Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes medisinstudiet virker så utrolig interessant, og jeg brenner for å hjelpe folk. Bare synd jeg ikke innså det før det var for sent. Jeg føler jeg er på helt feil hylle i livet som ingeniør i privat sektor. Nå er jeg snart 30, gift, eier enebolig og har tre små barn, så å flytte for å studere er uaktuelt både av hensyn til familien og økonomien. Jeg innser at det toget er kjørt for min del, og det føles vemodig. Vet ikke helt hva jeg vil med dette annet enn å syte, haha. Skulle bare ønske det var bittelitt lettere å velge det studiet for voksne med forpliktelser.

Vet at det er mange ulemper i arbeidshverdagen til leger, så jeg trenger egentlig ikke å høre det, altså. 

Anonymkode: d3a73...027

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv angrer jeg på at jeg ikke vant Lotto i forrige uke, og at jeg ikke har en skipsreder som far, slik at jeg kunne arvet en milliard eller to. 

Anonymkode: 4c2c4...1ba

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke for sent. Snakk om å gjøre seg selv til martyr. Finn en vei, i stedet for å synes synd på deg selv. 

Anonymkode: 4bf4f...c8c

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare føler det sånn akkurat nå, og du kommer over det. Jeg har også vinglet mellom forskjellige utdanninger og yrker i livet, men medisin er en lang utdanning og yrke er hektisk. Hadde ikke orket. Misunner ikke leger i Norge pga lønn akkurat men de gjør en viktig jobb.

Anonymkode: bf2a5...b79

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn det er, man må velge bort noe. Det gjelder alle studier. Man kan ikke få i pose og sekk. Man kan ikke både få barn/hus/inntekt OG studier, i en annen by, uten å være villig til å ofre noe. Som å flytte, gå ned i inntekt etc. 

Ellers er ikke legelivet nødvendigvis noe å ønske seg, og særlig ikke hvis man har barn. En ting er å flytte for å studere, men du må også regne med å flytte på deg - flere ganger - i forbindelse med spesialisering også. Det er ikke enkelt. Er gift med en lege selv, og vi har tre barn. 
Jeg kan også være trist fordi jeg ikke gjorde ditt eller datt, men realiteten er at det ikke hjelper noe. Jeg skulle også valgt annerledes da jeg var 19. Men jeg tok det valget jeg tok, og jeg velger å gjøre det beste ut av det. Jeg vurderte faktiske også medisin da jeg var i 30-årene med to barn. Vi kunne ha flyttet. Jeg kunne ha kommet inn. Vi måtte ha ofret noe, men vi kunne gjort det. Men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det. Det er nok at en av oss er lege, for å si det sånn… jeg har mye mer frihet i jobben min nå. Helsevesenet går ikke i en god retning, og jeg er glad jeg slipper å være en del av det. 

Anonymkode: fb6f6...6c1

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for øvrig mange «voksne med forpliktelser» som går medisin, men de er villige til å ofre noe. Man kan ikke forvente at staten løper etter en med nok penger til å drifte tre barn og enebolig for at man skal studere. Sorry. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg tok utdannelsen i voksen alder. Hun hadde to barn og var gift. Hun fikk det til. Hun flyttet ikke familien sin. Hun flyttet selv for å studere. Det er en periode i livet bare. Og så verdt det etterpå. Jeg har aldri hørt henne si at hun angrer på det valget. Du vil du så får du det til. Man må bare ofre litt og familien må være med på det. 

Anonymkode: e902b...62f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er for øvrig mange «voksne med forpliktelser» som går medisin, men de er villige til å ofre noe. Man kan ikke forvente at staten løper etter en med nok penger til å drifte tre barn og enebolig for at man skal studere. Sorry. 

Hadde det vært bare mine egne greier jeg måtte ofre hadde det vært noe annet. Det sitter lenger inne å gjøre offer som påvirker barna og mannen, for det er jo i bunn og grunn et egoistisk ønske jeg har. Som jeg sier har toget gått for min del, og jeg forventer ikke noe som helst fra staten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da mange måter å hjelpe mennesker på uten å bli lege. Sykepleier, vernepleier etc. Mange kortere utdanninger som ikke krever at du flytter så mye på deg.

Hvorfor akkurat lege?

Anonymkode: feba6...cab

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da mange måter å hjelpe mennesker på uten å bli lege. Sykepleier, vernepleier etc. Mange kortere utdanninger som ikke krever at du flytter så mye på deg.

Hvorfor akkurat lege?

Fordi jeg kunne tenke meg å fordype meg i medisinstudiet, og jobbe med utredning og diagnostisering. Sykepleier og vernepleier er er ikke det samme og vekker ikke den samme interessen, selv om det også naturligvis er omsorgsyrker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg kunne tenke meg å fordype meg i medisinstudiet, og jobbe med utredning og diagnostisering. Sykepleier og vernepleier er er ikke det samme og vekker ikke den samme interessen, selv om det også naturligvis er omsorgsyrker.

Man kan jo ta klinisk videreutdanning, både som sykepleier og vernepleier. Og jobbe med både utredning og diagnotisering.

Anonymkode: bc971...e59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier du skulle ønske det var lettere for voksne med forpliktelser å velge det studiet, hva mener du skulle gjort det lettere? 

Anonymkode: 9d8f0...12f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan jo ta klinisk videreutdanning, både som sykepleier og vernepleier. Og jobbe med både utredning og diagnotisering.

Anonymkode: bc971...e59

Ikke på samme måte som en lege, vel? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du sier du skulle ønske det var lettere for voksne med forpliktelser å velge det studiet, hva mener du skulle gjort det lettere? 

Har ikke tenkt så mye på det, men bare så det er sagt mener jeg selvsagt ikke at man skal lempe på krav til opplæring eller praksis for å få det til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da brenner du ærlig talt ikke nok for å hjelpe folk, slik du skriver i HI. 

Noe sier meg at det heller handler om status 

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Synes medisinstudiet virker så utrolig interessant, og jeg brenner for å hjelpe folk. Bare synd jeg ikke innså det før det var for sent. Jeg føler jeg er på helt feil hylle i livet som ingeniør i privat sektor. Nå er jeg snart 30, gift, eier enebolig og har tre små barn, så å flytte for å studere er uaktuelt både av hensyn til familien og økonomien. Jeg innser at det toget er kjørt for min del, og det føles vemodig. Vet ikke helt hva jeg vil med dette annet enn å syte, haha. Skulle bare ønske det var bittelitt lettere å velge det studiet for voksne med forpliktelser.

Vet at det er mange ulemper i arbeidshverdagen til leger, så jeg trenger egentlig ikke å høre det, altså. 

Gratis å søke...kommer du inn så kan du jo vurdere hva du gjør 🤷‍♀️

Anonymkode: 2dfc2...247

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo studere når barna er eldre. Om ti år har du ikke engang fylt 40. 

Anonymkode: a58ab...73b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er studiet i seg selv som griper deg og virker interresant kan du skaffe noen bøker fra medisin studiet, se på videoer på youtube osv. Er masse spennende ressurser på internett som går langt dypere inn på de fleste temaene enn man ville fått på medisinstudiet. Det med å "hjelpe" folk kan man gjøre i de fleste yrker.

Anonymkode: 17738...aeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes medisinstudiet virker så utrolig interessant, og jeg brenner for å hjelpe folk.

Her er det vel mange andre alternativer til både yrker og studier og frivillig arbeid, ikke bare lege?

Anonymkode: ad53d...bbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ikke på samme måte som en lege, vel? 

Har ikke tenkt så mye på det, men bare så det er sagt mener jeg selvsagt ikke at man skal lempe på krav til opplæring eller praksis for å få det til. 

Men hva trenger DU for å få gjennomført?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...