Gå til innhold

Parfymert VS uparfymert vaskemiddel: hvorfor velger du ditt valg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Velger rituals, i samme duft som jeg bruker i bodylotion, sjampo etc.

Anonymkode: 2ce9d...972

Har Rituals eget vaskemiddel? 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bruker Omo både den for farget og hvitt tøy. Og parfymert skyllemiddel, fordi jeg syns det lukter godt. 

Anonymkode: a1414...bfa

Omo har parfymefritt? Du tenker på den vanlige? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Elsker dufter. Bruker OMO, skyllemiddel, duftende bodylotion, deo, parfyme, har diffuser med eteriske oljer, har brenner med duftvoks 😄. Ingenting av det er heldigvis ulovlig 😉

Anonymkode: 2cb1d...4e8

Ingen nevnte forslag om å gjøre det ulovlig. 

——————

Det snåleste for meg er når folk har begge deler - parfymefritt til feks ungene og så vanlig til seg selv.

Nå tåler jo ikke jeg noe som helst lengre, men jeg vil jo mye heller lukte av en parfyme/bodylotion jeg synes var god enn spesifikt «vaskemiddel med eple/kanel/sjøgress» osv.

Jeg er ekstremt luktsensitiv og opplever ikke det lukter kjemisk etter parfymefri vask. Men om man sniffer i boksen, såklart. 

Vi har faktisk ei i klassen vi ikke kan ha besøk av fordi familien bruker en type tøymykner (eller husparfyme?) som er så intens at selv når vårt barn bare har vært på besøk hos dem - kun kort besøk - så lukter klærne, sekk osv selv etter flere vask og grundig lufting ute 🙈

Ikke vært borti noe sånt før. 

Anonymkode: e7252...c4f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fortsatt så er det de med allergi som må ta sine forholdsregler, og ikke forvente at alle andre skal tenke på de.

Anonymkode: c288b...f59

Sjarmtroll. 
Det er viktigere for deg å omgi deg med dufter enn at mange av oss blir skikkelig syke? 

• Liker 1
Skrevet

Kjøper det som er billigst å kjøpe i bulk

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det finnes en uendelighet av allergier her i verden, og ja, jeg tar hensyn til allergier innen rimelighetens grenser. Selv blir jeg også direkte syk av enkelte ting, og må ta enkelte hensyn i hverdagen på grunn av det. Tenker for eksempel DU på at jeg får overfølsomhetsreaksjon av noe du spiser hvis jeg sitter ved siden av deg på toget? Vel, du kommer antakeligvis til å tenke på det når jeg begynner å kaste opp. 

Anonymkode: 2b3e4...73f

Jepp jeg tenker på det og spiser ikke på andre steder enn steder som er spisesoner. Astma og allergi kommer gjerne sammen med matvareallergier.... Så jeg er svært nøye med å vaske hender ometter å ha spist slik at jeg ikke drar allergener på dørhåndtak, rekkverk, armlen og andre steder det er normalt å ta. Tenker på barn som er allergiske og fort tar seg i ansiktet og munnen, slik at de får i seg allergener. Spiser aldri på toget, buss osv.

Anonymkode: 32ce8...d34

AnonymBruker
Skrevet

Velger parfymefritt vaskemiddel så langt det lar seg gjøre. Bruker ikke skyllemiddel. Det hender jeg bruker bodylotion og/eller deodorant med parfyme, men da samme parfyme.  Jeg synes det er mer enn nok lukt, både gode og mindre gode, der jeg oppholder meg.

Anonymkode: 7e1b7...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk barn begynte vi med parfymefritt til alle. Kjøpte Omo nå nylig, etter 3 år uten, og det lukta helt forferdelig. Så da blir det parfymefritt igjen.

Anonymkode: 6348b...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Alltid brukt parfymefritt, bruker neutral. 
Har veldig lite lukt på andre ting og, synes deo/shampoo/såpe som folk flest bruker lukter veldig mye, bruker bare fra helsekosten selv. 

Anonymkode: eb2b0...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Bruker vanlig Omo (med parfyme antar jeg) og også skyllemiddel. Jeg reagerer ikke på noe i dem og syntes det er godt med litt såpelukt.

Anonymkode: f3710...246

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fortsatt så er det de med allergi som må ta sine forholdsregler, og ikke forvente at alle andre skal tenke på de.

Det er jo så vondt og vanskelig å vise hensyn. Det gjør verden så bra det der meg først meg selv og så min neste, om det er til MITT eget beste.

