altså, tar du dem med deg på stranda? Eller må foreldrene være med og passe på dem? 

Er du ansvarlig på trampolina, og tar følger med og tar ansvar om noe skulle skje? Eller må det være med voksne som passer på mens du leker? "

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...