Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er en sommerferie med mange gode minner for barna. Som DU har skapt! Jeg elsker slike voksne som slipper seg løs. 

Jeg har barn selv, og ja. Det er dritkjedelig når barna blir giret opp før leggetid. Og mine barn våkner også alltid opp til samme tid. Men jeg hadde elsket deg for det du gjør mot barna, samtidig hadde jeg spurt om du kunne roet ned litt etter 18. Selvsagt skal vi snakke på en fin måte til hverandre! Du vil jo bare godt :)

Anonymkode: fd959...73f

Enig! Det er dette som gir barna gode sommerminner. Så viktig er det ikke å pilse, og hvis foreldrene syns du holder dem oppe for lenge så får de si ifra med en gang, ikke vente og vente til de eksploderer. Det er lite voksent

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser at det er mange ulike meninger. Det jeg vet helt helt sikkert er at jeg selv syntes det var skikkelig skikkelig gøy når jeg kunne være oppe ekstra lenge i barndommen. Ok kanskje ble det lite søvn noen netter på rad, men man tok det igjen siden. Noen kvelder senere vil man gjerne legge seg kl 19, for å ta igjen søvn. Jeg er overbevist om at noen netter i sommerferien med litt lite søvn ikke ødelegger hjernen. Å være petimeter på barn sin søvn i ferier skaper en slags skuffelse, det ser jeg jo. Jeg fikk ikke barn, visste jeg ikke hadde tid gitt mitt yrke og livsstil. Skulle jeg hatt barn hadde jeg snudd hele tankesettet mitt, tenkt at min egentid forsvant i noen år. Det å sitte og pilse og være fyllesyk neste morgen er da langt verre enn at barna får seg noen sommerminner med ei sprø tante som lot de føle litt på frihet. Det er sunt og bra å avvike fra rutiner innimellom, opponere litt. Være litt ulydig, pushe grensene litt. Jeg var bare på side med barna, det var alt. 

Anonymkode: f5167...d64

Problemet var bare at du gjorde det for å demonstrere at de voksne ikke skulle få drikke, men måtte sto opp tidlig dagen etter, mens du selv lå å sov. Slitne foreldre trenger og egentid, men der sørga for tanta for at de skulle tilbringe morgenen med sure slitne unger og kvelden med overtrøtt opphypa unger som nekter å legge seg. 

Og tanta selv, hun lo hele veien, for hun måtte jo hverken ta vare på ungene om morgenen eller kvelden, og egentid har hun jo hele året!

Endret av BobbySocks
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (7 minutter siden):

Er dere ikke på familieferie da? Med familiemedlemmer som ungene er trygge med? Gi litt slipp på kontrollbehov og begrens det til trygghet. La ungene koser seg og skape relasjoner til resten av familien også. Tenk så heldige de som har ei morsom tante som gidder..

Kontrollbehovet har jeg som forelder, og ser verken hensikten eller ønsker å slippe det. Det er et sunt behov.

Kjempeflott med tante som gidder, men det finnes likevel grenser. Det er grenser som er flyttet for ferien, men grenser likevel. Og akkurat her virker det som om det er tanten som har størst problem med nevnte grenser.

Som at et arrangement fint kan holdes innenfor noenlunde normal "våkentid" for småbarna, når det ikke er noe grunn til annet. Nyttårsaften har en god grunn til å være veldig lenge våken.

Barn har ikke godt av å flytte døgnrytmen noe særlig - ikke vi voksne heller, for den saks skyld. Det er det forsket mye på. Så la nå løpet skje kl. 18, ikke 22 - det er normal logikk som de fleste voksne ser.

Anonymkode: e2347...296

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg fikk ikke barn, visste jeg ikke hadde tid gitt mitt yrke og livsstil. Skulle jeg hatt barn hadde jeg snudd hele tankesettet mitt, tenkt at min egentid forsvant i noen år. 

Så naiv og virkelighetsfjern du er. Et menneske som aldri, aldri får egentid på typ 10 år vil gå til grunne. Man blir ødelagt både fysisk og psykisk av å aldri gjøre noe som er bra for en selv. 

