Gå til innhold

Dere med nedforhandlet boliglånsrente - hvilken rentekutt får dere i deres bank nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere forhandlet ned renten min til å være lavere enn prislisten i banken min og nå får jeg marginal nedgang ved rentekuttet. Langt unna 0,25% :) . Vurderer å bytte bank pga .dette men ønsker å forhøre meg litt rundt. 

Hvordan er det hos dere i tilsvarende situasjon? Og hvilken bank har dere? 

Anonymkode: be47d...9b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forhandlet ned 0,5 prosentpoeng, så får ikke noe mer kutt nå.

Anonymkode: c4fa7...763

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har tidligere forhandlet ned renten min til å være lavere enn prislisten i banken min og nå får jeg marginal nedgang ved rentekuttet. Langt unna 0,25% :) . Vurderer å bytte bank pga .dette men ønsker å forhøre meg litt rundt. 

Hvordan er det hos dere i tilsvarende situasjon? Og hvilken bank har dere? 

Anonymkode: be47d...9b5

Men har du forhandlet nå etter rentekuttet? jeg gikk i utgangspunkte ned 0.10, en telefon til banken så endte det med 0.40 til slutt.

Anonymkode: 86462...600

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke senkningen som kommer i august? Hvilken bank har du?

Jeg forhandlet meg noe lavere enn nye kunder. Jeg fikk likevel nedgang på linje med Norges bank.

Anonymkode: 0723c...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forhandlet ned 0,5%. Fikk 0,25% nedgang nå.

Anonymkode: 40f74...f52

AnonymBruker
Skrevet

Forsøkte forhandle med DNB, men fikk avslag. Rente på 5,44%. Tror det blir bytte her. 

Anonymkode: dcfd3...cd9

Skrevet (endret)

I appen til Bulder bank ser jeg nå at jeg får 5.05% rente etter rentekuttet i august. Jeg har 25% belåningsgrad (de gir rente automatisk etter belåningsgrad).

Dnb har for tredje gang kontaktet meg og vil ha meg tilbake som lånekunde. Tok en kikk på prislisten deres.... over 6% rente på boliglån!? Haha. Nei takk. Greit, jeg bruker dem som dagligbank, men boliglånet mitt og sparekontoen min har jeg hatt hos Bulder Bank siste to-tre årene. (men jeg vet jo ikke hva Dnb hadde tilbudt meg av rente da, om jeg hadde vært interessert. Prislisten er en ting, individuelle "tilbud" for å kapre lånekunder er noe annet)

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5,04 nominell i DNB etter rentenedsettelsen. Forhandlet meg ned 0,29 prosentpoeng i vinter, og trodde kanskje ikke jeg fikk full nedgang nå, men det gjorde jeg. Eller «vi», jeg har en samboer, men det er jeg som håndterer alt med økonomi og bankforbindelser. 

Anonymkode: e400e...9c9

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

I appen til Bulder bank ser jeg nå at jeg får 5.05% rente etter rentekuttet i august. Jeg har 25% belåningsgrad (de gir rente automatisk etter belåningsgrad).

Dnb har for tredje gang kontaktet meg og vil ha meg tilbake som lånekunde. Tok en kikk på prislisten deres.... over 6% rente på boliglån!? Haha. Nei takk. Greit, jeg bruker dem som dagligbank, men boliglånet mitt og sparekontoen min har jeg hatt hos Bulder Bank siste to-tre årene. (men jeg vet jo ikke hva Dnb hadde tilbudt meg av rente da, om jeg hadde vært interessert. Prislisten er en ting, individuelle "tilbud" for å kapre lånekunder er noe annet)

IKKE gå tilbake til DNB. Jeg fikk satt ned renta litt (så lite at det nesten var flaut å si ja) i 2022 og har forsøkt flere ganger etter det, men har da fått blankt nei med begrunnelsen "det er for kort tid siden sist du forhandlet på renta". 😂 

Og før noen sier det: ja, jeg undersøker andre banker.

Anonymkode: 79fec...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IKKE gå tilbake til DNB. Jeg fikk satt ned renta litt (så lite at det nesten var flaut å si ja) i 2022 og har forsøkt flere ganger etter det, men har da fått blankt nei med begrunnelsen "det er for kort tid siden sist du forhandlet på renta". 😂 

Og før noen sier det: ja, jeg undersøker andre banker.

Anonymkode: 79fec...929

Nei, jeg har ikke tenkt å gå tilbake til de på boliglån :) Jeg er fornøyd med Bulder Bank. Nå har jeg uansett ikke så voldsomt mye igjen av boliglånet, så det er ikke kjempesummer å spare på og drive å flytte det rundt heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Har rammelån hos Nordea, ble satt ned fra 5,69 til 5,19 nominell. Fikk umiddelbar virkning på dagen i juni, når jeg ringte banken og sa DnB ga meg 5,19. De matchet med en gang.

Det nytter ikke å se hva bankene tilbyr på siden sin. Man kan få helt andre renter ved å forhandle med de, der de ser nærmere på din økonomiske situasjon. Kanskje bortsett fra Bulder, der er nok renten du får på nett den beste renten du kan oppnå. Jeg fikk tilbud om 5,19 mens den offisielle renten på nettsiden til banken var 5,9.

Anonymkode: 429d4...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har boliglån i DNB og fikk nylig beskjed om rentekutt, så nå er effektiv rente 6,66% :roll:

Takket være denne tråden fikk jeg ræva i gir og sjekket inne på Finansportalen om hvilke tilbud man kan få fra andre banker, og DNBs egne "ekstrabank" SBanken oppgir at de kan tilby 5,20% effektiv rente på et lån tilsvarende mitt. Det er jo egentlig en helt tullete stor forskjell, så jeg har sendt mail til DNB med de opplysningene jeg fikk opp og bedt om et bedre tilbud. Sier de nei eller kommer med et dårlig tilbud, flytter jeg lånet snarest.

Anonymkode: 23741...79a

• Liker 1
Skrevet

Jeg forhandlet ned renta med 0.25 noen dager før Norges bank satte ned renta. Fikk likevel 0.25 til etter det, med virkning fra 28 august da. Sparebank 1 Østlandet. 

Nominell rente blir 4.96.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet nylig fra DNB nominell rente 5,49 til Bulder effektiv 5,19. Rentenedgang skjer raskt etter nedgang fra Norges bank.

Prøvde forhandle med dnb, de var ikke interessert.

Anonymkode: 20455...f26

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske standard. Og grunnen til at jeg ikke gidder ha en bank hvor jeg må forhandle hele tiden for å få bankens «beste rente».

Anonymkode: afff6...827

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ganske standard. Og grunnen til at jeg ikke gidder ha en bank hvor jeg må forhandle hele tiden for å få bankens «beste rente».

Jeg har forresten dessverre lang erfaring med å forhandle med DNB - som kanskje sier ja, men de benytter enhver anledning til å sette renta mindre ned enn de andre når renta går ned, eller sette den mer opp enn andre når renta går opp. Så resultatet blir at den «gode framforhandlede renta» ganske kjapt slett ikke er så god lenger. 
Etter runde nummer x med dette tullet hos DNB ble jeg så sinna at jeg byttet. Har nå Bulder. Ingen ting å forhandle på. Helt supert. Unngå disse hai-forhandlebankene!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 5,24. Fikk melding om 4,99 en uke etter varsel om rentekutt.

Anonymkode: 0723c...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to boliglån med nominell rente på 5,95% of effektivt rente på henholdsvis 5,92% (lån på 1,85 mill) og 5,88% (lån på 3,6 mill). 

Vi har kjøpt nytt hus, og skal selge det gamle innen et år, og kommer da til å sitte med knapt 2 mill i lån. Akkurat nå har vi fradragsfritt fram til September. 😬

Er dette noe vi burde reforhandle? 

Anonymkode: e2eca...c86

AnonymBruker
Skrevet

Vi får 5,09% hos dnb fra slutten av august. Er det bra?

Anonymkode: dcfd3...cd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 11.33):

Jeg har boliglån i DNB og fikk nylig beskjed om rentekutt, så nå er effektiv rente 6,66% :roll:

Takket være denne tråden fikk jeg ræva i gir og sjekket inne på Finansportalen om hvilke tilbud man kan få fra andre banker, og DNBs egne "ekstrabank" SBanken oppgir at de kan tilby 5,20% effektiv rente på et lån tilsvarende mitt. Det er jo egentlig en helt tullete stor forskjell, så jeg har sendt mail til DNB med de opplysningene jeg fikk opp og bedt om et bedre tilbud. Sier de nei eller kommer med et dårlig tilbud, flytter jeg lånet snarest.

Oppdatering: jeg sendte mail til dem og viste til søk i Finansportalen som viste at renta deres er høy, selv etter rentenedgang. Jeg ble oppringt av ei dame som skravlet som en foss og hadde mange argumenter for både hvorfor det ikke var lurt å bytte bank (alle krever at man flytter alt) og hvor liten vits det egentlig er å nedforhandle renta på et forholdsvis lite lån ("det er jo bare snakk om noen hundrelapper her og der"). Hun argumenterte til og med mot SBanken fordi de bruker app, og fikk det til å høres veldig avansert ut ("Jeg vet ikke hvordan det er med deg og sånt?"), som om jeg er ei gammel kjerring som er livredd for apper! :ler:

Jeg lot henne nå bare skravle i vei og legge frem alle motargumentene sine, det var uansett ikke så enkelt å komme til orde. Til slutt konkluderte hun med at hun skulle sette med renta litt til, til 5,40 i nominell rente, men kunne ikke svare på hvor mye det blir i effektiv rente. Det var uansett ikke så nøye, mente hun.

Nå venter jeg i spenning på skriftlig bekreftelse og oversikt over min nye rente og nedbetalingsoversikt :) 
DNB altså, de er nå morsomme! 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...