AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Jeg er i 40årene, og har lenge reagert på parfyme. Før det skjedde husker jeg ikke helt om jeg merket duften på vaskemidler til klær, men kan ikke huske jeg tenkte noe spesielt. Nå derimot merker jeg VELDIG, utrolig plagsomt. Uansett: Før i tiden hadde vi ikke så mye utvalg, nå er det litt forskjellig inkludert en par tre merker med parfymefrie vaskemidler til klær. Jeg kjenner noen som føler klærne ikke er rene om de ikke lukter noe - de bruker ikke parfyme osv i tillegg. Så er vel de fleste der at de har litt forskjellig med lukt. Såpe, bodylotion, div hudpleie og kanskje sminke. Bruker parfyme avogtil eller ofte. Før jeg reagerte på all lukt synes jeg særlig bodylotion med mine favorittdufter var digg å ha på. Men jeg tenkte aldri over ar jeg spesifikt ville ha vaskemiddel til klær med duft. Spørsmålet jeg har er: Hva er grunnen til at du i butikken velger vanlig Omo/whatever fremfor de uten parfyme? Synes du Neutral/Omo sensitive osv er kjipt på noe vis? Anonymkode: e7252...c4f
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Jeg velger alltid parfymefritt. Vaskemiddel lukter aldri godt! Shampoo og balsam lukter, men det er fordi jeg ikke finner alternativer som er gode nok. Jeg trenger de produktene til håret mitt, men velger alltid parfymefri bodylotion og dusjsåpe. Jeg syns generelt sett at det er for mange kvalme lukter å forholde seg til ila en dag(jobb, butikker, sosiale relasjoner osv). Jeg syns også at heavy parfymelukt og vaskemiddellukt er harry. Jeg har ingen allergi. Anonymkode: aba8d...ccb 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Jeg har lenge valgt de som kalles sensitive/uparfymerte. De gangene jeg bruker tøymykner er det det samme. Rett og slett fordi jeg ikke har behov for at nyvasket klær lukter parfyme. Velger da de med mindre tilsetningsstoffer. Anonymkode: 9122f...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Luktfri. Shampo lukter, dusjsåpe lukter noe annet, deodorant lukter osv. Det blir et sabla sammensurium av ulike lukter. Anonymkode: c730a...329 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli Bruker alltid uparfymert, unngår unødvendige stoffer og lukter der det er mulig. Jobber i helse, er kanskje litt «skadet@ av den grunn også, når det gjelder å unngå parfyme. Anonymkode: 38f96...415 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Ingen allergier og bruker parfyme, men bare hater lukten av vaskemiddel, og ikke minst lukten av tøymykner😒 Anonymkode: b6115...399
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Bruker parfymefritt. OMO stinker, merker det lett i garderoben hvem som er OMO-barn. Huff. Anonymkode: 0172b...778 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er i 40årene, og har lenge reagert på parfyme. Før det skjedde husker jeg ikke helt om jeg merket duften på vaskemidler til klær, men kan ikke huske jeg tenkte noe spesielt. Nå derimot merker jeg VELDIG, utrolig plagsomt. Uansett: Før i tiden hadde vi ikke så mye utvalg, nå er det litt forskjellig inkludert en par tre merker med parfymefrie vaskemidler til klær. Jeg kjenner noen som føler klærne ikke er rene om de ikke lukter noe - de bruker ikke parfyme osv i tillegg. Så er vel de fleste der at de har litt forskjellig med lukt. Såpe, bodylotion, div hudpleie og kanskje sminke. Bruker parfyme avogtil eller ofte. Før jeg reagerte på all lukt synes jeg særlig bodylotion med mine favorittdufter var digg å ha på. Men jeg tenkte aldri over ar jeg spesifikt ville ha vaskemiddel til klær med duft. Spørsmålet jeg har er: Hva er grunnen til at du i butikken velger vanlig Omo/whatever fremfor de uten parfyme? Synes du Neutral/Omo sensitive osv er kjipt på noe vis? Anonymkode: e7252...c4f Ulike klær