AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Min voksne sønn har vært igjennom en del ting i livet som har gjort at han har gått kraftig opp i vekt de siste 2-3 årene trolig via medisiner. Han var slank som ung, så jeg så ikke vekt som en av hans problemer. Han er voksen, men mener egentlig at han burde ha stilt spørsmål ved dette før. Han fortalte meg at han aldri følte seg mett og har derfor gått opp så veldig kraftig. Han har så å si doblet vekten på 2 år. Han har nå sluttet på denne medisinen og gått ned litt, men tenker det blir vanskelig å få av alt? Jeg skjønner ikke at legen ikke stoppet dette? Anonymkode: 72197...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Han har da like mye ansvar selv for å ta det opp med legen sin! Anonymkode: a4380...a18 22 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Vanligvis er effekten av slike medisiner større og viktigere enn bivirkningen. Det er lite vits å være tynn men død. Sønnen din kan eventuelt søke pasientskadeerstatning hvis han mener det er grunnlag for det. Anonymkode: 54937...7a7 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har da like mye ansvar selv for å ta det opp med legen sin! Anonymkode: a4380...a18 Han var helt dopa ned på medisiner en periode og fikk sagt ifra som bekymring, men de kunne jo ikke si mye da han er myndig! Anonymkode: 72197...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Du tenker ikke dette er hans ansvar? Det går vel ann å være bekymret som mor når han dobler vekta på to år? Anonymkode: 72197...cd1 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Min voksne sønn har vært igjennom en del ting i livet som har gjort at han har gått kraftig opp i vekt de siste 2-3 årene trolig via medisiner. Han var slank som ung, så jeg så ikke vekt som en av hans problemer. Han er voksen, men mener egentlig at han burde ha stilt spørsmål ved dette før. Han fortalte meg at han aldri følte seg mett og har derfor gått opp så veldig kraftig. Han har så å si doblet vekten på 2 år. Han har nå sluttet på denne medisinen og gått ned litt, men tenker det blir vanskelig å få av alt? Jeg skjønner ikke at legen ikke stoppet dette? Anonymkode: 72197...cd1 Skal noen gi deg noe fornuftig og reflektert svar, må du nesten opplyse om hvilken medisin han har brukt. Alternativet er at du får enda flere svar lik svarene over her. Anonymkode: efdcf...d1c 3
Snublefot62 Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det går vel ann å være bekymret som mor når han dobler vekta på to år? Anonymkode: 72197...cd1 Absolutt. Men hvem skal du ta det opp med? 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli VetAlt skrev (2 minutter siden): Spis mindre. Beveg deg mer. Hjelper ikke spise mindre hvis det er medisiner. Så det selv ble satt på noe medisiner gikk opp 15 kg enda jeg ikke spiste mer en før, spiste faktisk mindre siden medisinene og gjorde jeg fikk mindre matlyst. Sluttet på medisinene gikk da ned 12 kg på kort tid Ser på nabo jenta er bipolare og ho var en tynn flis som barn. Og etter medisin start for 2 år siden er ho blitt utrolig rund. Men som moren sier valget er medisiner eller at det dør pga ting det innbiler seg Anonymkode: 74144...33d 6
Snublefot62 Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hjelper ikke spise mindre hvis det er medisiner. Så det selv ble satt på noe medisiner gikk opp 15 kg enda jeg ikke spiste mer en før, spiste faktisk mindre siden medisinene og gjorde jeg fikk mindre matlyst. Sluttet på medisinene gikk da ned 12 kg på kort tid Ser på nabo jenta er bipolare og ho var en tynn flis som barn. Og etter medisin start for 2 år siden er ho blitt utrolig rund. Men som moren sier valget er medisiner eller at det dør pga ting det innbiler seg Anonymkode: 74144...33d Dersom man endrer forbrenningen så må en naturligvis enten øke aktiviteten eller redusere inntaket. Endrer man ikke på noe går man opp i vekt. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Dersom man endrer forbrenningen så må en naturligvis enten øke aktiviteten eller redusere inntaket. Endrer man ikke på noe går man opp i vekt. Så du mener da at med matinntak på under 1000 kalorier er bra, med trenning? For var det jeg var på. Var faktisk der jeg var inne på opptrening som sa rett ut at dette var farlig enten øke mengde med mat og bare innfinne seg med at en gikk opp i vekt pga medisiner. Eller som de sa vi må vurdere tvang for mat, for du får i deg for lite i forhold til det kroppen trenger Desverre mange som ikke klarer å se det. Medisiner kan gi mengde med vann blandt annet også. Som for enkelte kan se ut som fett. Hvordan løser du det med å spise mindre. Kjenner jeg blir irritert og sint på dere som bare tror å spise mindre mer aktivitet når det er medisinske årsaker. Til tider skulle en ønske dere hadde stått i skoa til en del av disse. Anonymkode: 74144...33d 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Min voksne sønn har vært igjennom en del ting i livet som har gjort at han har gått kraftig opp i vekt de siste 2-3 årene trolig via medisiner. Han var slank som ung, så jeg så ikke vekt som en av hans problemer. Han er voksen, men mener egentlig at han burde ha stilt spørsmål ved dette før. Han fortalte meg at han aldri følte seg mett og har derfor gått opp så veldig kraftig. Han har så å si doblet vekten på 2 år. Han har nå sluttet på denne medisinen og gått ned litt, men tenker det blir vanskelig å få av alt? Jeg skjønner ikke at legen ikke stoppet dette? Anonymkode: 72197...cd1 Dette minner veldig om en tidligere kamerat av min sønn. Han har også doblet vekten sin på grunn av medisiner, men over litt lengre tid enn din sønn. Han sitter nå i rullestol på grunn av fedme, og er totalt inaktiv, noe som igjen forverrer grunnsykdommen hans, som igjen krever mer medisinering, som igjen øker vekten... Jeg tenker helsevesenet er riktig adressat for din sønn. De har verktøyet som kan hjelpe hvis han har evne og vilje til å gjøre jobben. Anonymkode: c9766...d06 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Slankemedisin. Det hjalp for meg, ned nesten 30 kg Anonymkode: 3e2e8...88b 1 2
Snublefot62 Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så du mener da at med matinntak på under 1000 kalorier er bra, med trenning? For var det jeg var på. Var faktisk der jeg var inne på opptrening som sa rett ut at dette var farlig enten øke mengde med mat og bare innfinne seg med at en gikk opp i vekt pga medisiner. Eller som de sa vi må vurdere tvang for mat, for du får i deg for lite i forhold til det kroppen trenger Desverre mange som ikke klarer å se det. Medisiner kan gi mengde med vann blandt annet også. Som for enkelte kan se ut som fett. Hvordan løser du det med å spise mindre. Kjenner jeg blir irritert og sint på dere som bare tror å spise mindre mer aktivitet når det er medisinske årsaker. Til tider skulle en ønske dere hadde stått i skoa til en del av disse. Anonymkode: 74144...33d Jeg mener at man ikke bør fortsette som normalt og forvente at alt er som før. Dersom man får en diagnose/skade og må endre adferd over tid eller gå på medisiner med potensielle bieffekter som påvirker forbrenning så bør man snakke med legen sin om kosthold og treningsråd så en unngår å gå opp i vekt som et uønsket resultat Åpnebart ikke drive med selvmedisinering eller ukritisk høre på anonyme brukere på nettet. Men man må ta grep. Jeg ser alt for ofte personer som legger på seg pga skade eller medisiner - og genuint sier «men jeg har jo ikke spist noe annerledes enn før». Og så har man lagt på seg 20-30-40 kg og nå i tillegg sliter med overvekt. Som gjør opprinnelig sykdom verre og det er enda vanskeligere å både medisinere, leve, og gå ned i vekt. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Min voksne sønn har vært igjennom en del ting i livet som har gjort at han har gått kraftig opp i vekt de siste 2-3 årene trolig via medisiner. Han var slank som ung, så jeg så ikke vekt som en av hans problemer. Han er voksen, men mener egentlig at han burde ha stilt spørsmål ved dette før. Han fortalte meg at han aldri følte seg mett og har derfor gått opp så veldig kraftig. Han har så å si doblet vekten på 2 år. Han har nå sluttet på denne medisinen og gått ned litt, men tenker det blir vanskelig å få av alt? Jeg skjønner ikke at legen ikke stoppet dette? Anonymkode: 72197...cd1 Han er voksen og burde ha stoppet dette selv, og hva med deg, såg du det ikke og tok det opp med han? Legen såg han vel ikke hele tiden, vil tro virkningen av medisinen var det viktigste. Regner med sønnen din har sjekket opp om vektoppgang var en av bivirkningene? Anonymkode: b0185...c86 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Gud bedre, greit at du er bekymret, men sønnen din er da en voksen mann som klarer seg selv? Mange medisineer har vektøking som bivirkning. HAR DU SNAKKET MED SØNNEN DIN OM DETTE? Hvorfor antar du det er legens feil, kanskje sønnen din har fått både råd og veiledning, men legen er ikke hjemme hos ham og stapper i han maten. Det er også helt OK å ikke være mett hele tiden. Og det burde en voksen person vite. Hvis sønnen din mener det er et problem så bør han snakke med legen sin om kanskje medisinbytte, eller henvisning til noen som kan rådgi han rundt mat og spisevaner. Hvis du mener det er et problem så må du snakke med sønnen din. Hvis sønnen din er blitt så ute av stand til å ta vare på seg selv må du oppnevnes som verge eller noe. Du kan dessverre ikke hjelpe folk som ikke vil hjelpe seg selv. Det kan ikke leger heller. Anonymkode: cd1af...0ca 2
