Gå til innhold

Irritasjon fra slekt over min barnlige side..

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ei 40 år gammel dame som har tilbrakt sommerferien på hytta med storfamilien. Her har vi hatt rene slektstreffet i snart to uker og solen skinner. Besteforeldre, barn og barnebarn i skjønn harmoni. Fettere og kusiner som nyter kvalitetstid. Jeg har dratt på stranda med barna, hoppet på trampoline, løpt på stylter og vet ikke hva. Elsker det. Her om kvelden ble jeg kjeftet huden full av flere, da de mente jeg hadde snudd rytmen til barna med å herje med dem til det ble altfor sent. De våkner like tidlig uansett og tar ikke igjen søvnen når de legger seg senere. Det var irritasjon over at man ikke kunne pilse tidligere, fordi man må vente til barna er i seng. Og gitt at de våkner like tidlig, blir tiden til voksentid for knapp. Dette hadde visst bygd seg opp over tid, og nå var flere irritert. Knakk sammen da jeg fikk kommentaren: hvilken 40 åring springer på stylter på fjellet klokken 22 på kvelden, hyttenaboene ler av oss. Jeg gikk og sturet på soverommet og har vært furten siden. Barna vil leke og jeg sier: det får noen andre gjøre! De er skuffet. Hva har jeg gjort galt egentlig? 

Anonymkode: f5167...d64

Du har ikke gjort noe feil

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får foreldrene få de i seng før, da! Deres ansvar.

Men jeg ville uansett aldri valgt stylteløp kl 22. Mer sånn kl 18.

Anonymkode: 9fb71...0da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så foreldrene klarte ikke å si "nå roer vi ned før natta!" Til sine egne barn og legger skylda på deg?

Anonymkode: 44ab3...e0c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Problemet er jo at barna ikke sover lenger om morgenen. Hvis de da skal være oppe flere timer ekstra hver kveld blir dette altfor lite søvn. Det er som at du som voksen skulle være opp til kl 02.30 hver natt og stå opp kl. 7 hver morgen, over en 14-dagers periode. Det er jo ikke en god ide.

Anonymkode: 44b06...af2

Men hvorfor stoppet ikke foreldrene det når det foregikk? Hadde det vært mine barn så hadde jeg sagt at nå er det kveldsmat og film før leggetid. Ferdig. Skal ts oppdra og passe på alt med de barna eller?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor stoppet ikke foreldrene det når det foregikk? Hadde det vært mine barn så hadde jeg sagt at nå er det kveldsmat og film før leggetid. Ferdig. Skal ts oppdra og passe på alt med de barna eller?

Nei det kan du jo si. Men ser for meg at det kan være litt vanskelig dersom ungene, som ts skriver, har gledet seg hele dagen til dette stylteløpet. Og forstår jeg det riktig at dette er noe som skjer hver kveld? I så fall hadde jeg nok etter et par kvelder bedt ts om å ta det tidligere på kvelden. 

Anonymkode: 44b06...af2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De sier jo at de ikke er trøtte. 

Det sier barn uansett, dattra mi kan bli et lite monster når vi sier hun er trøtt, 5 min etter har hun sovnet på sofaen 😄

Anonymkode: 54fdf...289

• Liker 6
Skrevet

Så jeg er den som er et avvik fordi jeg arrangerte stylteløp på fjellet kl 22 hver kveld? Som de gleder seg til hele dagen? 

De burde takke deg og gi deg en påskjønnelse. Barna skal vel å ha et avbrekk i hverdagen..

Tenk at pilsen er viktigere enn barnas hygge. Det er en skam.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (9 timer siden):

Det er jo altfor sent for barn i alderen 4-10 år! Tydelig at du ikke har barn selv. Skjønner godt at foreldrene blir irritert når du driver sånn. Det stylteløpet kan du da ta på dagtid! 

Nei det er da virkelig ikke altfor sent 

Anonymkode: 35e47...ebd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (9 timer siden):

Ja, du er virkelig helt på jordet når du arrangerer stylteløp for barn i alderen 4-10 år kl 22 på kvelden flere timer etter normal leggetid! Det skulle jo være unødvendig å opplyse en voksen dame på 40 år om dette selv om du ikke har egne barn. Normal leggetid for en 4-åring er rundt 19.30 og en 10-åring kl 21. Med stylteløp kl 22 er de kanskje i seng 23 og sovner 23.30. Voksne tilpasser ofte søvnen etter når de har lagt seg og står opp senere når de legger seg sent. Men barn er mer rutinepreget og våkner ofte til samme tid likevel dvs at de får for lite søvn med stylteløp så sent på kvelden. Tror nok ingen har noe imot at du finner på ting med barna, men stylteløp kl 22 er ikke ok. Hvorfor må du absolutt ha det så sent? Kl 18 som noen foreslår her eller før er bedre. 

Nei det er hun ikke , hettegif. Fine sommerminner kalles det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg heier på den voksne som skaper gode ferieminner for barna, ikke på de som vil drikke alkohol! Barna har uansett ferie de også så burde være greit å legge seg litt senere enn vanlig.

Anonymkode: 1de2f...1c2

👆

Skrevet
BareMay skrev (22 minutter siden):

De burde takke deg og gi deg en påskjønnelse. Barna skal vel å ha et avbrekk i hverdagen..

Tenk at pilsen er viktigere enn barnas hygge. Det er en skam.

Fys, man skal kose seg i varmen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er alt for seint å være opp kl 10 på kvelden for så små barn, regner med du ikke har barn? Så du burde selvfølgelig avtale med foreldrene når "lekingen" skal avsluttes på kvelden. Du har ingen grunn til å bli fornærmet, ei middelaldrende dame bør forstå såpass.

Anonymkode: 0c04e...7b5

Nei det er ikke altfor sent , kanskje for fine men ikke for alle andre 

AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig å bli sure , da kunne de vel heller sagt fra før da eller tann ansvarsforsikring barna !

Skrevet
pennyless skrev (6 minutter siden):

Fys, man skal kose seg i varmen.

Går fint an å kose seg i varmen uten alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Drømmetante hadde arrangert stylteløp kl 8. Om morgenen! Ikke kjempesent i halvmørket.

Anonymkode: 5e0e9...0c3

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

22 er litt sent ja. 😮 18 høres mer passende ut. 

Anonymkode: 7d10c...727

I syd-Europa er barn på den alderen ofte ute og spiser middag ved 21-tiden. Vi har et litt annerledes syn på leggetider her i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Om du hauser opp barna så sent på kvelden, så får du stå opp med de om morgenen også. Sommerminner kan gjøres tidligere på dagen.

Foreldrene kjenner nok barna sine best.

Anonymkode: ba0c3...b80

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo egentlig fantastisk ut. Om det er ett stylteløp kl 22 en kveld eller to i løpet av ferien så er det jo tipptopp tenker jeg. Om det er hver kveld så kan nok det gjøre 4,5 og 6 åringen til et dårligere versjon av seg selv. Om de natt etter natt får for lite søvn blir de surere og trøttere over tid, noe foreldrene trolig merker. Ikke sikkert det har så mye med proseccoen å gjøre, men mer at de trenger å koble litt av på kvelden. Jeg synes de burde fortalt det på en finere måte, og også satt pris på det gode initiativet ditt. 

Anonymkode: 3cb7e...874

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

I syd-Europa er barn på den alderen ofte ute og spiser middag ved 21-tiden. Vi har et litt annerledes syn på leggetider her i landet.

Ja, det kan være. Men når det tross alt er slik så blir det stort sett et problem å skulle snu døgnrytmen til alle barna. Det er jo ikke gjort i en håndvending. Det er dessuten gode grunner for å gjøre det slik noen steder i Sør-Europa. De sover gjerne middag midt på dagen når det er varmt og mer ubehagelig å oppholde seg i solen. Her har vi jo stort sett ikke det problemet. 

Anonymkode: 3cb7e...874

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Ja, nettopp. Vi har en annen døgnrytme her, og da funker ikke sånne aktiviteter kl 22. Jeg har to små barnehagebarn, og er påskrudd fra første våkner rundt 0630, til siste sovner rundt 20-2030. Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke proseccoen som gjør at jeg vil ha ungene i seng før kl 20. Men jeg kommer til å få helt i frø om jeg ikke får et par timer for meg selv uten forpliktelser på kvelden. Ferien er intens, alle er oppå hverandre hele tida, og jeg får ikke det avbrekket som jobben normalt sett gir meg. Et par timen på kvelden er da helt nødvendig å ha for meg selv. 

Anonymkode: 3b55f...879

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...