Og du har kødda med søvnen til svært små barn i to uker her. Ikke én kveld, men to uker! 

Anonymkode: e7849...d3d

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

Jeg tenker som flere her, at du burde visst bedre selv også. 
Flere av barna er for små til å være oppe så lenge som de er nå i ferien. 

Problemet er ikke at du er barnslig. Problemet er ikke at du leker med barna. 
Problemet er nok KUN det at du setter i gang ting etter ditt tidsskjema og ikke tider som er tilpasset barna. 

Hadde du arrangert noe 08.00 på morgenen, eller 10.00 på dagen, så hadde nok foreldrene jublet. (Tipper flere av dem hadde jublet om du arrangerte noe 06.00 også. Antagelig er flere av dem våkne da. ) 

Og grunnen til at de ikke har sagt noe før, er antagelig at det ikke er et problem at barna blir sene i seng EN kveld. Ikke nødvendigvis to heller. Men når dette pågår over tid, og barna blir trøtte, kjipe og kranglete mot foreldrene, så er det ikke så kos lenger. 

For som flere påpeker. Barn vil sjelden innrømme at de er trøtte, særlig ikke om det skjer (eller kan skje) noe gøy. 
En 4-åring kan sitte med øyne som siger for hver gang barnet blunker, men insistere på at "Jeg er IKKE trøtt". Ofte i litt sint stemme, for det er lettere å holde seg våken om man er sint. 

Men barna er jo trøtte. Og de står opp grytidlig om morgenen, selv om de ikke har sovet nok. 
Og så bruker de morgenen og dagen til å krangle med foreldrene sine. (Kjempehyggelig ferie, ikke sant... ) Og når trøtte barn og trøtte foreldre begynner å nærme seg ferdige med dagen, og tenker på kveldsmat og leggetid, så kommer "Morro tante" og annonserer tur på stranda, eller "Hvem vil med på trampolina", med påfølgende stylteløp som skal være sent i kveld. 
Og så kan ikke foreldrene si "nei", for da er de de kjipe som nekter. 

At foreldrene vil ta en øl, eller et glass vin, handler nok lite om ølen eller vinen. Men om at de ønsker å kunne ha tid "som voksne" etter at barna er i seng. 

Og et barn som er giret opp etter bading, trampoline og stylteløp til langt over leggetid. De sovner sjelden på et blunk. Ofte må det brukes en del tid på å roe dem ned før de legger seg til å sove. 
Og "vipps" så var klokken 01.00, og foreldrene får endelig slappet av. (Dvs. de må jo legge seg selv, for de må opp 05.30 i morgen tidlig når barna våkner igjen.) 

Når du som "morro tante" finner på ting med barna; tar du ansvaret for dem da? Eller bare leker du sammen med dem? 
Altså, tar du dem med deg på stranda? Eller må foreldrene være med og passe på dem? 
Er du ansvarlig på trampolina, og tar følger med og tar ansvar om noe skulle skje? Eller må det være med voksne som passer på mens du leker? 
Altså: Er dine påfunn en aktivisering av BARNA? Eller er dine påfunn en aktivisering av barn og foreldre? 

For om du aktiviserer barna, og lar de voksne ha litt ferie uten å måtte passe på, så har de jo litt fri. 
Men slik dette legges frem, så får jeg inntrykk av at det ikke tas så mye ansvar, men lekes. Og det betyr jo at foreldre som allerede har aktivisert egne barn fra morgen til ettermiddag, også må delta i aktivitetene på kvelden. (Og SÅ må de legge barna etterpå.) 
Så i praksis fratar du dem muligheten til å slappe av på ferie. 

Og istedenfor å gå på rommet som en snurt tenåring og furte... Tilpass deg! 
Finn på ting med ungene i deres vanlige våkentid. 
Er barna oppe fra 06-19,  ja så finn på ting i tiden mellom 06 og 19. 

Du kan jo også finne på ting med ett eller to barn av gangen? Så kan du faktisk ta ansvaret og gi foreldrene litt pause? 

Dette har jo potenisalet for å være kjempestas for alle. Men det må bare tilpasses litt. 