ulike vaskemidler. Blenda sensitiv hvitt til sengetøy, håndklær, undertøy, kluter osv. av den enkle grunn at vi sover i sengetøy og har ikke behov for å ligge å puste inn rester av parfyme og andre kjemikalier om natten. Disse påvirker både immunsystemet og hjernen negativt. Taes opp i lungene og bringes videre i blodet, enkelt forklart. Lin, bomull og ull, Milo. yttertøy og tøy i daglig bruk syntetisk materiell vaskes i Ariel. Den har en duft som ikke er intens. Men hadde den fantes i duftfri ville mer blitt vaske i Ariel. Bruker ikke skyllemiddel, eddik eller annet tull. Duftsvak deo, Canoderm krem til kropper da vi får den på blå resept. Å belge parfymeriet, ingen balsam, ingen skyllemiddel er noe vi har gjort bevisst etter å ha hatt mye kontakt med nå avdøde Kjell Aas, og hans mange prosjekter. Kunnskap, kunnskap og mer kunnskap. Anonymkode: 5b078...49a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Parfymefritt. Jeg reagerer selv på parfyme, og flere jeg kjenner gjør det. Og da er det ikke lukten vi reagerer på, men jeg ser ut som en kjøttkake om jeg sover noen netter i sengetrekk vasket med parfyme. Man kan fint få rengjøringsprodukter som lukter friskt, uten at det er brukt parfyme også. Anonymkode: b75c8...776 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Parfymefritt, Omo er versting, Men jeg klør som faen om det er vasket med parfymert vaskemiddel. Tøymykner bruker jeg ikke. Anonymkode: ef571...e84 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli Bruker det som er vegansk. Men bruker ikke tøymykner. Anonymkode: 84db3...ec6
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Jeg har valgt parfymefritt vaskemiddel og oppvaskmiddel siden 90-tallet. Syns det luktet ubehagelig, og dessuten fikk jeg ikke sove om jeg sov hos noen med sengetøy innsauset med parfymert tøymykner. De senere årene har jeg også kuttet ut all annen parfyme, såpe, shampoo og hele sualmitten. Det stinker, og jeg tåler det ikke. Må faktisk gå med maske på butikken til tider fordi enkelte bader i parfyme, og kjøpesenter har alltid en eim av parfyme i hele lokalet, sikkert pga parfymeriene og at alt er åpent så luktene blander seg. Parfyme er jammen noe dritt - fysj. Anonymkode: 89b4c...824 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å belge parfymeriet, ingen balsam, ingen skyllemiddel er noe vi har gjort bevisst etter å ha hatt mye kontakt med nå avdøde Kjell Aas, og hans mange prosjekter. Kunnskap, kunnskap og mer kunnskap. Anonymkode: 5b078...49a Så dere belger parfymeriet, hvordan gjør dere det? Skjønner at du mente "å velge parfymefritt", autokorrekt kan være morsom noen ganger. Anonymkode: 89b4c...824 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Velger det billigste og det er oftest parfymert og jeg bryr meg ikke. Men jeg mener parfymefritt er bedre. Anonymkode: af76a...caf
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli Eg brukar OMO. Rett og slett fordi det er einaste vaskemiddelet eg ikkje reagerer på. Prøvd blenda og neutral men blir full i kløe. Medan andre parfymerte vaskemiddel gir meg vondt i hodet og kløe, Ariel er verstingen der. Kan lukte den på god avstand, og held meg unna. Brukar lite tøymykner, men på visse vasker brukar eg freshtech sidan mannen har nokre plagg som blir sure utan. Men brukar ikkje tøymykner på 90% av vaskene Anonymkode: 1ca74...0fb
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli Jeg bruker Neutral, og er oppvokst med parfymefritt vaskemiddel. Til ull, silke og kashmir bruker jeg Washologi Delicate Wash som har en behagelig, svak duft. Anonymkode: c9359...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Etter att jeg faktisk måtte slutte å besøke ei venninne fordi det var en ekstrem bruk av tøymykner der i hus, som jeg reagerte slik på, så sluttet jeg med parfymert vaskemiddel. Så lenge det lukter nøytralt er jeg fornøyd. Aldri reagert på det selv før , men plutselig slo det inn, ble skikkelig dårlig av det faktisk. Kvalm og uvel og tungpustet i timer etterpå. Min venninne kunne jeg tilslutt ikke ha besøk av engang, jeg fortalte om tøymyknerproblemet, men ho likte vist lukta for nå reiser jeg ikke på besøk der, og ikke kommer ho her. Så et tøymyknerluktproblem avsluttet ett vennskap. Men jeg puster nå bedre iallefall. Anonymkode: 12e75...998 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli Jeg går mot strømmen i dette innlegget og velger parfymerte vaskepulver. Jeg synes parfymefrie vaskemidler lukter "kjemisk", og foretrekker at de er mildt parfymert for å dekke over laboratorielukta. Vi har alle lukter vi reagerer på. Selv elsker jeg lukta av vaskepulver ❤️ Anonymkode: 2b3e4...73f 10 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er i 40årene, og har lenge reagert på parfyme. Før det skjedde husker jeg ikke helt om jeg merket duften på vaskemidler til klær, men kan ikke huske jeg tenkte noe spesielt. Nå derimot merker jeg VELDIG, utrolig plagsomt. Uansett: Før i tiden hadde vi ikke så mye utvalg, nå er det litt forskjellig inkludert en par tre merker med parfymefrie vaskemidler til klær. Jeg kjenner noen som føler klærne ikke er rene om de ikke lukter noe - de bruker ikke parfyme osv i tillegg. Så er vel de fleste der at de har litt forskjellig med lukt. Såpe, bodylotion, div hudpleie og kanskje sminke. Bruker parfyme avogtil eller ofte. Før jeg reagerte på all lukt synes jeg særlig bodylotion med mine favorittdufter var digg å ha på. Men jeg tenkte aldri over ar jeg spesifikt ville ha vaskemiddel til klær med duft. Spørsmålet jeg har er: Hva er grunnen til at du i butikken velger vanlig Omo/whatever fremfor de uten parfyme? Synes du Neutral/Omo sensitive osv er kjipt på noe vis? Anonymkode: e7252...c4f Velger parymefritt da jeg lenge har reagert allergisk på parfymert vaskemiddel. Etterhvert reagerte jeg på alt som var parfymert og kan ikke bruke noe med lukt. Dette inkluderer sminke som maskara eller øyenskygge. Må bruke balsam fra Jan Thomas (pure) som barberingskrem. De jeg bor med kan heller ikke ha parfymerte produkter dersom de skal klemme meg eller sitte tett inntil. Før tenkte jeg ikke over andres parfymelukter i særlig grad, men nå sjenerer det meg veldig. Når folk har tørket seg med håndkle med skyllemiddel som er parfymert, tatt på bodylotion og ansiktskrem, øyekrem, sminke (i alle mulige varianter så hele ansiktet er fylt opp), varmebeskytter på håret, stylingprodukter, parfyme, deo og klær med parfymert skyllemiddel så lukter de ikke godt. Lukt"bildet" er veldig støyende og jeg lurer alltid på hvordan det står til med lungene deres og hvor mange kvadratmillimeter av huden som ikke er nedsauset i kjemikalier og/eller ting som er hormonforstyrrende. For ikke å snakke om hodepinen og astmaplagene jeg får umiddelbart når jeg lukter dem🤕🤕🤕🤕🤕🤕 Anonymkode: 32ce8...d34 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bruker alltid uparfymert, unngår unødvendige stoffer og lukter der det er mulig. Jobber i helse, er kanskje litt «skadet@ av den grunn også, når det gjelder å unngå parfyme. Anonymkode: 38f96...415 Og vi som plages av slike lukter setter enormt pris på det!!! AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Luktfri. Shampo lukter, dusjsåpe lukter noe annet, deodorant lukter osv. Det blir et sabla sammensurium av ulike lukter. Anonymkode: c730a...329 Skjønner ikke folk at alle de "gode" liktene de elsker bare konkurerer mot hverandre og til sammen blir kaos og ekkelt? 🤯 Anonymkode: 32ce8...d34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå