Gå til innhold

Har trent løping i tre måneder nå, ingen bedring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært semiprofesjonell langdistanseløper tidligere. Så fikk jeg barn, utviklet astma og hypothyreose, som gjorde at jeg hadde null krefter og dårlige lunger. Nå er jeg bedre, og jeg begynte å trene igjen. Det var svintungt til å begynne med. Så ble det ikke noe bedre. Like tungt, like dårlig tid, like dårlig utholdenhet. Skal jeg bare drite i det, og bare trene lett styrke?

Anonymkode: 26a41...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt lite info her.

Hvordan trener du? Hvor ofte og på hvilken måte? Hvor lenge har du trent? Er dette i samråd med lege, med tanke på astma og hypothyreose? Går du på medisiner.

Anonymkode: 47152...2d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt lite info her.

Hvordan trener du? Hvor ofte og på hvilken måte? Hvor lenge har du trent? Er dette i samråd med lege, med tanke på astma og hypothyreose? Går du på medisiner.

Anonymkode: 47152...2d1

Fastlege har null peiling på noen av delene, måtte krangle meg til Thyroid faktisk. Ikke kan de lese prøveresultater riktig, og ikke ønsker de å hjelpe noe særlig. Jeg trener som før, da jeg trente på et idrettslag og flørtet med NM-kravene for flere år siden, men selvfølgelig mer skånsomt og tilpasset ny vekt og alder. Går på Thyroid og Symbikort daglig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri klart å løpe mer enn et par hundre meter. Jeg har aldri satt min bein i et treningssenter, bortsett fra da jobben min førte meg dit for å fikse et lydanlegg. Brukte sikkert 25 minutter på å gå 3000 meter i militæret for 35 år siden. Aldri trent en millimeter utover det naturlige i lek og gymtimer på skolen. Har hatt bmi på over 40, men er nå nede i bmi 31 takket være slankemedisin. 

Må si jeg har et godt liv med OK helse tross en genetisk hjertefeil, god jobb, deilig kone og tre voksne barn. Kan ikke klage, og kan med hånda på hjertet ærlig si at jeg ikke savner å løpe maraton, være fjellklatrer og å ha lyst til å trene sju dager i uka. Har det fint som jeg har det...

Anonymkode: 8d3f4...deb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 22.27):

Jeg har aldri klart å løpe mer enn et par hundre meter. Jeg har aldri satt min bein i et treningssenter, bortsett fra da jobben min førte meg dit for å fikse et lydanlegg. Brukte sikkert 25 minutter på å gå 3000 meter i militæret for 35 år siden. Aldri trent en millimeter utover det naturlige i lek og gymtimer på skolen. Har hatt bmi på over 40, men er nå nede i bmi 31 takket være slankemedisin. 

Må si jeg har et godt liv med OK helse tross en genetisk hjertefeil, god jobb, deilig kone og tre voksne barn. Kan ikke klage, og kan med hånda på hjertet ærlig si at jeg ikke savner å løpe maraton, være fjellklatrer og å ha lyst til å trene sju dager i uka. Har det fint som jeg har det...

Anonymkode: 8d3f4...deb

Er du en slik en som tror at andres livsstil er et slags angrep på deg ...?

Anonymkode: 432af...6ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 22.06):

Jeg har vært semiprofesjonell langdistanseløper tidligere. Så fikk jeg barn, utviklet astma og hypothyreose, som gjorde at jeg hadde null krefter og dårlige lunger. Nå er jeg bedre, og jeg begynte å trene igjen. Det var svintungt til å begynne med. Så ble det ikke noe bedre. Like tungt, like dårlig tid, like dårlig utholdenhet. Skal jeg bare drite i det, og bare trene lett styrke?

Startet du for hardt slik at du bryter ned fremfor å bygge opp?

I følge fysioterapeuten min er det veldig vanlig når tidligere godt trente skal starte opp igjen etter avbrudd av helsemessige årsaker.

Jeg ble anbefalt å starte med en tidel av hva jeg gjorde før, og ha en progresjonsplan som føles minimal.

Det vil si at når jeg når et formmessig platå, der det før hadde vært naturlig å øke belastning for å oppnå progresjon, skal jeg holde det platået i 3-4 uker før jeg øker med maks 10%.

Det er gørra kjedelig, men det fungerer for min del.

Anonymkode: 462ef...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...