Anonymkode: 8a3e3...568

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Småtissene? 
En t for lite og en s for mye ga ordet en helt annen mening! :ler: 

Anonymkode: b8ef1...97a

😆 Jeg tror det må være autokorrekten på telefonen - den driver med veeeeeldig mye rart! Hvorfor i all verden den ville trodd jeg i det hele tatt ville brukt et slikt ord da fatter ikke jeg...!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at det er mange ulike meninger. Det jeg vet helt helt sikkert er at jeg selv syntes det var skikkelig skikkelig gøy når jeg kunne være oppe ekstra lenge i barndommen. Ok kanskje ble det lite søvn noen netter på rad, men man tok det igjen siden. Noen kvelder senere vil man gjerne legge seg kl 19, for å ta igjen søvn. Jeg er overbevist om at noen netter i sommerferien med litt lite søvn ikke ødelegger hjernen. Å være petimeter på barn sin søvn i ferier skaper en slags skuffelse, det ser jeg jo. Jeg fikk ikke barn, visste jeg ikke hadde tid gitt mitt yrke og livsstil. Skulle jeg hatt barn hadde jeg snudd hele tankesettet mitt, tenkt at min egentid forsvant i noen år. Det å sitte og pilse og være fyllesyk neste morgen er da langt verre enn at barna får seg noen sommerminner med ei sprø tante som lot de føle litt på frihet. Det er sunt og bra å avvike fra rutiner innimellom, opponere litt. Være litt ulydig, pushe grensene litt. Jeg var bare på side med barna, det var alt. 

Det er lett å si at "Hvis man har barn, så må man forstå at man ikke har egentid i de årene barna er små og bor hjemme" 

For det er som å si at "Du må jo klare å la være å tisse når du er på fjelltur i 48 timer". Altså ALT for lenge, og helt urimelig. 

Man forstår at man ikke har ubegrenset med egentid i de årene man har små barn. Men man MÅ faktisk kunne klare å ha noen pauser fra barna på disse årene. 
Man kan ha pause fra barna etter barnas leggetid. 
Man kan ha pause fra dem mens de er sammen med den andre forelderen. 

Det handler ikke om å dyrke seg selv. Men det handler om å kunne få lov til å være et selvstendig individ i litt tid gjennom også denne perioden. 
For mange er det jo en slags "pause" fra familielivet å gå på jobb. 

Det er ikke sunt for foreldre og barn å være i en 24/7/365 symbiose heller. Der barnet ikke på noe tidspunkt får bevege seg bort fra foreldrene. 

Men egentid kan altså være 30 minutter i dusjen, eller 1 time til å sitte i godstolen med en bok. Eller 30 minutter ekstra i senga en søndags morgen. 
Bare det å ha tid alene med sine egne tanker, er en slags frihet når man har barn som krever oppmerksomhet fra de står opp til de legger seg. 

Og disse foreldrene trenger dette også når de er noen uker på ferie. 
Litt tid på kvelden der de kan få lov til å bare være seg selv, og ikke ha ett øye på barna uansett hva man selv gjør.

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at det har vært noen kjeft her.

Men på generell basis - ja, det er innafor å kjefte i visse situasjoner.

Da får du lese hi på nytt

Anonymkode: 35e47...ebd

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke vært spesielt ufine?

Eh jo det har de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke barnløs og nei vi legger ikke barna tidlig i ferien 

Hun spurte vel TS og ikke deg?

Anonymkode: be9ba...7de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun spurte vel TS og ikke deg?

Anonymkode: be9ba...7de

Mulig det er nytt for deg, men dette er et diskusjonsforum og man kan svare 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så jeg er den som er et avvik fordi jeg arrangerte stylteløp på fjellet kl 22 hver kveld? Som de gleder seg til hele dagen? 

Ja, du tar ikke hensyn til andre. 

Hvorfor venter du så lenge med å arrangere dette løpet 

Har du ikke egne barn høres det ut som? 

Anonymkode: 1d346...88b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En måte foreldre tilpasser seg livet med barn på, er jo å tilpasse dagene sine ut fra barnets døgnrytme. Dvs ikke gjøre ting seint på kvelden, når barn er trøtte, men på dagtid når barna er våkne og opplagte. De fleste foreldre ville sikkert helst sove til kl 11 i feriene og sitte oppe og kose seg til kl. 02.00, men de gjør ikke det, for de tilpasser seg barnas behov. Virker som du har vanskelig for å se forskjell på hva som er dine behov som voksen og hva som er barnas behov. Ja, de synes det er gøy å leke, men det er tydeligvis dine behov som i størst grad bestemmer hvilke tidspunkt lekingen skal skje på.

Anonymkode: 44b06...af2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det har hun.

Nopes, foreldrenes jobb å være foresatte og da må de nesten ta ansvar selv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

Jeg hadda starta på øl i glass kl 20 uansett unger eller ikke.Øl er en salgsvare unger ser i butikken uansett

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kontrollbehovet har jeg som forelder, og ser verken hensikten eller ønsker å slippe det. Det er et sunt behov.

Det er kun et sunt behov om de ikke tar overhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så jeg er den som er et avvik fordi jeg arrangerte stylteløp på fjellet kl 22 hver kveld? Som de gleder seg til hele dagen? 

Hvorfor må det være klokka 22 på kvelden? Det kan man vel gjøre tidligere 

Anonymkode: 3679a...70e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som flere her, at du burde visst bedre selv også. 
Flere av barna er for små til å være oppe så lenge som de er nå i ferien. 

Problemet er ikke at du er barnslig. Problemet er ikke at du leker med barna. 
Problemet er nok KUN det at du setter i gang ting etter ditt tidsskjema og ikke tider som er tilpasset barna. 

Hadde du arrangert noe 08.00 på morgenen, eller 10.00 på dagen, så hadde nok foreldrene jublet. (Tipper flere av dem hadde jublet om du arrangerte noe 06.00 også. Antagelig er flere av dem våkne da. ) 

Og grunnen til at de ikke har sagt noe før, er antagelig at det ikke er et problem at barna blir sene i seng EN kveld. Ikke nødvendigvis to heller. Men når dette pågår over tid, og barna blir trøtte, kjipe og kranglete mot foreldrene, så er det ikke så kos lenger. 

For som flere påpeker. Barn vil sjelden innrømme at de er trøtte, særlig ikke om det skjer (eller kan skje) noe gøy. 
En 4-åring kan sitte med øyne som siger for hver gang barnet blunker, men insistere på at "Jeg er IKKE trøtt". Ofte i litt sint stemme, for det er lettere å holde seg våken om man er sint. 

Men barna er jo trøtte. Og de står opp grytidlig om morgenen, selv om de ikke har sovet nok. 
Og så bruker de morgenen og dagen til å krangle med foreldrene sine. (Kjempehyggelig ferie, ikke sant... ) Og når trøtte barn og trøtte foreldre begynner å nærme seg ferdige med dagen, og tenker på kveldsmat og leggetid, så kommer "Morro tante" og annonserer tur på stranda, eller "Hvem vil med på trampolina", med påfølgende stylteløp som skal være sent i kveld. 
Og så kan ikke foreldrene si "nei", for da er de de kjipe som nekter. 

At foreldrene vil ta en øl, eller et glass vin, handler nok lite om ølen eller vinen. Men om at de ønsker å kunne ha tid "som voksne" etter at barna er i seng. 

Og et barn som er giret opp etter bading, trampoline og stylteløp til langt over leggetid. De sovner sjelden på et blunk. Ofte må det brukes en del tid på å roe dem ned før de legger seg til å sove. 
Og "vipps" så var klokken 01.00, og foreldrene får endelig slappet av. (Dvs. de må jo legge seg selv, for de må opp 05.30 i morgen tidlig når barna våkner igjen.) 

Når du som "morro tante" finner på ting med barna; tar du ansvaret for dem da? Eller bare leker du sammen med dem? 
Altså, tar du dem med deg på stranda? Eller må foreldrene være med og passe på dem? 
Er du ansvarlig på trampolina, og tar følger med og tar ansvar om noe skulle skje? Eller må det være med voksne som passer på mens du leker? 
Altså: Er dine påfunn en aktivisering av BARNA? Eller er dine påfunn en aktivisering av barn og foreldre? 

