Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva får egentlig mennesker til å drive med ekstremsport når det er så farlig? Et feilgrep kan føre til at man blir alvorlig skadet eller dør 😢 Med ekstremsport mener jeg for eksempel speedglideing, basehopp, hang gliding, hoppe med sånn ekkorndrakt og masse mer

de vet jo risikoen, så hvorfor gjøre det? Stopper de noensinne ? Altså om de på en måte «vokser det av seg» eller blir deg en hekt?  
 

 

Anonymkode: 31455...6ca

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

de trenger vel det adrenalinet da... altså dette er folk som muligens er disponert for å bli heftige rusmisbrukere, så jeg tenker det er mye bedre at de driver med ekstremsport enn å søke den samme "highen" på diverse rusmidler. 

Anonymkode: 2779f...9d1

  • Liker 2
Skrevet

Det er nok adrenalinet, følelsen av å ta sjanser og det kikket enkelte får av det??

Skrevet

Adrenalinet og tanken på at "det skjer ikke meg".

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

de trenger vel det adrenalinet da... altså dette er folk som muligens er disponert for å bli heftige rusmisbrukere, så jeg tenker det er mye bedre at de driver med ekstremsport enn å søke den samme "highen" på diverse rusmidler. 

Anonymkode: 2779f...9d1

Jeg driver med noen former for "ekstremsport", men har ingen som helst risiko for å bli avhengig av noe rusmiddler. Så der er det nok ingen sammenheng gitt. Alkohol f.eks har jeg aldri noen sinne drukket alene, og det frister heller ikke litt en gang å gjøre. Tror heller ikke det er noe mer rusbruk i disse miljøene enn i samfunnet ellers. De aller fleste er veldig opptatt av å minimere risikoen med aktiviteten mest mulig uten å ta bort fra opplevelsen.

Anonymkode: 2186d...1b6

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er adrenalinjunkier, og vil alltid ha behov for å pushe grensene litt til.. 

Anonymkode: fce5c...699

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om måten kroppen reagerer på noe den oppfatter som risikofyllt (adrenalin), men man kan gjøre mye risikoreduserende tilltak som likevel ikke tar bort fra kroppens opplevelse av risiko. F.eks kan man få en del adrenalin av å ta berg og dalbane, eller strikkhopp, eller zipline, el. selv om det har veldig lite reell risiko. Og på samme måte får man ikke mindre adrenalin selv om man som frikjører på ski og snowboard bruker hjelm ryggskinne, og skredutstyr, og sjekker skredforholdene. Eller av at man som basehopper bruker hjelm, gjør en buddysjekk, er veldig nøye med pakking og vedlikehold av utstyr og sjekker landingsspots på forhånd. Eller at man som akroflyger med paraglider bruker hjelm, luftpute i seletøyet, sjekker vindforhold, flyr over vann med redningsbåt, tar på seg flytevest, pakker med 3 nødskjermer, osv.

Man kan minimere mye risiko uten at kroppen oppfatter det som noe særlig mindre risikofyllt og reagerer med å produsere adrenalin.

Og en del (inkludert meg) kan være veldig risikobevisst på andre områder (som f.eks farlige stoffer eller sykdommer) selv om man driver med en risikofyllt aktivitet som man syns er gøy. Hvis en risiko aktivitet ikke er gøy å drive med ser jeg ingen grunn til å utsette seg for risikoen. Også må man hele tiden vurdere om risikoer er værdt å ta. Får man mer gøy ut av det enn man oppfatter at risikoen av aktiviteten innebærer. Og det samme gjelder alt mulig egentlig, f.eks er helserisikoen med den fyllekula værdt så mye gøy du skal ha det på den festen?

Anonymkode: 2186d...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke utsetter andre for fare, eller forventer sympati når det går galt får de drive på akkurat som de vil for min del.

Anonymkode: 7238b...b0b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger folk i det hele tatt å gå ut døren hjemme? Det kan være ekstremsport, du kan dø. 

Anonymkode: a16f1...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Nå driver ikke jeg med ekstremsport, men som med mye annet så er ofte statistikken over dødelighet misvisende.  Enkelte som driver med ekstremsport har tar mye høyere risiko enn andre som driver med samme sporten, men under tryggere omstendigheter. 

Er jo også bare å se på han som stupte i Oslo og ble lam.  Han sjekket ikke om det var trygt å stupe på det stedet. 

Ser også mange menn i bilulykker fordi de vil teste å kjøre raskt med bil, men ikke tar seg bryet med å teste bilkjøringen på lukket bane. 

Anonymkode: 90bb7...dad

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder skade og ulykke statistikk så føres det for blant annet paragliding og annen luftsport. Og det jeg hørte fra en paraglider klubb var at de aller fleste ulykkene var blandt nybegynnere og veldig erfarene piloter. Nybegynnere sier seg vel selv, mens for de veldig erfarene kan det være at de blir sløve på grunn av at alt er så rutine for de, eller at de vil utfordre seg litt ekstra da det er kjedelig å bare henge å dingle der som vanlig.

Anonymkode: 2186d...1b6

AnonymBruker
Skrevet

De er lei av livet.

Anonymkode: 98704...62b

AnonymBruker
Skrevet

Den vidunderlige følelsen av frykt 🩷 Og særlig følelsen etterpå!

Hilsen 45-åring som rir, klatrer, driver med kampsport, hopper i fallskjerm, hopper fra klipper, fridykker med haier, kiter og surfer. Kjører også moped i Thailand (dog ikke med barnet mitt), sitter bak på lasteplanet på pickuper i land der det er lov (også med barnet mitt), 

Anonymkode: 23b5a...b95

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva det er, så er det utrolig egoistisk. Utsette hjelpemannskap for stor risiko, når de må klatre for å hente idioten på en fjellhylle, eller når de skremmer vettet av sin familie, sine barn etc, som mye heller ville hatt pappa hjemme i god behold.

 

Anonymkode: 8c6b3...3e2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uansett hva det er, så er det utrolig egoistisk. Utsette hjelpemannskap for stor risiko, når de må klatre for å hente idioten på en fjellhylle, eller når de skremmer vettet av sin familie, sine barn etc, som mye heller ville hatt pappa hjemme i god behold.

 

Anonymkode: 8c6b3...3e2

Redningsmannskap har det som jobb. Jobben deres innebærer risiko uansett om det er trening eller et reellt oppdrag. Og de har selv valgt denne jobben (antagelig med liknende motivasjon som ekstremsport utøvere).

Familie har jeg ikke, men også der er det en risikovurdering man må ta. Jeg ville nok ikke BASE hoppet eller drevet med speedrining hvis jeg hadde hatt små unger, men frikjøring med ski eller snowboard med gode risikovurderinger, eller paragliding, eller kiting, eller downhillsykling, ol. hadde jeg ikke hatt noe problem med. Vil du også fordømme f.eks folk som kjører motorsykkel når de har familie? Det er jo en ganske stor risiko det også.

Anonymkode: 2186d...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 7.29):

Så lenge de ikke utsetter andre for fare, eller forventer sympati når det går galt får de drive på akkurat som de vil for min del.

Anonymkode: 7238b...b0b

Men de setter jo andre i fare når det går galt og redningsmannskaper må redde de på farlige steder. Da koster de også samfunnet mye penger. For de forventer jo å bli reddet om noe går galt.

Anonymkode: cc38d...4d6

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men de setter jo andre i fare når det går galt og redningsmannskaper må redde de på farlige steder. Da koster de også samfunnet mye penger. For de forventer jo å bli reddet om noe går galt.

Anonymkode: cc38d...4d6

Redningsmannskaper gjør egene sikkerhetsvurderinger. Det har f.eks flere ganger redningsmannskaper ikke har dratt ut i skredområder etter et skred selv om de vet at noen er tatt i skredet fordi de har vurdert forholdene som for usikre.

Dessuten er det en jobb de frivillig har valgt, og de utsetter seg for omtrent samme risikoen når de trener som når de gjør et reelt oppdrag. At noen trenger å reddes fører altså ikke til noe vesentlig mer risiko for redningsmannskapene siden de hadde trent på oppdrag når de ikke får inn noen reelle oppdrag.

Anonymkode: 2186d...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den vidunderlige følelsen av frykt 🩷 Og særlig følelsen etterpå!

Hilsen 45-åring som rir, klatrer, driver med kampsport, hopper i fallskjerm, hopper fra klipper, fridykker med haier, kiter og surfer. Kjører også moped i Thailand (dog ikke med barnet mitt), sitter bak på lasteplanet på pickuper i land der det er lov (også med barnet mitt), 

Anonymkode: 23b5a...b95

Hei Tom Cruise 🤭

Anonymkode: 2779f...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 19.46):

Hva får egentlig mennesker til å drive med ekstremsport når det er så farlig? Et feilgrep kan føre til at man blir alvorlig skadet eller dør 😢 Med ekstremsport mener jeg for eksempel speedglideing, basehopp, hang gliding, hoppe med sånn ekkorndrakt og masse mer

de vet jo risikoen, så hvorfor gjøre det? Stopper de noensinne ? Altså om de på en måte «vokser det av seg» eller blir deg en hekt?  
 

 

Anonymkode: 31455...6ca

De har mindre fryktsentrum og det skal mer til. 

De tør dermed ting andre ikke har turt og slik har det vært hele oppveksten. De får oppmerksomhet for dette, de er gode på dette, de blir glad i det de er gode på. De pusher komfortsonen fortere enn resten av oss. 

Det er en del av en aktivitet som ellers er sunn og bygger kroppen bra. F.eks alpint, terrengsykkel/enduro, parkour, stuping, skihopping (ok, slankinga er ikke bra). 

De stopper gradvis. De blir teknisk mindre flinke og mer etablerte. Spesielt om de har en karriere, så blir det en brå overgang et sted. Nå hører du ikke lenger mye fra sånne som Chris Akrigg og Danny McAskill. Det er begrenset hvor mange år man gjør backflip over et canyon drop. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...