AnonymBruker Skrevet 27. juli #61 Skrevet 27. juli Vet ikke hva det er med «duftfrie» vaskemidler, men det er som de da får lykt av vaskemaskin og tørketrommel og da velger jeg heller vaskemiddel og skyllemiddel med litt luft. Skal sies at min luktesans fanger opp mye og mye blir for mye, men ikke vaskemiddel. Anonymkode: b6cff...3b1 3
nordlending Skrevet 27. juli #62 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg brukte vaskemiddel med parfyme av mer eller mindre av gammel vane tidligere. Jeg tenkte ikke så mye over lukta. Unntaket var Milo, jeg har brukt parfymefritt vaskemiddel til ulltøy siden jeg flyttet ut fra foreldrene mine, fordi jeg opplever Milo-lukt som intens og liker lukta av ull og bambus. Da jeg fikk barn, byttet vi til parfymefritt av hensyn til barna. Et av barna reagerer også med utslett på parfyme i sengetøy når vi overnatter hos besteforeldrene. Og når sant skal sies så har nok jeg også klødd en del pga. vaskemiddelet uten å være klar over det. Ellers er jeg ikke blant dem som blir plaget av at andre bruker parfymert vaskemiddel og tøymykner. Jeg jobber i barnehage, og må innrømme at jeg syns noen barns tøy lukter godt når det er brukt såpe eller tøymykner med parfyme, men jeg er jo klar over at en burde unngå det. Jeg syns også det lukter veldig godt av sengetøyet til tanten min. Hun bruker en eller annen tøymykner. Og det er litt en guilty pleasure å nyte det når jeg besøker henne. Anonymkode: af5c5...105 Takk! Akkurat nå har vi ullvaskemiddel fra klar, men har normalt brukt milo. Har egentlig tatt for gitt at de var parfymefri, men ser nå at de ikke er det. Ønsker ikke parfyme - hvilket ullvaskemiddel bruker du?
AnonymBruker Skrevet 27. juli #63 Skrevet 27. juli nordlending skrev (58 minutter siden): Takk! Akkurat nå har vi ullvaskemiddel fra klar, men har normalt brukt milo. Har egentlig tatt for gitt at de var parfymefri, men ser nå at de ikke er det. Ønsker ikke parfyme - hvilket ullvaskemiddel bruker du? Milo kommer i både parfymert og uparfymert versjon. Anonymkode: 0172b...778 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #64 Skrevet 28. juli Kjøper parfymefritt, både til klær og meg selv. Eneste jeg bruker med lukt er deodorant og litt parfyme innimellom. Blir kvalm av mye lukt. Anonymkode: 9c4e1...77c
AnonymBruker Skrevet 28. juli #65 Skrevet 28. juli Begynte med parfymefritt etter jeg fikk barn. Og jammen forsvant den tørre, kløende huden jeg har slitt med hele livet! Bruker nå parfymefritt vaskemiddel (Blenda, Neutral, parfymefritt Milo/Nøstebarn), parfymefritt såpe/sjampo, håndsåpe, hudkrem etc. Og kjenner lukta av andre folks parfyme på mils avstand! Anonymkode: 079d7...59d 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli #66 Skrevet 28. juli Synes det lukter dritt av klær og tekstiler som er vasket parfymefritt, både på meg selv og hos andre. Det setter seg jo sikkert kroppslukt i alle klær, men jeg synes det er en tydeligere og raskere råtten lukt av parfymefrie klær, og særlig sengetøy. Når det er sagt så liker jeg ikke all type vaskemidler heller, for de fleste lukter altfor mye og altfor kunstig. Jeg trenger ikke at trøya mi lukter som den er marinert i eplejuice bl.a. Jeg bruker vakseark med en ren og frisk lukt, som ikke dreper alt annet. Og bruker heller ikke tøymykner som er av det som lukter mest. Anonymkode: 8027f...0ec 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #67 Skrevet 28. juli Etter vi begynte familieplanlegging har jeg gått helt over til kun Vossabia/andre økologiske kosmetikkprodukter og ting man får kjøpt på helsekostbutikker. Kjøper aldri ting med parfyme eller andre tilsetninger lenger. Aldri frisørsjampo og aldri vaskemiddel fra nærbutikk. Parfyme er helt ut for meg og er nå kun pynt i hylla, samboer bryr seg ikke med det heller. Anonymkode: 74481...6f4
AnonymBruker Skrevet 28. juli #68 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begynte med parfymefritt etter jeg fikk barn. Og jammen forsvant den tørre, kløende huden jeg har slitt med hele livet! Bruker nå parfymefritt vaskemiddel (Blenda, Neutral, parfymefritt Milo/Nøstebarn), parfymefritt såpe/sjampo, håndsåpe, hudkrem etc. Og kjenner lukta av andre folks parfyme på mils avstand! Anonymkode: 079d7...59d Anbefaler Sonett vaskemidler som du får kjøpt på Sunkost. Mye bedre enn Blenda, Neutral osv!! Anonymkode: 74481...6f4
AnonymBruker Skrevet 28. juli #69 Skrevet 28. juli nordlending skrev (20 timer siden): Takk! Akkurat nå har vi ullvaskemiddel fra klar, men har normalt brukt milo. Har egentlig tatt for gitt at de var parfymefri, men ser nå at de ikke er det. Ønsker ikke parfyme - hvilket ullvaskemiddel bruker du? Ikke meg du spør men uansett, prøv Sonett fra Sunkost. Anonymkode: 74481...6f4
AnonymBruker Skrevet 28. juli #70 Skrevet 28. juli Kjører parfymefritt og svanemerket. Det er det verste med å jobbe i barnehage. Små barn innsauset i grusom parfymelukt. Anonymkode: d35ce...a7e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #71 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vet ikke hva det er med «duftfrie» vaskemidler, men det er som de da får lykt av vaskemaskin og tørketrommel og da velger jeg heller vaskemiddel og skyllemiddel med litt luft. Skal sies at min luktesans fanger opp mye og mye blir for mye, men ikke vaskemiddel. Anonymkode: b6cff...3b1 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det lukter dritt av klær og tekstiler som er vasket parfymefritt, både på meg selv og hos andre. Det setter seg jo sikkert kroppslukt i alle klær, men jeg synes det er en tydeligere og raskere råtten lukt av parfymefrie klær, og særlig sengetøy. Når det er sagt så liker jeg ikke all type vaskemidler heller, for de fleste lukter altfor mye og altfor kunstig. Jeg trenger ikke at trøya mi lukter som den er marinert i eplejuice bl.a. Jeg bruker vakseark med en ren og frisk lukt, som ikke dreper alt annet. Og bruker heller ikke tøymykner som er av det som lukter mest. Anonymkode: 8027f...0ec Jeg har brukt Neutral i alle år, og får ingen lukt i klærne. Merkelig. nordlending skrev (21 timer siden): Takk! Akkurat nå har vi ullvaskemiddel fra klar, men har normalt brukt milo. Har egentlig tatt for gitt at de var parfymefri, men ser nå at de ikke er det. Ønsker ikke parfyme - hvilket ullvaskemiddel bruker du? Klar ullvask har jeg ikke sett uten parfyme, men den hvite til Milo er parfymefri. Anonymkode: 89b4c...824
AnonymBruker Skrevet 29. juli #72 Skrevet 29. juli Her begynte jeg med parfymefritt vaskemiddel for mange år siden da min datter fikk eksem og astma. Men jeg bruker Blenda sensitiv ennå,og Milo til ulltøy. Anonymkode: 43c66...6a7
Virrevirrevapp Skrevet 29. juli #73 Skrevet 29. juli Uparfymert. Er hud-allergisk mot mange typer parfyme. Er også greit at klærne lukter nøytralt.
AnonymBruker Skrevet 29. juli #74 Skrevet 29. juli Jeg bruker kun parfymefritt vaskemiddel og hvit eddik som skyllemiddel ved behov. Jeg liker Änglamark, Vilje, Klar parfymefritt, Blenda, Neutral, Milo parfymefritt. Jeg kjøper det som til enhver tid er billigst. Jeg brukte Omo i mange år, men de endret ingrediensene og den fikk et grønnskjær og etter det har jeg ikke tålt den, den trigger astmaen som bare det. Jeg bruker også parfymefri dusjolje og bodyfoundation, hårprodukter er det verre med. Det er vanskelig å finne noe som håret fungerer med og når jeg finner noe som er parfymefritt forsvinner det ofte etter kort tid fra markedet. Cutrin vieno sensitive (hårmasken er spesielt bra) og Jan Thomas har noen hårprodukter som er ok synes jeg. Anonymkode: 9f6d8...6df
AnonymBruker Skrevet 29. juli #75 Skrevet 29. juli Bruker noen ganger parfymert og noen ganger uparfyrmert. Alt ettersom hva som er på tilbud. Synes ikke vaskepulver med parfyme lukter så sterkt at det plager meg, lukter mest rent synes jeg. Tøymykner bruker jeg aldri. Sterk parfyme kan jeg få vondt i hodet av, så jeg bruker kun lette parfymer. Jeg føler at jeg lukter vondt hvis jeg ikke har på meg noe som lukter. Anonymkode: ec8a2...403
AnonymBruker Skrevet 17. august #76 Skrevet 17. august Jeg bruker parfymefritt vaskemiddel. Om klærne ikke lukter rent, så er det jo fordi de ikke er rene. Da må man vaske de én gang til, ikke maskere skiten med parfyme... Jeg får kraftig migreneanfall av parfyme som kan vare i dagesvis liggende i mørkt rom. Det går greit med parfyme i vaskemiddel og svakt parfymert shampo, deo, etc. Men alle monner drar, så jeg unngår parfymerte produkter for å holde meg under smertegrensen så lenge som mulig. Det at jeg ikke lenger tåler parfyme er pga at jeg har blitt kraftig eksponert for parfyme over lenger tid. En ny ansatt på kontoret som brukte ekstreme mengder. Etter en del sykefravær koblet jeg det, og det ble heldigvis slutt med parfyme på jobb. Men jeg må gå av bussen om det er mye parfyme der, og forlate rom med parfymerte mennesker (desverre også venterom hos lege). Det er også derfor jeg bruker parfymefritt selv, så jeg ikke skal bli enda mer intolerant. Pr i dag kan jeg faktisk gå på kino og kjøpesenter pga høyt under taket. Anonymkode: 9a3be...0ce
AnonymBruker Skrevet 18. august #77 Skrevet 18. august Parfymefritt, men tar gjerne noen dråper av doTerra sin lavendelolje i vaskemaskin eller tørketrommel. Skal jeg vaske sengetøy som skal henges ut til tørk, så drypper jeg noen dråper med Lavendel oppi. Det gir en god og frisk duft når sengetøyet tørkes ute. Skal sengetøyet tørkes i trommel, drypper jeg noen dråper på ulltørkeballer som jeg har inni trommelen. Dette gir ingen sterk parfymert lukt, og er helt naturlig lukt som alle tåler. Jeg bruker ellers nøytrale såper og bodylotion, men har lukt på shampoo og balsam. Jeg liker litt lukter, men ikke sterke, syntetiske parfymer. Anonymkode: b816a...341
AnonymBruker Skrevet 18. august #78 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg bruker parfymefritt vaskemiddel. Om klærne ikke lukter rent, så er det jo fordi de ikke er rene. Da må man vaske de én gang til, ikke maskere skiten med parfyme... Jeg får kraftig migreneanfall av parfyme som kan vare i dagesvis liggende i mørkt rom. Det går greit med parfyme i vaskemiddel og svakt parfymert shampo, deo, etc. Men alle monner drar, så jeg unngår parfymerte produkter for å holde meg under smertegrensen så lenge som mulig. Det at jeg ikke lenger tåler parfyme er pga at jeg har blitt kraftig eksponert for parfyme over lenger tid. En ny ansatt på kontoret som brukte ekstreme mengder. Etter en del sykefravær koblet jeg det, og det ble heldigvis slutt med parfyme på jobb. Men jeg må gå av bussen om det er mye parfyme der, og forlate rom med parfymerte mennesker (desverre også venterom hos lege). Det er også derfor jeg bruker parfymefritt selv, så jeg ikke skal bli enda mer intolerant. Pr i dag kan jeg faktisk gå på kino og kjøpesenter pga høyt under taket. Anonymkode: 9a3be...0ce Jeg har ingen allergier, men når folk dynker seg i sterk parfyme, så blir jeg både kvalm og får migrene. Friske parfymer gjør ikke slike utslag, men det er noen som bruker vanvittig sterk og mye parfyme 😕 Anonymkode: b816a...341
AnonymBruker Skrevet 19. august #79 Skrevet 19. august Parfymefri vaskemiddel og eddik istedenfor tøymykner. Jeg er duftsensitiv, og i tillegg liker jeg bare ikke lukta av vaskemiddel. Duftene jeg synes er gode er litt mer dype krydrete lukter, sitrus, urtete-lukter som rosmarin og lavendel. Synes alt av vaskemiddel lukter veldig plast/aktig, veldig falskt og ekkelt. Jeg foretrekker å lukte av produktene jeg bruker, fremfor vaskemiddel. Hva er vitsen med å kjøpe digge kroppsprodulter som lukter nydelig (og subtilt), når det blir druknet i vaskemiddelukt? Jeg har gitt opp å kjøpe klær brukt, fordi på det verste har det trengtes fem vask + to ukers lufting ute for å bli kvitt vaskemiddellukta. Anonymkode: 6b82e...f21
Million Skrevet 20. august #80 Skrevet 20. august (endret) De siste seks årene har jeg valgt parfymefrie vaskemidler/skyllemidler til klesvask og sengetøy/håndklær. Rett og slett fordi jeg synes den parfymerte varianten stinker, og lukten er en merkelig syntetisk stank som ikke er behagelig. I tillegg blander man lukter, først er det den parfymerte vaskepulver-lukten, som så i samme vask blandes med en helt annen lukt fra skyllemiddelet. Resultatet blir en grøt av sammenblandede syntetiske lukter som jeg ikke orker. Jeg har ingen allergier, så det er ikke det. Jeg synes bare det lukter for sterkt og for kunstig. Det lukter uansett nøytralt og rent av nyvaskede tekstiler som har lufttørket, når de er vasket med parfymefrie vaskemidler og parfymefritt skyllemiddel. Endret 20. august av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå