Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det er det. Ved å bistå i husarbeid, frigir man tid til foreldene til å være sammen med barnet. Ergo går dette inn i arbeidsoppgavene. Det å ha et barn med spesielle behov er krevende. Det skal være omfattende utfordringer for å få BPA, hvordan foreldrene velger å disponere bpaen er opp til dem. Men det SKAL stå i arbeidskontrakten. Arbeidskontrakten skal godkjennes av firmaet som ansetter bpa opp mot vedtaket som er gitt. 

Anonymkode: 4aca5...05d

Betyr dette at en familie først og fremst kan bruke BPA til husarbeid og i mindre omfang til barnet? Altså en 70-30 ordning? Tror nok det vil bli veldig gjennomtrekk med en slik ordning da. 

Kan dere legge til arbeidsoppgaver som ikke står i kontrakten fra før av, eller er dere strengt bundet til den?

Klart det er krevende å ha et barn med spesielle behov, men det blir også krevende å være assistent hvis den kan bli satt til alt mulig som ikke har med barnet å gjøre og som ikke er kjempenødvendig for å få hverdagen til å gå rundt..  Er det å vaske bil innafor? Vaske vinduer? Bake kake til assistentmøter?

Anonymkode: 13260...96f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miamaia83 skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri jobbet som BPA for barn men for voksne. En BPA skal hjelpe med de tingene brukeren ikke klarer på egenhånd. Om barnet er så gammelt at det ville gjort husarbeid om det var i stand til det tenker jeg at det er helt innafor. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så da er man også en personlig assistent for foreldrene? En hushjelp slash barnepasser. Så i praksis kan det mesteparten av jobben handle om å bistå foreldrene i huset, og i mindre grad barnet man er assistent for. Er denne fordelingen helt opp til foreldrene?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så da er BPA en erstatter for barnet? Altså barnet kan ikke tømme oppvaskmaskinen eller koke poteter, derfor skal assistenten være en stand in?

allice skrev (11 timer siden):

En BPA er jo "brukerstyrt personlig assistent". Personen du er BPA for skal bli "selvgående" i den aldersgruppen den er i, samtidig som du skal hjelpe til med hverdagslige ting som personlig hygiene m.m når du er på jobb. Er barnet 5 år? Bake boller med det, og rydde på soverommet. Er barnet 15, hjelpe til med Taco og rydde soverom, vaske bad etc. 

Er du en voksen sin assistent, er det alt. Da kan det være å pusse vinduer og lage julemiddagen men et barn blir det aldersbetinget.

Nei. Avlastning og praktisk bistand kan også inngå i et barns BPA-vedtak, og da vil arbeidsoppgaver som aldri uansett var tiltenkt et barn, kunne inngå. 

Det er ekstremt store forskjeller på hva et BPA-vedtak innebærer. Det er det som er vanskelig med BPA, for en BPA er ikke det samme i ethvert vedtak. Noen trenger bare hjelp til å komme seg ut døra og leve et vanlig liv, andre har hjelp av 3 BPA døgnet rundt, og trenger hjelp til både huslige oppgaver og medisinsk oppfølging. Per kan være godt egnet som BPA i hjem A og fullstendig uegnet som BPA i hjem B. 

Ikke generaliser hva en BPA skal og ikke skal gjøre, og hvilke egenskaper en BPA bør og ikke bør ha. Det kommer helt an på vedtaket og brukerens behov. 

Og ja, det er en krevende ordning, ikke minst fordi kommunene praktiserer dette så ulikt, og behovene er så forskjellige. 

Fra en brukers/forelders perspektiv bør man ha et litt edruelig forhold til hva man ønsker å kreve av en BPA. Jo flere "rigide" krav rundt husarbeid og oppgaver, jo vanskeligere vil det være å rekruttere og beholde BPA-er. Enkelte blir nok litt vel blinde på sine egne rettigheter og glemmer at i Norge med svært lav arbeidsledighet er det vanskelig å forvente og kreve "hva som helst" av noen som gjør en jobb til en forholdsvis lav lønn. Behovet etter BPA-er er skyhøyt, så hvis en bruker stiller for sære eller høye krav er det enkelt for en BPA å bare finne seg noen andre å jobbe for. Hva man har rett til på papiret er ikke det samme som hva som er realistisk å forvente. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå får jeg inntrykk av at dere holder dere til hva BPA er ment for. Men jeg har lest noen stillingsbeskrivelser hvor det står ordrett at man skal vaske hus, skal holde egen bil for å kjøre barnet, andre praktiske oppgaver en 5 åring aldri vil gjøre. Vaske etter barnet har spist er høyst innafor, men å stå å vaske vinduer eller oppussing er ikke det. Det er svært mange bpa stillinger som ligger konstant på finn.no, det virker til å tiltrekke seg lite folk/stort gjennomtrekk av mennesker. 

Anonymkode: 83204...f34

Akkurat som at ikke alle passer til å være assistent er det selvsagt noen som ikke er så gode arbeidsledere.  Har du vært utsatt for en sånn kanskje?  Som arbeidsleder er det viktig å finne en god balanse slik at man både får dekket behovene,  men også er fleksibel. 

Å være assistent er for mange en fin jobb som krever lite forkunnskap,  opplæring gis ut fra brukers behov.  Det er både grunnlønn, tillegg for kveld, helg, og alder/ ansiennitet. Kjemi mellom assistent og bruker er viktig. 

Hos oss har vi mange forskjellige assistenter,  noe som er en stor fordel for både barnet og hele familien.  Det er viktig å tenke på hva som er en god match i aktiviteter.  Jeg ville ikke sendt noen med vannskrekk på bading, eller satt sendt en assistent som ikke takler hester på riding. Assistentene våre oppfordres til å komme med egne forslag slik at vi ofte får nye og gøye impulser og inspirasjon fra dem. 

Stillingsbeskrivelse og oppgaver kan endre seg.  Til trygghet for både arbeidsleder og assistenter har vi kontaktperson hos leverandør og kan kjapt få svar på ting vi lurer på. Det kjøres også mange nettkurs og også fysiske kurs slik at assistenter får god opplæring i både rettigheter og plikter.  Samme gjelder for arbeidsleder. 

Anonymkode: 09c13...acc

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det hjelpetrengende sliter med å finne og beholde bpa-assistenter?

Om de betaler for det selv kan de kreve hva de vil. Men når det skattebetalerne som betaler så er det uetisk å bruke assistentene til husarbeid.

jeg vil i alle fall ikke at mine skattepenger skal gå til hushjelp for andre folk. Det kan de betale selv.

neste gang særinteressene roper opp om mer penger til bpa, vet i alle jeg at jeg skal gjøre alt jeg kan for å si dem i mot.

altfor ofte har særinteresser i dette landet fått ture frem uten motstemmer. Det må det bli slutt på.

Anonymkode: 6d9c1...c0d

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

BPA-er skal kompensere for funksjonsnivå hos bruker, det er ikke det samme som en au pair eller en hushjelp. Hvis man har et barn som er gammelt nok til å forventes at hen rydder sitt eget rom og kanskje er med og hjelper med matlaging osv., er det innafor. Men en 4-åring hadde ikke laget middag eller kjørt til butikken. En 4-åring hadde derimot kanskje hatt lyst til å snike til seg en rute sjokolade fra kjøkkenskapet mens foreldrene ikke ser og der kommer gjerne BPA inn i bildet 🥰🤭

Anonymkode: 79bf6...d5f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en ung dame som begynte som BPA i vår, hun stortrives i jobben.

Hun er BPA for en 12 år gammel jente. Så hun hjelper til med alt en 12 år gammel jente/gutt bør gjøre hjemme. Hun har en fast dag i uka der hun legger sammen klær sammen med mor i huset. Den unge damen har også lært både 12 åringen og lillesøstra å strikke, dette fordi mor i huset ikke kan strikke og hun synes det er en fin ting å lære seg. Og begge jentene synes det er kjempe morsomt å strikke. Ellers gjør den unge damen det familien ber henne om, veldig varierte arbeidsoppgaver. MEN denne familien er veldig nøye med å spørre om den unge damen synes det er greit at hun gjør de forskjellige tingene. (ta av bordet, sette i oppvaskmaskinen, ta ut av oppvaskmaskinen, underholde barna, se etter barna om mor må ut en tur, kjøre jenta om hun skal noen steder, være en "ekstra voksen" under forskjellige aktiviteter, osv) Nå er de blitt så trygge på hverandre at ting går litt av seg selv. 

Anonymkode: 86843...301

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn hadde BPA. Hadde aldri i livet falt meg inn å be en BPA om å gjøre noe husarbeid!!🤯 Det gjorde jeg selv når BPA tok han ut på aktivitet, kino e.l.

Synes det høres merkelig ut! Kan skjønne det hvis man er BPA for en voksen som bor alene. Men absolutt ikke et barn. 

Anonymkode: 69dea...cff

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kjenner en ung dame som begynte som BPA i vår, hun stortrives i jobben.

Hun er BPA for en 12 år gammel jente. Så hun hjelper til med alt en 12 år gammel jente/gutt bør gjøre hjemme. Hun har en fast dag i uka der hun legger sammen klær sammen med mor i huset. Den unge damen har også lært både 12 åringen og lillesøstra å strikke, dette fordi mor i huset ikke kan strikke og hun synes det er en fin ting å lære seg. Og begge jentene synes det er kjempe morsomt å strikke. Ellers gjør den unge damen det familien ber henne om, veldig varierte arbeidsoppgaver. MEN denne familien er veldig nøye med å spørre om den unge damen synes det er greit at hun gjør de forskjellige tingene. (ta av bordet, sette i oppvaskmaskinen, ta ut av oppvaskmaskinen, underholde barna, se etter barna om mor må ut en tur, kjøre jenta om hun skal noen steder, være en "ekstra voksen" under forskjellige aktiviteter, osv) Nå er de blitt så trygge på hverandre at ting går litt av seg selv. 

Anonymkode: 86843...301

Det var en ung dame!

Anonymkode: 07cfe...5c2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de betaler for det selv kan de kreve hva de vil. Men når det skattebetalerne som betaler så er det uetisk å bruke assistentene til husarbeid.

jeg vil i alle fall ikke at mine skattepenger skal gå til hushjelp for andre folk. Det kan de betale selv.

neste gang særinteressene roper opp om mer penger til bpa, vet i alle jeg at jeg skal gjøre alt jeg kan for å si dem i mot.

altfor ofte har særinteresser i dette landet fått ture frem uten motstemmer. Det må det bli slutt på.

Du vet denne jobben gjør også hjemme hjelp? Mange får bpa til den jobben slik at de kan velge å få huset vasket 1 sag i uka i stede for 1 dag hver 14 dag, skifte sengetøy tlf 1 dag i uka i stede for 1 gang i mnd, gå kommet i dusjen 3 dager i uka i stede for hverv14 dag

For blir du gammel og får gjennom hjemmeseier i kommunen får du ofte mye mindre hjrlp til det en egentlig treng

Anonymkode: 6f181...61a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Miamaia83 skrev (På 27.7.2025 den 21.56):

Jeg har aldri jobbet som BPA for barn men for voksne. En BPA skal hjelpe med de tingene brukeren ikke klarer på egenhånd. Om barnet er så gammelt at det ville gjort husarbeid om det var i stand til det tenker jeg at det er helt innafor. 

Enig i dette. Og man må nok nesten bare spørre hva som forventes, det er vel alltid kontaktinfo i annonsene?
Vi har BPA til vårt barn og forholder oss til de tingene man kan forvente at barn på deres alder kan bidra med. Hos oss er det derimot umulig for BPA å gjøre husarbeid, da barnet må fotfølges til enhver tid og sjelden/aldri sitter i ro. Så vi er fornøyd om de tørker opp der barnet griser og rydder bort tallerken etter måltider.  Men noen sliter med det også. Og noen er det vi som må rydde opp etter..

Anonymkode: d0a50...356

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da lever du under en stein. Dette er helt virkelighetsfjernt.

Kommunene rundt omkring betaler for masse husarbeid rundt omkring. Hvem tror du gjør og betaler for husarbeidet i en bolig for alvorlig PU eller autisme? Det er akkurat det samme med BPA, bare at hjelpen foregår i et privateid (eller privatleid) hjem. 

Hva tror du for eksempel foregår i en barnebolig eller en avlastningsbolig? En ufaglært BPA er rimeligere enn en helsefagarbeider eller miljøterapeut som gjør husarbeid. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min sønn hadde BPA. Hadde aldri i livet falt meg inn å be en BPA om å gjøre noe husarbeid!!🤯 Det gjorde jeg selv når BPA tok han ut på aktivitet, kino e.l.

Synes det høres merkelig ut! Kan skjønne det hvis man er BPA for en voksen som bor alene. Men absolutt ikke et barn. 

Anonymkode: 69dea...cff

Det er jo enkelt for deg å si når sønnen din har så godt funksjonsnivå at han kan gå på kino. Men hvis han var så syk at du måtte passe han døgnet rundt, sammen med to BPA-er og en sykepleier til enhver tid, så hadde du kanskje følt det annerledes. Da kan det være god ressursbruk at en ufaglært tar oppvasken og vasker huset mens du som forelder på pleiepenger bidrar med stell og ikke minst kontakt og nærhet med din egen sønn. Husk at en god del hjem nesten er små minisykehus! 

