Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, nettopp. Vi har en annen døgnrytme her, og da funker ikke sånne aktiviteter kl 22. Jeg har to små barnehagebarn, og er påskrudd fra første våkner rundt 0630, til siste sovner rundt 20-2030. Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke proseccoen som gjør at jeg vil ha ungene i seng før kl 20. Men jeg kommer til å få helt i frø om jeg ikke får et par timer for meg selv uten forpliktelser på kvelden. Ferien er intens, alle er oppå hverandre hele tida, og jeg får ikke det avbrekket som jobben normalt sett gir meg. Et par timen på kvelden er da helt nødvendig å ha for meg selv. 

Anonymkode: 3b55f...879

Det hadde jo uansett vært våkne barn til 22.00 i settingen ts er i. Man legger ikke 10-åringene kl 20.00 i ferien fordi man har med noen yngre barn. Mange snur døgnrytmen mye i ferier. Jeg er enig i at man ikke bør leke de heftigste lekene rett før leggetid, men at barn på 7-8 år er oppe til 22 er ikke uvanlig i Norge heller. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om du hauser opp barna så sent på kvelden, så får du stå opp med de om morgenen også. Sommerminner kan gjøres tidligere på dagen.

Foreldrene kjenner nok barna sine best.

Anonymkode: ba0c3...b80

Å da bør foreldre klare å si fra da vel!

Anonymkode: 35e47...ebd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, nettopp. Vi har en annen døgnrytme her, og da funker ikke sånne aktiviteter kl 22. Jeg har to små barnehagebarn, og er påskrudd fra første våkner rundt 0630, til siste sovner rundt 20-2030. Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke proseccoen som gjør at jeg vil ha ungene i seng før kl 20. Men jeg kommer til å få helt i frø om jeg ikke får et par timer for meg selv uten forpliktelser på kvelden. Ferien er intens, alle er oppå hverandre hele tida, og jeg får ikke det avbrekket som jobben normalt sett gir meg. Et par timen på kvelden er da helt nødvendig å ha for meg selv. 

Anonymkode: 3b55f...879

Men det er du, her har vi den leggetid uten problem i ferien, vi alle nyter den tiden på kvelden sammen! 

Anonymkode: 35e47...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Hev deg over de sure tullingene og fortsett som du har gjort! Ikke straff barna pga grinete foreldre! Men ta gjerne stylteløpet bittelitt tidligere på kvelden, ikke mine, men bare litt.

Anonymkode: b0e13...d4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og husk at de bare er misunnelige på deg som fremdeles ikke har mistet det indre barnet i deg, det har jo de åpenbart mistet!

Anonymkode: b0e13...d4a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg faktisk litt enig med de andre voksne. 

Mine barn er 8 og 11. De må legge seg 2100 ca ellers blir de trøtte og tverre dagen etterpå. De tar ikke igjen søvn og blir verre igjennom ferien.

Du skaper minner for livet, men gjør det gjerne litt tidligere. Jeg syns også at de voksne kan si i fra. Både til sine egen barn og til deg. Ikke bare la det sture og gå.

Lek med barna, men sett en grense ved 1900. Rolig lek etter det 🙂

Anonymkode: e3b40...4c7

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg regner med at barnas foreldre selv velger når sine barn skal legge seg. Da får de si ifra til sine egne barn at det er natta. Fortsett å være like leken og barnlig som du er - det er fantastisk!

Syns forøveig ikke 22 er så sent jeg da. Ettersom den yngste er 4 så klarer de fint å stå opp alene så foreldrene kan sove litt lenger😊

Anonymkode: 7eff4...a04

• Liker 2
Skrevet

Her virker det som om det er flere ting som skaper misnøye.

TS, hvor godt kommer du overens med de andre voksne? Er det slik at du tar rollen som koordinator for barna for å slippe samvær med andre voksne?

Stylteløp og aktiviteter er supert. Men HVER kveld? Og hvorfor ikke morgen/formiddag?

Jeg leser mellom linjene at du ikke drikker. Du tillegger det veldig mye vekt at de voksne skal ha en pils eller et glass vin. Men det dette handler om er at de fleste voksne ønsker tid til å være seg selv, ikke bare mamma og pappa, på kveldstid i feriene. En stabil døgnrytme er bra for barna OG for de voksne.

Det er nok mange ting sagens foreldre kunne vært bedre på, og det gjelder alle generasjoner. Men at de er rigide på leggetider er ikke en av dem. Og jeg beklager å si det - det er deres barn, ikke dine, her tar du feil. 

Hjelp dem å roe barna før sengetid, og sett deg ned med de voksne med en brus eller alkoholfri øl. En god ferie er for de fleste lek med barna OG gode samtaler med andre voksne.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Stylteløp kl. 22 på fjellet høres kjempegøy ut. Og hvis disse foreldrene bare plutselig ble veldig sure og kjeftet uten å ha sagt i fra på en ordentlig måte noen ganger først, så er det de som er urimelige i mine øyne. Måten de sa det på er jo heller ikke ok, samme hvor sinte de var. Det høres ut som noe med kommunikasjonen ikke fungerer helt i denne familien. 

Samtidig så kjenner ikke jeg disse folkene men å bastant si at en mor vil ha søskenflokken i seng for å selv kunne drikke prosecco syns jeg også høres urettferdig og ufint ut. Det er ganske vanlig at det skaper trøbbel om barn mellom 4 og 10 er i full aktivitet kl. 22. 

Sjuåringen min er ofte oppe til 22 nå i ferien, men da er hun utslitt. Og den siste timen er det rolige aktiviteter som gjelder, Hvis hun blir veldig urolig og tøysete, så er hun i ferd med å bli overtrøtt. Da følger jeg henne til sengs, ellers ender hun gjerne med å hylgråte og falle helt sammen. Hun tar igjen søvnen på morgenen om hun har vært oppe lenger. Femåringen blir helt ødelagt, og er stort sett glad for å legge seg 20. Men hadde det vært stylteløp, hadde hun jo ville vært med samme hvor trøtt hun var. Hun sover ikke lenger neste morgen. TS sier at barna her ikke tar igjen søvnen. Over tid vil noen av dem da blir helt utslitte, og ikke ha det så bra på ferie mer. Foreldre kjenner barna sine. Noen er sikkert for strikte og barna kunne tålt mer, noen lengter sikkert etter voksenprat og prosecco. Men hvis tante er på fjellet med barna og stylter, burde ikke det være noe problem å holde på med, så jeg gjetter at det er barna og neste dag de tenker på. 

Uansett, ufin måte disse foreldrene snakker til TS på. For en voksen som leker med barna slik, er fantastisk. Jeg hadde en slik tante og en onkel, og har mange gode minner. Men de hadde god kommunikasjon med foreldrene mine også, og om noe så hjalp de til med å få oss i seng når vi trengte det. 

Anonymkode: 64aa4...eb5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde grått av glede hvis noen gjorde slikt med barna mine, det er sommerferie og foreldrene får ta ansvar selv for leggingen, de kunne bare hørt med deg om du kunne tatt det tidligere. 
Jeg hadde faktisk ikke underholdt barna mer, foreldrene fikk gjort jobben selv. 
Jeg hadde også faktisk dratt hjem og tatt avstand en stund, voksne som kjefter på andre voksne er ustabile mennesker og vitner om uintelligente sosiale mennesker, å snakke med respekt for hverandre er minste kravet. 

Anonymkode: f241f...e1f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De sier jo at de ikke er trøtte. 

Anonymkode: f5167...d64

De på 14 er kanskje ikke det, men småttisene på 4 burde i seng et sted mellom 19-21 (senest). Ja, det er helt vanlig at de våkner til samme tid, selv om de har søvnunderskudd. Veldig usunt for utviklingen av hjernen, og så må foreldrene drive å fikse søvnrytmen som du har ødelagt i kanskje en uke etterpå. Og barna tror da at foreldrene er slemme som sier de må legge seg tidlig.

Problemet er ikke at du leker, men at du ødelegger for søvnen. Er du sikker på at de ikke har sagt til deg tidligere at barna er oppe for sent? Merkelig om de bare plutselig kjefter på deg og kun da nevner når barnas leggetid egentlig er.

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så jeg er den som er et avvik fordi jeg arrangerte stylteløp på fjellet kl 22 hver kveld? Som de gleder seg til hele dagen? 

Ja. 

Barn vil gjerne være våkne hele natta. Det er opp til voksne å sette grenser.

Selvfølgelig drikker man ikke foran barn, og det at de savner tusen sier vel mer om dem.

Uansett, du kan leke med ungene på et tidspunkt som gjør at de får falt til ro innen leggetid og som ikke holder naboer våkne.

Hilsen morrotanta på 40 som vet at det å kunne være barnslig ikke fratar meg "voksenansvaret"

Anonymkode: 2190f...9a7

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde grått av glede hvis noen gjorde slikt med barna mine, det er sommerferie og foreldrene får ta ansvar selv for leggingen, de kunne bare hørt med deg om du kunne tatt det tidligere. 
Jeg hadde faktisk ikke underholdt barna mer, foreldrene fikk gjort jobben selv. 
Jeg hadde også faktisk dratt hjem og tatt avstand en stund, voksne som kjefter på andre voksne er ustabile mennesker og vitner om uintelligente sosiale mennesker, å snakke med respekt for hverandre er minste kravet. 

Hadde du grått av glede hvis noen begynner å aktivisere fireåringen din kl 22??

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde du grått av glede hvis noen begynner å aktivisere fireåringen din kl 22??

Ja, men jeg har barn som takler forandringer i rutiner, jeg har fire barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

18?! Huff er jeg helt på jordet jeg eller. 

Ja det er du.

Anonymkode: b8ef1...97a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (32 minutter siden):

De på 14 er kanskje ikke det, men småtissene på 4 burde i seng et sted mellom 19-21 (senest). Ja, det er helt vanlig at de våk er til samme tid, selv om de har søvnunderskudd. Veldig usunt for utviklingen av hjernen, og så må foreldrene drive å fikse søvnrytmen som du har ødelagt i kanskje en uke etterpå. Og barna tror da at foreldrene er slemme som sier de må legge seg tidlig.

