AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Dere som har eldre barn ( typ 12 +) hvor ofte sier dere ja til overnatting, kjøre osv ? Jeg synes man nesten ikke merker når det største barnet vårt på 13 har overnatting. De klarer seg jo stort sett selv, legger seg selv, bråker svært lite og lager mat osv til seg selv. Eneste jeg kanskje må hjelpe de med er å finne nytt sengesett, så skifter de selv. Skal sies at både dattera vår - og vennegjengen hennes - er svært høflige og ordentlige tenåringsjenter med lite "fuss" /drama. Vi sier stort sett ja, både til overnatting og for det meste ja til kjøring når vennegjengen vil på kino osv. Likevel Opplever vi at veldig mange andre foreldre i vennegjengen hennes sier nei, så det blir stort sett her de sover over. Selv om vi er det eneste hjemmet som har to barnehagebarn i tillegg, mens de andre "kun" har større barn. Vi har to små barn også i tillegg til hun eldste, så kanskje det er lettere for oss å si ja - siden vi uansett har de som er våkne tidlig og mye mindre selvstendig enn de største. Ikke vet jeg. Hvordan er det hos dere ? Hvor villige er dere til å si ja til overnatting/kjøring ? Og hvordan er andre foreldre i gjengen til barnet ditt? Anonymkode: 8e761...770 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli De må gjerne overnatte, men de er ikke vant til å bli kjørt. Skal de på kino eller annet i byen er det sykkel, beina eller trikken. Anonymkode: 00c4f...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Vi sa selvsagt ja til overnatting og vi kjørte, en selvfølge for oss Anonymkode: be9ae...8db 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De må gjerne overnatte, men de er ikke vant til å bli kjørt. Skal de på kino eller annet i byen er det sykkel, beina eller trikken. Anonymkode: 00c4f...fa1 Ja, de tar som oftest tog/buss, men hvis de skal på kino og filmen slutter etter 21.00 er ikke jeg så interessert i at de skal ta bussen hjem. Men virker som jeg er den eneste som har problemer med det, så da blir det vi som henter. Ts Anonymkode: 8e761...770
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli Vi har overnatting støtt. Sjeldent vi bare har ett barn i hus, de er gjerne to eller tre og noen ganger flere. Vi kjører åpent hus og de kjøres og hentes der det måtte være behov for det. Vi henter også venner eller kjører venner hjem. De er oftere her, enn jenta sover borte hos andre. Det er greit for oss. Legger oss ikke borti hva slags prioriteringer andre gjør. Jeg tenker at det er lettere for oss som bare har henne hjemme. Anonymkode: 62346...231
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Sier som regel alltid ja til overnatting. Og jeg henter alltid på fest (eldste er 16), henter om de er på kino sent i helgene etc. De fleste andre av foreldrene til vennene føler jeg er mer opptatt av å få drikke den vinflasken, enn å sørge for at de kommer seg trygt hjem - så da henter vi da… Anonymkode: 8929e...264 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste andre av foreldrene til vennene føler jeg er mer opptatt av å få drikke den vinflasken, enn å sørge for at de kommer seg trygt hjem - så da henter vi da… Anonymkode: 8929e...264 Dette høres dessverre kjent ut. Har opplevd flere ganger (med flere familier) at barna faktisk ikke får bli med på ting som krever skyss, fordi foreldrene vil ha "fredagsvinen" sin og dermed ikke kan kjøre. Men om jeg tilbød skyss, gikk det fint. Anonymkode: 595c2...709 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sier som regel alltid ja til overnatting. Og jeg henter alltid på fest (eldste er 16), henter om de er på kino sent i helgene etc. De fleste andre av foreldrene til vennene føler jeg er mer opptatt av å få drikke den vinflasken, enn å sørge for at de kommer seg trygt hjem - så da henter vi da… Anonymkode: 8929e...264 Ja.. Dessverre det som er mitt inntrykk også , at foreldrene til vennene til dattera vår - som kun har eldre barn- drikker vin til kvelds osv. Mens vi som har små barn ikke drikker og uansett er hjemme, så da havner jo kjøringa på oss. Senest nå i stad hadde dattera mi og ei venninne lyst å dra på kino, men filmen sluttet 22.30. Jeg tenker at det er uproblematisk i sommerferien, og hvis det er den aktiviteten to tenåringsjenter velger - så støtter jeg det mer en gjerne. Men de andre foreldrene ga beskjed om at de måtte ta bussen hjem , siden de skulle drikke vin, men jeg tenker at jeg ikke vil ha to tenåringsjenter alene på bussen hjem så seint... Ts Anonymkode: 8e761...770 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Ja stort sett alltid til overnatting , og kjører også , ikke noe problem . Hadde selv foreldre som heller ville drikke vin til maten enn å hente , så det kommer ikke jeg til å gjøre . Anonymkode: 5fb3e...161 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Vi sa ofte ja, men ikke alltid. Det gjaldt både soving borte og hos oss. Av den grunn at det rett og slett ble for mye… det var hver helg, uansett om idretten hadde kamper eller ikke. Vi opplevde også at søvnen ble og at de la seg ekstremt sent for alderen (typ ingen grense) når hun sov borte + at vi gjerne ville ha familien samlet på kvelder i helgene. Hun sover fortsatt ikke borte så ofte, men vi er rause med kjøring og henting både av henne og venner når de er borte/ute/på kino osv. Anonymkode: b43ca...39c
