Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært sammen med en kar i 2 år. Vi var det veldig fint sammen.

Han er veldig glad i mat. På et helt annet nivå enn meg. Deretter mengdene også. Han spiser over dobbelt så mye som meg. Vi deler alltid 50/50 uansett. Det er en god løsning synes jeg.

Men - når det kommer til godteri, sliter jeg litt.

Jeg kjøper inn, da jeg vil unne meg noe innimellom.

Han skal IKKE kjøpe da det er dyrt og usunt.

Derimot så kaster han i seg alt jeg kjøper. Kjøper jeg en boks is, borte. Jeg ender opp med å få 10% av alt jeg kjøper.

Som jeg kjøper for mine penger. Jeg har holdt kjeft lenge, men prøvd å si at det er ok om også han kjøper inn noe. Opp til fler ganger. Både på en ordentlig måte og også spøkefullt. Beskjeden er iallfall gitt.

I går kjøpte jeg en plate med sjokolade, stor plate. Jeg sa: så har VI noe å kose oss med i kveld.

Jeg går i dusjen. Kommer ut, og det er 15% igjen av sjokoladeplaten.

Jeg sa ingenting. Valgte å holde det hyggelig da vi skulle se film og jeg var sliten etter en lang dag.

I dag gikk han i kjøleskapet og tok siste rest.

Da sa jeg: Jeg kjøpte oss den i går. Du har nå spist hele. Jeg vil gjerne vite hvordan du tenker når du sluker hele platen alene og det ikke er noe til overs til meg?

Surt svar: Det har jeg ikke tenkt på, men jeg skal ALDRI røre godteriet ditt igjen!

Jeg sa så: Det er ikke et ok svar! Jeg ønsker å vite om du synes det er ok? Jeg selv hadde aldri klart å gjøre noe slikt hjemme hos deg. Eller noe sted for den saks skyld. Jeg hadde følt det var både egoistisk og dårlig gjort.

Han: Jeg skal aldri røre godteriet ditt igjen.

Og nå er han sur. Og jeg kjenner jo på at det er urettferdig.

Jeg har ikke kjeftet. Jeg holdt meg helt rolig og sa det på en ordentlig måte. Vi har i tillegg snakket om dette før.

Og ja - vi er voksne mennesker, så det er sikkert tåpelig å krangle om sjokolade vil mange si.

Allikevel ønsker jeg tips og råd på hvordan man kan løse noe slikt også lurer jeg oppriktig på om jeg er den vanskelige her? Er dette noe man bare må «finne seg i»?

Vi bor ikke sammen og vi deler ikke økonomi. Så jeg kjenner selvsagt på det.

Mannen skal ikke ha godteri, aldri kjøpe det og klager konstant på at han legger på seg. Allikevel fråtser han. Og da på min bekostning.

Og nei, han er ikke feit eller i nærheten av svært overvektig så det er ikke slik at han har et alvorlig problem eller noe.

Hører gjerne andres tanker her.

Anonymkode: 505ff...369

• Liker 9
  • Hjerte 21
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen som skrev tråden. Det samme gjelder brus. Jeg kjøper inn, han drar ned. Det gjelder faktisk ALT som kan anses som godteri, både av drikke og spiselige ting.

Og jeg synes svaret hans er passivt aggressivt. «Nå skal jeg straffes da jeg tar opp dette.»

• Liker 14
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke normalt ut å ikke tenke på andre i det hele tatt - han mangler empati. 
og veldig lite moden når han tar det på den måten og blir sur og ikke kan snakke om det. 

Anonymkode: f82da...069

• Liker 41
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt som venninner jeg har som ikke orker dessert, men som godt kan tenke seg at vi deler en og da skal de selvsagt bestemme hva de vil ha.

Veldig irriterende.

Anonymkode: 4405b...711

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har tydeligvis ikke selvkontroll. Normale mennesker sluker ikke alt godis uten å gi noe til andre, særlig når det ikke er de selv som har kjøpt det! Ærlig talt. Siden dere har hatt denne praten før og han ikke har endret seg så er det på tide at han fikk en beskjed som gikk inn. Da er det lett å slenge ut kommentar som skal gi DEG dårlig samvittighet, men dette handler utelukkende om at han fikk beskjed om dårlig oppførsel og ikke kan stå for den når han blir konfrontert. 

Anonymkode: aed52...707

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er litt som venninner jeg har som ikke orker dessert, men som godt kan tenke seg at vi deler en og da skal de selvsagt bestemme hva de vil ha.

Veldig irriterende.

Anonymkode: 4405b...711

Hvordan er det sammenlignbart?

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er egoistisk og grådig, og han har minimalt respekt og omtanke for deg. Han utnytter deg!

Han spiser dobbelt så mye som deg når dere er sammen, og du sponser mye av dette. Han nekter å kjøpe godteri og brus, så du betaler alt av dette - mens han spiser 80-90 % av alt godteri/brus.

Egoistisk, grådig, mangler empati og respekt for andre, og han viser seg som en umoden drittsekk i tillegg.  

Dette er LANGT fra et "fint" forhold.

Selv hadde jeg avsluttet, for det finnes virkelig ingen grunn til å finne seg i en så dårlig behandling fra en slik umoden egoist! (Og nei, gode øyeblikk innimellom hjelper virkelig ikke!)

Anonymkode: 6735c...7f0

• Liker 18
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet

Han er den teite, ja.

Du får ikke gjort stort med oppførselen hans, men det lureste er å enten alltid ha ekstra godteri i backup på et lurt sted, kun spise godteri når du ikke er sammen med han eller rett og slett aldri gå fra han og godteri alene. 

Anonymkode: 9d66a...274

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Si til ham at hvis han ikke vil spleise på brus og godteri, så får han la være å sluke det også. Så blir han sur, og det må han da bare bli.

For øvrig synes jeg ikke det er greit med 50/50 mat når han spiser 75%. Minimum burde DITT godteri handles inn på felles også da.

Jeg hadde bedt ham pelle seg ut å kjøpe ny sjokolade til meg, når han spiste opp MIN. Så kanskje det setter seg litt mer til neste gang. Han får bare bli sur.

Anonymkode: 5fd4b...e03

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har tydeligvis ikke selvkontroll.

Og selvinnsikt? Og furnuft? Og logikk? Og respekt?

Anonymkode: 47350...787

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv ikke små barn holder på slik, de skjønner at godteriet som er til alle skal deles omtrent likt. 

Anonymkode: f82da...069

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Han er teit

Anonymkode: 475e1...61a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han er veldig glad i mat. På et helt annet nivå enn meg. Deretter mengdene også. Han spiser over dobbelt så mye som meg. Vi deler alltid 50/50 uansett. Det er en god løsning synes jeg.

Derimot så kaster han i seg alt jeg kjøper. Kjøper jeg en boks is, borte. Jeg ender opp med å få 10% av alt jeg kjøper.

Som jeg kjøper for mine penger. Jeg har holdt kjeft lenge, men prøvd å si at det er ok om også han kjøper inn noe. Opp til fler ganger. Både på en ordentlig måte og også spøkefullt. Beskjeden er iallfall gitt.

I går kjøpte jeg en plate med sjokolade, stor plate. Jeg sa: så har VI noe å kose oss med i kveld.

Jeg sa ingenting. Valgte å holde det hyggelig da vi skulle se film og jeg var sliten etter en lang dag.

Da sa jeg: Jeg kjøpte oss den i går. Du har nå spist hele. Jeg vil gjerne vite hvordan du tenker når du sluker hele platen alene og det ikke er noe til overs til meg?

Surt svar: Det har jeg ikke tenkt på, men jeg skal ALDRI røre godteriet ditt igjen!

Jeg sa så: Det er ikke et ok svar! Jeg ønsker å vite om du synes det er ok? Jeg selv hadde aldri klart å gjøre noe slikt hjemme hos deg. Eller noe sted for den saks skyld. Jeg hadde følt det var både egoistisk og dårlig gjort.

Jeg har ikke kjeftet. Jeg holdt meg helt rolig og sa det på en ordentlig måte. Vi har i tillegg snakket om dette før.

Og ja - vi er voksne mennesker, så det er sikkert tåpelig å krangle om sjokolade vil mange si.

Allikevel ønsker jeg tips og råd på hvordan man kan løse noe slikt også lurer jeg oppriktig på om jeg er den vanskelige her? Er dette noe man bare må «finne seg i»?

Mannen skal ikke ha godteri, aldri kjøpe det og klager konstant på at han legger på seg. Allikevel fråtser han. Og da på min bekostning.

Og nei, han er ikke feit eller i nærheten av svært overvektig så det er ikke slik at han har et alvorlig problem eller noe.

Ukeshandler eller handler dere sammen? Si til han da at skal legge i handlevogna det godteriet og isen han vil ha, så gjør du det samme, sier han han ikke skal ha noe, så kjøp til deg selv og gjem det hjemme, så finner du bare frem litt til deg selv, kan være det er litt barnslig, men kanskje han da begynner å tenke litt, kanskje

Anonymkode: 525e8...7a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet det der. 

Anonymkode: 9a7d1...c1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er IKKE urimelig. 

Neste gang kan du godt presisere og minne han på hva han har sagt. "Jeg har kjøpt to sjokolader, denne her til deg, versågod, denne andre her er til meg. Forrige helg sa du at du ikke skulle røre mitt godteri. Så nå håper jeg at du ikke spiser min sjokolade denne gangen?"

Anonymkode: 2a790...f22

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har problemer med selvregulering, og ønsker derfor å ikke kjøpe inn godterier. Du gjør situasjonen vanskelig for ham, og han blir sårer/sur når du påpeker hans manglende kontroll. Du kan la være å kjøpe inn når han er på besøk. Da sparer du både penger og frustrasjon. 

Anonymkode: c0210...ab5

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bodde med en sånn en. Tilslutt gjemte jeg alt av godteri på forskjellige steder og fant frem litt og litt. 

Du må kanskje droppe godteri når han er der og heller kose deg når du er alene. 

Anonymkode: d6ef9...03b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har problemer med selvregulering, og ønsker derfor å ikke kjøpe inn godterier. Du gjør situasjonen vanskelig for ham, og han blir sårer/sur når du påpeker hans manglende kontroll. Du kan la være å kjøpe inn når han er på besøk. Da sparer du både penger og frustrasjon. 

Anonymkode: c0210...ab5

Hans problem å ikke kunne regulere seg. Han får beskjed om at begge skal kose seg, selv et barn forstår at man i hvert fall deler på 2. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er IKKE urimelig. 

Neste gang kan du godt presisere og minne han på hva han har sagt. "Jeg har kjøpt to sjokolader, denne her til deg, versågod, denne andre her er til meg. Forrige helg sa du at du ikke skulle røre mitt godteri. Så nå håper jeg at du ikke spiser min sjokolade denne gangen?"

Anonymkode: 2a790...f22

Så hun må bruke dobbelt av penger for at han ikke kan styre seg? 

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...