Gå til innhold

Hjelp, jeg skal telte med sønnen for første gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til en gutt på 6 år og han ønsker så gjerne å ligge i telt. Jeg er ikke noe Lars Monsen og har aldri ligget i telt før, men vil gjøre dette for hans sin skyld med et smil om munnen. 

Hva trenger man av utstyr for en telttur på høsten? Jeg har ikke den beste økonomien, men hvor kjøper man et solid telt til en ok pris. Finnes det noen steder der man kan låne telt? Hvor bør man telte? 

Gi gjerne alle tips og råd som dere har. :) Dette skal være en overraskelse.

Anonymkode: 7fc1d...99b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller satset på å låne telt av Bua, eller av noen du kjenner.

Er det varmt vær ute, trenger du ikke all verdens til utstyr. Liggeunderlag og sovepose kommer du langt med.

Et tips for mer komfort: Varmeflaske! Ha med en drikkeflaske i hardplast med skrukork (Nalgene-flaske), fyll den med varmt/nesten kokende vann ved leggetid. Ha en sokk/noe annet tøy utapå og legg den i soveposen. Det hjelper så innmari på å holde varmen gjennom natta å ha varmeflaske der, og så er vannet ca passe temperatur til å drikke på morgenen.

God tur ❤️

Anonymkode: 154a1...e0f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån telt og soveposer på Bua i din kommune. Da slipper du utgiftene med dette. Jeg telter helst på campingplass hvor man har toalett i nærheten. Men man kan telte hvor som helst. Ta med en kjølebag med litt mat og en engangsgrill og du er klar for tur. Det enkleste er gjerne det beste. 

Anonymkode: 59f2a...a7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut fjellforum.no, der kan du få tips og triks fra fjellvante😊

Anonymkode: 9dea0...650

• Liker 1
Skrevet

Hei, så morsomt at du skal overraske han med en telttur. 

Jeg vil anbefale å å gjøre det enkelt. Kanskje et enkelt pop opp telt fra for eksempel Biltema. Fin teltplassen i forveien, flatt og mykt underlag på et sted som er lett å komme til. Lag en plan hvordan dere skal gå på do, og hvordan dere kommer til stedet. Gjerne et sted der det finnes noe litt spennende å utforske for sønnen din, som i hans alder ikke trenger å være noe spesielt. 

Tenk på å kunne sove mykt, kanskje jukse med oppblåsbar madrass. Hvis det ikke er så seint på høsten skal ikke soveposer være så vanskelig. Men husk å ha på dere godt med varmt superundertøy, kanskje noe å ha på hodet. 

Natten i mørket, med lyder tett på (i et telt så hører men utrolig mye, bør du være forberedt på. Fint med en nattlampe kanskje hvis han kan bli mørkredd. 

Tøy og sko dere skal ha neste dag, oppbevarer dere i bunn av soveposen. 

Spise? Jeg tenker du kan se til at det blir mye "kose" ting å spise. 

• Liker 4
Skrevet

Lån utstyr på den lokale BUA. Liker dere det, så kan du investere i utstyr selv.

Det er verdt litt å ha brukbart liggeunderlag, ihvertfall for voksne, så et oppblåsbart er å anbefale. Det er kaldere å sove i telt enn inne, så sørg for brukbare soveposer. Er det sommer og varmt, så trenger dere dog ikke vinterposer. 

Tenk komfort om det er første telttur. Legg det til en natt du er sikker på det ikke regner. Trenger ikke gå veldig langt heller.

Lag litt luksus med god mat (trenger ikke kjøre frysetørret real turmat, lag heller egg og bacon, trekk noen pølser i brød, lag pannekaker og bacon til frokost, ferdig røre med på flaske funker fint). 
Lån gjerne med en hengekøye eller noen lette stoler å sitte ute i på kvelden før dere legger dere. Og lommelykter og myggspray og evt hatt m/myggnett.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre det litt enkelt med mat. En stor matboks med ferdigsmurte brødskiver med pålegg barnet liker, så berger dere. Så en pakke grillpølser dere steker på bål. Vannflasker. Og kanskje en brusflaske og litt snop til han. 

Sørg for komfort første gangen. En behagelig tykk oppblåsbar madrass, en ordentlig pute, kosebamsen, og sovepose. 

Anonymkode: c0688...e44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På BUA kan du låne alt du trenger, fra sovepose og telt til stormkjøkken og ryggsekk. Så prøv det før du eventuelt bruker masse penger på det.

Anonymkode: 1a14f...f20

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Lån utstyr på bua. Finn ut om dette er noe dere kan tenke å gjøre igjen før en går for å kjøpe eget.

Mat- smør brødskiver, ta med evnt pølser til å grille på et bål( hvis en kan lage bål der en er) eller en kan ha primus å lage mat på også. Hvis du vil ha noe mer spennende en pølse kan en ha eks grønsaker, litt smør og pølser/kylling/fisk i biter i folie og legge på bålet dette kan du gjøre ferdig før en går 

Inne på jeger og fisk er det oppskriftee på forskjellig tur mat, du kan fint bytte ut vilt kjøtt med bådecgris og storfe

Vill mat: Oppskrifter med fisk og vilt - NJFF https://share.google/jonV7TRB4HDrv8CqQ

AnonymBruker
Skrevet

Du er en god mamma!!!🙏🥰

Anonymkode: 26ff0...b87

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg turen til en plass i nærheten, hvor dere ikke behøver å gå så langt. 

Lån utstyr i første omgang, evt kjøp brukt på finn.no. Telt, soveposer, oppblåsbare liggeunderlag og primus. Kjekt å ha er «stoler» og/eller hengekøyer for å slappe av i.

Husk dopapir, søppelposer, fyrstikker, mat, drikke, snacks, tallerkener, kopper og bestikk, lommelykt, kortspill, bøker/blader, spikkekniv, badetøy, håndklær, liten øks/sag til ved, marshmallows/pinnebrød, batteridrevet lyslenke for stemning, pledd … stryk det som ikke er aktuelt for dere 😄

Anonymkode: abed4...f94

• Nyttig 2
Skrevet

Du får lånt ALT utstyr gratis hos BUA 1😊 og de kan hjelpe deg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du, i likhet med meg, ikke er Lars Monsen-type, så har du kanskje ikke erfaring med bål heller... Ser at flere tipser om bål og det er jo koselig når det funker. Men hvis bål ikke er noe gutten er opptatt av, så anbefaler jeg å legge lista lavere. Jeg får ikke til bål selv og det kan lett bli nedtur hvis du ikke har trent på det. Teltet bør du også trene på å sette opp, men det finnes telt som til og med jeg klarer å sette opp, så det fikser du. Lån på bua hvis dere har. Vi telter på plenen hos besteforeldre. Min er fornøyd med det for nå. Har du mulighet, så anbefaler jeg at dere holder dere i nærmiljøet, i tilfelle det ikke går. Det er mye lyder som barn ikke er vant til. Lommelykt/hodelykt hvis dere må på do på natta. Ullsokker kan være greit - jeg blir alltid kald på beina i sovepose. 

Anonymkode: 92098...3be

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er alenemor til en gutt på 6 år og han ønsker så gjerne å ligge i telt. Jeg er ikke noe Lars Monsen og har aldri ligget i telt før, men vil gjøre dette for hans sin skyld med et smil om munnen. 

Hva trenger man av utstyr for en telttur på høsten? Jeg har ikke den beste økonomien, men hvor kjøper man et solid telt til en ok pris. Finnes det noen steder der man kan låne telt? Hvor bør man telte? 

Ta med sånn til å ha foran øynene, blir sent mørkt. Og husk at du må sette av tid til å sove dagen etter når dere kommer hjem, ikke ha masse planer da 😅

• Liker 3
Skrevet

Start med å telte i din egen hage. Lån et enkelt telt, bruk diverse dere har i hjemmet som madrass og dyne. 

Ha med masse lesestoff, kort, tegnesaker osv. Sksp en magisk kveld hvor terskelen for å avbryte turen er lav. 

Repeter telt i hagen til dere begge er klar for å avansere ut i marka. 

Tvi tvi 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare kast deg ut i det. Invester i enkelt utstyr i starten, men pass på å få tak i gode liggeunderlag/madrasser. Det er alfa og omega for en god opplevelse 

Vi er teltfamilie! Vi elsker å dra på camping. Eller det som etterhvert har blitt glamping. Startet i det små for 12-13 med et enkelt 4-manns telt der det var akkurat plass til våre 2 barn og oss. Ingen luksus. Etterhvert har vi oppskalert til 7-mannstelt på 36 kvadratmeter med 3 soverom (vi har jo fått flere barn), oppholdsrom og fortelt. Vi har plass til langbord og 8 stoler, oppblåsbar sofa og lenestol, kjøleskap, hybelkomfyr og noen sammenleggbare oppbevaringsreoler. 

Nå tror jeg vi går for campingvogn om et år eller to. 

Anonymkode: 75554...788

Skrevet

Om dere har et aktivt Barnas turlag (DNT) der dere bor så kan det være supert å være med på aktiviteter de har 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bare kast deg ut i det. Invester i enkelt utstyr i starten, men pass på å få tak i gode liggeunderlag/madrasser. Det er alfa og omega for en god opplevelse 

Vi er teltfamilie! Vi elsker å dra på camping. Eller det som etterhvert har blitt glamping. Startet i det små for 12-13 med et enkelt 4-manns telt der det var akkurat plass til våre 2 barn og oss. Ingen luksus. Etterhvert har vi oppskalert til 7-mannstelt på 36 kvadratmeter med 3 soverom (vi har jo fått flere barn), oppholdsrom og fortelt. Vi har plass til langbord og 8 stoler, oppblåsbar sofa og lenestol, kjøleskap, hybelkomfyr og noen sammenleggbare oppbevaringsreoler. 

Nå tror jeg vi går for campingvogn om et år eller to. 

Anonymkode: 75554...788

Hva har dette dårlige selvskrytet med Ts å gjøre, som skal på sin første telt-tur? 

Anonymkode: c491c...219

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her øvde vi i hagen, nær dass og seng. 

Vi oppdaget fort att vi hatet teltlivet og var sjeleglad vi var nær dass og seng

Anonymkode: 59aa0...05c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange har allerede foreslått å låne på BUA. Meget godt forslag.

Et fint sted for første gangs telttur er en badeplass. Der er det som oftest plant og også ofte tilgjengelig toalett. Enkelte har vel også vannkran.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...