For meg som skattebetaler er det da helt uviktig om BPA-en i en fremmed familie skifter på senger eller skifter medisinsk utstyr. Hele poenget med ordningen er jo å gi familien fleksibilitet til å styre litt selv. Mange foreldre som holder på å slite seg fullstendig ut ønsker selvfølgelig å bruke det lille overskuddet de har på tid med barnet. 

Alternativet er jo en barnebolig, og der er det kommunalt ansatte som gjør alt husarbeid. Absolutt alt. Er det så mye bedre? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har BPA blitt den ny au pair?

Anonymkode: bd6f2...594

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har BPA blitt den ny au pair?

Anonymkode: bd6f2...594

Nei. Er jo helt latterlig å sammenligne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 22.50):

Jeg har gjort husarbeid og ser ikke ikke på det som en utfordring. Man må være 2 voksne på barnet og foreldrene ønsket selv å være de to med barnet noen ganger, så da gjorde jeg andre oppgaver som foreldrene da ikke fikk gjort. 

Vaske, henge opp og brette klær, støvsuge, vaske badet, lage mat++ 

Har også handlet og hentet søsken i barnehagen. 

Anonymkode: bfd6b...a60

Enig. Det må være helt innafor at bpa'en gjør husarbeid som avlaster foreldrene dersom det skyldes at foreldrene bruker veldig mye tid på oppgaver knytta til barnet.

Anonymkode: 1329f...89e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (59 minutter siden):

Da lever du under en stein. Dette er helt virkelighetsfjernt.

Kommunene rundt omkring betaler for masse husarbeid rundt omkring. Hvem tror du gjør og betaler for husarbeidet i en bolig for alvorlig PU eller autisme? Det er akkurat det samme med BPA, bare at hjelpen foregår i et privateid (eller privatleid) hjem. 

Hva tror du for eksempel foregår i en barnebolig eller en avlastningsbolig? En ufaglært BPA er rimeligere enn en helsefagarbeider eller miljøterapeut som gjør husarbeid. 

Det er jo enkelt for deg å si når sønnen din har så godt funksjonsnivå at han kan gå på kino. Men hvis han var så syk at du måtte passe han døgnet rundt, sammen med to BPA-er og en sykepleier til enhver tid, så hadde du kanskje følt det annerledes. Da kan det være god ressursbruk at en ufaglært tar oppvasken og vasker huset mens du som forelder på pleiepenger bidrar med stell og ikke minst kontakt og nærhet med din egen sønn. Husk at en god del hjem nesten er små minisykehus! 

For meg som skattebetaler er det da helt uviktig om BPA-en i en fremmed familie skifter på senger eller skifter medisinsk utstyr. Hele poenget med ordningen er jo å gi familien fleksibilitet til å styre litt selv. Mange foreldre som holder på å slite seg fullstendig ut ønsker selvfølgelig å bruke det lille overskuddet de har på tid med barnet. 

Alternativet er jo en barnebolig, og der er det kommunalt ansatte som gjør alt husarbeid. Absolutt alt. Er det så mye bedre? 

Betyr dette at du kan delegere alle mulige slags oppgaver som er knyttet til huset? Er det noen ting du ikke kan spørre om, eller som du personlig synes blir feil å gi til assistenten? Kan dere for eksempel dra på utflukt med familien mens BPA er hjemme og vasker huset og lager middagen?

Jeg dømmer ikke, prøver bare å forstå ordningen

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har alle som har barn med BPA avlastning som en del av tiltaket? Om stillingsbeskrivelsen innebærer husarbeid, betyr det at de har det eller at de kan forvente det uansett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Betyr dette at du kan delegere alle mulige slags oppgaver som er knyttet til huset? Er det noen ting du ikke kan spørre om, eller som du personlig synes blir feil å gi til assistenten? Kan dere for eksempel dra på utflukt med familien mens BPA er hjemme og vasker huset og lager middagen?

Jeg dømmer ikke, prøver bare å forstå ordningen

ts

Kommer helt an på vedtaket og arbeidsbeskrivelsen. Men i et omfattende vedtak vil det å lage middag være en ganske mye enklere jobb enn å dra på "utflukt". 

Syns du det ville vært fornuftig om foreldrene aldri fikk reise ut med barna sine, fordi de hele tiden måtte gjøre husarbeid så snart anledningen byr seg, mens en svært pleietrengende femåring kun fikk oppleve verden utenfor med en BPA? 

Husk at det å ha et svært omfattende hjelpebehov i seg selv genererer mye ekstra husarbeid (mye klesvask og utstyr som skal holdes rent, hvis barnet utagerer mye kan det generere mye ekstra renhold og reparasjoner). 

Hva jeg personlig mener er ikke så relevant. Men jeg observerer en ordning som man sliter enormt med å få til å fungere, og som til syvende og sist vil føre til et dårligere liv for pårørende og brukere hvis (når?) den kollapser. Det er jo fordi ordningen skal omfavne så ekstremt mye forskjellig. I tillegg styres innholdet av kommunens økonomi. For en liten kommune med få innbyggere kan et omfattende 3:1 vedtak velte hele økonomien. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (23 minutter siden):

Kommer helt an på vedtaket og arbeidsbeskrivelsen. Men i et omfattende vedtak vil det å lage middag være en ganske mye enklere jobb enn å dra på "utflukt". 

Syns du det ville vært fornuftig om foreldrene aldri fikk reise ut med barna sine, fordi de hele tiden måtte gjøre husarbeid så snart anledningen byr seg, mens en svært pleietrengende femåring kun fikk oppleve verden utenfor med en BPA? 

Husk at det å ha et svært omfattende hjelpebehov i seg selv genererer mye ekstra husarbeid (mye klesvask og utstyr som skal holdes rent, hvis barnet utagerer mye kan det generere mye ekstra renhold og reparasjoner). 

Hva jeg personlig mener er ikke så relevant. Men jeg observerer en ordning som man sliter enormt med å få til å fungere, og som til syvende og sist vil føre til et dårligere liv for pårørende og brukere hvis (når?) den kollapser. Det er jo fordi ordningen skal omfavne så ekstremt mye forskjellig. I tillegg styres innholdet av kommunens økonomi. For en liten kommune med få innbyggere kan et omfattende 3:1 vedtak velte hele økonomien. 

Kanskje fornuftig for dere, men får dere assistenter som vil gjøre alt dette? Tenker du at det finnes en grense for hvilke oppgaver dere kan gi til assistenten?

Spørsmålet er jo også om dere skal legge masse oppgaver på BPA fordi dere selv vil tilbringe tid med barnet? Vil det også være hensiktsmessig å gi assistenten en pause?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 22.31):

Men er ikke dette nedfelt i lov eller retningslinjer fra før? Er det opp til assistenten å skulle godta eller forhandle seg til hva som er lov og ikke lov? 

For å få BPA så må man ha et vedtak. BPA- en skal hjelpe til med å dekke det behovet som vedtaket illustrerer. Dette er det som er nedfelt i loven, men det kan jo være så mangt. Det kan være en bruker som har fått vedtak om BPA 12 timer i uka på grunnlag av autisme diagnose, og behovet de timene er stort sett sosialisering i ulike arenaer. Da er det opp til brukeren å avgjøre om det er mest hensiktsmessig å bruke BPAen til det eller om man heller vil være med ett familiemedlem. Mens BPAen oppfyller oppgaver i huset, som familiemedlemmet skulle hatt i det tidsrommet. Dette kan forklares i at brukeren er mer trygg på sitt familiemedlem. 

Så kan en annen få vedtak på grunnlag av alvorlig sykdom og BPAens oppgave er å f.eks være våken nattevakt mens brukeren selv sover. De aller fleste BPA annonser oppgir hva som er behovet. Og resten må man faktisk bli enige om. 

Det at BPA jobben har ulike oppgaver er jo beskrevet stillingstittelen «Brukerstyrt  personlig assistent». Du er en assistent som er STYRT av brukeren. Hvis brukeren er et barn, må du naturligvis forholde deg til hva foresatte sier. Det er i bunn og grunn det en BPA er. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje fornuftig for dere, men får dere assistenter som vil gjøre alt dette? Tenker du at det finnes en grense for hvilke oppgaver dere kan gi til assistenten?

Spørsmålet er jo også om dere skal legge masse oppgaver på BPA fordi dere selv vil tilbringe tid med barnet? Vil det også være hensiktsmessig å gi assistenten en pause?

Ikke meg du spør, men BPAen kan bare pålegges oppgaver i de timene vedtaket gjelder. Og BPAen har selvsagt pauser etter arbeidsmiljøloven, det er en selvfølge det.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...