Problemet er ikke at du leker, men at du ødelegger for søvnen. Er du sikker på at de ikke har sagt til deg tidligere at barna er oppe for sent? Merkelig om de bare plutselig kjefter på deg og kun da nevner når barnas leggetid egentlig er.

Småtissene? 
En t for lite og en s for mye ga ordet en helt annen mening! :ler: 

Anonymkode: b8ef1...97a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du hauser opp barna så sent på kvelden, så får du stå opp med de om morgenen også. Sommerminner kan gjøres tidligere på dagen.

Foreldrene kjenner nok barna sine best.

Anonymkode: ba0c3...b80

Dette. 

Hvorfor kan du ikke arrangere stylteløp kl 18? Du høres jo veldig artig ut for barna hva angår lek og moro, men du forstår jo åpenbart ikke konsekvenser av at barna sliter med konstant søvnunderskudd samtidig som at barnas foreldre får null voksentid.

Anonymkode: 9b577...4b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

forskjellen her er vesentlig, bryllup er EN DAG - ferie er ofte over lengre tid.. Og det er ALDRI greit for et barn å ha søvnundersskudd.. 

Anonymkode: 8b18f... 

Handler om langt mer enn bare bryllup. Jeg husker da jeg var liten, vi kom ofte på besøk til venner og familie i ferien i 7-tiden og aperitiffer varte gjerne i noen timer mens grillen gjorde seg varm. Maten var gjerne klar i 21-tiden.

Husker spesielt en natt jeg som 8-åring lekte med walkie talkie med min onkel til klokken var 04. Han er død nå og det er kanskje det beste minnet jeg har med ham (eller kanskje da vi kjørte i 160 i en gammel 2CV på en racerbilbane). Mine foreldre skapte uforglemmelige minner for meg. det er ALLTID greit å gi barna det.

Og hallo?? Det er også norsk tradisjon å være lenge oppe om sommeren. Fra sitatet «du skal ikke sove bort sommernatta»!

Navlebeskuende norske foreldre som holder på rutiner «av prinsipp» for sine barn i sommerferien og bruker hver eneste kveld på å legge barna tror jeg ikke er særlig berikende.. da er det greit å løfte blikket litt og tenke: «hva er egentlig viktig i livet?»

Anonymkode: bb789...062

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke den barnslige oppførselen din som er problemet. Jeg er selv småbarnsmor og elsker å leke, men jeg tar det innenfor den tiden barna er våkne.

Jeg hadde også reagert negativt på din oppførsel, fordi du kødder med døgnrytmen til barna. Noen av dem er i barnehagealder og bør absolutt ikke herje rundt etter kl.22 (eller 23? 00?) om kvelden. Barn med søvnunderskudd oppfører seg ikke som seg selv og blir vanskelige å håndtere. Står du opp med dem og håndterer sinne/grine/hyle-utbruddene de får utover dagen pga for lite søvn?

Småbarnsforeldre er slitne og har egentlig ikke ferie, fordi de har ansvar for barna sine 24/7. Ofte er ferie mer stress enn hverdag, man bare flytter stresset til en lokasjon som er hyggeligere for barna.

Og voksentiden på kvelden handler ikke om å drikke Prosecco, men å få litt avkobling. Samtidig er det det beste for de minste barna. 

Konklusjon: Å hoppe på trampoline, leke etc = å være barnslig på den kule måten. Å kødde med døgnrytmen til barn og gi foreldrene ekstraarbeid pga dette = umoden drittsekkoppførsel.

Anonymkode: e7849...d3d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Navlebeskuende norske foreldre som holder på rutiner «av prinsipp» for sine barn i sommerferien og bruker hver eneste kveld på å legge barna tror jeg ikke er særlig berikende.. da er det greit å løfte blikket litt og tenke: «hva er egentlig viktig i livet?»

Anonymkode: bb789...062

Som forelder vil jeg si at det er viktig at vi alle har en fin sommer. Barna blir overtrøtte og grinete om de er utslitte på dagtid, og det blir de om de har vært oppe for sent. Da er det ingenting vi kan arrangere eller gi dem som blir bra - alt blir grining. De har det ikke bra, og de vet ikke hvorfor.

TS skriver ikke hva de driver med resten av ferien, men jeg regner med at barna leker og koser seg også på dagtid. 

Iom at min sønn begynner i ny barnehage etter sommeren og må kutte ut dagsoving, må jeg også tilrettelegge for at overgangen blir best mulig for ham.

Jeg har greie barn som ikke står i veien for samtale mellom voksne, så jeg kunne personlig helt greit hatt dem oppe lenger. Det er av hensyn til dem jeg opprettholder noen rutiner i ferien, som ellers består av mye farting, nye steder å sove og rutinebrudd.

Her har jeg også forskningen på min side - Hedvig Montgomery var ute og skrev om dette før sommeren, og ba foreldre holde på soverutinene for barna.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...