For om du aktiviserer barna, og lar de voksne ha litt ferie uten å måtte passe på, så har de jo litt fri. 
Men slik dette legges frem, så får jeg inntrykk av at det ikke tas så mye ansvar, men lekes. Og det betyr jo at foreldre som allerede har aktivisert egne barn fra morgen til ettermiddag, også må delta i aktivitetene på kvelden. (Og SÅ må de legge barna etterpå.) 
Så i praksis fratar du dem muligheten til å slappe av på ferie. 

Og istedenfor å gå på rommet som en snurt tenåring og furte... Tilpass deg! 
Finn på ting med ungene i deres vanlige våkentid. 
Er barna oppe fra 06-19,  ja så finn på ting i tiden mellom 06 og 19. 

Du kan jo også finne på ting med ett eller to barn av gangen? Så kan du faktisk ta ansvaret og gi foreldrene litt pause? 

Dette har jo potenisalet for å være kjempestas for alle. Men det må bare tilpasses litt. 

Her setter du fingeren på alt som er galt med opplegget til Ts. De stakkars foreldrene får jo null pauser og altfor lite søvn selv, fordi legging skjer langt på natt og barna blir mye surere, kranglete osv pga for lite søvn. Det er jo ferien fra hælvete fordi Ts kommer og skal være morro-tante.

Og hvorfor arrangerer Ts ting til langt på natt? Jo, fordi Ts selvfølgelig sover til langt på dag og har en annen døgnrytme enn barnefamiliene. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her setter du fingeren på alt som er galt med opplegget til Ts. De stakkars foreldrene får jo null pauser og altfor lite søvn selv, fordi legging skjer langt på natt og barna blir mye surere, kranglete osv pga for lite søvn. Det er jo ferien fra hælvete fordi Ts kommer og skal være morro-tante.

Og hvorfor arrangerer Ts ting til langt på natt? Jo, fordi Ts selvfølgelig sover til langt på dag og har en annen døgnrytme enn barnefamiliene. 

Helt feil. Stått opp og ordnet frokost til alle de andre hver morgen, og de som må ha ølen sin sover lengst. Driver underholdning for barna på morgenen også, muligens derfor de er blide fra morgen til kveld? Jeg steker hjemmelaga brød hver morgen og stikker til nærbutikken før de andre våkner for å servere en god frokost. Arrangerer quiz etter at frokosten er inntatt, og rebusløp hver tredje dag. Har også flere sanghefte jeg har printet ut, og vi har allsang. Adjektivhistorier med familiemedlemmer, som alltid ender i latterkrampe. Barna sier jeg er den snilleste og beste tanta, og mange av foreldra virker hissige, korte i lunta og lei av ungene sine. Sånn er det flere steder ser jeg, lurer på hva sånne skulle med barn jeg. Føler de bare sitter og teller ned til dagen er over og ser egentlig ikke ut til å hygge seg i samspill med barna. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

En måte foreldre tilpasser seg livet med barn på, er jo å tilpasse dagene sine ut fra barnets døgnrytme. Dvs ikke gjøre ting seint på kvelden, når barn er trøtte, men på dagtid når barna er våkne og opplagte. De fleste foreldre ville sikkert helst sove til kl 11 i feriene og sitte oppe og kose seg til kl. 02.00, men de gjør ikke det, for de tilpasser seg barnas behov. Virker som du har vanskelig for å se forskjell på hva som er dine behov som voksen og hva som er barnas behov. Ja, de synes det er gøy å leke, men det er tydeligvis dine behov som i størst grad bestemmer hvilke tidspunkt lekingen skal skje på.

Anonymkode: 44b06...af2

Det har vært for varmt til å ha stylteløp før det tidspunktet. De har ikke orket det i varmen. Og etter den første kvelden med det maser de om stylteløp hele dagen. Alle var enig i at man måtte vente de første kveldene, og plutselig en kveld var det ikke greit for øltørste foreldre. Eller prosecco og pisspreik til langt på natt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...