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli Her er det både overnattingsbesøk samt at jeg kjører. Jeg gjør det for min e barn Joda, har erfart at ikke alle foreldre gjør det samme, men igjen, jeg gjør det for mine barn. Anonymkode: fe8a7...dff
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Ble mye overnatting og kjøring her. Vi bor slik at det går ikke buss etter skolebussen Så skulle de noe på fritid måtte vi kjøre . All aktiviteter er fra 22km til 55km fra der vi bor Anonymkode: fe39a...be1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Ofte overnatting. Synes det er en «lett» ting å si ja til, og krever ikke stort av meg. De rer opp selv, legger seg selv og rydder opp dagen etter. Barna er 13 og 11 Anonymkode: 2b2ed...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Jeg ser ikke helt problemet med at ungdommen tar bussen hjem etter kinoen. Jeg bor i en stor by, klarer liksom ikke helt å se hva for noe galt som skal skje på busstoppet eller bussen.... Alltid følt meg veldig trygg her som ungdom selv. Anonymkode: 0ef8f...d19
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ble mye overnatting og kjøring her. Vi bor slik at det går ikke buss etter skolebussen Så skulle de noe på fritid måtte vi kjøre . All aktiviteter er fra 22km til 55km fra der vi bor Anonymkode: fe39a...be1 Synes det er bra - er tross alt de voksne som har bestemt hvordan man bor. Vi bor bynært, med god kollektivtransport, og sykkelavstand. Så latskap aksepterer vi ikke. Men når klokka har passert ca 21 så kjører vi selvfølgelig. Anonymkode: 9c047...e24
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli Har fire barn, to små og to store. Bor i Oslo, så har godt kollektivtilbud rundt oss. Da eldste ble tenåring måtte hun begynne å ta kollektivt, og vi har sagt det samme til neste nå også (han gidder ikke og blir heller hjemme). Jeg tok kollektivt overalt som barn, også ble kveldstid. Men hadde selvsagt innetid. Anonymkode: e1b6e...d45
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dere som har eldre barn ( typ 12 +) hvor ofte sier dere ja til overnatting, kjøre osv ? Jeg synes man nesten ikke merker når det største barnet vårt på 13 har overnatting. De klarer seg jo stort sett selv, legger seg selv, bråker svært lite og lager mat osv til seg selv. Eneste jeg kanskje må hjelpe de med er å finne nytt sengesett, så skifter de selv. Skal sies at både dattera vår - og vennegjengen hennes - er svært høflige og ordentlige tenåringsjenter med lite "fuss" /drama. Vi sier stort sett ja, både til overnatting og for det meste ja til kjøring når vennegjengen vil på kino osv. Likevel Opplever vi at veldig mange andre foreldre i vennegjengen hennes sier nei, så det blir stort sett her de sover over. Selv om vi er det eneste hjemmet som har to barnehagebarn i tillegg, mens de andre "kun" har større barn. Vi har to små barn også i tillegg til hun eldste, så kanskje det er lettere for oss å si ja - siden vi uansett har de som er våkne tidlig og mye mindre selvstendig enn de største. Ikke vet jeg. Hvordan er det hos dere ? Hvor villige er dere til å si ja til overnatting/kjøring ? Og hvordan er andre foreldre i gjengen til barnet ditt? Anonymkode: 8e761...770 Fortsett som dere gjør og hold åpent hus for barna, det vil de og vennene huske hele livet. Vi hadde det sånn hjemme, huset vårt var alltid fullt av venner og enda idag når vi har blitt voksne, snakker vennene våre om for noen gode foreldre vi hadde og at det var så kjekt at de alltid var velkomne der, det tar jeg med meg videre til mine barn. Anonymkode: 3caed...ad8
Brunello Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli Såfremt det passer sier vi alltid ja til overnatting. Skjer ofte. Men så lenge det er praktisk å gå, sykle eller ta kollektivt får de gjøre det. Vi bor slikt til at det er sjelden de må kjøres.
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli Vi sier alltid ja, både til overnatting og kjøring eller annet. Jeg kjører og henter også gjerne om de overnatter hos andre, men ikke kommer seg rundt/hjem etc. Jeg står opp og steker rundstykker til frokost og handler inn snacks til de på kvelden. Noen ganger kunne det vært digg at det gikk andre veier også, men nå er det hit de kommer. Jeg vet det betyr noe, for har fått en blomst av et familiemedlem (ikke mor el far) til en av ungene som har ‘vokst opp’ i vårt hjem, med en veldig hjertelig takk. Det var veldig koselig Anonymkode: 181fc...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli Vi har tre barn- 11, 15 og 17. Vi kjører MYE, også på hun som er 17. Hun trener veldig mye, og er gjerne vekke fra 7-21 hver dag grunnet skole og trening - og da kjører vi. Vi sier stort sett alltid ja til kjøring til andre ting også, bortsett fra om det er helt i nærheten og/eller det går bybane (vi bor i Bergen). Er det etter kl 21 ønsker vi egentlig ikke at de skal ta bybane. Vi sier også stort sett ja til overnatting, men sier nei innimellom her. For oss er det et større «offer»- jeg synes det er litt stress med andre unger i huset selv om de er helt selvstendige og fikser alt selv (som selvsagt de to eldste gjør). For noen er det bare helt uproblematisk, for meg er det slitsomt i seg selv dersom det er venninner jeg ikke kjenner så godt. Nå er de to eldste såpass opptatt av idrett som gjør at de må tidlig opp også i helgene, så det er ikke ofte de spør og får nei. Anonymkode: 35672...4dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå