Gå til innhold

Hva er deres beste tips for å redusere terging og krangling mellom søsken? Jenter 3 og 5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste. Ønsker gjerne konkrete tips... hvis det finnes. Og gjerne erfaringer.

Anonymkode: 9fba6...938

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 og 5… du har nok 15 gode år igjen med igjen det, du.. 

Anonymkode: db085...cbd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La dem selv løse sine uoverensstemmelser, men dempe seg hvis det blir for heftig.

Anonymkode: 0d536...756

AnonymBruker
Skrevet

Begynne å la de løse krangler selv innimellom. Jeg har alltid blandet meg i mine barns uenigheter så må fortsatt mekle mellom 17 og 15 åringen. Min egen feil da. Men klart, har heldigvis roet seg litt siste 1-2 år. 

Anonymkode: be90e...292

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver å skape et lag av dem. For eksempel så er det alltid voksne mot barna på førstemann, aldri de to mot hverandre. I tillegg prøver vi å

la de fortelle hverandre gode nyheter. Typ i stedet for at det er jeg som forteller at det er taco til middag, så lar jeg en av de gjøre det. 

Anonymkode: 00fda...1c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la de ordne opp å løse konflikter selv i denne alderen. De trenger hjelp til hvordan. Vi har vært i nærheten under lek i den alderen, og fått med oss når uenigheter starter (og hvem som startet). Da er det lettere å snu situasjonen før det har blitt full klinsj. 
Hjelpt de å vente på tur om begge vil ha samme leke, evt bytte aktivitet om det bare blir dårlig stemning.

Typiske aktiviteter som ikke fører til krangling her i huset har vært maling/tegning, modelleire, legobygging (med en voksen som hjelper begge å finne deler), og alt av lek ute.

Anonymkode: f8d74...ffd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Gutter i akkurat samme alder. Det går fint helt til det er en som har for mange legoklosser, en som veltet noe, ene kjeder seg og erter den andre, osv. sleng på tiden før middag og litt dårlig søvn så har vi krig. Yngste elsker å plaga eldste og vi har komt i en dårlig spiral der han derfor stenger yngste ute av leken.

Tar alle råd med takk her også 😅 å la di løse dem selv fungerer bare delvis her.

Anonymkode: 950d8...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Å lære dem konflikthåndtering og hvordan de skal snakke sammen for å løse problemene via ord.
Funket fjell hos oss, lærte dem det ved å være veldig på en god stund da de var 2 og 4 år. Da var yngste gammel nok til å forstå og snakket godt. Når krangel startet stoppet jeg de og satte meg med dem og lærte dem at de skulle en etter en forklare hva so var problemet. Da begge hadde forklart sin side av saken skulle de begge tenke og se om noen kom på en løsning på problemet. De ble SÅ happy hver gang den ene kom på en løsning at den andre ble alltid med på det. Det tok ikke mange gangene før jeg hørte at de begynte å gjøre det selv, og siden den dagen har vi hatt veldig lite krangling. Og jeg har latt de løse problemene sine selv uten å bryte inn. I starten ble det jo utrolig urettferdige løsninger som alltid gikk ut over den minste. Men jeg lot det være. Minstemor var alltid fornøyd, så det at JEG så det som urettferdig lot jeg gå. De løse opp seg i mellom sp begge ble fornøyde, det er var det viktige. Etterhvert har det jo jevnet seg ut :) Har fulgt opp med enda flere strategier for å håndtere uenigheter underveis, nå er de 7 og 9 og de finner ut av ting. MEN, de krangler av kjedsomhet og sånt da, det er uunngåelig. Krangler fordi de vil egentlig. Men det er noe helt annet enn jeg ser hos mange andre. 

Så anbefaler alle å lese noen bøker om konflikthåndtering og overføre det til sine barn. Det handler bare om å snakke sammen og finne ut hva den andre parten mener og vil. Og da blir de fleste problemer løsbare. Og det som ikke er løsbart kan avsluttes, da kan man finne på noe annet eller gjøre noe for seg selv.

Anonymkode: 12657...563

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, overskriften sier vel det meste. Ønsker gjerne konkrete tips... hvis det finnes. Og gjerne erfaringer.

Anonymkode: 9fba6...938

Dere må fylle opp koppen deres med nok tilknytning til dere. Når den ikke er full går de løs på hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...