Anonymkode: 88355...c06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte vaskemiddel med parfyme av mer eller mindre av gammel vane tidligere. Jeg tenkte ikke så mye over lukta. Unntaket var Milo, jeg har brukt parfymefritt vaskemiddel til ulltøy siden jeg flyttet ut fra foreldrene mine, fordi jeg opplever Milo-lukt som intens og liker lukta av ull og bambus. 

Da jeg fikk barn, byttet vi til parfymefritt av hensyn til barna. Et av barna reagerer også med utslett på parfyme i sengetøy når vi overnatter hos besteforeldrene. Og når sant skal sies så har nok jeg også klødd en del pga. vaskemiddelet uten å være klar over det. 

Ellers er jeg ikke blant dem som blir plaget av at andre bruker parfymert vaskemiddel og tøymykner. Jeg jobber i barnehage, og må innrømme at jeg syns noen barns tøy lukter godt når det er brukt såpe eller tøymykner med parfyme, men jeg er jo klar over at en burde unngå det. Jeg syns også det lukter veldig godt av sengetøyet til tanten min. Hun bruker en eller annen tøymykner. Og det er litt en guilty pleasure å nyte det når jeg besøker henne. 

Anonymkode: af5c5...105

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (42 minutter siden):

Sjarmtroll. 
Det er viktigere for deg å omgi deg med dufter enn at mange av oss blir skikkelig syke? 

Tusen takk! Og ja. 

Jeg kjøper fullt lovlige varer. Hvis dette er så problematisk, ta det opp med produsentene. 

Anonymkode: 16a07...d9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe bevisst forhold til det. Parfymert/parfymefritt er ikke et kriterium når jeg handler vaskemiddel.

Anonymkode: bb2f7...1ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går mot strømmen i dette innlegget og velger parfymerte vaskepulver. Jeg synes parfymefrie vaskemidler lukter "kjemisk", og foretrekker at de er mildt parfymert for å dekke over laboratorielukta. 

Vi har alle lukter vi reagerer på. Selv elsker jeg lukta av vaskepulver ❤️ 

Anonymkode: 2b3e4...73f

Nei vi har ikke alle lukter vi reagerer på. De som faktisk reagerer, reagerer med hodepine, pustevansker, utmattelse, eksem, hjernetåke, svimmelhet osv.osv.osv..

Anonymkode: 89b4c...824

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har Rituals eget vaskemiddel? 

Anonymkode: e7252...c4f

Det har de. Clean perfume har også en parfyme som lukter gammeldags skyllemiddel, den er ganske populær, så du skal ikke se bort i fra at det er den du ofte møter på ute i offentligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "allergi", det er at kroppen til slutt begynner å reagere på noe som er giftig. Samme som at noen "tåler" løsemiddel, mens andre gjør det ikke fordi kroppen deres har fått nok. Ingredienslisten til parfyme, er "parfyme". Det er alt som står, fordi produsenten trenger ikke oppgi hva som er i det. 

Anonymkode: 89b4c...824

AnonymBruker
Skrevet

Har kronisk migrene, og parfyme samt sterke lukter er noe av det mest triggende for meg. Så jeg bruker parfymefritt vaskemiddel, shampoo, balsam og kroppssåpe. 

Anonymkode: d9382...340

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

synes mye vaskemiddel ikke lukter noe særlig godt? lukter liksom lite sofistikert, lett å bli dårlig av lukten ... men men, det er bedre å lukte disse banale luktene da, fremfor å lukte svette, at det lukter som at det er lenge siden det er vasket, lukter innestengt, eller at frityr/matlaging har satt seg i klærne osv. 

Anonymkode: 24767...fec

AnonymBruker
Skrevet

Det har de. Clean perfume har også en parfyme som lukter gammeldags skyllemiddel, den er ganske populær, så du skal ikke se bort i fra at det er den du ofte møter på ute i offentligheten.

hvordan lukter gammeldags skyllemiddel? 😅

Anonymkode: 24767...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt endel døgn på sykehus. Å den lukta som er i sengetøy og andre ting minner meg så mye om uparfymerte vaskemidler så det gjør meg uvel. Det er en lukt med det også for meg. Bruker omo og skyllemiddel med lukt. Men i små mengder og tørker alltid tøyet ute. Da blir det ikke sterk lukt. Men vi er heldigvis forskjellige . Mange parfymer som er for mye også. 

Anonymkode: b7c47...3f5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid duftende vaskemiddel fordi det oftest er det som er på salg.

Anonymkode: 1bee8...1e6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...