Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer akvarium, som 6-åringen kan ha på rommet. Vil det gå bra? Eller vil det lett knuses? Hva koster det å ha akvarium? Vi hadde det som barn. Fint å se på, men ble jo kjedelig til slutt.

Anonymkode: d989b...5c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi hadde det som barn. Fint å se på, men ble jo kjedelig til slutt.

Anonymkode: d989b...5c7

Hvorfor vurderer dere akvarium når dette er erfaringen? Hvorfor skal ungen din synes det er så mye mer spennende? Utenom de første dagene... 

Anonymkode: 2d4d4...158

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde ungene fra de var 5 år. Vi voksene hjalp til med å rense og skifte vann.

Yngste hadde kampfakta

Eldste hadde litt forskjellig.  Han tjente og litt penger pga de fikk unger, og dyrebutikken kjøpte ungene

Anonymkode: 47487...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt akvarium. Barna syns det var stas første uken, så ble det bare arbeid med det. Hver gang vi kjøpte en ny plante så fikk vi med snegler, mye styr. Ekkel lukt i huset.

Anonymkode: c7671...bdc

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde en thailandsk kampfisk. Bor alene. Vi hadde faktisk akvariet, eller boksen, hengende på veggen. Enkelt og greit og den døde etter et år. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet hvis du ikke har veldig interesse. Hvis barnet fortsatt er veldig interessert når han er tenåring og tar mye av jobben selv, så kan jeg vurdere det. Venninnen min hadde akvarium. Mye styr for å få rett kjemi og mange fisk døde. Kjedelig etter en stund ja. Bråker også en del synes jeg da (med tanke på at man skal sove i samme rom). Kan vel heller ikke lufte skikkelig på vinteren. 

Anonymkode: 8439e...49e

AnonymBruker
Skrevet

Vil øke luftfuktigheten på soverommet endel og gi dårlig innklima, og de går veldig fort lei i den alderen, så alt ansvar havner på dere foreldre. Jo mindre akvarium, jo mer stell og oftere fiskedød, altså anbefales ikke noe under 60l. 

Drar dere bort i 3 uker eller mer så må dere ha noen til å bytte vann/rengjøre også. 

Anonymkode: 4f56b...f22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er koselig for barn, og når de er lei kan man selge det videre. 

Anonymkode: 041d8...6f0

Skrevet

Er det ut med fisk i bolle? Er kanskje ikke spennende nok, hvis det eksisterer fremdeles.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og syvåringen kjøpte akvarium sammen. Jeg har god erfaring med akvarium så tanken var at hun skulle hjelpe meg med ansvaret. Etter en uke ca ble hun lei, så nå er det jeg som gjør alt av vedlikehold. Husk at akvariet er mer jobb en å bare putte fisken i vann. Du må passe på at du har riktig størrelse på akvariet, riktige vannforhold, at fiskene går sammen, osv osv. det er mer jobb en man tror. Barn kan ikke ha ansvar for et akvarium alene. 

Anonymkode: 4cb12...872

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (2 timer siden):

Er det ut med fisk i bolle? Er kanskje ikke spennende nok, hvis det eksisterer fremdeles.. 

Tror de fleste har kuttet det ut da det blir sett på som dyreplageri. Doffen dauer fordi han driter for mye på liten plass med for lite filtrering, og fordi han egentlig skal vokse til å bli en 40+cm stor fisk. 

Anonymkode: 4f56b...f22

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fiskebolle tror jeg heldigvis er noen år siden man fikk kjøpt sist, det er dyreplageri. 

Alt for liten plass, ofte ingen sirkulasjon i vannet, osv. 

Ts, husk at et lite akvarium krever mer enn et større et. Jeg hadde 60 liter en periode pga avl, og det måtte renses 'hele tiden'. 300 literen derimot er rimelig selvgående, med unntak av litt vannbytte, samt slamsuging i ny og ned. I tillegg er det ganske få fisker man kan ha, i et lite akvarium.

Anbefaler å søke kunnskap før man skaffer seg akvarium. Søk opp fiskene du vurderer å skaffe på akvarium.no

Fiskebasen kan du søke opp fisken, og blar du litt ned etter å ha klikket deg inn på info om fisken, får du opp 'forhold i akvariet for best trivsel'. Her ser du hvilken størrelse på akvariumet fisken kreves for å trives, ph, temperatur osv. Du kan også se om fisken du vurderer å kjøpe går sammen med de du har fra før av. Sparer deg for både bomkjøp, og unødvendig plaging av fisken.

Anonymkode: 82fed...0a8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en dvergpapegøye i stedet? Artige fugler! 

Anonymkode: 2699e...f93

Skrevet

Er det i det hele tatt lovlig i 2025?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en enorm investering å skaffe riktig utstyr og tidkrevende å holde fiskene friske. 

En hund er også dyrt og en del jobb, men barna vil nok få mer ut av å ha en familiehund.

Anonymkode: bc3c9...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...