jegerrinne Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Jeg mener at man ikke bør fortsette som normalt og forvente at alt er som før. Dersom man får en diagnose/skade og må endre adferd over tid eller gå på medisiner med potensielle bieffekter som påvirker forbrenning så bør man snakke med legen sin om kosthold og treningsråd så en unngår å gå opp i vekt som et uønsket resultat Åpnebart ikke drive med selvmedisinering eller ukritisk høre på anonyme brukere på nettet. Men man må ta grep. Jeg ser alt for ofte personer som legger på seg pga skade eller medisiner - og genuint sier «men jeg har jo ikke spist noe annerledes enn før». Og så har man lagt på seg 20-30-40 kg og nå i tillegg sliter med overvekt. Som gjør opprinnelig sykdom verre og det er enda vanskeligere å både medisinere, leve, og gå ned i vekt. Uansett kan ikke bare si spis mindre uten at en vet Jeg var på oppfølging fra sunås og flere andre steder da min vekt gikk opp pga skadder. For å si det. Det gikk mange år før en klarte å finne en balanse på medisiner uten vekt oppgang, og hvem type jeg kunne bruke uten å få vann i kroppen pga medisiner. Og under alle opphold så er det mye trenning, og som jeg må følge opp ellers. Ellers så stivner kroppen pga skaddene i nakke og korsrygg. Men vil aldri få normal bmi pga situasjonen. Men vil nok si at jeg har bedre kosthold og trenni g en mange pga oppfølgingen Er det jeg reagere på at alle sier spis mindte osv hvis det er medisinsk årsak. Folk vet faktisk ikke hva om en del ting, som kun personen og evnt helse sim har med personen å gjøre Her så måtte de faktisk opp i kalorier for å få bedre forbrenning. Som de sa får en for lite inn og trenner så kan kroppen hå i spare bluss pga for lite inn og 1 1
Gjest Linneah2013 Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min voksne sønn har vært igjennom en del ting i livet som har gjort at han har gått kraftig opp i vekt de siste 2-3 årene trolig via medisiner. Han var slank som ung, så jeg så ikke vekt som en av hans problemer. Han er voksen, men mener egentlig at han burde ha stilt spørsmål ved dette før. Han fortalte meg at han aldri følte seg mett og har derfor gått opp så veldig kraftig. Han har så å si doblet vekten på 2 år. Han har nå sluttet på denne medisinen og gått ned litt, men tenker det blir vanskelig å få av alt? Jeg skjønner ikke at legen ikke stoppet dette? Anonymkode: 72197...cd1 Hva sier legen om vekten hans, går jo ut i fra at sønnen din har spurt legen om det er medisinene eller ikke?
Snublefot62 Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli jegerrinne skrev (3 minutter siden): Uansett kan ikke bare si spis mindre uten at en vet Jeg var på oppfølging fra sunås og flere andre steder da min vekt gikk opp pga skadder. For å si det. Det gikk mange år før en klarte å finne en balanse på medisiner uten vekt oppgang, og hvem type jeg kunne bruke uten å få vann i kroppen pga medisiner. Og under alle opphold så er det mye trenning, og som jeg må følge opp ellers. Ellers så stivner kroppen pga skaddene i nakke og korsrygg. Men vil aldri få normal bmi pga situasjonen. Men vil nok si at jeg har bedre kosthold og trenni g en mange pga oppfølgingen Er det jeg reagere på at alle sier spis mindte osv hvis det er medisinsk årsak. Folk vet faktisk ikke hva om en del ting, som kun personen og evnt helse sim har med personen å gjøre Her så måtte de faktisk opp i kalorier for å få bedre forbrenning. Som de sa får en for lite inn og trenner så kan kroppen hå i spare bluss pga for lite inn og For friske mennesker så er prinsippet så enkelt. Det er det mange overser og prøver å finne på unnskyldninger for å slippe å forholde seg til vektoppgangen. Er man syk, skadd eller får en diagnose - så må man ta tak i dette via legen. Men en ellers frisk person som får en livsstilsendring med mindre aktivitet eller redusert forbrenning må gjøre tiltak for å ikke gå opp i vekt. Godt å høre at du fikk hjelp. Noen diagnoser og noen medisiner er definitivt vanskeligere enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå